The purpose of this study is to bring to light the difficulties that individuals have encountered during the application and assessment
procedure for associate professorships. Furthermore, viable solutions to the challenges encountered by the applicants were attempted
to be devised. The group of the study, designed in phenomenological pattern, consists of 41 associate professor candidates. The data
obtained from in-depth interviews was submitted to descriptive analysis. According to the study’s findings, associate professor candidates
stated that there were issues with the application requirements, the application system, the scoring of the performances, the jury decision
and assessment procedure, the application explanation, ethical review, and institutional communication. The majority of the issues may
be resolved by making the associate professorship application process transparent, strengthening communication mechanisms, and
employing fair assessment standards. The relevance of the concept of fairness and merit in the evaluation has been determined in this
study, which has been addressed extensively in recent times, and it has been attempted to offer different and unique information to the
higher education literature. In addition, it is thought that the study will contribute to higher education quality studies by improving the
institutional structure of UAK.
Associate Professor Application for Associate Professorship Academician Evaluation Higher Education
Bu çalışma, doçentlik başvuru ve değerlendirme sürecine ilişkin adayların tecrübelerinden hareketle yaşanan sorunları görünür kılma
amacını taşımaktadır. Ayrıca adayların deneyimledikleri sorunlara ilişkin olası çözüm önerileri de geliştirmeye çalışılmıştır. Fenomenolojik
desende tasarlanan araştırmanın çalışma grubu 41 doçent adayından oluşmaktadır. Derinlemesine görüşmelerle elde edilen veriler betimsel
analize tabi tutulmuştur. Çalışma sonuçlarına göre doçent adayları; başvuru koşulları, başvuru sistemi, eserlerin puanlanması, jüri belirleme
ve değerlendirme süreci, başvuruların açıklanması, etik inceleme ile kurumsal iletişimle ilgili sorunlar yaşadıklarını dile getirmişlerdir.
Doçentlik başvuru sürecinin şeffaf hâle getirilmesi, iletişim süreçlerinin geliştirilmesi ve adil değerlendirme ilkelerinin uygulanmasıyla
yaşanan sorunların büyük bölümünün çözümlenebileceği belirlenmiştir. Bu çalışma ile son dönemde sıkça tartışılan değerlendirmede
adalet ve liyakat ilkesinin önemi belirlenmiş, yükseköğretim literatürüne yeni ve özgün veri sunulmaya gayret edilmiştir. Ayrıca çalışmanın
ÜAK’ın kurumsal yapısının geliştirilmesi ile yükseköğretim kalite çalışmalarına da katkı sunacağı düşünülmektedir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 12 Issue: 2 |