Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN ZİHİNSEL ENGELLİ BİREYLERE YÖNELİK SOSYAL MESAFELERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2018, Cilt: 11 Sayı: 1, 683 - 708, 21.07.2018
https://doi.org/10.17218/hititsosbil.408463

Öz

Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin
zihinsel engelli bireylere yönelik sosyal mesafelerini incelemek  amacıyla yapılmıştır. Araştırma, Hemşirelik
Bölümüne devam eden 129 birinci ve dördüncü sınıf öğrencisiyle nicel araştırma tekniklerinden
tarama araştırması kullanılarak yürütülmüştür. Katılımcıların demografik
özelliklerini belirlemek için “Kişisel Bilgi Formu”, zihinsel engelli bireylere
yönelik sosyal mesafelerini belirlemek için de “Sosyal Mesafe Ölçeği” kullanılmıştır.
Katılımcıların ortalama sosyal mesafeleri değerlendirildiğinde zihinsel
engellilere yönelik sosyal mesafelerinin var olduğu,
ancak düşük bir sosyal mesafeye sahip oldukları görülmüştür. Araştırmanın
bulgularına göre; yaş, cinsiyet, devam edilen sınıf, zihinsel engelli yakına
sahip olma durumu ve zihinsel engelliliğe dair eğitim alma durumuna göre sosyal
mesafenin değişmediği gözlenmiştir. Ancak zihinsel engelli hasta ile
çalıştığını ve zihinsel engelli bireylere dair bilgisi olduğu ifade eden
öğrencilerin diğerlerine göre daha az sosyal mesafesi olduğu bulunmuştur. Elde
edilen sonuçlar değerlendirildiğinde, gerek müfredat programlarında yer alabilecek
zihinsel engelli bireylerle çalışma sürecine ilişkin derslerin/konuların gerekse
zihinsel engelli bireylerle çalışma deneyiminin,  hemşirelik öğrencilerinin sosyal mesafelerinin
azaltılmasına ve daha etkili iletişimin kurulmasına katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Altuntaş B, Atasü-Topçuoğlu R. (2016), Engelli Bakımı: Sosyal Bakım ve Kadın Emeği, 1. Baskı, Ankara: Nika Yayınevi.
  • Aydoğan, C. (2017), Farklı Yaşam Dönemlerindeki Bireylerin Zihinsel Engelli Bireylere İlişkin Sosyal Kabulleri, (Yüksek Lisans Tezi), Ankara: Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi.
  • Bigby, C., Clement, T., Mansell, J., Beadle‐Brown, J. (2009), ‘It's Pretty Hard With Our Ones, They Can't Talk, The More Able Bodied Can Participate’: Staff Attitudes About The Applicability Of Disability Policies To People With Severe And Profound İntellectual Disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 53 (4), 363-376.
  • Boyle, M. J., Williams, B., Brown, T., Molloy, A., McKenna, L., Molloy, E., Lewis, B. (2010), Attitudes Of Undergraduate Health Science Students Towards Patients With Intellectual Disability, Substance Abuse, And Acute Mental Illness: A Cross-Sectional Study. BMC Medical Education, 10 (1), 71.
  • Budak S. (2000), Psikoloji Sözlüğü, 1. Baskı, Ankara: Bilim Sanat Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2015), Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 19. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • Campbell, J., Gilmore, L., Cuskelly, M. (2003), Changing Student Teachers’ Attitudes Towards Disability And Inclusion, Journal of Intellectual and Developmental Disability, 28 (4), 369-379.
  • Horner-Johnson W, Keys C, Henry D, Yamaki K, Oi F, Watanabe K, Shimada H, Fugjimura I. (2002), Attitudes Of Japanese Students Toward People With Intellectual Disability, Journal of Intellectual Disability Research, 46 (5), 365-378.
  • Ten Klooster P.M., Dannenberg J.W. , Taal E., Burger G., Rasker J.J. (2009), Attitudes Towards People With Physical Or Intellectual Disabilities: Nursing Students And Non-Nursing Peer, Journal of Advanced Nursing 65 (12), 2562–2573.
  • Lewis, S., Stenfert‐Kroese, B. (2010), An Investigation Of Nursing Staff Attitudes And Emotional Reactions Towards Patients With Intellectual Disability in a General Hospital Setting. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 23 (4), 355-365.
  • Marshall G. (1999), A Dictionary of Sociology. Çeviri: Akınhay O, Kömürcü D., Sosyoloji Sözlüğü, 1. Baskı, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • May, C. (2012, An Investigation Of Attitude Change in Inclusive College Classes Including Young Adults With An Intellectual Disability, Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 9(4), 240-246.
  • McManus, J. L., Feyes, K. J., Saucier, D. A. (2011), Contact And Knowledge As Predictors Of Attitudes Toward Individuals With Intellectual Disabilities, Journal of Social and Personal Relationships, 28 (5), 579-590.
  • Rice, C. J. (2009), Attitudes Of Undergraduate Students Toward People With Intellectual Disabilities: Considerations For Future Policy Makers, College Student Journal, 43 (1), 207-216.
  • Rose, N., Kent, S., Rose, J. (2012), Health Professionals' Attitudes And Emotions Towards Working With Adults With Intellectual Disability (ID) And Mental Ill Health, Journal of Intellectual Disability Research, 56 (9), 854-864.
  • Sachs R. Integrating Disability Studies Into Existing Curriculum. https://cms.montgomerycollege.edu/EDU/Plain.aspx?id=27413. erişim tarihi: 12 Mart 2018.
  • Şahin, F., & Güldenoğlu, B. (2013), Engelliler Konusunda Verilen Eğitim Programının Engellilere Yönelik Tutumlar Üzerindeki Etkisi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (1), 214-239.
  • Hampton, N. Z., Xiao, F. (2009), Traditional Chinese Values And Attitudes Of Chinese University Students Toward People With Intellectual Disabilities. International Journal of Disability, Development and Education, 56 (3), 247-261.
  • Wong, P. K. S., Wong, D. F. K. (2008), Enhancing Staff Attitudes, Knowledge And Skills in Supporting The Self‐Determination Of Adults With Intellectual Disability in Residential Settings in Hong Kong: A Pretest–Posttest Comparison Group Design, Journal of Intellectual Disability Research, 52 (3), 230-243.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Canan Aydoğan

