Research Article
BibTex RIS Cite

Hz. Peygamber’in Ehl-i Kitâb’a Yönelik Hitâbı: Konu Esaslı Bir Yaklaşım

Year 2021, Volume: 19 Issue: 2, 307 - 326, 31.12.2021

Abstract

Hz. Peygamber’in Ehl-i Kitâb’a yönelik muamelelerindeki hitabı, yeni ve taze bir hayat veren evrensel bir hitaptır. O’nun hitabı bugün de kulaklara ve kalplere dokunmaya devam etmekte; o sözleri duyan insanlar topluluklar halinde Allah’ın dinine girmektedir. Araştırmacı bu araştırmada, Nebevî davet medresesinden iktibaslarda bulunmak ve O’nun (s.a.v.) davet metodundan çıkarımlar yapmak üzere, Ehli Kitab’a yönelik sözlerini açıklamıştır. Bunun sebebi ise, insanlığın dünyada saadet, ahirette felâh bulması için kendini O’nun (s.a.v) kelâmını anlamaya yoğunlaşmasını sağlamaktır. Bu araştırma, Ehl-i Kitap ile ilişkilerde Nebevî sünnetin kuruculuğunu yaptığı davet medeniyetini görünür hâle getirmeyi ve imkân ölçüsünde Hz. Peygamber’in (s.a.v.) konuya dair sarf ettiği söz-leri, çağdaş medya terimlerine uygun olarak kullanma, açıklama ve tanımayı hedeflemektedir. Araştırmanın ulaştığı en önemli neticelerden biri, Resûlüllâh’ın (s.a.v.) Ehli Ki-tap arasında İslam’ı yaymak üzere kullandığı dilin ve sarf ettiği çabaların kendi yaşadığı çağın ve o dönemde yaşayan Müslümanlarının kullandıkları dilden ibaret olduğuydu. Ayrıca bu çalışma, Resûlüllâh’ın (s.a.v.) insanlara hitap ederken üstlendiği vazifeyi; diyalog ile ikna metodu üzerine kurulan ve kelime-i tevhîd ile en güzel bir şekilde davet ver-meye dayanan tebliğ ve duyuru misyonu olduğu neticesine de ulaştı.

