Research Article
BibTex RIS Cite

THE EFFECT OF SELF-DIRECTED LEARNING ON THE SUCCESS, READİNESS, ATTİTUDES TOWARDS LABORATORY SKİLLS AND ANXİETY İN LABORATORY

Year 2013, Volume: 44 Issue: 44, 15 - 26, 01.06.2013

Abstract

This study has been carried out to determine the effect of self directed learning on student’s success, self-directed learning readiness in laboratory, attitudes towards laboratory skills and chemistry laboratory anxiety in chemistry laboratory. Sampling group of the study is composed of 33, 5th grade students studying at Hacettepe University, Department of Secondary Science and Mathematics Education, Chemistry Education Programme. Research pattern of pretest post-test has been used in the research for one group. Self directed learning in laboratory has been planned according to the process of project based learning. “Chemistry Success Test”, “Chemistry Laboratory Anxiety Scale”, “Attitude towards Laboratory Skills Scale” and “Scale of Self-Directed Learning Readiness in Laboratory” have been used to collect data. Hypotheses of the study have been test using dependent sample t-test and multiple regression analysis. The results of the study have demonstrated that self-directed learning in laboratory has a meaningful contribution to chemistry success, selfdirected learning readiness in laboratory and chemistry laboratory anxiety of students.

References

  • Abd-El-Fattah, S.M. (2010). Garrison’s model of self-directed learning: preliminary validation and relationship to academic achievement. The Spanish Journal of Psychology, 13 (2), 586–596.
  • Anılan B., Görgülü A. ve Balbağ M.Z. (2009). Öğretmen adaylarının kimya laboratuvarı endişeleri. e-Journal of New World Sciences Academy, 4 (3).
  • Atıcı, B. ve Polat, H. (2010). Web tasarımı öğretiminde proje tabanlı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademik başarısı ve görüşlerine etkisi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 1 (2), 122–132.
  • Azizoğlu, N. ve Uzuntiryaki, E. (2006). Kimya laboratuvarı endişe ölçeği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 55–62.
  • Baran, M. ve Maskan, A.K. (2009). Proje tabanlı öğrenme modelinin fizik öğretmenliği ikinci sınıf öğrencilerinin elektrostatiğe yönelik tutumlarına etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 41–52.
  • Bowen, C.W. (1999). Development and score validation of a chemistry laboratory anxiety instrument (CLAI) for college chemistry students. Educational and Psychological Measurement, 59 (1), 171–187.
  • Chou, P-N. (2012). Effect of students’ self-directed learning abilities on online learning outcomes: Two exploratory experiments in electronic engineering. International Journal of Humanities and Social Science, 2 (6), 172–179.
  • Chou, P. and Chen, W. (2008). Exploratory study of the relationship between self-directed learning and academic performance in a web-based learning environment. Online Journal of Distance Learning Adminstration, 11(1), 22–27.
  • Chun, C.S. and Julia, G. (2001). Web-based learning: Relationships among student motivation, attitude, learning styles and achievement. Journal of Agricultural Education, 42 (4), 12–20.
  • Çetinkaya D.Z. ve Şengün, F. (2011). Hemşirelik öğrencilerinde kontrol odağı ile kendi kendine öğrenmeye hazıroluş düzeyi arasındaki ilişki. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14 (3), 26–31.
  • Çolakoğlu, J. (2002). Yaşamboyu öğrenmede motivasyonun önemi. Milli Eğitim Dergisi. Erişim:01.07.2009 http=//yayim.meb.gov.tr/dergiler/155-156/colakoglu.html.
  • Dağ, F. ve Durdu, L. (2011). Öğretmen adaylarının proje tabanlı öğrenme sürecine yönelik görüşleri. 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, 22–24 September 2011, Fırat University, ELAZIĞ-TURKEY.
  • Demirkaya, H. (2003). Coğrafya öğretiminde 4mat öğretim sisteminin lise coğrafya derslerindeki başarı ve tutumlar üzerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Edmondson, D.R., Boyer, S.L. and Artis, A.B. (2012). Self-directed learning: A meta-analytic review of adult learning constructs. Academic and Business Research Institute International Conference-Orlando.
  • Erökten, S. (2010). Fen bilgisi öğrencilerinde kimya laboratuvar uygulamalarının öğrenci endişeleri üzerine etkisinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 107–114.
