The study was carried out to determine nursing students’ usage of scientific knowledge. This was a descriptive study carried out by a
sample of 443 students studying in the 1st, 2nd, 3rd, and 4th grades of a nursing undergraduate program. Study data were collected through
the “Student Questionnaire” and analyzed by means of frequency distributions and chi-square test. It was determined that nursing
students mostly utilized powerpoint presentations (60.3%), electronic/printed journals (52.1%), and books (51.2%) for collecting
scientific information. They generally used google academy (80.8%) and the university library catalog (56.9%) while doing research. The majority of the students (82.4%) reported that they were not specifically trained for data searching, while 60.7% noted that they required
educational support for literature review. They searched articles primarily by the titles (79.9%), reading the conclusion (48.3%), and
abstract (45.1%) parts of the articles, at most. There was a statistically significant difference between being educated for data searching
and requiring education for data searching with respect to gender and grade variables (p<0.05). There was also a statistically significant
relationship between the variable of desire for doing a postgraduate education and academic career and the variable of need for data search
and literature review (p<0.05).As a result, nursing students collect scientific information from various sources (powerpoint, journals,
books, etc.). However, the level of attainment is not satisfactory in terms of using scientific information, and thus students need to be
educated to access the scientific information.
Araştırma hemşirelik öğrencilerinin bilimsel bilgi kullanım durumlarını belirlemek amacıyla yapıldı. Tanımlayıcı tipte olan çalışma bir
hemşirelik lisans programında 1., 2., 3., ve 4. sınıfta öğrenim gören 443 öğrenci ile gerçekleştirildi. Araştırma verileri “Öğrenci Soru
Formu” ile toplandı. Çalışmadan elde edilen veriler frekans dağılımları ve ki-kare testi ile analiz edildi. Hemşirelik öğrencilerinin bilimsel
bilgi elde etmek için en çok powerpoint sunularını (%60.3), elektronik/basılı dergileri (%52.1) ve kitapları (%51.2) okudukları tespit
edildi. Katılımcılar araştırma yaparken en çok google akademi (%80.8) ve üniversitenin kütüphane katoloğunu kullanmaktaydılar
(%56.9). Öğrencilerin %82.4’ü literatür taraması yapmak için eğitim almadıklarını ve %60.7’si ise literatür taraması yapmak için eğitime
gereksinimleri olduklarını ifade etti. Katılımcılar makale taraması yaparken en çok makalenin başlığına göre (%79.9) araştırma yapmakta
ve makalelerin en çok sonuç (%48.3) ve özet (%45.1) kısımlarını okumaktaydılar. Cinsiyet ve sınıf değişkenine göre literatür tarama
eğitimi alma durumu ve eğitim alma gereksinimi arasında istatistiksel olarak anlamlı fark vardı (p<0.05). Ayrıca lisansüstü eğitim ve
akademik kariyer yapmayı isteme durumu değişkeni ile literatür tarama eğitimi alma gereksinimi arasında da istatistiksel olarak anlamlı
fark olduğu belirlendi (p<0.05). Sonuç olarak hemşirelik öğrencileri çeşitli kaynaklardan (powerpoint, dergi, kitap vb.) bilimsel bilgi elde
etmektedirler. Ancak sonuçlar bilimsel bilgiyi kullanım açısından yeterli değildir ve öğrencilerin bilimsel bilgiye ulaşım konusunda eğitim
almaya ihtiyaçları vardır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 12 Issue: 1 |