References

  • İbrâhîm Ebû ‘Argûb, el-İttisâlü’l-insânî ve devruhû fi’t-tefâ‘üli’l-ictimâ‘î, Ürdün: Dârül Mecdilâvî 1993;
  • İbn Ebî Şeybe, Musannef, Cidde: Dârü’l-Kıble-Dımaşk: Müessesetü’r-Risâle 2006;
  • Ebü’l-Bekâ Takiyyüddîn Muhammed b. Ahmed el-Fütûhî (v. 972), Şerhu’l-Kevkebi’l-Münîr, nşr. Muhammed ez-Zuhaylî-Nezîh Hammâd, Riyad. Mektebetü’l-Ubeykân 1997;
  • Ebü’l-Hasen İbn Battâl Ali b. Halef b. ‘Abdülmelik (v. 449), Şerhu Sahîhi’l-Buhârî li-İbn Battâl, Riyad: Mektebetü’r-Rüşeyd, 2. baskı, 2003;
  • Ebü’l-Hasen Ali b. Sultân Muhammed el-Kârî (v. 1014), Mirkâtü’l-mefâtîh şerhu Mişkâti’l-Mesâbîh, Beyrut: Dârü’l-Fikr 2002;
  • Ebü’l-Hasen Müslim b. Haccâc el-Kuşeyrî (v. 261), el-Müsnedü’s-Sahîhi’l-Muhtasar, Beyrut: Dâru’l-Cîl 1996;
  • Ebü’l-Hasen Nûrüddîn Ali b. Ebî Bekr el-Heysemî (v. 807), Mecme‘u’z-Zevâid ve menba‘u’l-fevâid, Kahire: Mektebetü’l-Kudsî 1994;
  • Ebü’s-Sa‘âdât el-Mübârek b. Muhammed İbnü’l-Esîr (v. 606), en-Nihâyet fî garîbi’l-hadîs, Beyrut: 1979;
  • Ebü’l-Abbâs Ahmed b. Ebî Bekr el-Bûsîrî ‘v. 840), İthâfü’l-hıyera, Riyad: el-Vatan li’n-Neşr 1999;
  • Ebü’l-Fadl Ahmed b. Ali İbn Hacer el-Askalânî (v. 852), Tehzîbü’t-Tehzîb, Hind: Dâiretü’l-Ma‘ârifi’n-Nizâmiyye 1908;
  • Ebü’l-Fadl Ahmed b. Ali İbn Hacer el-Askalânî (v. 852), Fethü’l-Bârî, Beyrut: Dârü’l-Ma‘rife 1959;
  • Ebü’l-Fadl İyâz b. Mûsâ el-Yahsûbî (v. 544), İkmâlü’l-Mu‘lim bi-fevâidi’l-Müsim, Kahire: Dârü’l-Vefâ 1998;
  • Ebü’l-Fadl Muhammed b. Mükerrem İbn Manzûr el-Ensârî (v. 711), Lisânü’l-‘Arab, Beyrut: Dâru Sâdır 1993;
  • Ebü’l-Feyd Muhammed b. Muhammed ez-Zebîdî (v. 1205), Tâcü’l-‘arûs, Dımaşk: Dârü’l-Fikr 2003;
  • Ebû Bekr Ahmed b. Hüseyn el-Beyhakî (v. 458), es-Sünenü’l-Kübrâ, Beyrut: Dârü’l-Kütübi’l-‘İlmiyye 2003;
  • Ebû Ca‘fer Ahmed b. Hüseyn et-Tahâvî (v. 321), Şerhu Müşkili’l-Âsâr, Beyrut: Müessesetü’r-Riâle 1994;
  • Ebû Hâtim Muhammed b. Hibbân el-Büstî (v. 354), Sahîhü İbn Hibbân, Beyrut: Müessesetü’r-Risâle 1993;
