Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinde akademik öz yetkinlik ile akademik öz düzenleme arasındaki ilişkide akademik motivasyonun aracı rolünün incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu, 281 kadın (%72.4) ve 107 erkek (%27.6) olmak üzere toplam 388 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Katılımcıların yaşları 18 ile 45 arasında değişmekte olup yaş ortalamaları 21.85’tir. Araştırmada veri toplama amacıyla Akademik Öz Yeterlik Ölçeği, Akademik Öz Düzenleme Ölçeği ve Akademik Motivasyon Ölçeği kullanılmıştır. Akademik öz yetkinlik, akademik öz düzenleme ve akademik motivasyon arasındaki ilişkiler, Pearson Korelasyon Katsayısı ve Yapısal Eşitlik Modellemesi uygulanarak test edilmiştir. Araştırma sonucunda akademik motivasyonun, akademik öz yetkinlik ve akademik öz düzenleme arasındaki ilişkide aracı rolünün anlamlı olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Araştırma bulguları ilgili alan yazın ışığında tartışılmıştır.
The purpose of this study was to investigate the mediating role of academic motivation in the relationship between academic self-efficacy and academic self-regulation. The participants consisted of 388 university students, 281 females (72.4%) and 107 males (27.6%), participated the study. Ages of the participants ranged between 18 to 45 and (M=21.85). Academic Self-Efficacy Scale, Academic Self-Regulation Scale, and Academic Motivation Scale were used for data collection. The relationship between academic self-efficacy, academic motivation, and academic self-regulation were investigated through Pearson Correlation Coefficient and Structural Equalization Modelling. Findings of the study showed that academic motivation significantly mediated the relationship between academic self-efficacy and academic self-regulation. Findings were discussed in light of the existing literature.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 12 Issue: 1 |