Bu araştırma; merkezi sınavların
öğretmenler üzerinde sosyal, psikolojik etkisinin ve öğretmenlerin öğretim
programını uygulamalarına yansımasının neler olduğunu incelemek amacıyla
yapılan fenomenoloji deseninde nitel bir araştırmadır. Araştırmanın çalışma
grubunu 2017-2018 öğretim yılında Kahramanmaraş ilindeki devlet ortaokullarında
ve liselerinde görev yapan, branşından merkezi sınavlarda soru çıkan, farklı
branşlardaki 15 gönüllü öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada veriler yarı
yapılandırılmış görüşme formuyla elde edilmiş, verilerin analizinde ise içerik
analizi tekniği kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre merkezi sınavların
öğretmenlere psikolojik etkileri; baskı oluşturma, stresli/gergin yapma ve
motive etme şeklinde iken sosyal etkileri; öğretmenler arasında ayrımcılığa, rekabete
ve dayanışmaya neden olma şeklindedir. Ayrıca merkezi sınavların öğretmenlerin
imajını etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Merkezi sınavlar; öğretmenlerin
mesleki gelişim, alandaki gelişmeleri takip etme, bilgilerini yenileme, soru
çözmede pratikleşme ve öz değerlendirme yapma fırsatı sunma gibi olumlu etki
yaparken; öğretmeni robotlaştırma, yorucu ve yıpratıcı olma, sosyalleşme için
imkan bulamama gibi olumsuz etki yapmaktadır. Araştırmanın öğretim programını
uygulama ile ilgili sonucunda öğretmenlerin öğretim programının tüm boyutlarını
programda yer aldığı şeklide uygulamadıkları, sınav odaklı amaç, içerik
belirledikleri, yöntem ve teknik (anlatım/test çözme) uyguladıkları, çoktan
seçmeli sınavlarla ölçme değerlendirme çalışmaları gerçekleştirdikleri görülmüştür.
Examining the
social, psychological effects of the central examinations on teachers and their
reflection on the implementation of the teachers' curriculum, this research is
qualitative in the phenomenology design. The working group consists of 15
volunteer teachers who work at the state secondary and high schools in
Kahramanmaraş during 2017-2018 academic year. The data was gathered through a
semi-structured interview form and content analysis was used during data
analysis. Research results have revealed the psychological effects of the
central examinations on teachers as creating pressure, making them stressful
and motivating, while social effects have been determined as the cause of
discrimination, competition and solidarity among teachers. It has been found
that central examinations affect the image of teachers. Central examinations
have positive effects on the professional development of teachers; following
the developments regarding the related field, refreshing their knowledge,
practicing in question solving and self-assessing themselves. The examinations
have also negative effects such as robotizing the teacher, being tiresome and
weary and unable to socialize. The results have suggested teachers’ failure in
implementing the curriculum as in the program, but they can determine
exam-oriented purpose and content, implement method and technique, and make
measuring and assessments through multiple choice exams.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 34 Issue: 2 |