  • Ebû Hafs Ömer b. Ali İbnü’l-Mülakkin (v. 804), Muhtasarü İstidrâki’l-Hâfız ez-Zehebî ale’l-Müstedrek, Riyad: Dârü’l-Âsime 1990;
  • Ebû Hafs Ömer b. Ali İbnü’l-Mülakkin (v. 804), et-Tavdîh li-Şerhi’l-Câmi‘i’s-Sahîh, Dımaşk: Dârü’n-Nevâdir 2008;
  • Ebû Dâvûd Süleyman b. Eş‘as es-Sicistânî (v. 275), Beyrut: Dârü’l-Kitâbi’l-Arabî ts.;
  • Ebû Zekeriyyâ Yahyâ b. Şeref en-Nevevî (v. 676), el-Minhâc Şerhu Sahîhi Müslim, Beyrut: Dârü İhyâi’t-Türâsi’l-Arabi, 2. baskı, 1972;
  • Ebû Süleymân Ahmed b. Muhammed el-Büstî el-Hattâbî (v. 388), Me‘âlimü’s-Sünen, Haleb:el-Matba‘atü’l-İlmiyye 1932;
  • Ebû Abdirrahmân Muhammed Eşref el-Azîmâbâdî (v. 1329), ‘Avnü’l-Ma‘bûd, 2. baskı, Beyrut: Dârü’l-Kütübi’l-‘İlmiyye 2004;
  • Ebû Abdillâh el-Hâkim Muhammed b. Abdillâh en-Nîsâbûrî (v. 405), el-Müstedrek ‘ale’s-Sahîhayn, Beyrut: Dârü’l-Ma’rife 1993;
  • Ebû Abdillâh Ziyâüddîn Muhammed b. Abdilvâhid el-Makdisî (v. 643), el-Ehâdîsü’l-Muhtâra, Beyrut: 2000;
  • Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmâîl el-Buhârî (v. 256), el-Câmi‘u’s-Sahîh, nşr. Züheyr en-Nâsır, Dımaşk: Dârü Tavki’n-Necât 2001;
  • Ebû Ubeyd Kâsım b. Sellâm (v. 224), Garîbü’l-hadîs, Kahire 1984;
  • Ebû Muhammed Abdülmelik b. Hişâm el-Himyerî (v. 213), es-Sîretü’n-Nebeviyye, Beyrut: Dârü’l-Cîl 1990;
  • Ebû Îsâ Muhammed b. Îsâ et-Tirmizî (v. 279), Sünenü’t-Tirmizî, Beyrut: Dârü’l-Garbi’l-İslâmî 1998;
  • Ebu Muhammed Ali b. Ahmed el-Kurtubî (v. 456), el-İhkâm fî Usûli’l-Ahkâm, Beyrut: el-Âfâkü’l-Cedîde ts.;
  • Ebû Ya‘lâ Ahmed b. Ali, Müsnedü Ebî Ya‘lâ el-Mevsılî, Dımaşk: Dârü’l-Me’ûn li’t-Türâs 1984;
  • Ahmed el-Ukaylî, el-Eser ve’d-delâlâtü’l-i‘lâmiyye, Riyad: Metâbi‘u’ş-Şarki’l-Evsat, 2. baskı, 1997;
  • Ahmed b. Hanbel, el-Müsned, Dımaşk: Dârü’l-Me’mûn li’t-Türâs 1984;
  • Ekrem Ziya el-Ömerî, es-Siretü’n-Nebeviyyeti’s-sahîha, Medine: Mektebetü’l-‘Ulûm ve’l-Hikem 1994;
