The
purpose of the current study is to examine the third and fourth-grade teachers’
practices of the teaching of writing and perceptions about writing. Primary school
teachers’ views about time devoted to student writing and the teaching of writing,
their preparation to teach writing, writing activities assigned to students, their
use of evidence-based writing practices, their effectiveness in teaching writing
and their attitudes about writing were examined. The study was conducted with 303
classroom teachers from 20 primary schools in Kayseri province. As data collection
tools, general information form, writing assignments survey, evidence-based writing
practices survey, teacher self-efficacy and attitudes scales, and writing instruction
interview form were used. The findings have indicated that the majority of teachers
thinks that their personal preparation for the teaching of writing is adequate,
nearly half of teachers think that writing education they receive at university
is poor and inadequate, and more than half of teacher think that in-service training
and courses are poor and inadequate. They have reported that students spent an average
of 23 minutes on writing. Furthermore, students have participated less in long and
meaningful writing activities and teachers have included the practices of process-based
writing and the teaching of writing strategies less. Finally, writing attitude and
the teaching of writing self-efficacy have contributed positively to evidence-based
writing practices.
The teaching of writing primary school students writing assignments evidence-based writing practices and beliefs of teaching writing
Bu araştırmanın amacı ilkokul üçüncü ve
dördüncü sınıf öğretmenlerinin yazma öğretimi uygulamaları ve algılarını incelemektir.
Öğretmenlerin yazma öğretimine ayırdıkları süreler, yazma öğretimine hazırlıkları,
verdikleri yazma tür ve görevleri, kanıta dayalı yazma uygulamaları, yazma öğretimine
yönelik inançları ve tutumları ile yazma öğretimine yönelik görüşleri incelenmiştir.
Araştırma karma yöntem yaklaşımına dayalı olarak gerçekleştirilmiştir. Kayseri merkez
ilçelerdeki 20 ilkokulda görev yapmakta olan toplam 303 sınıf öğretmeni ile çalışılmıştır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak genel bilgi formu, yazma tür ve görevleri
anketi, kanıta dayalı yazma uygulamaları anketi, yazma öğretimi öz yeterliği ölçeği,
yazma tutumları ölçeği ve yazma öğretimi görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen
bulgulara göre öğretmenlerin çoğunluğu yazma öğretimi için kişisel hazırlıklarını
yeterli, yaklaşık yarısı üniversitedeki yazma eğitimlerini yetersiz ve zayıf, yarısından
fazlası da hizmet içi eğitim ve kursları yetersiz ve zayıf bulmaktadır. Öğretmenler
öğrencilerin günde ortalama 23 dakika yazı yazdıklarını ifade etmişlerdir. Ayrıca
öğrenciler uzun süreli ve çok paragraflı yazma çalışmalarına daha az katılmaktadırlar.
Öğretmenler süreç temelli yazma uygulamaları ve yazma stratejilerinin öğretimine
daha az yer vermektedirler. Son olarak, öğretmenlerin yazma tutumları ve öz yeterlikleri
kanıta dayalı yazma uygulamalarına anlamlı bir katkıda bulunmuştur.
Yazma öğretimi ilkokul öğrencileri yazma türleri kanıta dayalı yazma ve yazma öğretimi öz yeterliği
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 33 Issue: 4 |