Research Article
BibTex RIS Cite

THE PLACE OF GRAMMAR TEACHING IN TURKISH EDUCATION

Year 2021, Volume: 4 Issue: 1, 11 - 20, 24.01.2021
https://doi.org/10.33390/homeros.4.1.02

Abstract

The aim of this study is to determine how the teaching grammar was handled in middle school Turkish curriculum. Grammar was handled different education mentality at the past period. Grammar has taken place Turkish education as a mother tongue education. Studies and curriculums about the necessity of grammar teaching, perspective on grammar and how should grammar teaching be was examined. This study is qualitative research and as a method the descriptive survey was applied. Document analysis was conducted. Three Turkish lesson curriculums was examined (1949, 2006 and 2019). Importance of teaching grammar in terms of Turkish lesson was examined. Additionally, relationship with between grammar and reading, listening, speaking, writing which is basic laguage skills was tried to determine. Even if there are some differences, grammar teaching was considered significant in order to develop basic language skills. Grammar is supportive to develop language skiils. Therefore, examined curriculums have teaching grammar.

References

  • ALTAS, S. 2009, Türkçe Dil Bilgisi Öğretiminin Tarihi ve İçerik Odaklı Dil Bilgisi Öğretimi ile Görev Odaklı Dil Bilgisi Öğretiminin Uygulamalı Karşılaştırılması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • BANGUOĞLU, T. 1990, Türkçenin Grameri, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
  • BULUT, M. 2014, Dil Bilgisi Öğretiminde Yaşanan Kavram Kargaşasının Türkçe Öğretimine Etkisi. Turkish Studies , Volume 9/12, Pp. 43-55.
  • CRYSTAL, D. 2016, A Defence of Grammar. Tes Features. June,Pp 27-32
  • ÇEÇEN, M., A., ve AYTAŞ G., 2008, Metne Dayalı Dil Bilgisi Öğretiminin Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Dil Bilgisi Başarısına Etkisi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Haziran 2008. Cilt:V, Sayı:I, Pp133-149.
  • ÇİFCİ, M. 2015, Dil Bilgisi Öğretiminin Geleceği. Dil Bilimi, Dil Bilgisi ve Dil Eğitimi. https://www.ayk.gov.tr/icanas38/dil-bilimi-dil-bilgisi-ve-dil-egitimi-linguistics-grammar-and-language-teaching-. Sitesinden 29.06.2020 tarihinde ulaşıldı.
  • DİLAÇAR, A. 1971, Gramer: Tanımı, Adı, Kapsamı, Türleri, Yöntemi, Eğitimdeki Yeri ve Tarihçesi. Türk Dili Araştırmaları Yıllığı Belleten, 83-145.
  • DOLUNAY, S. K., 2010, Dil Bilgisi Öğretiminin Amacı ve Önemi. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, (27), 275-284.
  • ERDEM, İ., ve ÇELİK, M., 2011, Dil Bilgisi Öğretim Yöntemi Üzerine Değerlendirmeler. Turkish Studies, Volume 6/1 Winter 2011, Pp. 1057-1069.
  • EYÜP, B., 2013, Dil Bilgisi Öğretiminde Beyin Temelli Öğrenmenin Akademik Başarı, Tutum ve Kalıcı Öğrenme Üzerindeki Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • GÖÇER, A. 2015, Temel Dil Becerilerinin Geliştirilmesinde Dil Bilgisi Öğrenme Alanının Yeri, İşlevi ve Öğretimi: Bütünlük İlkesi ve Tümevarım Yöntemi Ekseninde Tematik Bir Yaklaşım. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4 (1), 233-242.
  • GÜNEŞ, F. 2013, Dil Bilgisi Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 2 (7), 71-92.
  • KARASAR, N. 2017. Bilimsel Araştırma Yöntemi. (32. Basım). Ankara. Nobel Yayınevi
  • KERİMOĞLU, C. 2006, Türkçe Dil Bilgisi Öğretiminde Söz Dizimi ile İlgili Kabuller Üzerine II (Cümle Öğeleri). Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi 20: 119-129.
  • MEB, (1949). Türkçe Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB, (2006). İlköğretim Türkçe Dersi (6-8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Yayınları.
  • MEB. (2019). Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: MEB Yayınları.
  • ÖMEROĞLU, A. F.,2018, Dil Bilgisi Öğretiminin 2004-2017 Yılları Arası Türkçe Dersi Öğretim Programları Açısından İncelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6 (1), 260-280.
  • TİRYAKİOL, S., SARITAŞ, H., ve BENZER, A., 2018. Kuralavarım Yaklaşımıyla Türkçe Dil Bilgisi Öğretimi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6(3), 372393. DOI:10.14689/issn.2148-2624.1.6c3s17m
  • WIDODO, P., H., 2006, Approaches And Procedures For Teaching Grammar. http://education.waikato.ac.nz/research/files/etpc/2006v5n1nar1.pdf. May 2006, Volume 5, Number 1. pp. 122-141.
  • YAMAN, H. 2006, İlköğretim İkinci Kademe Dil Bilgisi Derslerinde Kavram Haritası Tekniğinin Öğrenci Başarısına ve Hatırlamaya Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • YILDIRIM, A. ve ŞİMŞEK, H., 2016 Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (10. Baskı). Ankara. Seçkin Yayınevi.