  • Ekrem Ziya el-Ömerî, el-Mücmete’u’l-Medenî, fî ‘Ahdi’n-Nübüvve, Medîne: el-Câmi‘atü’l-İslâmiyye 1983;
  • el-Cevherî, Ebû Nasr İsmâ ‘îl b. Hammâd (v. 393), es-Sıhâh Tâcü’l-luğa, nşr. Ahmed Abdülgafûr ‘Attâr, Beyrut: Dârü’l-İlm li’l-Melâyîn, 4. baskı, 1987;
  • Muhammed ‘İzzet Dereveze; et-Tefsîrü’l-hadîs, Kahire: Dârü İhyâi’l-Kütübi’l-Arabiyye 1963;
  • Sa‘îd Kahtânî, Fıkhu’d-da‘ve fî Sahîhi’l-İmâmi’l-Buhârî, Riyad: 2000;
  • Selmân ‘Ûdeh, el-Hicretü’l-Ûlâ fi’l-İslâm, Riyad: Dârü’t-Taybe 1998;
  • es-Seyyid Ali Hadır, el-Hıvâr fi’s-Sîrati’n-Nebeviyye, Mekke: Râbitatü’l-‘Âlemi’l-İslâmî 2009;
  • Seyyid Kutb, Fî Zilâli’l-Kur’ân, Beyrut: Dârü’ş-Şurûk, 17. baskı, 1991;
  • Seyyid Muhammed Sâtânî eş-Şankîtî, Mekânetü Vesâili’l-İ‘lâmi’l-Cemâhîriyye fî tahkiki vahdeti’l-ümme, Riyad: Dârü’l-Âlemi’l-Kütüb 1997;
  • Şerefüddîn el-Hüseyn b. Abdullâh et-Tîbî (v. 743), el-Kâşif ‘an hakâiki’s-sünen, Mekke: Mektebetü Nizâr Mustafa el-Bâz 1997;
  • Abdüllatîf Hamza, el-İ‘lâm fî sadri’l-İslâm, Kahire: Dârü’l-Fikri’l-Arabî 1970;
  • ‘Atiyye Sakr, ed-Dînü’l-‘âlemî ve menheci’d-da‘veti ileyh, Kahire: Mecme‘u’l-Buhûsi’l-İslâmiyye 1988;
  • Muhammed Ahmed Bâşemîl, Min Me‘âriki’l-İslâmi’l-fâsıle, Kahire: el-Mektebetü’s-Selefiyye 1998;
  • Muhammed b. Ali eş-Şevkânî (v. 1250), Neylü’l-Evtâr, Kahire: Dârü’l-Hadîs 1993;
  • Muhammed Seyyid Muhammed, el-Mes’ûliyyeti’l-İ‘lâmiyye fi’l-İslâm, Beyrut: Mektebetü’l-Hancî 1983;
  • Muhammed Münîr Hicâb, İ‘lâmü’l-İslâmî el-mebâdî en-nazariyye et-tatbîk, Kahire: Dârü’l-Fikr 2002;
  • Mahmûd Hasen İsmâîl, Mebâdiü ‘ilmi’l-ittisâl ve nazariyyâti’t-te’sîr, Kâhire: Dârü’l-Âlemiyye 2023;
  • Mustafa Masmûdî, en-Nizâmü’l-İ‘lâmî el-Cedîd, Küveyt: Meclisü’l-Vatanî 1985;
  • Münîr Muhammed Gadbân, el-Menhecü’l-Harekî li’s-Sîrati’n-Nebeviyye, Ürün: Mektebetü’l-Menâr 1990;
  • Nâsirüddîn Abdullah b. Ömer el-Beydâvî (v. 685), Tuhfetü’l-Ebrâr şerhu Mesâbîhu’s-Sünne, Kuveyt: Vezâratü’l-Evkâf 2012;
Year 2021, Volume: 19 Issue: 2, 307 - 326, 31.12.2021

