Research Article
BibTex RIS Cite

Kuveyt Üniversitesi’nde Hazırlanan Hadis Tezleri Üzerine

Year 2009, Volume: 7 Issue: 1, 101 - 120, 30.06.2009

Abstract

Kuveyt Üniversitesi Şeriat ve İslâmî İlimler Fakültesi’nde 1996-2009 yılları arasında

hazırlanan master tezlerine ait tam bir listenin sunuluduğu çalışmada; Ağustos 1990 - Şubat

1991 arasında yaşanan Irak İşgâli’nin ardından Kuveyt Üniversitesi’nin kısa sürede toparlanarak

yeniden tedrisâta geçişi, Külliyyetü’ş-Şerî‘a’nın kütüphanesini yenileyerek kaydettiği aşama,

son yıllarda Fakülte bünyesinde çalışan öğretim üyeleri ve öğrencilerin sayısı, “Hadis ve

Hadis İlimleri” bölümünde görev yapan hocaların nitelikleri, bu bölümde açılan master programına

girişte öğrencilerden istenen şartlar, işlenen derslerin içeriği ele alınmıştır. “Hadis

Tezleri” başlıklı son bölümde, 102 adet master tezi; tezi hazırlayan öğrencinin adı, tezinin

konusu, danışmanın ismi, tezi aldığı tarih, jüri üyelerinin adları ve savunma tarihi ile birlikte

kronolojik olarak sıralanmıştır. Fakülte dekanlığından temin edilen listeye bakıldında, öğrencilerin

master safhasında daha çok tahkîk ve tahrîc çalışması ile usûl araştırmalarına yönlendirildiği

gözlemlenmektedir. Hadis bölümünde henüz doktora programı açılmadığından,

master tezini başarıyla tamamlayan öğrenciler doktora için diğer Arap ülkelerine yönlendirilmektedir.

References

  • Hadis Tetkikleri Dergisi, (HTD), VII/1, 2019.
Year 2009, Volume: 7 Issue: 1, 101 - 120, 30.06.2009

Abstract

References

  • Hadis Tetkikleri Dergisi, (HTD), VII/1, 2019.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ahmet Tahir Dayhan This is me

Publication Date June 30, 2009
Published in Issue Year 2009 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Dayhan, A. T. (2009). Kuveyt Üniversitesi’nde Hazırlanan Hadis Tezleri Üzerine. Hadis Tetkikleri Dergisi, 7(1), 101-120.
AMA Dayhan AT. Kuveyt Üniversitesi’nde Hazırlanan Hadis Tezleri Üzerine. HTD. June 2009;7(1):101-120.
Chicago Dayhan, Ahmet Tahir. “Kuveyt Üniversitesi’nde Hazırlanan Hadis Tezleri Üzerine”. Hadis Tetkikleri Dergisi 7, no. 1 (June 2009): 101-20.
EndNote Dayhan AT (June 1, 2009) Kuveyt Üniversitesi’nde Hazırlanan Hadis Tezleri Üzerine. Hadis Tetkikleri Dergisi 7 1 101–120.
IEEE A. T. Dayhan, “Kuveyt Üniversitesi’nde Hazırlanan Hadis Tezleri Üzerine”, HTD, vol. 7, no. 1, pp. 101–120, 2009.
ISNAD Dayhan, Ahmet Tahir. “Kuveyt Üniversitesi’nde Hazırlanan Hadis Tezleri Üzerine”. Hadis Tetkikleri Dergisi 7/1 (June 2009), 101-120.
JAMA Dayhan AT. Kuveyt Üniversitesi’nde Hazırlanan Hadis Tezleri Üzerine. HTD. 2009;7:101–120.
MLA Dayhan, Ahmet Tahir. “Kuveyt Üniversitesi’nde Hazırlanan Hadis Tezleri Üzerine”. Hadis Tetkikleri Dergisi, vol. 7, no. 1, 2009, pp. 101-20.
Vancouver Dayhan AT. Kuveyt Üniversitesi’nde Hazırlanan Hadis Tezleri Üzerine. HTD. 2009;7(1):101-20.

