This study aims to comparatively investigate early literacy home environments the parents provided for their children with developmental disability and typical development children aged between 4 - 6 in the home environment and parental early literacy beliefs. To collect data from the parents, Demographic Questionary, Early Literacy Home Environment Scale (ELHES) and Parent Reading Beliefs Inventory Scale (PRBI) were used in this study. 32 parents who have typical development children and 20 parents who have children with developmental disability participated in this research. Kruskal Wallis H test, Mann Whitney U tests and descriptive statistics were used for the research analysis. At the end of the study, variations found significant in some sub-dimensions and it is found out that parents of typical development children provide better early literacy opportunities to their children, and they have more positive literacy beliefs.
Early literacy early literacy beliefs early literacy home environment developmental disability
Bu çalışmada 4-6 yaş arasındaki gelişimsel yetersizliği olan ve normal gelişim gösteren çocukların ailelerinin ev ortamında çocuklarına sunmuş oldukları erken okuryazarlık ortamları ve ailelerin erken okuryazarlık inançlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada ailelerden bilgi toplamak amacıyla Demografik Bilgi Formu, Erken Okuryazarlık Ev Ortamı Ölçeği (EROY-EV) ve Ebeveyn Okuma İnançları Ölçeği (EOİÖ) kullanılmıştır. Normal gelişim gösteren çocuğu olan 32 aile ve gelişimsel yetersizliği olan çocuğa sahip 20 aile çalışmaya katılmıştır. Araştırmanın analizleri betimsel istatistikler, Kruskal Wallis ve Mann Whitney U testleri kullanılarak yapılmıştır. Çalışmanın sonunda bazı alt boyutlarda farklılık anlamlı bulunmuş ve genel olarak normal gelişim gösteren çocuğu olan ailelerin, çocuklarına daha iyi erken okuryazarlık fırsatları sundukları ve daha olumlu okuryazarlık inançlarına sahip oldukları görülmüştür.
Erken okuryazarlık erken okuryazarlığa ilişkin inançlar erken okuryazarlık ev ortamı gelişimsel yetersizlik
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 35 Issue: 2 |