Abstract

References

  • İbrâhîm Ebû ‘Argûb, el-İttisâlü’l-insânî ve devruhû fi’t-tefâ‘üli’l-ictimâ‘î, Ürdün: Dârül Mecdilâvî 1993;
  • İbn Ebî Şeybe, Musannef, Cidde: Dârü’l-Kıble-Dımaşk: Müessesetü’r-Risâle 2006;
  • Ebü’l-Bekâ Takiyyüddîn Muhammed b. Ahmed el-Fütûhî (v. 972), Şerhu’l-Kevkebi’l-Münîr, nşr. Muhammed ez-Zuhaylî-Nezîh Hammâd, Riyad. Mektebetü’l-Ubeykân 1997;
  • Ebü’l-Hasen İbn Battâl Ali b. Halef b. ‘Abdülmelik (v. 449), Şerhu Sahîhi’l-Buhârî li-İbn Battâl, Riyad: Mektebetü’r-Rüşeyd, 2. baskı, 2003;
  • Ebü’l-Hasen Ali b. Sultân Muhammed el-Kârî (v. 1014), Mirkâtü’l-mefâtîh şerhu Mişkâti’l-Mesâbîh, Beyrut: Dârü’l-Fikr 2002;
  • Ebü’l-Hasen Müslim b. Haccâc el-Kuşeyrî (v. 261), el-Müsnedü’s-Sahîhi’l-Muhtasar, Beyrut: Dâru’l-Cîl 1996;
  • Ebü’l-Hasen Nûrüddîn Ali b. Ebî Bekr el-Heysemî (v. 807), Mecme‘u’z-Zevâid ve menba‘u’l-fevâid, Kahire: Mektebetü’l-Kudsî 1994;
  • Ebü’s-Sa‘âdât el-Mübârek b. Muhammed İbnü’l-Esîr (v. 606), en-Nihâyet fî garîbi’l-hadîs, Beyrut: 1979;
  • Ebü’l-Abbâs Ahmed b. Ebî Bekr el-Bûsîrî ‘v. 840), İthâfü’l-hıyera, Riyad: el-Vatan li’n-Neşr 1999;
  • Ebü’l-Fadl Ahmed b. Ali İbn Hacer el-Askalânî (v. 852), Tehzîbü’t-Tehzîb, Hind: Dâiretü’l-Ma‘ârifi’n-Nizâmiyye 1908;
  • Ebü’l-Fadl Ahmed b. Ali İbn Hacer el-Askalânî (v. 852), Fethü’l-Bârî, Beyrut: Dârü’l-Ma‘rife 1959;
  • Ebü’l-Fadl İyâz b. Mûsâ el-Yahsûbî (v. 544), İkmâlü’l-Mu‘lim bi-fevâidi’l-Müsim, Kahire: Dârü’l-Vefâ 1998;
  • Ebü’l-Fadl Muhammed b. Mükerrem İbn Manzûr el-Ensârî (v. 711), Lisânü’l-‘Arab, Beyrut: Dâru Sâdır 1993;
  • Ebü’l-Feyd Muhammed b. Muhammed ez-Zebîdî (v. 1205), Tâcü’l-‘arûs, Dımaşk: Dârü’l-Fikr 2003;
  • Ebû Bekr Ahmed b. Hüseyn el-Beyhakî (v. 458), es-Sünenü’l-Kübrâ, Beyrut: Dârü’l-Kütübi’l-‘İlmiyye 2003;
  • Ebû Ca‘fer Ahmed b. Hüseyn et-Tahâvî (v. 321), Şerhu Müşkili’l-Âsâr, Beyrut: Müessesetü’r-Riâle 1994;
  • Ebû Hâtim Muhammed b. Hibbân el-Büstî (v. 354), Sahîhü İbn Hibbân, Beyrut: Müessesetü’r-Risâle 1993;
  • Ebû Hafs Ömer b. Ali İbnü’l-Mülakkin (v. 804), Muhtasarü İstidrâki’l-Hâfız ez-Zehebî ale’l-Müstedrek, Riyad: Dârü’l-Âsime 1990;
  • Ebû Hafs Ömer b. Ali İbnü’l-Mülakkin (v. 804), et-Tavdîh li-Şerhi’l-Câmi‘i’s-Sahîh, Dımaşk: Dârü’n-Nevâdir 2008;
  • Ebû Dâvûd Süleyman b. Eş‘as es-Sicistânî (v. 275), Beyrut: Dârü’l-Kitâbi’l-Arabî ts.;
  • Ebû Zekeriyyâ Yahyâ b. Şeref en-Nevevî (v. 676), el-Minhâc Şerhu Sahîhi Müslim, Beyrut: Dârü İhyâi’t-Türâsi’l-Arabi, 2. baskı, 1972;
  • Ebû Süleymân Ahmed b. Muhammed el-Büstî el-Hattâbî (v. 388), Me‘âlimü’s-Sünen, Haleb:el-Matba‘atü’l-İlmiyye 1932;
  • Ebû Abdirrahmân Muhammed Eşref el-Azîmâbâdî (v. 1329), ‘Avnü’l-Ma‘bûd, 2. baskı, Beyrut: Dârü’l-Kütübi’l-‘İlmiyye 2004;
  • Ebû Abdillâh el-Hâkim Muhammed b. Abdillâh en-Nîsâbûrî (v. 405), el-Müstedrek ‘ale’s-Sahîhayn, Beyrut: Dârü’l-Ma’rife 1993;
  • Ebû Abdillâh Ziyâüddîn Muhammed b. Abdilvâhid el-Makdisî (v. 643), el-Ehâdîsü’l-Muhtâra, Beyrut: 2000;
  • Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmâîl el-Buhârî (v. 256), el-Câmi‘u’s-Sahîh, nşr. Züheyr en-Nâsır, Dımaşk: Dârü Tavki’n-Necât 2001;
  • Ebû Ubeyd Kâsım b. Sellâm (v. 224), Garîbü’l-hadîs, Kahire 1984;
  • Ebû Muhammed Abdülmelik b. Hişâm el-Himyerî (v. 213), es-Sîretü’n-Nebeviyye, Beyrut: Dârü’l-Cîl 1990;
  • Ebû Îsâ Muhammed b. Îsâ et-Tirmizî (v. 279), Sünenü’t-Tirmizî, Beyrut: Dârü’l-Garbi’l-İslâmî 1998;
  • Ebu Muhammed Ali b. Ahmed el-Kurtubî (v. 456), el-İhkâm fî Usûli’l-Ahkâm, Beyrut: el-Âfâkü’l-Cedîde ts.;
  • Ebû Ya‘lâ Ahmed b. Ali, Müsnedü Ebî Ya‘lâ el-Mevsılî, Dımaşk: Dârü’l-Me’ûn li’t-Türâs 1984;
  • Ahmed el-Ukaylî, el-Eser ve’d-delâlâtü’l-i‘lâmiyye, Riyad: Metâbi‘u’ş-Şarki’l-Evsat, 2. baskı, 1997;
  • Ahmed b. Hanbel, el-Müsned, Dımaşk: Dârü’l-Me’mûn li’t-Türâs 1984;
  • Ekrem Ziya el-Ömerî, es-Siretü’n-Nebeviyyeti’s-sahîha, Medine: Mektebetü’l-‘Ulûm ve’l-Hikem 1994;
  • Ekrem Ziya el-Ömerî, el-Mücmete’u’l-Medenî, fî ‘Ahdi’n-Nübüvve, Medîne: el-Câmi‘atü’l-İslâmiyye 1983;
  • el-Cevherî, Ebû Nasr İsmâ ‘îl b. Hammâd (v. 393), es-Sıhâh Tâcü’l-luğa, nşr. Ahmed Abdülgafûr ‘Attâr, Beyrut: Dârü’l-İlm li’l-Melâyîn, 4. baskı, 1987;
  • Muhammed ‘İzzet Dereveze; et-Tefsîrü’l-hadîs, Kahire: Dârü İhyâi’l-Kütübi’l-Arabiyye 1963;
  • Sa‘îd Kahtânî, Fıkhu’d-da‘ve fî Sahîhi’l-İmâmi’l-Buhârî, Riyad: 2000;
  • Selmân ‘Ûdeh, el-Hicretü’l-Ûlâ fi’l-İslâm, Riyad: Dârü’t-Taybe 1998;
  • es-Seyyid Ali Hadır, el-Hıvâr fi’s-Sîrati’n-Nebeviyye, Mekke: Râbitatü’l-‘Âlemi’l-İslâmî 2009;
  • Seyyid Kutb, Fî Zilâli’l-Kur’ân, Beyrut: Dârü’ş-Şurûk, 17. baskı, 1991;
  • Seyyid Muhammed Sâtânî eş-Şankîtî, Mekânetü Vesâili’l-İ‘lâmi’l-Cemâhîriyye fî tahkiki vahdeti’l-ümme, Riyad: Dârü’l-Âlemi’l-Kütüb 1997;
  • Şerefüddîn el-Hüseyn b. Abdullâh et-Tîbî (v. 743), el-Kâşif ‘an hakâiki’s-sünen, Mekke: Mektebetü Nizâr Mustafa el-Bâz 1997;
  • Abdüllatîf Hamza, el-İ‘lâm fî sadri’l-İslâm, Kahire: Dârü’l-Fikri’l-Arabî 1970;
  • ‘Atiyye Sakr, ed-Dînü’l-‘âlemî ve menheci’d-da‘veti ileyh, Kahire: Mecme‘u’l-Buhûsi’l-İslâmiyye 1988;
  • Muhammed Ahmed Bâşemîl, Min Me‘âriki’l-İslâmi’l-fâsıle, Kahire: el-Mektebetü’s-Selefiyye 1998;
  • Muhammed b. Ali eş-Şevkânî (v. 1250), Neylü’l-Evtâr, Kahire: Dârü’l-Hadîs 1993;
  • Muhammed Seyyid Muhammed, el-Mes’ûliyyeti’l-İ‘lâmiyye fi’l-İslâm, Beyrut: Mektebetü’l-Hancî 1983;
  • Muhammed Münîr Hicâb, İ‘lâmü’l-İslâmî el-mebâdî en-nazariyye et-tatbîk, Kahire: Dârü’l-Fikr 2002;
  • Mahmûd Hasen İsmâîl, Mebâdiü ‘ilmi’l-ittisâl ve nazariyyâti’t-te’sîr, Kâhire: Dârü’l-Âlemiyye 2023;
  • Mustafa Masmûdî, en-Nizâmü’l-İ‘lâmî el-Cedîd, Küveyt: Meclisü’l-Vatanî 1985;
  • Münîr Muhammed Gadbân, el-Menhecü’l-Harekî li’s-Sîrati’n-Nebeviyye, Ürün: Mektebetü’l-Menâr 1990;
  • Nâsirüddîn Abdullah b. Ömer el-Beydâvî (v. 685), Tuhfetü’l-Ebrâr şerhu Mesâbîhu’s-Sünne, Kuveyt: Vezâratü’l-Evkâf 2012;
There are 53 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Religious Studies
Journal Section Articles
Authors

