Amaç: Çalışmanın amacı
iletişim becerileri eğitiminin hemşirelik öğrencilerinin sanal ve kişilerarası
ilişkilerine etkisini incelemektir. Gereç ve yöntem: Tek grupta ön test-son test yarı deneysel tasarımda
olan araştırma bir üniversitenin hemşirelik bölümü birinci sınıfında okuyan 71
öğrenci ile Nisan-Haziran 2016 tarihleri arasında gerçekleştirildi. Araştırmada
literatür doğrultusunda hazırlanan Kişisel Bilgi Formu ile Kişilerarası İlişki
Tarzları Ölçeği ve Sanal Ortam Yalnızlık Ölçeği kullanıldı. Çalışmaya katılan
öğrencilere veri toplama araçları uygulandıktan sonra (ön test) sunum, rol
canlandırma, karşılıklı tartışma gibi yöntemler kullanılarak 10 haftalık
iletişim becerileri eğitimi verildi. Onuncu oturumdan bir hafta sonra son test
ölçümü yapıldı. Bulguların değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler ve
iki eş arasındaki farkın önemlilik testi kullanıldı, önemlilik düzeyi p<0.05
kabul edildi. Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin %78.9’unun kız
olduğu, %78.9’unun birkaç samimi arkadaşının olduğu ve öğrencilerin sanal
ortamda günlük ortalama 4.52±3.25 saat geçirdiği belirlendi. Öğrencilerin
Kişilerarası İlişki Tarzları Ölçeği besleyici alt boyutu ön test (30.28±4.92),
son test puanları (34.89±6.88) arasında anlamlı fark bulunurken (p<0.05),
ketleyici ilişki alt boyutu ön test (15.04±8.72), son test (12.91±5.34)
puanları arasında anlamlı fark olmadığı belirlendi (p>0.05). Öğrencilerin
Sanal Ortam Yalnızlık Ölçeği sanal sosyalleşme alt boyutu ön test (26.71±6.13),
son test puanları (24.63±6.47) arasında ve sanal yalnızlık alt boyutu ön test (17.47±3.81),
son test puanları (16.28±4.37) arasında anlamlı fark olduğu (p<0.05), sanal
paylaşım alt boyutu ön test (14.78±6.17), son test (15.16±6.93) puanları
arasında ise anlamlı fark olmadığı belirlendi (p>0.05). Sonuç: İletişim
becerileri eğitiminin öğrencilerinin besleyici kişilerarası ilişki tarzlarını
geliştirdiği, sanal sosyalleşme ve sanal yalnızlık düzeylerini azalttığı
belirlendi.
Aim:
The aim of this study was to assess the effect of communication skills training of
nursing students and its effect on their virtual and interpersonal
relationship. Material and Method: The study pre-test-post-test in single group quasi experimental
design was carried out at the Nursing Department
of a university in April-June 2016. Instruments used in this study were
Personal Information Form issued in accordance with the literature reviewed,
Interpersonal Relationship Style Scale, and Virtual Environment Loneliness
Scale. The study was carried out with 71 voluntaries 1st class undergraduates
of nursing department. Data collection instruments were applied to these
undergraduates (pretest), and a 10-week communication skills training was given to them using methods such as
presentations, role play, and debate. Post-test was applied one week after the
10th session. Descriptive statistics and Paired Sample T-Test were used in the
assessment of the findings, and level of significance was found out to be p<
0.05. Results: It
was determined that 78.9% of the subjects were female, 78.9% of them had close
friends, and that undergraduates spent approximately 4.52±3.25 hours daily on
virtual platforms. It was found out that there was a significant difference
between Interpersonal Relationship Style Scale nourishing relationship style
sub-dimension pre-test (30.28±4.92) and post-test (34.89±6.88) scores
(p<0.05); however, it was found out that there was no significant difference
between pre-test and (15.04±8.72) and post-test (12.91±5.34) scores of
frustrating relationship style sub-dimension (p>0.05). It was also
determined that there was a significant difference between the pre-test (26.71±6.13)
and post-test (24.63±6.47) scores of Virtual Environment Loneliness Scale
socializing sub-dimension, and between pre-test (17.47±3.81) and post-test
(16.28±4.37) scores of loneliness sub-dimension (p<0.05); however, it was
determined that there was no significant difference between pre-test
(14.78±6.17) and post-test (15.16± 6.93) scores of sharing sub-dimension
(p>0.05). Conclusion: It was
found out that communication skills training
improved nourishing relation styles of undergraduates, decreased levels of
virtual socializing and virtual loneliness.
Subjects | Health Care Administration |
---|---|
Journal Section | RESEARCH ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 4 Issue: 3 |