The purpose of this research is to evaluate the higher education students who graduated between 2015-2019 according to the gender
and fields of education and training. The data are obtained from the Higher Education Information Management System “Number of
Graduates by Classification of Fields of Education and Training on the Associate, Bachelor’s, Master’s and Doctorate Degree Programmes
Tables”. The data are evaluated by the number of graduates, fields of education and training, gender, graduation year and education levels.
The population of the research is 4,146,072 higher education graduates which 2,128,543 are women and 2,017,529 are men. The field
with the highest number of graduates was “Business, Management and Law” with 1,363,475 graduates. In 2015, 35.9% of the graduates
graduated from associate degree, 57.4% at undergraduate level, 5.9% at master’s level and 0.7% at doctorate level. In 2019, these rates were
34.0%, 54.7%, 10.3% and 1.0% respectively. The rate of female graduates at all education levels reached 53.2% in 2019 from %49.14 in
2015. It is considered that this rate will continue to increase in the coming years and this situation may bring about important changes in
social, business, academic and family life in Turkey in the future
Bu araştırmanın amacı, 2015-2019 yılları arasında mezun olan yükseköğretim öğrencilerini cinsiyet ile eğitim ve öğretim alanlarına göre
analiz etmektir. Araştırmada kullanılan veri, Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi “Eğitim ve Öğretim Alanlarına Sınıflamasına Göre
Önlisans (M19), Lisans (M17) ve Lisansüstü Mezun Öğrenci Sayıları (M24)” tablolarından alınmıştır. Veri mezun sayıları, eğitim ve
öğretim alanları, cinsiyet, mezuniyet yılı ve eğitim seviyelerine göre değerlendirilmiştir. Araştırmaya 2.128.543’ü kadın, 2.017.529’ü erkek
toplam 4.146.072 yükseköğretim mezunu dâhil edilmiştir. En fazla mezun sayısına sahip eğitim ve öğretim alanı 1.363.475 mezun ile iş,
yönetim ve hukuk alanı olmuştur. 2015 yılında öğrencilerin 35.9’unun önlisans, %57,4’ünün lisans, %5,9’unun yüksek lisans ve %0,7’sinin
doktora seviyesinde mezun olduğu, 2019 yılında ise bu oranların sırası ile %34.0, %54.7, %10.3 ve %1.0 olduğu tespit edilmiştir. Kadın
mezunların tüm eğitim seviyelerinde oranı 2015 yılında %49.14 iken 2019 yılında 53.2’ye yükselmiştir. Bu oranın müteakip yıllarda
artmaya devam edeceği, bu durumun ise gelecekte Türkiye’de sosyal, işi akademik ve aile hayatında önemli değişiklikler yaratacağı
değerlendirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 12 Issue: 1 |