Abdullah Lebâbîdî 0000-0002-2821-5260

Publication Date December 31, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 19 Issue: 2

Cite

APA Lebâbîdî, A. (2021). Hz. Peygamber’in Ehl-i Kitâb’a Yönelik Hitâbı: Konu Esaslı Bir Yaklaşım. Hadis Tetkikleri Dergisi, 19(2), 307-326.
AMA Lebâbîdî A. Hz. Peygamber’in Ehl-i Kitâb’a Yönelik Hitâbı: Konu Esaslı Bir Yaklaşım. HTD. December 2021;19(2):307-326.
Chicago Lebâbîdî, Abdullah. “Hz. Peygamber’in Ehl-I Kitâb’a Yönelik Hitâbı: Konu Esaslı Bir Yaklaşım”. Hadis Tetkikleri Dergisi 19, no. 2 (December 2021): 307-26.
EndNote Lebâbîdî A (December 1, 2021) Hz. Peygamber’in Ehl-i Kitâb’a Yönelik Hitâbı: Konu Esaslı Bir Yaklaşım. Hadis Tetkikleri Dergisi 19 2 307–326.
IEEE A. Lebâbîdî, “Hz. Peygamber’in Ehl-i Kitâb’a Yönelik Hitâbı: Konu Esaslı Bir Yaklaşım”, HTD, vol. 19, no. 2, pp. 307–326, 2021.
ISNAD Lebâbîdî, Abdullah. “Hz. Peygamber’in Ehl-I Kitâb’a Yönelik Hitâbı: Konu Esaslı Bir Yaklaşım”. Hadis Tetkikleri Dergisi 19/2 (December 2021), 307-326.
JAMA Lebâbîdî A. Hz. Peygamber’in Ehl-i Kitâb’a Yönelik Hitâbı: Konu Esaslı Bir Yaklaşım. HTD. 2021;19:307–326.
MLA Lebâbîdî, Abdullah. “Hz. Peygamber’in Ehl-I Kitâb’a Yönelik Hitâbı: Konu Esaslı Bir Yaklaşım”. Hadis Tetkikleri Dergisi, vol. 19, no. 2, 2021, pp. 307-26.
Vancouver Lebâbîdî A. Hz. Peygamber’in Ehl-i Kitâb’a Yönelik Hitâbı: Konu Esaslı Bir Yaklaşım. HTD. 2021;19(2):307-26.