DİL BİLGİSİ ÖĞRETİMİNİN TÜRKÇE EĞİTİMİNDEKİ YERİ

Year 2021, Volume: 4 Issue: 1, 11 - 20, 24.01.2021
https://doi.org/10.33390/homeros.4.1.02

Abstract

Bu çalışmanın amacı dil bilgisi öğretiminin ortaokul Türkçe dersi müfredatlarında nasıl ele alındığını ortaya çıkarmaktır. Dil bilgisi eğitiminin işlevi, nasıl olması gerektiği ve önemi geçmişten günümüze tartışılagelmektedir. Dönemin eğitim öğretim anlayışı çerçevesinde dil bilgisi eğitimi de farklı şekillerde ele alınmıştır. Bu çalışmada dil bilgisi eğitiminin gerekliliği, dil bilgisi öğretimine olan bakış açıları, dil bilgisi öğretiminin nasıl olması gerektiği ile yapılmış olan çalışmalar, müfredatlar incelenmiştir. Araştırma nitel araştırma türlerinden tarama modelinde olup betimsel bir çalışmadır. Doküman analizi yapılmıştır. Analiz kapsamında 1949 Türkçe Öğretim Programı, 2006 İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı, 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programıele alınmıştır. Dil bilgisinin Türkçe eğitimindeki yeri ve ders sürecinde nasıl ele alınacağı incelenmeye çalışılmıştır. Ayrıca dil bilgisinin okuma, dinleme, konuşma ve yazma temel dil becerileri alanlarıyla nasıl ilişkilendirildiği ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Her ne kadar dil bilgisinin programlardaki yeri bazı yönlerden farklılık gösterse de dil bilgisinin temel dil becerilerinin gelişimi açısından öneminin vurgulandığı sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • ALTAS, S. 2009, Türkçe Dil Bilgisi Öğretiminin Tarihi ve İçerik Odaklı Dil Bilgisi Öğretimi ile Görev Odaklı Dil Bilgisi Öğretiminin Uygulamalı Karşılaştırılması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • BANGUOĞLU, T. 1990, Türkçenin Grameri, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara.
  • BULUT, M. 2014, Dil Bilgisi Öğretiminde Yaşanan Kavram Kargaşasının Türkçe Öğretimine Etkisi. Turkish Studies , Volume 9/12, Pp. 43-55.
  • CRYSTAL, D. 2016, A Defence of Grammar. Tes Features. June,Pp 27-32
  • ÇEÇEN, M., A., ve AYTAŞ G., 2008, Metne Dayalı Dil Bilgisi Öğretiminin Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Dil Bilgisi Başarısına Etkisi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Haziran 2008. Cilt:V, Sayı:I, Pp133-149.
  • ÇİFCİ, M. 2015, Dil Bilgisi Öğretiminin Geleceği. Dil Bilimi, Dil Bilgisi ve Dil Eğitimi. https://www.ayk.gov.tr/icanas38/dil-bilimi-dil-bilgisi-ve-dil-egitimi-linguistics-grammar-and-language-teaching-. Sitesinden 29.06.2020 tarihinde ulaşıldı.
  • DİLAÇAR, A. 1971, Gramer: Tanımı, Adı, Kapsamı, Türleri, Yöntemi, Eğitimdeki Yeri ve Tarihçesi. Türk Dili Araştırmaları Yıllığı Belleten, 83-145.
