The aim of this study is to develop a psychometric measurement tool that measures the attitudes of academic staff towards unfair authorship. For this purpose, 273 academic staff serving in Istanbul province were reached. Scale development process was applied within the scope of the study. In the scale development process, a series of stages were followed as literature review, creation of a sample questionnaire draft, obtaining expert opinion, pilot application and data collection from the population. After the data collection phase, the analysis phase started. Exploratory and confirmatory factor analyses were applied to the data. IBM SPSS and AMOS package programmes were used in data analysis. According to the findings of the exploratory factor analysis, it was seen that the scale was gathered in 22 statements and 5 dimensions. The reliability coefficients of the scale and its sub-dimensions were found to be good and sufficient. In confirmatory factor analysis, it was found that the scale fit levels were at a good level. In addition, it was determined that the item loadings were at an adequate level. On the other hand, since the CR and AVE values were at the desired level, the model was found to be valid. The scale developed to determine the attitude of academic staff towards unfair authorship was found to be valid and reliable. It was concluded that the scale consists of 22 statements and five different dimensions: normalisation, obligation, opposition, punitive attitude and perception. The developed scale is expected to pioneer new researches.
Bu çalışmanın amacı, akademik personelin haksız yazarlığa yönelik tutumlarını ölçen bir psikometrik ölçüm aracının geliştirilmesidir. Bu amaç doğrultusunda İstanbul ilinde hizmet sunan 273 akademik personele ulaşılmıştır. Çalışma kapsamında ölçek geliştirme sürecine yönelik çeşitli kriterler uygulanmıştır. Ölçek geliştirme sürecinde literatür taraması, örnek anket taslağının oluşturulması, uzman görüşünün alınması, pilot uygulama ve evrenden veri toplama şeklinde bir dizi aşamalar takip edilmiştir. Veri toplama aşamasının ardından analiz aşamasına geçilmiştir. Verilere, açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi uygulanmıştır. Verilerin analizinde IBM SPSS ve AMOS paket programlarından yararlanılmıştır. Açıklayıcı faktör analizi bulgularına göre ölçeğin 22 ifade ve 5 boyutta toplandığı görülmüştür. Ölçek ve alt boyutlarının güvenirlik katsayılarının iyi ve yeterli düzeyde olduğu saptanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizinde ölçek uyum düzeylerinin iyi düzeyde olduğu saptanmıştır. Ayrıca madde yük değerlerinin yeterli düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Diğer yandan CR ve AVE değerlerinin istenen düzeyde olmasından dolayı modelin geçerli olduğu görülmüştür. Haksız yazarlığa yönelik akademik personelin tutumunu belirlemek amacıyla geliştirilen ölçeğin geçerli ve güvenilir olduğu tespit edilmiştir. Ölçeğin 22 ifade ve olağan görme, mecburiyet, karşı çıkma, cezai tutum ve algı olmak üzere beş farklı boyuttan oluştuğu sonucuna varılmıştır. Geliştirilen ölçeğin yeni araştırmalara öncü olması beklenmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Higher Education Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2024 |
Submission Date | January 8, 2024 |
Acceptance Date | August 20, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 2 |