Research Article
BibTex RIS Cite

SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE KÜLTÜR ÖĞRETİMİNDE TÜRKÜLERDEN YARARLANMA

Year 2018, Volume: 11 Issue: 1, 581 - 594, 21.07.2018
https://doi.org/10.17218/hititsosbil.365821

Abstract

Bu araştırmada Sosyal Bilgiler dersindeki kültür ve miras
öğrenme alanında yer alan kültürle ilgili kazanımların türkülerden yararlanarak
kazandırılmasına ilişkin öğrencilerin görüşleri belirlenmeye çalışılmıştır.
Araştırma 2016-2017 öğretim yılı güz döneminde Eskişehir ili Tepebaşı Merkez
İlçesi Ülkü İlkokulunun bir dördüncü sınıfında yürütülmüştür.
Öğretim
uygulaması, 24 Ekim 2016-02 Aralık 2016 tarihleri arasında 5 hafta sürmüştür.
Araştırmaya
20 öğrenci katılmıştır. Katılımcılar, kolay ulaşılabilir örneklem yoluyla
belirlenmiştir. Bu amaçla, kültür ve miras öğrenme alanında yer alan kültürle
ilgili kazanımlarla ilgili türküler belirlenmiştir. Derste türkülerin yer
aldığı çeşitli etkinlikler hazırlanmış ve uygulanmıştır. Araştırmanın verileri,
nitel araştırma yaklaşımı çerçevesinde yarı yapılandırılmış görüşme formu ile
toplanmış olup, betimsel çözümleme tekniği kullanılarak çözümlenmiştir.
Araştırma
sonuçlarına göre,
öğrencilerin büyük çoğunluğu Sosyal
bilgiler dersinde türkülerin kullanılmasında türküleri ilgi çekici
bulduklarını, türkülerle dersi daha iyi öğrendiklerini, bazı türkü sözlerini
anlamakta zorlandıklarını
, türkülerle öğretim uygulamasından sonra daha fazla türkü dinlemek istediklerini belirtmişlerdir.

References

  • Beldağ, A., ve Aktaş, E. (2016). Sosyal bilgiler öğretiminde edebî eser kullanımı: nitel bir çalışma. Journal of Education Faculty, 18(2), ss.953-981.
  • Bölücek, B. (2008). Sosyal bilgiler öğretiminde türkülerden yararlanmanın öğrencilerin akademik başarısına etkisi.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çangal, Ö. (2012). Yabancılara Türkçe öğretiminde kültür taşıyıcısı olarak türküler. Gazi Üniversitesi Türkçe Araştırmaları Akademik Öğrenci Dergisi, 2(2), ss.9-20.
  • Çengelci, T. (2012). Sosyal bilgiler öğretim programında somut olmayan kültürel mirasın yeri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), ss.185-203.
  • Deveci, H. (2009). Sosyal bilgiler dersinde kültürden yararlanma: sosyal bilgiler öğretmenlerinin kültür portfolyolarının incelenmesi, Elektronik Sosyal Bilgiler Dergisi, 8 (28), ss.1–19.
