Lozan Barış Antlaşması Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşuna ilişkin bir tescil belgesi niteliği taşımaktadır. Osmanlı Devleti’nin Birinci Dünya Savaşı’ndan mağlup ayrılması ve akabinde ağır şartlarla imzalanan Mondros Mütarekesi sonrasında yurdun farklı bölgelerinde başlayan direniş hareketi Mustafa Kemal liderliğinde tüm yurdu temsil eden bir Millî Mücadele hareketine dönüşmüş ve elde edilen zaferler diplomatik başarıları da beraberinde getirmiştir. Bu araştırmada Lozan Barış’ının Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ders kitapları ve öğretim programlarında nasıl ele alındığı nitel araştırma ilkeleri doğrultusunda doküman analizi yöntemiyle araştırılmış, antlaşmanın tarihsel arka planına, metin içeriklerinde kullanılan kalıp ifadelere, görsellere ve öğretim programında yer alan kazanımlara ilişkin inceleme ve değerlendirmeler yapılmıştır. Araştırma sonucunda Lozan Barış Antlaşması’na ilişkin tarihsel arka planın yeterince doldurulmadığı, antlaşmaya ilişkin anlatımlarda sık ve benzer kalıp ifadeler kullanıldığı, görsellere ilişkin yeterince açıklamaya yer verilmediği belirlenmiştir. Araştırma sonuçları doğrultusunda Lozan Barış Antlaşması’nın ders kitaplarındaki kapsamının genişletilmesi, konunun kanıt temelli bir anlayışla ele alınması ve dönemin gazete haber ve görsellerine ilişkin içeriklere yer verilmesine ilişkin öneriler sunulmuştur.
Lozan Barış Antlaşması Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi ders kitabı öğretim programı
The Lausanne Peace Treaty is a registration document for the establishment of the Republic of Turkey. The resistance movement that started in different parts of the country after the defeat of the Ottoman Empire in the First World War and the signing of the Armistice of Mudros, which was signed with heavy conditions, turned into a National Struggle movement representing the whole country under the leadership of Mustafa Kemal, and the victories achieved brought diplomatic successes. In this study, how the Lausanne Peace Treaty was handled in the textbooks and curricula of the History of Revolution of the Republic of Turkey was investigated by document analysis method in line with the principles of qualitative research, and examinations and evaluations were made regarding the historical background of the treaty, the stereotypes used in the text contents, the visuals and the learning outcomes in the curriculum. As a result of the research, it was determined that the historical background of the Lausanne Peace Treaty was not sufficiently filled in, frequent and similar stereotypes were used in the narratives about the treaty, and there were not enough explanations about the visuals. In line with the results of the research, suggestions were made to expand the scope of the Lausanne Peace Treaty in the textbooks, to address the subject with an evidence-based approach, and to include content related to newspaper news and visuals of the period.
Lausanne Peace Treaty Turkish Republic History of Revolution and Kemalism course textbook curriculum
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | History of The Republic of Turkiye |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 27, 2023 |
Publication Date | October 29, 2023 |
Submission Date | August 4, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 15 Issue: Cumhuriyetin 100. Yılı Özel Sayısı |