Research Article
BibTex RIS Cite

Mathematics Teachers’ Comments on PISA Math Questions and Our Country’s Students’ Low Achievement Levels

Year 2014, Volume: 29 Issue: 29-1, 19 - 34, 23.07.2014

Abstract

Our country’s having underachieved repeatedly in the international examinations such as PISA, TIMSS etc., has made us consider that there are some problems related to our education system. The lowness of achievement levels might be affected by many factors such as the student, the program, and the teacher being in the first place. Of these factors, it is the teacher who is of great importance both because of being the person implementing this program and being the factor on the performance of whom measures can be taken easily. Starting from this point on, in the present study, the opinions of teachers about the lowness of students’ achievement levels on these exams were examined. To achieve depth in the investigation, first the questions having addressed to students in PISA implementations were asked to the teachers in written form and answers were received and then they were asked for their opinions. The study revealed that the teachers regarded the insufficiency of the contents of the program and that of the teachers’ accumulation of knowledge as the main reasons for students’ low achievement levels. It has been concluded that working on these two factors and including such kinds of questions within the exams carried out nationally are necessary to increase students’ achievement levels.

References

  • Berberoğlu, G. ve Kalender, İ. (2005). Öğrenci başarısının yıllara, okul türlerine, bölgelere göre incelenmesi: ÖSS ve PISA analizi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 4(7), 21-35.
  • Duru, A. ve Korkmaz, H. (2010). Teachers’ views about a new mathematics curriculum and difficulties encountering curriculum change. Hacettepe University Journal of Education, 38, 67-81.[Available online at: http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/201038ADEM%20DURU.pdf ], Retrieved on September 15, 2011.
  • Howson, G., Keitel, C., & Kilpatrick, J. (1981). Curriculum development in mathematics. Cambridge and New York: Cambridge University Press.
  • İş, Ç. (2003). A Cross-cultural comparison of factors affecting mathematical literacy of students in programme for international student assessment. Unpublished doctoral dissertation. ODTU, Ankara.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Knapp, N. P., & Peterson, P. L. (1995). Teachers' interpretations of "CGI" after four years: Meanings and practices. Journal for Research in Mathematics Education, 26(1), 40-65.
  • Koehler, M. S., & Grouws, D. A. (1992). Mathematics teaching practices and their effects. D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning, A project of the National Council of Teachers of Mathematics (s. 115-125),. New York: Macmillan.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2005). PISA 2003 projesi ulusal nihai rapor. 18.04.2007 tarihinde http://earged.meb.gov.tr/pisa/index.html adresinden alınmıştır.
  • Okur, S. (2008). Students’ strategies, episodes and metacognitions in the context of PISA 2003 mathematical literacy items. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, ODTU, Ankara.
  • Savran, N. Z. (2004). PISA- Projesi’nin Türk eğitim sistemi açısından değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 397-414.
  • Sosniak, L. A., Ethington, C. A., & Varelas, M. (1991). Teaching mathematics without a coherent point of view: Findings from the IEA Second International Mathematics Study. Journal of Curriculum Studies, 23(2), 119-131.
  • Yıldırım, K. (2009). Uluslararası öğrenci değerlendirme programı (PISA) 2006 yılı verilerine göre Türkiye’de eğitimin kalitesini belirleyen temel faktörler. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.

Matematik Öğretmenlerinin PISA Matematik Soruları ve Ülkemiz Öğrencilerinin Düşük Başarı Düzeyleri Üzerine Yorumları

Year 2014, Volume: 29 Issue: 29-1, 19 - 34, 23.07.2014

Abstract

Ülkemizin son yıllarda PISA, TIMMS gibi uluslararası sınavlarda üst üste düşük dereceler elde etmesi, eğitim öğretim sisteminde bazı sorunlar olduğunu düşündürmektedir. Başarı düzeyinin düşüklüğü öğrenci, program, öğretmen başta olmak üzere birçok faktörden etkilenebilir. Bu faktörler arasında öğretmen, hem programı uygulayan kişi hem de performansı üzerinde kolayca tedbir alınabilecek bir faktör olması bakımından önem arz etmektedir. Bu noktadan hareketle bu çalışmada öğretmenlerin bu sınavlarda elde edilen öğrenci başarısının düşük oluşuna ilişkin görüşleri incelenmiştir. İncelemede derinlik sağlamak için öğrencilerin PISA uygulamalarında muhatap olduğu sorular önce öğretmenlere yazılı olarak sorulmuş, cevapları alınmış ve sonra görüşlerine başvurulmuştur. Araştırma, öğretmenlerin, öğrencilerinin başarı düşüklüğünün başlıca nedenleri olarak programın içeriğinin ve öğretmenlerin birikiminin yetersizliğini gördüklerini ortaya koymuştur. Başarıyı artırmak için bu iki faktör üzerinde çalışılması ve ayrıca ülke içinde yapılan sınavların bu tür soruları içermesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Berberoğlu, G. ve Kalender, İ. (2005). Öğrenci başarısının yıllara, okul türlerine, bölgelere göre incelenmesi: ÖSS ve PISA analizi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 4(7), 21-35.
  • Duru, A. ve Korkmaz, H. (2010). Teachers’ views about a new mathematics curriculum and difficulties encountering curriculum change. Hacettepe University Journal of Education, 38, 67-81.[Available online at: http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/201038ADEM%20DURU.pdf ], Retrieved on September 15, 2011.
  • Howson, G., Keitel, C., & Kilpatrick, J. (1981). Curriculum development in mathematics. Cambridge and New York: Cambridge University Press.
  • İş, Ç. (2003). A Cross-cultural comparison of factors affecting mathematical literacy of students in programme for international student assessment. Unpublished doctoral dissertation. ODTU, Ankara.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Knapp, N. P., & Peterson, P. L. (1995). Teachers' interpretations of "CGI" after four years: Meanings and practices. Journal for Research in Mathematics Education, 26(1), 40-65.
  • Koehler, M. S., & Grouws, D. A. (1992). Mathematics teaching practices and their effects. D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning, A project of the National Council of Teachers of Mathematics (s. 115-125),. New York: Macmillan.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2005). PISA 2003 projesi ulusal nihai rapor. 18.04.2007 tarihinde http://earged.meb.gov.tr/pisa/index.html adresinden alınmıştır.
  • Okur, S. (2008). Students’ strategies, episodes and metacognitions in the context of PISA 2003 mathematical literacy items. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, ODTU, Ankara.
  • Savran, N. Z. (2004). PISA- Projesi’nin Türk eğitim sistemi açısından değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 397-414.
  • Sosniak, L. A., Ethington, C. A., & Varelas, M. (1991). Teaching mathematics without a coherent point of view: Findings from the IEA Second International Mathematics Study. Journal of Curriculum Studies, 23(2), 119-131.
  • Yıldırım, K. (2009). Uluslararası öğrenci değerlendirme programı (PISA) 2006 yılı verilerine göre Türkiye’de eğitimin kalitesini belirleyen temel faktörler. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Makaleler
Authors

Murat Altun This is me

Recai Akkaya This is me

Publication Date July 23, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 29 Issue: 29-1

Cite

APA Altun, M., & Akkaya, R. (2014). Mathematics Teachers’ Comments on PISA Math Questions and Our Country’s Students’ Low Achievement Levels. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29-1), 19-34.