İlim Tasavvurumuz Üzerine…

İslâm ilim geleneği, ihtiva ve temsil ettiği zâhirî, aklî, felsefî ve irfânî zenginliği ile küllî bir gerçekliği yansıtmaktadır. Söz konusu zenginlik alanlarının her birisi meşrûiyyetini, kendi usûlü dairesinde hakikat arayışı süreci içerisinde bulunuşuyla temellendirmektedir. Başlı başlarına müstakil birer ilim dalı olmaları ve bunun neticesinde tarifi, gayesi ve mesâili itibariyle sınırları belirgin olsa da, ortak bir tasavvura aracılık etmeleri dolayısıyla kaçınılmaz biçimde, bünyesinde sair ilimlerle kendi zaviyelerinden müştereklikler barındırır. Ne var ki, kendine has mesâildeki farklılaşmalar, bütünün temsil ettiği küllî tasavvurun varlığına engel değildir.
Geçmişte ve günümüzde, geleneğin bu yönü gözden kaçırıldığında, ilimler arası irtibat, sözü edilen müştereklikler üzerinden değil, ayrışmalardan hareketle kurulmaya çalışılmıştır. Esasen İslâm ilim geleneğini, ilimler arası iç çekişmelerin ve tartışmaların odağı olarak görmek böyle bir yaklaşım neticesinde ortaya çıkmıştır. Kadîm ilim geleneğimizi fikrî karışıklığın odağı olarak görme zafiyetini sadece şarkiyat geleneğinin bir refleksi imiş gibi kabul etmek kolaycı bir yaklaşımdır. Şarkiyat geleneği ‘ötekinin duruşunu’ temsil ettiği için dikkate alınması ve zafiyetlerine odaklanılması gereken, ‘öteki’lerin dışında kalanlar, yani ‘biz’ olmalıyız.
İlim ehli taifeyi teşkil eden bizlerin bu süreçte yapması gereken, dışardan ve çatışma odaklı yaklaşımı bir yana bırakıp; kendilerini İslâm tasavvurunu zayıflatmaya adamış kişilerin yöntemlerinin üst dilini keşfederek, benzer hatalara düşmekten kurtulmak, muhtelif ilimleri aynı müştereklikte cem eden kadîm geleneğimizin üst tasavvuruna odaklanmaktır.
İslâm toplumu olarak, fikrî hamlemizi gerçekleştirmemiz, körü körüne taklîdi bir yana bırakıp, bize ait değerler manzumemizi keşfetmemize bağlıdır. Modern çağın bilgi üzerindeki bizi kuşatan tahakkümü ve kendi değerlerini bize taşıyan imkânlarını ‘mihengimize’ vurmadan özümseme, bizi sürekli olarak kimliğimizden uzaklaştırmaktadır. Günümüzde öğrendiğimiz en önemli esas, ‘bilginin/ma‘lûmâtın’ kutsallığı iddiasıdır. Oysa her dönemde, mukaddes olan hakikat ve ma‘rifettir. Bir başka ifade ile varlığımız meşrûiyyetini bilgi peşinde koşmamızdan değil, hakikat yolcusu olmamızdan almalıdır.
Doğru yanlış her türlü bilginin kutsanması sebebiyledir ki, arama motorları ve sosyal medya plâtformaları üzerinden paylaşılan veriler, tıpkı, geçmişte ilimler ve ilim ehli arasında sadece ma‘lûmâta odaklanıldığında, ilimler arasındaki müşterek zeminin fark edilememesi ve İslâm tarihinin çatışmalar tarihi şeklinde algılanması gibi, bir ölçüye vurulmaksızın yaygınlığı nisbetinde doğru ve tayin edici bir konum ihrâz etmiştir. Bizler geçmişin ve günümüzün tecrübesinden istifade ederek, tekrar aynı hataya düşmediğimizden emin olmalıyız.
Şu halde, ilim ehline düşen, öncelikle ilimlerin usûlleri ve telif tarzlarının müşterekliğini temin eden ‘üst dilini’; bir başka ifade ile ‘küllî tasavvurunu’ keşfe yönelik gayretlerini arttırmaktır. İlmin bugünkü temsilcilerinin, İlâhî hakîkati zâhirî, aklî, rûhî, kalbî, irfânî plânda idrak için ömür tüketen geçmiş âlim, hakîm ve ârifler ile eserler üzerinden bağ kurmak suretiyle, onların arayış tecrübelerinden istifade etmeleri, ilimleri kuşatan küllî tasavvurun idrâkini mümkün kılacaktır. Bizi küllî tasavvura ulaştıracak olan vasıta, bazen dilin sunduğu imkânlar, bazen akıl, mantık ve felsefenin hâsıl ettiği kazanımlar, bazen de kalbin ve irfânî geleneğin ulaştığı hakikatler olabilecektir.
Bütün bu hususların arayışı içerisinde olan, Hadis Tetkikleri Dergisi (HTD) aracılığı ile de, bize ait duruşa ve müşterek tasavvuru keşfin zaruretine dikkat çekmeyi kaçınılmaz görüyoruz. Bir başka ifade ile, tedbirimizi alıp, tedârikimizi ikmâl ederek seyrimize devam etmenin mutlak ihtiyacımız olduğunu fark ederek, ‘cihet-i vahdemizi’ yeniden hatırlamalı, uydu olmaktan, ezilmişlikten kurtulmalı, kendimize ait usûl, ulemâ ve kitâbiyâta dönmeli, ilmî düşünüşümüzü yeniden ‘âlî tasavvurumuza’ uygun hâle getirmeliyiz.
Kırk ikinci sayımızla, akademik dergicilikte kemâle erdiğimizin göstergesi olarak, kesintisiz yayın hayatını sürdürerek, geride bıraktığımız ilk yirmi yılın ardından, Hadis Tetkikleri Dergisi’nin bu nüshasında; hadis ilimlerinin muhtelif alanlarında ilginizi çekecek tetkiklere yer verdik. İslâm coğrafyasının uzak diyarlarının tasavvurlarını bize sunan makaleler, eser tetkikleri, bilimsel etkinlik ve kitap tanıtımları bu sayımızda sizlerin ilgisine arz ettiğimiz içeriğimizdir.
Destekleriniz sayesinde muhteviyâtı daha da zenginleşecek olan Hadis Tetkikleri Dergisi (HTD) işaret edilen hususlarda bize iletilen her türlü talebe açık olup, bütün imkânlarını kullanarak arzu edilen hususlarda yazarlarımızın yanında olmaya çalışacaktır.
Geride bıraktığımız yirmi yıl ve kırk iki sayı boyunca Hadis Tetkikleri Dergisi’ne (HTD) destek olan, sahip çıkan, bizleri cesaretlendiren, yazılarıyla bizi onurlandıran hayatta olan ve ahirete irtihal eden bütün hoca ve kardeşlerimize şükranlarımızı sunarken, bundan sonra da HTD’nin imkânlarının, araştırmacılarımızın hizmetinde olduğunu te’yîden ifade istiyoruz. Gelecek sayılarımızda görüşmek dileğiyle...
Saygılarımızla...

İbrahim HATİBOĞLU