The aim of the study is to examine the experiences of administrators in the emergency distance education process during the Pandemic
Period. In the quantitative part of this research, which was conducted using the exploratory sequential design from mixed research designs,
the survey method was utilized and the case study was utilized in the qualitative part. Within the scope of the study, data were collected
from university administrators in order to examine their experiences, and from faculty members and students in order to obtain their views
on the decisions taken by university administrators and their general approaches. In the quantitative dimension of the study, data were
collected through questionnaires, while in the qualitative dimension, data were collected through focus group interviews as well as examining
university official web pages, announcements and social media accounts. The quantitative data obtained from the study were analyzed
descriptively and qualitative data were analyzed by content analysis method. Within the scope of the study, it is seen that in the decisionmaking
process of Pandemic Period administrators, the distance education experience before Pandemic Period, the decisions determined
by Council of Higher Education, the monitoring and evaluation reports during the process, and the demands of the instructors, students
and related units are taken into consideration. Considering these factors, it is seen that Pandemic Period administrators make decisions
regarding infrastructure preparation, human resource supply, human resource supply for necessary applications, and institutional support
activities in the emergency distance education process. However, they stated that they had difficulties in providing human resources and
directing the instructors and ensuring the safety of measurement and evaluation tools during the process. These difficulties experienced
during the process made it necessary to intervene in various situations. These cases were in the form of exam arrangements, live lesson
arrangements, changes in expectations for preparing course materials, and changes in the types of support for instructors and students.
Considering the general approach of the administrators and the decisions they take in the Pandemic Period emergency distance education
process, it is possible to say that the views of the lecturers on the process are more positive than the students. It is seen that the necessity of
meeting the technical and academic needs of the students affects these views.
120K270
Çalışmanın amacı Pandemi Dönemi (PD) acil uzaktan öğretim sürecinde yönetici deneyimlerinin incelenmesidir. Karma araştırma
desenlerinden açımlayıcı sıralı desen kullanılarak yapılan bu araştırmanın nicel kısmında tarama yönteminden, nitel kısmında durum
çalışmasından faydalanılmıştır. Çalışma kapsamında yükseköğretimde yöneticilerin deneyimlerinin incelenmesi amacıyla üniversite
yöneticilerinden, üniversite yöneticilerinin aldıkları kararlar ve genel yaklaşımlarına yönelik görüşleri edinmek için ise öğretim elemanları kararve
öğrencilerden veriler toplanmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda veriler anket yoluyla toplanırken nitel boyutunda ise odak grup
görüşmelerinin yanı sıra üniversite resmi web sayfaları, duyurular ve sosyal medya hesapları incelenerek veriler toplanmıştır. Çalışmadan
elde edilen nicel veriler betimsel olarak, nitel veriler ise içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Çalışma kapsamında Pandemi Dönemi
yöneticilerin karar alma sürecinde Pandemi Dönemi öncesindeki uzaktan eğitim deneyiminin, Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen
kararların, süreç içerisindeki izleme ve değerlendirme raporlarının ve öğretim elemanı, öğrenci ve ilgili birimlerin taleplerinin dikkate
alındığı görülmektedir. Bu unsurlar göz önünde bulundurularak Pandemi Dönemi acil uzaktan öğretim sürecinde alt yapı hazırlama,
gerekli görülen uygulamalar için insan kaynağı temini, kurumsal destek faaliyetlerine yönelik kararlar aldıkları görülmektedir. Ancak süreç
içerisinde özellikle insan kaynağı temin etmekte ve öğretim elemanlarını yönlendirme ve ölçme değerlendirme araçlarının güvenliğini
sağlama noktasında zorlandıklarını ifade etmişlerdir. Süreç içerisinde yaşanan bu zorluklar çeşitli durumlarda müdahalelerde bulunmayı da
gerekli kılmıştır. Bu durumlar sınav düzenlemeleri, canlı ders düzenlemeleri, ders materyali hazırlamaya yönelik beklentilerde değişiklikler,
öğretim elemanı ve öğrencileri destekleme türlerinde değişikliğe gidilmesi şeklindedir. Pandemi Dönemi acil uzaktan öğretim sürecinde
yöneticilerin genel olarak yaklaşımı ve aldıkları kararlar bağlamında düşünüldüğünde öğretim elemanlarının sürece ilişkin görüşlerinin
öğrencilere göre daha olumlu olduğunu söylemek mümkündür. Öğrencilerin teknik ve akademik ihtiyaçlarının giderilmesi gerekliliğinin
bu görüşleri etkilediği görülmektedir.
TÜBİTAK
120K270
Bu çalışma TÜBİTAK tarafından desteklenen 1001 120K270 numaralı projeden üretilmiştir. TÜBİTAK'a destekleri için teşekkür ederiz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | 120K270 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 13 Issue: 3 |