  • Kaptan, F. (1998). Fen bilgisi ögretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karaca, E. (2011). Pedagojik alan destekli ortamda proje tabanlı öğrenme yaklaşımının insan ve bilgisayar etkileşimi dersi başarısına ve öğrenci tutumuna etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bahçeşehir Üniversitesi, Bilişim Teknolojileri Yüksek Lisans Programı, İstanbul.
  • Knowles, M. (1975). Self-directed learning: A guide for learners and teachers. New York: Association Press.
  • Kocaman, G. Dicle, A. and Uğur, A. (2009). A longitudinal analysis of the self-directed learning readiness level of nursing students enrolled in a problem-based curriculum. Journal of Nursing Education, 48 (5), 286–290.
  • Kurbanoğlu, N.İ. and Akın, A. (2010). The relationships between university students’ chemistry laboratory anxiety, attitudes, and self-efficacy beliefs. Australian Journal of Teacher Education, 35 (8), 48- 59.
  • Laukenmann, M., Bileicher, M., Fu, S., Gläser-Zikuda, M., Mayring, P., and Von Rhöneck, C. (2003). An investigation of the influence of emotional factors on learing in physics instruction. International Journal of Science Education, 25 (4), 489–507.
  • Litzinger, T.A., Wise, J.C. and Lee, S.H. (2005). Self-directed learning readiness among engineering undergraduate students. Journal of Engineering Education, 94 (2), 215–221.
  • Long, H.B. (2005). Skills for self-directed learning. Erişim: 05.06.2009 http=//faculty-staff.ou.edu/L/Huey.B.Long1/Articles/sd/selfdirected.html
  • Mutlu, M. (2004). İlköğretim 8. sınıf fen bilgisi dersinde fotosentez-hücresel solunum konusunun 4mat öğretim modeli kullanılarak öğretilmesinin öğrenci tutum ve başarısı üzerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • O’Kell, S.P. (1988). A study of the relationships between learning style, readiness for self-directed learning and teaching preference of learner nurses in one health district. Nurse Education Today, 8, 197–204.
  • Oliveira, A.L. and Simoes, A. (2006). Impact of sociodemographic and psychological variables on the self-directedness of higher education students. International Journal of Self-Directed Learning, 3 (1), 1–13.
  • Polat, C. ve Odabaş, H. (2009). Bilgi toplumunda yaşamboyu öğrenmenin anahtarı: Bilgi okuryazarlığı. [Elektronik Sürüm]. Erişim:15.07.2009 acikarsiv.atauni.edu.tr/fulltext.php?yayin=37&id=fulltext/37.pdf
  • Salas, G. (2010). Öğretmen adaylarının kendi kendine öğrenmeye hazırbulunuşlukları (Anadolu Üniversitesi Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Sarıbaş, D. and Bayram, H. (2009). Is it possible to improve science process skills and attitudes towards chemistry through the development of metacognitive skills embedded within a motivated chemistry lab?: A self-regulated learning approach. Procedia Social And Behavioral Sciences, 1, 61–72.
  • Sarmasoğlu, Ş. (2009). Hemşirelik öğrencilerinin kendi kendine öğrenme hazıroluş düzeyleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Serin, G. (2002). Fen eğitiminde laboratuvar. Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Maltepe Üniversitesi, İstanbul, 403–406. Shokar, G.S., Shokar, N.K., Romeo, C.M. and Bulik, R.J. (2002). Self-directed learning: Looking at outcomes with the medicinal students. Family Medicine, 34 (3), 197–200.
  • Shrigley, R.L., Koballa, T.R. and Simpson, R.D. (1988). Defining attitude for science educators. Journal of Research In Science Teaching, 25 (8), 659–678.
  • Smedley, A. (2007). The self-directed learning readiness of first year bachelor of nursing students. Journal of Research in Nursing, 12, 273.
  • Stewart, R.A. (2007). Investigating the link between self directed learning readiness and project-based learning outcomes: The case of international masters students in an engineering management course. European Journal of Engineering Education, 32 (4), 453–465.
  • Strohfeldt, K. and Grant, D.T. (2010). Instructional design and assessment: A model for self-directed problem-based learning for renal therapeutics. American Journal of Pharmaceutical Education, 74 (9), 173.
  • Taşdemir, A. (2004). Fen bilgisi öğretmenliği kimya laboratuvarı dersinde çözeltiler konusunun öğrenilmesinde işbirlikli öğrenme yönteminin etkileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Usher, E.L. and Pajares, F. (2006). Sources of academic and self-regulatory efficacy beliefs of entering middle school students. Contemporary Educational Psychology, 31, 125–141.
  • Ünal, G. ve Ergin, Ö. (2006). Buluş yoluyla fen öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına, öğrenme yaklaşımlarına ve tutumlarına etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 30 (1), 36–52.

