Research Article
BibTex RIS Cite

TOPLAM KALİTE YÖNETİMİNİN ÖRGÜTSEL VATANDAŞLIK DAVRANIŞI İLE İLİŞKİSİ

Year 2018, Volume: 11 Issue: 3, 1727 - 1744, 31.12.2018
https://doi.org/10.17218/hititsosbil.427868

Abstract

Bu çalışmanın amacı çağdaş yönetim yaklaşımlarından biri olan ve sağlık
hizmetlerinde de kullanımı popüler hale gelmiş olan Toplam Kalite
Yönetimi(TKY)  yaklaşımının Örgütsel
Vatandaşlık Davranışı(ÖVD) ile ilişkisinin incelenmesidir. Bu çalışmada betimsel
ve ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır, yöntem olarak soru ölçeği uygulaması
yapılmıştır. Bu araştırmanın evrenini Ankara’da bir özel hastanede görev yapan
idari personel oluşturmaktadır. Araştırmada evrenin tamamına ulaşıldığı için
örneklem alınmamıştır.  Bu çalışmanın
profilini 25 orta ve alt kademe yönetici, 
72 işgören olmak üzere toplamda 97 kişi oluşturmaktadır. Araştırma
sonucunda; Katılımcıların Toplam Kalite Yönetimi’ne yönelik yaklaşımları ile
Örgütsel Vatandaşlık Davranışları arasında orta düzeyde pozitif yönlü korelasyon
olduğu görülmüştür (r=60). Korelasyon katsayısı pozitif olduğu için Toplam
Kalite Yönetimi yaklaşımları ile Örgütsel Vatandaşlık Davranışları arasında
doğrusal bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak, katılımcıların
Toplam Kalite Yönetimi’ne yönelik algılama düzeyleri arttıkça Örgütsel
Vatandaşlık Davranışları da aynı oranda artacaktır. 

References

  • Aslanoğlu, Suphi. Ve Başkan, Tuba, Derya, (2016), “Denetçilerin Bağımsızlığının Denetim Kalitesine Etkisi: BİST'de Yapılan Bir Uygulama”. Muhasebe ve Denetime Bakış Dergisi, cilt.48, ss. 59-84.
  • Baltaş, Acar, (2001), Değişimin İçinden Geleceğe Doğru Ekip Çalışması ve Liderlik.(3. Basım). İstanbul, Remzi Kitabevi.
  • Basım, H. Nejat ve Harun Şeşen, (2006), “Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Ölçeği Uyarlama ve Karşılaştırma Çalışması”. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, cilt.61, S. (4), ss. 1-22.
  • Bateman, Thomas, S, ve Organ, Dennis, W, (1983), “Job Satisfaction and the Good Soldier: The Relationship between Effect and Employee ‘Citizenship’.” Academy of Management Journal, cilt.26, S. (4), ss. 587 - 595. doi:10.5465/255908
  • Çelik, Adnan, (2010), Toplam Kalite Yönetimi. (2.Basım). Ankara, Gazi Kitabevi.
  • Erkılıç A, Turan, (2007), Toplam Kalite Yönetimi İlkelerinin Yönetim Yaklaşımları Bağlamında Tartışılması. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi, cilt.2, S. (4), ss. 50-62.
  • Gencel, Ufuk, (2001), “Yükseköğretim Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi ve Akreditasyon”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.3, S. ( 3), ss. 179.
  • Gurnani, H. (1999). “Pitfalls in Total Quality Management Implementation: The Case of a Hong Kong Company”, Total Quality Management, cilt. 10, S. (2).
  • Gürbüz, Sait, (2006), “Örgütsel Vatandaşlık Davranışı ile Duygusal Bağlılık Arasındaki İlişkilerin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma.” Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, cilt. 3, S. (1), ss. 49.
  • İplik, F. Nur, (2015), Örgütsel Vatandaşlık Davranışı. (Birinci Baskı). Ankara: Akademisyen Yayınevi, ss. 84.
  • Kaya, Sıdıka, (2005), “Sağlık Hizmetlerinde Sürekli Kalite İyileştirme.” Ankara: Pelikan Yayınevi.
  • Kaya, Sıdıka, vd. (2013), Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi, Anadolu Üniversitesi Yayını. Eskişehir.
  • Kıngır, Said, (2006). Toplam Kalite Yönetimi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2. Baskı.
  • Kuruşcu, Mehmet (2003). Toplam Kalite Yönetimi ve Kalite Ödülleri. IQ Kültür Sanat Yayıncılık, İstanbul, 1.Baskı.
  • Merter, M, Emin. (2006), Toplam Kalite Yönetimi, Atlas Yayınları. Ankara, 1. Baskı. Organ, Dennis W. (1988). Organizational Citizenship Behavior: The Good Soldier Syndrome, Lexington Books, Lexington Mass, Usa, 4.
  • Organ, Dennis W. (1990) “The Motivational Basis of Organizational Citizenship Behavior”, Research in Organizational Behavior, cilt. 12, ss. 43-72.
  • Ölçüm Çetin, Münevver, (2004), Örgütsel Vatandaşlık Davranışı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 1. Baskı.
  • Öz, Orhan, (2008), The Relationship Between Total Quality Management and Organizational Citizenship Behavior, Organizational Commitment, Job Attraction, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Özdemir, İsmail, (2007), Performans Değerleme Yöntemleri; Performans Değerleme Yöntemi Tercihlerinin Belirlenmesine Yönelik Araştırma ve Model Önerisi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Podsakoff, Philip M, Scott, B, Mackenzie, Robert, H, Moorman ve Richard Fetter, (1990), “Transformational leader behaviors and their effects on followers' trust in leader, satisfaction, and organizational citizenship behaviors”. The Leadership Quarterly, cilt. 1, S. (2), ss. 107-142.
  • Podsakoff, Philip, M, Scott, B, Mackenzie, Julie, Beth, Paine ve Daniel, G, Bachrach, (2000). “Organizational Citizenship Behaviors: a Critical Review of The Theoretical and Empirical Literature and Suggestions For Future Research”, Journal of Management, cilt. 26, S. (3), ss. 513-563.
  • Tansel, A, Erol, (2007), Toplam Kalite Yönetimi İle Performans Değerlemesi İlişkisi Ve Toplam Kalite Yönetimi Uygulayan İşletmelerde Kullanım Alanları. Yüksek Lisans Tezi, Sivas, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Taşçı, Deniz, ve Koç, Umut, (2007), Örgütsel Vatandaşlık Davranışı- Örgütsel Öğrenme Değerleri İlişkisi: Akademisyenler Üzerinde Görgül Bir Araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt. 7, S. (2), ss. 374.
  • Yürütücü, Aslı, (2009), Bilgi Teknolojilerinde Turizm Sektörü ve TKY (Toplam Kalite Yönetimi). http://inet-tr.org.tr/inetconf9/bildiri/42.doc , Mayıs.
Year 2018, Volume: 11 Issue: 3, 1727 - 1744, 31.12.2018
https://doi.org/10.17218/hititsosbil.427868