  • DOLUNAY, S. K., 2010, Dil Bilgisi Öğretiminin Amacı ve Önemi. Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, (27), 275-284.
  • ERDEM, İ., ve ÇELİK, M., 2011, Dil Bilgisi Öğretim Yöntemi Üzerine Değerlendirmeler. Turkish Studies, Volume 6/1 Winter 2011, Pp. 1057-1069.
  • EYÜP, B., 2013, Dil Bilgisi Öğretiminde Beyin Temelli Öğrenmenin Akademik Başarı, Tutum ve Kalıcı Öğrenme Üzerindeki Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • GÖÇER, A. 2015, Temel Dil Becerilerinin Geliştirilmesinde Dil Bilgisi Öğrenme Alanının Yeri, İşlevi ve Öğretimi: Bütünlük İlkesi ve Tümevarım Yöntemi Ekseninde Tematik Bir Yaklaşım. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4 (1), 233-242.
  • GÜNEŞ, F. 2013, Dil Bilgisi Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 2 (7), 71-92.
  • KARASAR, N. 2017. Bilimsel Araştırma Yöntemi. (32. Basım). Ankara. Nobel Yayınevi
  • KERİMOĞLU, C. 2006, Türkçe Dil Bilgisi Öğretiminde Söz Dizimi ile İlgili Kabuller Üzerine II (Cümle Öğeleri). Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi 20: 119-129.
  • MEB, (1949). Türkçe Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB, (2006). İlköğretim Türkçe Dersi (6-8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Yayınları.
  • MEB. (2019). Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: MEB Yayınları.
  • ÖMEROĞLU, A. F.,2018, Dil Bilgisi Öğretiminin 2004-2017 Yılları Arası Türkçe Dersi Öğretim Programları Açısından İncelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 6 (1), 260-280.
  • TİRYAKİOL, S., SARITAŞ, H., ve BENZER, A., 2018. Kuralavarım Yaklaşımıyla Türkçe Dil Bilgisi Öğretimi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6(3), 372393. DOI:10.14689/issn.2148-2624.1.6c3s17m
  • WIDODO, P., H., 2006, Approaches And Procedures For Teaching Grammar. http://education.waikato.ac.nz/research/files/etpc/2006v5n1nar1.pdf. May 2006, Volume 5, Number 1. pp. 122-141.
  • YAMAN, H. 2006, İlköğretim İkinci Kademe Dil Bilgisi Derslerinde Kavram Haritası Tekniğinin Öğrenci Başarısına ve Hatırlamaya Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • YILDIRIM, A. ve ŞİMŞEK, H., 2016 Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (10. Baskı). Ankara. Seçkin Yayınevi.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Language Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Davut Gözlet 0000-0002-2200-5959

Musa Çifci 0000-0002-3758-7170

Publication Date January 24, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Gözlet, D., & Çifci, M. (2021). DİL BİLGİSİ ÖĞRETİMİNİN TÜRKÇE EĞİTİMİNDEKİ YERİ. HOMEROS, 4(1), 11-20. https://doi.org/10.33390/homeros.4.1.02