Hüsamettin Çetin

Yayımlanma Tarihi 21 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aydoğan, C., & Çetin, H. (2018). HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN ZİHİNSEL ENGELLİ BİREYLERE YÖNELİK SOSYAL MESAFELERİNİN İNCELENMESİ. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 683-708. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.408463
AMA Aydoğan C, Çetin H. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN ZİHİNSEL ENGELLİ BİREYLERE YÖNELİK SOSYAL MESAFELERİNİN İNCELENMESİ. hititsosbil. Haziran 2018;11(1):683-708. doi:10.17218/hititsosbil.408463
Chicago Aydoğan, Canan, ve Hüsamettin Çetin. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN ZİHİNSEL ENGELLİ BİREYLERE YÖNELİK SOSYAL MESAFELERİNİN İNCELENMESİ”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11, sy. 1 (Haziran 2018): 683-708. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.408463.
EndNote Aydoğan C, Çetin H (01 Haziran 2018) HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN ZİHİNSEL ENGELLİ BİREYLERE YÖNELİK SOSYAL MESAFELERİNİN İNCELENMESİ. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11 1 683–708.
IEEE C. Aydoğan ve H. Çetin, “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN ZİHİNSEL ENGELLİ BİREYLERE YÖNELİK SOSYAL MESAFELERİNİN İNCELENMESİ”, hititsosbil, c. 11, sy. 1, ss. 683–708, 2018, doi: 10.17218/hititsosbil.408463.
ISNAD Aydoğan, Canan - Çetin, Hüsamettin. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN ZİHİNSEL ENGELLİ BİREYLERE YÖNELİK SOSYAL MESAFELERİNİN İNCELENMESİ”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11/1 (Haziran 2018), 683-708. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.408463.
JAMA Aydoğan C, Çetin H. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN ZİHİNSEL ENGELLİ BİREYLERE YÖNELİK SOSYAL MESAFELERİNİN İNCELENMESİ. hititsosbil. 2018;11:683–708.
MLA Aydoğan, Canan ve Hüsamettin Çetin. “HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN ZİHİNSEL ENGELLİ BİREYLERE YÖNELİK SOSYAL MESAFELERİNİN İNCELENMESİ”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 11, sy. 1, 2018, ss. 683-08, doi:10.17218/hititsosbil.408463.
Vancouver Aydoğan C, Çetin H. HEMŞİRELİK ÖĞRENCİLERİNİN ZİHİNSEL ENGELLİ BİREYLERE YÖNELİK SOSYAL MESAFELERİNİN İNCELENMESİ. hititsosbil. 2018;11(1):683-708.