DOI:
10.17681/hsp.470925
Interprofessional education is an
approach that helps health professionals better understand the differences and
similarities among different professional groups in their undergraduate
education and to create their own professional identities. Interprofessional
education has been integrated into the educational curricula of respected
universities that provide health education in the world. In Turkey it is not
included in the undergraduate curriculum. However, students getting health
education in Turkey, is expected to earn the skills working as a team,
increasing professional knowledge and skills, competences and awareness of
other professions with interprofessional education programs. In the literature,
it is suggested to use simulation, which is an innovative method for increasing
the effectiveness of interprofessional education. Simulation-based interprofessional education improves
communication and interprofessional teamwork skills and to eliminate the gap
between theoretical knowledge and practice of the students'. In addition, this
approach bridges the different professions and contributes to the understanding
of the roles of other professions and the acquisition of knowledge by providing
effective team collaboration. In this review, the importance of
interprofessional education, the qualifications to be gained in
interprofessional education, and the methods of using simulation-based
interprofessional education as an innovative approach to gaining and developing
these qualifications have been discussed.
DOI: 10.17681/hsp.470925
Mesleklerarası eğitim, sağlık
profesyonellerinin lisans eğitiminde farklı meslek grupları arasındaki
farklılıkları ve benzerlikleri daha iyi kavramalarına ve onların kendi
profesyonel kimliklerini oluşturmalarına katkı sağlayan bir yaklaşımdır.
Mesleklerarası eğitim dünyada sağlık alanında eğitim veren saygın üniversitelerin
eğitim müfredatlarına entegre edilmiştir. Türkiye’de ise henüz lisans müfredat
programlarında yer almamaktadır. Ancak, Türkiye’de sağlık alanında eğitim alan
öğrencilerin, mesleklerarası eğitim programları ile mesleki bilgi ve
becerilerinin, yeterliliklerinin, diğer mesleklere olan farkındalıklarının
arttırılarak ekip olarak çalışabilme becerisi kazanabilecekleri
öngörülmektedir. Literatürde mesleklerarası eğitimin etkinliğinin arttırılması
için yenilikçi bir yöntem olan simülasyonun kullanılması önerilmektedir.
Simülasyona dayalı mesleklerarası eğitim, öğrencilerin teorik bilgileri ile
uygulamaları arasındaki boşluğu gidermekte, iletişim becerilerini ve
mesleklerarası ekip çalışması becerilerini geliştirmektedir. Ayrıca bu yaklaşım
farklı meslekler arasında köprüler oluşturmakta, etkili bir ekip işbirliğini sağlayarak diğer
mesleklerin rollerinin anlaşılmasına ve bilgi kazanımının sağlanmasına katkıda
bulunmaktadır. Bu derlemede mesleklerarası eğitimin önemi, mesleklerarası
eğitimde kazandırılması gereken yeterlilikler ve bu yeterliliklerin
kazandırılmasında ve geliştirilmesinde yenilikçi bir yaklaşım olarak
simülasyona dayalı mesleklerarası eğitim yönteminin kullanılmasına ilişkin
yöntemler tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | REVIEW ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 2 |