Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinin meslek seçimleri ile mesleki değer algıları arasındaki ilişkiyi belirlemeyi amaçlamaktadır.
Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı bir araştırma olarak tasarlanan araştırma, 322 hemşirelik öğrencisinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma
verileri Kişisel Bilgi Formu, Hemşirelikte Meslek Seçimi Ölçeği ve Hemşirelerin Mesleki Değerleri Ölçeği- Revize Edilerek toplanmıştır.
Hemşirelik öğrencilerinin Hemşirelikte Meslek Seçimi Ölçeği ile Hemşirelerin Mesleki Değerler Ölçeği-Revize puanları arasında
istatistiksel olarak anlamlı orta düzeyde pozitif bir ilişki olduğu bulunmuştur. Meslek seçimini etkileyen faktörler, mesleki değer algılarını
etkilemekte ve mesleki değerlerle uyumu artırmaktadır.
Meslek seçimini etkileyen faktörler ile profesyonel değerlere uyum arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Özellikle
“Mesleki Uygunluk” alt boyutuna göre meslek seçimi yapıldığında profesyonel değerlere uyumu artırdığı görülmektedir
This study aims to identify the relationship between nursing students’ selection of profession and their professional value perceptions.
Designed as a descriptive and correlational study, the research was conducted with the participation of 322 nursing students. Research
data were collected by using the Personal Information Form, the Nursing Career Decision Scale, and the Nurses’ Professional Values Scale-
Revised.
It was found that there was a statistically significant moderately positive relationship between nursing students’ Nursing Career Decision
Scale and Nurses’ Professional Values Scale-Revised scores. Factors affecting the selection of profession affect the professional value
perceptions and increase congruence with professional values.
There is a statistically significant relationship between congruence with professional values and factors affecting the selection of profession.
It is discerned that the congruence with professional values increases particularly when the profession is selected on the basis of the NCDS
sub-scale of “Vocational Congruency”.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 13 Issue: 3 |