The aim of this study is to determine how the teaching grammar was handled in middle school Turkish curriculum. Grammar was handled different education mentality at the past period. Grammar has taken place Turkish education as a mother tongue education. Studies and curriculums about the necessity of grammar teaching, perspective on grammar and how should grammar teaching be was examined. This study is qualitative research and as a method the descriptive survey was applied. Document analysis was conducted. Three Turkish lesson curriculums was examined (1949, 2006 and 2019). Importance of teaching grammar in terms of Turkish lesson was examined. Additionally, relationship with between grammar and reading, listening, speaking, writing which is basic laguage skills was tried to determine. Even if there are some differences, grammar teaching was considered significant in order to develop basic language skills. Grammar is supportive to develop language skiils. Therefore, examined curriculums have teaching grammar.
Bu çalışmanın amacı dil bilgisi öğretiminin ortaokul Türkçe dersi müfredatlarında nasıl ele alındığını ortaya çıkarmaktır. Dil bilgisi eğitiminin işlevi, nasıl olması gerektiği ve önemi geçmişten günümüze tartışılagelmektedir. Dönemin eğitim öğretim anlayışı çerçevesinde dil bilgisi eğitimi de farklı şekillerde ele alınmıştır. Bu çalışmada dil bilgisi eğitiminin gerekliliği, dil bilgisi öğretimine olan bakış açıları, dil bilgisi öğretiminin nasıl olması gerektiği ile yapılmış olan çalışmalar, müfredatlar incelenmiştir. Araştırma nitel araştırma türlerinden tarama modelinde olup betimsel bir çalışmadır. Doküman analizi yapılmıştır. Analiz kapsamında 1949 Türkçe Öğretim Programı, 2006 İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı, 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programıele alınmıştır. Dil bilgisinin Türkçe eğitimindeki yeri ve ders sürecinde nasıl ele alınacağı incelenmeye çalışılmıştır. Ayrıca dil bilgisinin okuma, dinleme, konuşma ve yazma temel dil becerileri alanlarıyla nasıl ilişkilendirildiği ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Her ne kadar dil bilgisinin programlardaki yeri bazı yönlerden farklılık gösterse de dil bilgisinin temel dil becerilerinin gelişimi açısından öneminin vurgulandığı sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Language Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 24, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 4 Issue: 1 |