Objective: This study was conducted to assess the empathic tendencies of students receiving education in the Department of Midwifery. Method: The sample group of this descriptive study consisted of 150 midwifery students who voluntary to participate in the study among 175 students receiving education in the Department of Midwifery at the Faculty of Health Sciences in the school year of 2013-2014. The data were collected using the “Introductory Information Form”, which was formed by the researchers, and the “Empathic Tendency Scale”. It was assessed by using the mean, percentage, t test and the analysis of variance in the SPSS package software. Results: It was determined that students included in the study had an age average of 20.05±1.48, 40.0% were first grade students, 83.3% had not received a preschool education, 48.7% lived in a province for the longest time, 74.0% had middle income, 79.3% had nuclear family, 75.4% were raised in a democratic and safe family environment, and 49.3% had a moderate-level academic achievement. It was also found that 52.0% of students had not previously had information about the empathic tendency and among students who received information about the empathic tendency, 93.1% had the knowledge through university courses.Conclusion: No significant difference was determined between the descriptive characteristics of students and their knowledge about the empathic tendency and ETS mean scores. The empathic tendencies of students were moderate
Amaç: Ebelik Bölümü öğrencilerinin empatik eğilimlerini değerlendirmek amacıyla
gerçekleştirilmiştir. Yöntem: Tanımlayıcı türde olan araştırmanın örneklemini, Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ebelik Bölümünde 2013-2014 öğretim yılında öğrenim gören 175 öğrenciden gönüllü olarak araştırmaya
katılan 150 öğrenci oluşturmuştur. Veriler, araştırmacılar tarafından oluşturulan “Tanıtıcı Bilgi Formu” ve
“Empatik Eğilim Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. SPSS paket programında ortalama, yüzdelik, t testi ve
varyans analizi ile değerlendirilmiştir. Bulgular: Araştırma kapsamındaki öğrencilerinin yaş ortalamasının
20.05±1.48 olduğu, %40.0’ının birinci sınıf olduğu, %83.3’ünün okul öncesi eğitim almadığı, %48.7’sinin en
uzun süre ilde yaşadığı, %74.0’ının orta düzeyde gelire sahip olduğu, %79.3’ünün çekirdek aileye sahip
olduğu, %75.4’ünün aile içinde demokratik, güven verici ortamda yetiştirildiği ve %49.3’ünün akademik
başarısının orta seviyede olduğu saptanmıştır. Öğrencilerinin %52.0’sinin daha önce empatik eğilim
hakkında bilgisi olmadığı ve empatik eğilim hakkında bilgi alanlar içinde %93.1’inin üniversitede ders olarak
aldığı saptanmıştır. Sonuç: Öğrencilerin tanıtıcı özellikleri ve empatik eğilim hakkında bilgi durumları ile
empatik eğilim puan ortalamaları arasında anlamlı fark olmadığı belirlenmiştir. Öğrencilerin empatik
eğilimlerinin orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | RESEARCH ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | June 11, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 |