İlmî Tedrîsâtın Tertîbi Üzerine…

    Her düşünce ve tasavvur, kendi iç bütünlüğü içerisinde bir ilim telâkkîsine sahiptir. İslâmî ilim geleneği de kendi bütünlüğü içerisinde bu telâkkîyi önce inşâ sonra ikmâl etmiştir. Hayatın tabi akışı içerisinde ihtiyaçlar zuhûr ettikçe önce ilmî geleneğinin alt yapısını teşkil edecek ve istidlâle medâr olacak davranış ve deliller cem‘ ve tasnif edilmiş, sonra bunlar konularına göre taksime tabi tutulmuştur. İslâmî ilimlerin teşekkülünün ilk merhalesini teşkil eden cem‘ dönemi diyebileceğimiz bu sürecin ardından yeni bir telif sürecine intikâl edilmiştir.
    İlim dallarının birbirinden ayrışmaya başladığı, konularının kendine haslığı göz önünde bulundurularak hususî eserlerde toplanmaya başlandığı birkaç yüzyıl devam eden bir sürecin ardından, özellikle farklı medeniyetlere ve dinlere mensup kişilerin Müslüman olmaları ile birlikte, onların sahip olduğu birikim ile İslâmî ilimlerin her birinin sahip olduğu kazanımlar mezcedilmeye başlandı. Dolayısıyla tasnif dönemi diyebileceğimiz bu süreci ikinci bir adım, imtizâcın hâsıl ettiği müktesebâtı ise tefekküre doğru atılan ilk adım olarak değerlendirmek mümkündür.
    İlim dallarının, malumâta dayalı inşâdan tefekküre dayalı tasavvura geçişinde söz konusu ara merhale çok önemli bir tesir icra etmiştir. Bugün İslâmî düşüncenin tefekkür temellerinin sağlamlaştırıldığı merhale ve her türlü adımın atıldığ süreç ‘öteki ile karşılaşmanın kazanımlarının’ bize ait tasavvura uygun bir dönüşüme tabi tutulmasından sonra kurgulanmıştır. Öteki ile karşılaşma dönemi diyebileceğimiz bu merhalede mevcut kazanımları edinip üstlenmek, bir ilmi ilim yapan cihet-i vahdesini tespit, konu ve mesâilindeki farklılaşma dolayısıyla yeni ilim dallarının teşekkülü ve küllî tefekkür geleneğinin vazgeçilmez bir parçası olması şeklinde tezâhür etmiştir.
Tefekkür geleneğimizin içinde yer alan ilim ehlinin, bu küllî tasavvuru idrâk etmesi ve tasavvuru teşkil eden bir duruşa sahip olması, mensuplarından söz konusu tasavvuru üstlenecek insanları/ilim ehlini yetiştirmesine bağlıdır. Bu da, içinde doğulan tasavvurun, hâli hazırda ve gelecekte üstlenilip sürdürülmesi için atılması gereken doğru adımları tespit ve tatbik ile mümkündür.
    Geleceği kurgulayacak ilim ehlinin, içinden geldiği toplumdan edindiği ortalama müktesebâtla yetinmeksizin, tedrîs ve ta‘lîm sürecinde işaret edilen ilim dallarından her birinin ‘içselleştirerek’ elde edilmesi umulan kazanımlarını ikmâl etmesi gerekir. Dil, mantık ve irfân birlikteliğinin hâsıl ettiği usûlün kazanımlarının özümsemesi, kendisinde bir küllî tasavvur ve duruşun zâtında vücut bulması bize ait tasavvurun hâsıl olmasının vazgeçilmez yoludur.
Bütünüyle Batı esaslı eğitim-öğretim değerler manzûmesinin kurgulayıp kontrol ettiği dinî eğitim; her şeyden önce bize ait tasavvuru terk etmeyi öncelemiş, ikinci olarak bidâyetten itibaren tedrîs sürecini izleyip kâmil manada içselleştirerek bir tasavvur oluşumunu imkânsız hâle getirmiştir. Bugün, gerek yaygın gerekse örgün din tasavvurunun teşekkülünü sağlayan diyanet, ilâhiyat ve kendine ait tasavvuru keşfedip sürdürememiş medrese-dergâh camiası, farkında olmadan Batı değerler manzûmesi üzerinden ve müsaade edilen sınırlar içerisinde kalan bir tasavvur üretmektedir. Üretilen ‘yeni tasavvurun’ i‘tikâdî, amelî ve zihnî anlamda ilim geleneğimize aykırı bir mahiyet arz etmesi, ötekine ait değerleri destekleyici vasfından kaynaklanmaktadır.
    İşaret edilen hususların farkında olarak yayın faaliyetlerini sürdüren Hadis Tetkikleri Dergisi (HTD) aracılığı ile kendi duruşumuzu ve müşterek tasavvurumuzu keşfe gayret gösteren arayışlara imkân sunmayı önemsiyoruz. Bir başka deyişle, tereddüt ve sapmaların farkına vararak seyrimize devam etmenin mutlak ihtiyacımız olduğunun idrâki içerisindeyiz. Dolayısıyla aklî, kalbî ve zihnî tekâmülü hâsıl eden usûl tasavvurumuzun öncelenmesi, malûmâtın bu tasavvura göre yorumlanması gerektiğini müdrikiz.
Yayın hayatımızın ikinci yirmi yılı içerisinde, faaliyetlerimizi kesintisiz sürdürerek geride bıraktığımız yirmi iki yılın ardından, Hadis Tetkikleri Dergisi’nin bu sayısında; hadis ilimlerinin muhtelif alanlarında ilmî, irfânî ve nazarî alanlara ta‘alluk eden ilginizi çekecek tetkiklere yer verdik. Araştırmacı ve akademisyenlerimizin müktesebâtını yansıtan tetkikler, araştırma notları, bilimsel etkinlik ve kitap tanıtımları bu sayımızda sizlerin ilgisine arz ettiğimiz içeriğimizdir.
    Makaleleriniz ve araştırmalarınızla sağladığınız destekleriniz sayesinde muhteviyâtı daha da zenginleşecek olan Hadis Tetkikleri Dergisi (HTD) kendini keşif gayreti içerisinde olan ilim ehlince bize iletilen her türlü talebe açık olup bütün imkânlarımızı kullanarak talepte bulunanları desteklemeye çalışacağımızın bilinmesini isteriz.
Geride bıraktığımız kesintisiz yirmi iki yıl ve kırk üç sayı boyunca Hadis Tetkikleri Dergisi’ne (HTD) destek olan, sahip çıkan, bizleri cesaretlendiren, yazılarıyla bizi onurlandıran bütün hoca ve kardeşlerimize şükranlarımızı sunarken bundan sonra da HTD’nin imkânlarının, araştırmacılarımızın hizmetinde olduğunu te’yîden ifade istiyoruz.
    Gelecek sayılarımızda görüşmek dileğiyle...
    Saygılarımızla...

İbrahim HATİBOĞLU