Abstract

References

  • Aslanoğlu, Suphi. Ve Başkan, Tuba, Derya, (2016), “Denetçilerin Bağımsızlığının Denetim Kalitesine Etkisi: BİST'de Yapılan Bir Uygulama”. Muhasebe ve Denetime Bakış Dergisi, cilt.48, ss. 59-84.
  • Baltaş, Acar, (2001), Değişimin İçinden Geleceğe Doğru Ekip Çalışması ve Liderlik.(3. Basım). İstanbul, Remzi Kitabevi.
  • Basım, H. Nejat ve Harun Şeşen, (2006), “Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Ölçeği Uyarlama ve Karşılaştırma Çalışması”. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, cilt.61, S. (4), ss. 1-22.
  • Bateman, Thomas, S, ve Organ, Dennis, W, (1983), “Job Satisfaction and the Good Soldier: The Relationship between Effect and Employee ‘Citizenship’.” Academy of Management Journal, cilt.26, S. (4), ss. 587 - 595. doi:10.5465/255908
  • Çelik, Adnan, (2010), Toplam Kalite Yönetimi. (2.Basım). Ankara, Gazi Kitabevi.
  • Erkılıç A, Turan, (2007), Toplam Kalite Yönetimi İlkelerinin Yönetim Yaklaşımları Bağlamında Tartışılması. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi, cilt.2, S. (4), ss. 50-62.
  • Gencel, Ufuk, (2001), “Yükseköğretim Hizmetlerinde Toplam Kalite Yönetimi ve Akreditasyon”, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.3, S. ( 3), ss. 179.
  • Gurnani, H. (1999). “Pitfalls in Total Quality Management Implementation: The Case of a Hong Kong Company”, Total Quality Management, cilt. 10, S. (2).
  • Gürbüz, Sait, (2006), “Örgütsel Vatandaşlık Davranışı ile Duygusal Bağlılık Arasındaki İlişkilerin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma.” Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, cilt. 3, S. (1), ss. 49.
  • İplik, F. Nur, (2015), Örgütsel Vatandaşlık Davranışı. (Birinci Baskı). Ankara: Akademisyen Yayınevi, ss. 84.
  • Kaya, Sıdıka, (2005), “Sağlık Hizmetlerinde Sürekli Kalite İyileştirme.” Ankara: Pelikan Yayınevi.
  • Kaya, Sıdıka, vd. (2013), Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi, Anadolu Üniversitesi Yayını. Eskişehir.
  • Kıngır, Said, (2006). Toplam Kalite Yönetimi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2. Baskı.
  • Kuruşcu, Mehmet (2003). Toplam Kalite Yönetimi ve Kalite Ödülleri. IQ Kültür Sanat Yayıncılık, İstanbul, 1.Baskı.
  • Merter, M, Emin. (2006), Toplam Kalite Yönetimi, Atlas Yayınları. Ankara, 1. Baskı. Organ, Dennis W. (1988). Organizational Citizenship Behavior: The Good Soldier Syndrome, Lexington Books, Lexington Mass, Usa, 4.
  • Organ, Dennis W. (1990) “The Motivational Basis of Organizational Citizenship Behavior”, Research in Organizational Behavior, cilt. 12, ss. 43-72.
  • Ölçüm Çetin, Münevver, (2004), Örgütsel Vatandaşlık Davranışı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 1. Baskı.
  • Öz, Orhan, (2008), The Relationship Between Total Quality Management and Organizational Citizenship Behavior, Organizational Commitment, Job Attraction, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Özdemir, İsmail, (2007), Performans Değerleme Yöntemleri; Performans Değerleme Yöntemi Tercihlerinin Belirlenmesine Yönelik Araştırma ve Model Önerisi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmış Doktora Tezi, İstanbul.
  • Podsakoff, Philip M, Scott, B, Mackenzie, Robert, H, Moorman ve Richard Fetter, (1990), “Transformational leader behaviors and their effects on followers' trust in leader, satisfaction, and organizational citizenship behaviors”. The Leadership Quarterly, cilt. 1, S. (2), ss. 107-142.
  • Podsakoff, Philip, M, Scott, B, Mackenzie, Julie, Beth, Paine ve Daniel, G, Bachrach, (2000). “Organizational Citizenship Behaviors: a Critical Review of The Theoretical and Empirical Literature and Suggestions For Future Research”, Journal of Management, cilt. 26, S. (3), ss. 513-563.
  • Tansel, A, Erol, (2007), Toplam Kalite Yönetimi İle Performans Değerlemesi İlişkisi Ve Toplam Kalite Yönetimi Uygulayan İşletmelerde Kullanım Alanları. Yüksek Lisans Tezi, Sivas, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Taşçı, Deniz, ve Koç, Umut, (2007), Örgütsel Vatandaşlık Davranışı- Örgütsel Öğrenme Değerleri İlişkisi: Akademisyenler Üzerinde Görgül Bir Araştırma. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt. 7, S. (2), ss. 374.
  • Yürütücü, Aslı, (2009), Bilgi Teknolojilerinde Turizm Sektörü ve TKY (Toplam Kalite Yönetimi). http://inet-tr.org.tr/inetconf9/bildiri/42.doc , Mayıs.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Zekai Öztürk

