Objective: The aim of
this research is to reveal the awareness of the students who receive education
on nutrition dietetics on functional foods. Materials and Methods: The sample
group selected in the research consists of first and fourth grade
undergraduate students of Nutrition and Dietetics of a Private University
selected by using Convenience Sampling Method.
Within the scope of the research, a data collection form was applied to
80 students in total. Results: There is a significant difference between fourth grade
students and first grade students regarding the variables of the level of
education, age, monthly income, control over their own health, and where they
first heard about functional foods (p˂0.05). It was seen
that there is a significant difference between the monthly income groups
regarding the awareness and frequency of use of functional foods and that this
difference arises from the group having a monthly income of 5001TL and more. Furthermore, when the
general means of the responses to the awareness of the functional foods and the
frequency of use are taken into consideration, it was determined that “Whole
grain cereals, musli” was on the first rank with an average of 3.74, “garlic”
was on the second rank with an average of 3.66 and “ginger” was on the third
rank with an average of 3.65. This result indicates that these are the most
recognized and used products among the participants Conclusion: It was seen that the education of the students who
received nutrition and dietetics education contributed to their tendencies
about functional foods. Fonctional foods should not only be
encouraged among students whose study fields are related to nutrition, but also
among other students in order to raise awareness.
Bu araştırmanın amacı beslenme ve
diyetetik eğitimi alan öğrencilerin fonksiyonel gıda konusundaki
farkındalığının ortaya konmasıdır. Gereç
ve Yöntem: Araştırmada seçilen örneklem grubunu
kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak seçilen Özel Üniversitenin Beslenme ve
Diyetetik birinci ve dördüncü sınıf lisans öğrencileri oluşturmaktadır.
Araştırma kapsamında toplam 80 öğrenciye veri toplama formu uygulandı. Bulgular: Dördüncü sınıf öğrencileri
birinci sınıf öğrencileri ile karşılaştırıldığında eğitim seviyesi, yaş, aylık
gelir, kendi sağlığı üzerinde kontrol sahibi olma, fonksiyonel gıdaları ilk
nereden duyduğu değişkenlerine ilişkin anlamlı bir fark vardır(p˂0.05). Fonksiyonel
gıdalara yönelik farkındalığı ve kullanım sıklığı ortalamalarına ilişkin aylık
gelir grupları arasında anlamlı bir fark olduğu, bu farkın 5001TL ve üzerinde
aylık gelire sahip olan gruptan kaynaklandığı görüldü. Ayrıca fonksiyonel gıdaların farkındalığı ve
kullanım sıklığına ilişkin verilen cevapların genel ortalamalarına bakıldığında
birinci sırada 3,74 ortalama ile “Tam tahıllı gevrekler, müsli”, ikinci sırada
3,66 ortalama ile “sarımsak” ve üçüncü sırada ise 3,65 ortalama ile “zencefil”
olduğu belirlendi. Bu sonuç katılımcılar arasında en çok tanınan ve kullanılan
ürünlerin bunlar olduğunu göstermektedir. Sonuç:
Beslenme ve diyetetik eğitimi alan öğrencilerin aldıkları eğitimin, fonksiyonel
gıdalar hakkındaki eğilimlerine katkı sağladığı görüldü. Fonksiyonel gıdaların
sadece çalışma alanları beslenme ile ilgili olan öğrenciler arasında değil,
diğer öğrenciler arasında da farkındalık
sağlanmasına teşvik edilmelidir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | RESEARCH ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | June 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 2 |