  • Duruhan, K. ve İlhan, B. (2004). “Eğitim-öğretimle ilgili bazı atasözü ve deyimlerimizin öğrenme-öğretme süreci bakımından irdelenmesi”. Milli Eğitim Üç Aylık Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 164, ss.119-125.
  • Ferris, W.(1997). “Halk şarkıları ve kültür: Charles Seeger ve Alan Lomax”,(Çev. F.Gülay Mirzaoğlu), Milli Folklor, 34, ss.87-93.
  • Gülüm, K. ve Ulusoy, K. (2008). Sosyal bilgiler dersinde göç konusunun işlenişinde halk türkülerinin kullanılması (örnek bir çalışma). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 7, 26, ss.112-127.
  • Karadeniz, O. (2016). Türküler ile sosyal bilgiler öğretimi. Sosyal bilgilerde sözlü ve yazılı edebiyat incelemeleri, H.Tokcan(Ed.) Pegem Akademi, Ankara, ss.111-132.
  • Köknel, Ö. (1981). Cumhuriyet Gençliği ve Sorunları, Cem Yayınevi, İstanbul.
  • MEB (2005). Sosyal Bilgiler 4.-5. Sınıf Öğretim Programı. Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). An Expanded Source Book Qualitative Data Analysis (Second edition). Thousand Oaks, Sage Publications, California.
  • Mirzaoğlu, F. G. (2001). Türkülerin işlevleri ve zeybek türküleri. Türkbilig/Türkoloji Araştırmaları Dergisi, 2(2), ss.76-91.
  • Öztürk, C. ve Otluoğlu, R. (2003). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Edebi Ürünler ve Yazılı Materyaller. Pegem A Yayıncılık,Ankara.
  • Safran, M. (2008). Sosyal bilgiler öğretimine bakış. B. Tay ve A.Öcal(Ed.), Özel öğretim yöntemleriyle sosyal bilgiler öğretimi içinde, Pegem Akademi,Ankara, ss.1-19.
  • Seefeldt, C.,Castle, S. & Falconer, R. C. (2010). Social Studies for the Pre-school-Primary Child. Merrill Publishing Company, New Jersey.
  • Sidekli, S. & Coşkun, İ. (2014). Türkü: Sosyal bilgiler öğretiminde yeni bir yaklaşım. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 16, Sayı 1, ss.23-32.
  • TRT Müzik Dairesi Başkanlığı.(2016). (erişim adresi: http://www.trtmuzikdairesibaskanligi.com),(erişim tarihi: 16 Eylül 2016).
  • Vural, F. G. (2011). Türk kültürünün aynası: türküler. Fine Arts, 6 (3), ss.397-411.
  • www.kultur.gov.tr,(erişim tarihi: 19 Eylül 2016).
  • www.turkuler.com,(erişim tarihi: 20 Eylül 2016).
  • www.turkudostları.net, (erişim tarihi: 18 Eylül 2016).
  • www.turkuyurdu.com, (erişim tarihi: 21 Eylül 2016).
Year 2018, Volume: 11 Issue: 1, 581 - 594, 21.07.2018
https://doi.org/10.17218/hititsosbil.365821

