This research aims to determine the effect of learning method enriched with learning objects on students’ academic achievement and transferable skills in foreign language teaching. Another purpose of the study is to examine what the experimental group students ‘attitudes towards learning objects, the method and teaching process are. To obtain the data for the research, mixed research method, in which quantitative and qualitative research methods were used in combination, was applied. Experimental design to collect quantitative data and the semi-structured interview technique to collect the qualitative data were used in order to support and explain the results obtained from the qualitative data. For data analysis, Analysis of covariance (ANCOVA) was used in order to determine the differences between the control and experimental groups.According to the findings of the study, it has been concluded that both of the methods of teaching English enriched with learning objects and traditional way of teaching English increased the success in a great deal. It has been realized that method of teaching English with Learning objects increased the level of transferable skills more than that of traditional one.
Bu araştırmanın amacı; yabancı dil öğretiminde öğrenme nesneleriyle zenginleştirilmiş öğrenme yönteminin öğrenci akademik başarı ve transfer becerileri üzerine olan etkisini belirlemektir. Araştırmanın bir diğer amacı ise, deney grubu öğrencilerinin araştırmada kullanılan yöntem, öğretim süreci, süreç içerisinde kullanılan öğrenme nesnelerine yönelik görüşlerinin neler olduğunu incelemektir. Araştırmanın amacına yönelik verileri elde etmek için karma yöntem (mixed method research) olarak adlandırılan nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin birlikte kullanıldığı araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmada nicel ve nitel veriler birilikte işe koşulmuştur. Araştırmanın nicel verilerini toplamak için deneysel desen, nicel verilerden elde edilen sonuçları desteklemek ve açıklamak amacıyla gerçekleştirilen nitel boyutta ki verileri toplamak için ise için yarı yapılandırılmış görüşme tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırmada kontrol ve deney grupları arasındaki farklılıkları belirlemek üzere veri analizinde kovaryans analizi (ANCOVA) kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre öğrenme nesneleri ile desteklenmiş İngilizce öğretimi ile geleneksel yöntem ile gerçekleşen İngilizce öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarını arttırmıştır. Öğrenme nesneleri ile gerçekleştirilen İngilizce öğretiminin geleneksel öğretime göre öğrenci transfer becerilerini daha yüksek seviyede gerçekleştirdiği görülmüştür. Araştırmaya katılan öğrencilerin öğrenme nesnelerine yönelik tutumlarında olumlu artış olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 23, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 29 Issue: 29-1 |