The aim of this research is to explore the relation between the reasons of absenteeism of the primary school 7th and 8th grade students and their grade level and gender. The universe of the research involves all the 7th and 8th grade students at primary school of which absenteeism mean is above the mean in Elazig in 20092010 teaching year, and the samples are 2600 students in this universe, according to the size of the 5 teaching areas, chosen with the proportional stratified sampling sharing approach. At the stage of data collection, with aim of determining the reasons of absenteeism among primary school students, a student absence survey which was developed by the researcher was used. In the process of the analysis of collected data, frequency, percentage and chisquared tests were used. According to the results of the study there are differences between the grade level and gender in terms of the reasons of absenteeism.
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin devamsızlık nedenlerinin cinsiyet ve öğrenim görülen sınıfla arasındaki ilişkinin araştırılmasıdır. Araştırmanın evrenini 2009-2010 eğitim öğretim yılında Elazığ il merkezinde devamsızlık ortalaması il ortalamasının üzerinde bulunan ilköğretim 7. ve 8. sınıfta öğrenim gören tüm öğrenciler, örneklemini ise evreni oluşturan öğrenciler arasından, beş eğitim bölgesinin büyüklüğüne göre, tabakalı örnekleme orantılı paylaştırma yaklaşımı ile seçilen 2600 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin toplanması aşamasında, ilköğretim okulu öğrencilerinin devamsızlık nedenlerinin belirlenebilmesi amacıyla, araştırmacı tarafından geliştirilen öğrenci devamsızlık nedenleri anketi kullanılmıştır. Toplanan verilerin analizinde, frekans, yüzde ve ki-kare testinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre sınıf düzeyi ve cinsiyet açısından devamsızlık nedenleri arasında farklılıkların bulunduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 23, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 29 Issue: 29-1 |