Amaç: Araştırmanın amacı, 112 sağlık çalışanlarının Covid-19 korku düzeylerini değerlendirmektir.
Materyal-Metot: Tanımlayıcı tipte yapılan araştırma Mardin ili 112 Acil Sağlık hizmetlerinde çalışan 171 sağlık çalışanı ile yapıldı. Verilerin toplanmasında Tanıtıcı Özellikler Formu ve Covid-19 Korku Ölçeği kullanıldı.
Bulgular: Araştırmaya katılan sağlık çalışanlarının çoğu koruyucu ekipmanın yeterli olduğunu, Covid-19’a yönelik koruyucu eğitimler aldıklarını, çalışma arkadaşlarından Covid-19’a yakalanan olduğunu, Covid-19 ile ilgili ilk gün kadar endişe duyduklarını ifade etti. Araştırma da sağlık çalışanlarının Covid-19 korku ortalamalarının 18.53±6.43 (orta düzey) olduğu belirlendi.
Sonuç: Araştırmada, Covid-19 pandemi sürecinde 112 sağlık çalışanlarının korku düzeylerinin etkilendiği belirlendi. Bu süreçte sağlık çalışanlarının ruh sağlığını korumak ve geliştirmek için psikoterapi, stres ve anksiyete ile baş etme yöntemleri vb. online eğitimler, oturumlar sağlanarak desteklenebilir.
Çalışmamız bir kurum tarafından finanse edilmemiştir.
Objective: The purpose of the study is to assess the levels of fear of Covid-19 in 112 healthcare professionals.
Material-Method: This descriptive study was conducted with 171 healthcare professionals working at 112 Emergency Healthcare Services in Mardin, Turkey. A descriptive characteristics form and the Covid-19 fear scale were used to collect data.
Results: Most of the participants stated that protective equipment was sufficient, they had received preventive trainings on Covid-19, some of their colleagues were infected with Covid-19, and they were still as concerned about Covid-19 as they were when it first broke out. The fear of Covid-19 mean scores of the professionals were 18.53±6.43 (moderate level).
Conclusion: In the research, it was determined that the fear levels of 112 healthcare workers were affected during the Covid-19 pandemic process. In this process, in order to protect and improve the mental health of healthcare professionals, psychotherapy, methods of coping with stress and anxiety, etc., can be supported by providing online training and sessions.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Primary Health Care |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | September 10, 2021 |
Submission Date | December 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 6 Issue: 2 |