Ayşe Nur Türkoğlu

Feride Düşüngülü This is me

Publication Date December 31, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 11 Issue: 3

Cite

APA Öztürk, Z., Türkoğlu, A. N., & Düşüngülü, F. (2018). TOPLAM KALİTE YÖNETİMİNİN ÖRGÜTSEL VATANDAŞLIK DAVRANIŞI İLE İLİŞKİSİ. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(3), 1727-1744. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.427868
AMA Öztürk Z, Türkoğlu AN, Düşüngülü F. TOPLAM KALİTE YÖNETİMİNİN ÖRGÜTSEL VATANDAŞLIK DAVRANIŞI İLE İLİŞKİSİ. hititsosbil. December 2018;11(3):1727-1744. doi:10.17218/hititsosbil.427868
Chicago Öztürk, Zekai, Ayşe Nur Türkoğlu, and Feride Düşüngülü. “TOPLAM KALİTE YÖNETİMİNİN ÖRGÜTSEL VATANDAŞLIK DAVRANIŞI İLE İLİŞKİSİ”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11, no. 3 (December 2018): 1727-44. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.427868.
EndNote Öztürk Z, Türkoğlu AN, Düşüngülü F (December 1, 2018) TOPLAM KALİTE YÖNETİMİNİN ÖRGÜTSEL VATANDAŞLIK DAVRANIŞI İLE İLİŞKİSİ. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11 3 1727–1744.
IEEE Z. Öztürk, A. N. Türkoğlu, and F. Düşüngülü, “TOPLAM KALİTE YÖNETİMİNİN ÖRGÜTSEL VATANDAŞLIK DAVRANIŞI İLE İLİŞKİSİ”, hititsosbil, vol. 11, no. 3, pp. 1727–1744, 2018, doi: 10.17218/hititsosbil.427868.
ISNAD Öztürk, Zekai et al. “TOPLAM KALİTE YÖNETİMİNİN ÖRGÜTSEL VATANDAŞLIK DAVRANIŞI İLE İLİŞKİSİ”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 11/3 (December 2018), 1727-1744. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.427868.
JAMA Öztürk Z, Türkoğlu AN, Düşüngülü F. TOPLAM KALİTE YÖNETİMİNİN ÖRGÜTSEL VATANDAŞLIK DAVRANIŞI İLE İLİŞKİSİ. hititsosbil. 2018;11:1727–1744.
MLA Öztürk, Zekai et al. “TOPLAM KALİTE YÖNETİMİNİN ÖRGÜTSEL VATANDAŞLIK DAVRANIŞI İLE İLİŞKİSİ”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 11, no. 3, 2018, pp. 1727-44, doi:10.17218/hititsosbil.427868.
Vancouver Öztürk Z, Türkoğlu AN, Düşüngülü F. TOPLAM KALİTE YÖNETİMİNİN ÖRGÜTSEL VATANDAŞLIK DAVRANIŞI İLE İLİŞKİSİ. hititsosbil. 2018;11(3):1727-44.