Abstract

References

  • Beldağ, A., ve Aktaş, E. (2016). Sosyal bilgiler öğretiminde edebî eser kullanımı: nitel bir çalışma. Journal of Education Faculty, 18(2), ss.953-981.
  • Bölücek, B. (2008). Sosyal bilgiler öğretiminde türkülerden yararlanmanın öğrencilerin akademik başarısına etkisi.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çangal, Ö. (2012). Yabancılara Türkçe öğretiminde kültür taşıyıcısı olarak türküler. Gazi Üniversitesi Türkçe Araştırmaları Akademik Öğrenci Dergisi, 2(2), ss.9-20.
  • Çengelci, T. (2012). Sosyal bilgiler öğretim programında somut olmayan kültürel mirasın yeri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), ss.185-203.
  • Deveci, H. (2009). Sosyal bilgiler dersinde kültürden yararlanma: sosyal bilgiler öğretmenlerinin kültür portfolyolarının incelenmesi, Elektronik Sosyal Bilgiler Dergisi, 8 (28), ss.1–19.
  • Duruhan, K. ve İlhan, B. (2004). “Eğitim-öğretimle ilgili bazı atasözü ve deyimlerimizin öğrenme-öğretme süreci bakımından irdelenmesi”. Milli Eğitim Üç Aylık Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 164, ss.119-125.
  • Ferris, W.(1997). “Halk şarkıları ve kültür: Charles Seeger ve Alan Lomax”,(Çev. F.Gülay Mirzaoğlu), Milli Folklor, 34, ss.87-93.
  • Gülüm, K. ve Ulusoy, K. (2008). Sosyal bilgiler dersinde göç konusunun işlenişinde halk türkülerinin kullanılması (örnek bir çalışma). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 7, 26, ss.112-127.
  • Karadeniz, O. (2016). Türküler ile sosyal bilgiler öğretimi. Sosyal bilgilerde sözlü ve yazılı edebiyat incelemeleri, H.Tokcan(Ed.) Pegem Akademi, Ankara, ss.111-132.
  • Köknel, Ö. (1981). Cumhuriyet Gençliği ve Sorunları, Cem Yayınevi, İstanbul.
  • MEB (2005). Sosyal Bilgiler 4.-5. Sınıf Öğretim Programı. Milli Eğitim Bakanlığı, Ankara.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). An Expanded Source Book Qualitative Data Analysis (Second edition). Thousand Oaks, Sage Publications, California.
  • Mirzaoğlu, F. G. (2001). Türkülerin işlevleri ve zeybek türküleri. Türkbilig/Türkoloji Araştırmaları Dergisi, 2(2), ss.76-91.
  • Öztürk, C. ve Otluoğlu, R. (2003). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Edebi Ürünler ve Yazılı Materyaller. Pegem A Yayıncılık,Ankara.
  • Safran, M. (2008). Sosyal bilgiler öğretimine bakış. B. Tay ve A.Öcal(Ed.), Özel öğretim yöntemleriyle sosyal bilgiler öğretimi içinde, Pegem Akademi,Ankara, ss.1-19.
  • Seefeldt, C.,Castle, S. & Falconer, R. C. (2010). Social Studies for the Pre-school-Primary Child. Merrill Publishing Company, New Jersey.
  • Sidekli, S. & Coşkun, İ. (2014). Türkü: Sosyal bilgiler öğretiminde yeni bir yaklaşım. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 16, Sayı 1, ss.23-32.
  • TRT Müzik Dairesi Başkanlığı.(2016). (erişim adresi: http://www.trtmuzikdairesibaskanligi.com),(erişim tarihi: 16 Eylül 2016).
  • Vural, F. G. (2011). Türk kültürünün aynası: türküler. Fine Arts, 6 (3), ss.397-411.
  • www.kultur.gov.tr,(erişim tarihi: 19 Eylül 2016).
  • www.turkuler.com,(erişim tarihi: 20 Eylül 2016).
  • www.turkudostları.net, (erişim tarihi: 18 Eylül 2016).
  • www.turkuyurdu.com, (erişim tarihi: 21 Eylül 2016).
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Gülbeyaz Ünlüer

Publication Date July 21, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 11 Issue: 1

Cite

APA Ünlüer, G. (2018). SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE KÜLTÜR ÖĞRETİMİNDE TÜRKÜLERDEN YARARLANMA. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 581-594. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.365821
AMA Ünlüer G. SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE KÜLTÜR ÖĞRETİMİNDE TÜRKÜLERDEN YARARLANMA. hititsosbil. June 2018;11(1):581-594. doi:10.17218/hititsosbil.365821
Chicago Ünlüer, Gülbeyaz. “SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE KÜLTÜR ÖĞRETİMİNDE TÜRKÜLERDEN YARARLANMA”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11, no. 1 (June 2018): 581-94. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.365821.
EndNote Ünlüer G (June 1, 2018) SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE KÜLTÜR ÖĞRETİMİNDE TÜRKÜLERDEN YARARLANMA. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11 1 581–594.
IEEE G. Ünlüer, “SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE KÜLTÜR ÖĞRETİMİNDE TÜRKÜLERDEN YARARLANMA”, hititsosbil, vol. 11, no. 1, pp. 581–594, 2018, doi: 10.17218/hititsosbil.365821.
ISNAD Ünlüer, Gülbeyaz. “SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE KÜLTÜR ÖĞRETİMİNDE TÜRKÜLERDEN YARARLANMA”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11/1 (June 2018), 581-594. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.365821.
JAMA Ünlüer G. SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE KÜLTÜR ÖĞRETİMİNDE TÜRKÜLERDEN YARARLANMA. hititsosbil. 2018;11:581–594.
MLA Ünlüer, Gülbeyaz. “SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE KÜLTÜR ÖĞRETİMİNDE TÜRKÜLERDEN YARARLANMA”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 11, no. 1, 2018, pp. 581-94, doi:10.17218/hititsosbil.365821.
Vancouver Ünlüer G. SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE KÜLTÜR ÖĞRETİMİNDE TÜRKÜLERDEN YARARLANMA. hititsosbil. 2018;11(1):581-94.