The
main purpose of this study is to define to what extend teachers’ critical
thinking dispositions predict organizational dissent behaviors. Besides, whether
teachers’ critical thinking dispositions and organizational dissent behaviors
show significant difference according to the demographic variables is also
analyzed. The research is designed in survey model. The sample of the research
consists of 377 teachers working in public schools in Muğla province. Organizational
Dissent Scale and Florida Critical Thinking Dispositions Scale are used as data
collection tools. In the analysis of the data, descriptive statistics, ANOVA,
MANOVA and regression are used. According to the findings, teachers’ critical thinking
disposition levels are above middle level. Teachers’ critical thinking
disposition levels do not differ significantly according to the main effects of
seniority and school type, and the seniority-school type interaction. Teachers’
dissent behaviors are at a moderate level. Teachers mostly express their
dissent to their administrators, then respectively to their colleagues and to
their family and friends outside the organization. According to the seniority
variable, teachers’ dissent behaviors do not differ. According to the school
type variable, teachers’ lateral dissent behavior differs significantly. According
to the seniority-school type interaction teachers’ organizational dissent
behaviors also do not differ significantly. Teachers’ critical thinking
dispositions explain 11% of articulated dissent behaviors and 6% of displaced
dissent behaviors.
Bu araştırmanın genel amacı,
öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilimlerinin örgütsel muhalefet davranışlarını
ne düzeyde yordadığını belirlemektir. Araştırmada ayrıca, öğretmenlerin
eleştirel düşünme eğilimlerinin ve örgütsel muhalefet davranışlarının,
demografik değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediği de incelenmiştir.
Araştırma ilişkisel tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın örneklemini,
Muğla ilinde görev yapan 377 öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplama aracı
olarak, Örgütsel Muhalefet Ölçeği ve Florida Eleştirel Düşünme Eğilimleri
Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde betimsel istatistikler,
ANOVA, MANOVA ve regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre;
öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilimleri orta düzeyin üzerindedir. Öğretmenlerin
eleştirel düşünme eğilimleri, kıdem ve okul türü değişkenleri ile kıdem ve okul
türü ortak etkisine göre anlamlı düzeyde farklılaşmamaktadır. Öğretmenlerin örgütsel
muhalefet davranışları orta düzeydedir. Öğretmenler örgütsel muhalefet
davranışlarını en çok yöneticilerine daha sonra sırası ile meslektaşlarına,
okul dışı aile ve arkadaşlarına ifade etmektedirler. Kıdem değişkenine göre öğretmenlerin
örgütsel muhalefet davranışları farklılaşmamaktadır. Okul türü değişkenine göre
ise öğretmenlerin meslektaşlara ifade edilen muhalefet davranışları
farklılaşmaktadır. Kıdem ve okul türü ortak etkisine göre de öğretmenlerin
örgütsel muhalefet davranışları anlamlı düzeyde farklılaşmamaktadır. Öğretmenlerin
eleştirel düşünme eğilimleri yöneticilere ifade edilen muhalefet davranışının %11’ini
ve okul dışına ifade edilen muhalefet davranışının %6’sını açıklamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 33 Issue: 4 |