KENDİ KENDİNE ÖĞRENMENİN LABORATUVARDA BAŞARI, HAZIRBULUNUŞLUK, LABORATUVAR BECERİLERİ TUTUMU VE ENDİŞEYE ETKİSİ

Year 2013, Volume: 44 Issue: 44, 15 - 26, 01.06.2013

Abstract

Bu çalışma kendi kendine öğrenmenin kimya laboratuvarında öğrenci başarısına, laboratuvarda kendi kendine öğrenme hazırbulunuşluğuna, laboratuvar becerilerine yönelik tutuma ve kimya laboratuvarı endişesine etkisini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Bölümü, Kimya Eğitimi Anabilim Dalı 5. sınıfında öğrenim gören 33 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmada tek grup için ön test–son test araştırma deseni kullanılmıştır. Laboratuvarda kendi kendine öğrenme proje tabanlı öğrenme süreci işleyişine göre planlanmıştır. Araştırmanın verilerini toplamak için “Kimya Başarı Testi”, “Kimya Laboratuvarı Endişe Ölçeği”, “Laboratuvar Becerilerine Yönelik Tutum Ölçeği”, “Laboratuvarda Kendi Kendine Öğrenme Hazırbulunuşluk Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışmanın hipotezleri bağımlı örneklem t-testi ve çoklu regresyon analizi kullanılarak test edilmiştir. Araştırmanın sonuçları laboratuvarda kendi kendine öğrenmenin öğrencilerin kimya başarıları, laboratuvarda kendi kendine öğrenme hazırbulunuşluğu ve kimya laboratuvarı endişeleri üzerine anlamlı bir katkısı olduğunu göstermiştir.

References

  • Abd-El-Fattah, S.M. (2010). Garrison’s model of self-directed learning: preliminary validation and relationship to academic achievement. The Spanish Journal of Psychology, 13 (2), 586–596.
  • Anılan B., Görgülü A. ve Balbağ M.Z. (2009). Öğretmen adaylarının kimya laboratuvarı endişeleri. e-Journal of New World Sciences Academy, 4 (3).
  • Atıcı, B. ve Polat, H. (2010). Web tasarımı öğretiminde proje tabanlı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin akademik başarısı ve görüşlerine etkisi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 1 (2), 122–132.
  • Azizoğlu, N. ve Uzuntiryaki, E. (2006). Kimya laboratuvarı endişe ölçeği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 55–62.
  • Baran, M. ve Maskan, A.K. (2009). Proje tabanlı öğrenme modelinin fizik öğretmenliği ikinci sınıf öğrencilerinin elektrostatiğe yönelik tutumlarına etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 41–52.
  • Bowen, C.W. (1999). Development and score validation of a chemistry laboratory anxiety instrument (CLAI) for college chemistry students. Educational and Psychological Measurement, 59 (1), 171–187.
  • Chou, P-N. (2012). Effect of students’ self-directed learning abilities on online learning outcomes: Two exploratory experiments in electronic engineering. International Journal of Humanities and Social Science, 2 (6), 172–179.
  • Chou, P. and Chen, W. (2008). Exploratory study of the relationship between self-directed learning and academic performance in a web-based learning environment. Online Journal of Distance Learning Adminstration, 11(1), 22–27.
  • Chun, C.S. and Julia, G. (2001). Web-based learning: Relationships among student motivation, attitude, learning styles and achievement. Journal of Agricultural Education, 42 (4), 12–20.
  • Çetinkaya D.Z. ve Şengün, F. (2011). Hemşirelik öğrencilerinde kontrol odağı ile kendi kendine öğrenmeye hazıroluş düzeyi arasındaki ilişki. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14 (3), 26–31.
  • Çolakoğlu, J. (2002). Yaşamboyu öğrenmede motivasyonun önemi. Milli Eğitim Dergisi. Erişim:01.07.2009 http=//yayim.meb.gov.tr/dergiler/155-156/colakoglu.html.
  • Dağ, F. ve Durdu, L. (2011). Öğretmen adaylarının proje tabanlı öğrenme sürecine yönelik görüşleri. 5th International Computer & Instructional Technologies Symposium, 22–24 September 2011, Fırat University, ELAZIĞ-TURKEY.
  • Demirkaya, H. (2003). Coğrafya öğretiminde 4mat öğretim sisteminin lise coğrafya derslerindeki başarı ve tutumlar üzerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Edmondson, D.R., Boyer, S.L. and Artis, A.B. (2012). Self-directed learning: A meta-analytic review of adult learning constructs. Academic and Business Research Institute International Conference-Orlando.
  • Erökten, S. (2010). Fen bilgisi öğrencilerinde kimya laboratuvar uygulamalarının öğrenci endişeleri üzerine etkisinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 107–114.
  • Kaptan, F. (1998). Fen bilgisi ögretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karaca, E. (2011). Pedagojik alan destekli ortamda proje tabanlı öğrenme yaklaşımının insan ve bilgisayar etkileşimi dersi başarısına ve öğrenci tutumuna etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Bahçeşehir Üniversitesi, Bilişim Teknolojileri Yüksek Lisans Programı, İstanbul.
  • Knowles, M. (1975). Self-directed learning: A guide for learners and teachers. New York: Association Press.
  • Kocaman, G. Dicle, A. and Uğur, A. (2009). A longitudinal analysis of the self-directed learning readiness level of nursing students enrolled in a problem-based curriculum. Journal of Nursing Education, 48 (5), 286–290.
  • Kurbanoğlu, N.İ. and Akın, A. (2010). The relationships between university students’ chemistry laboratory anxiety, attitudes, and self-efficacy beliefs. Australian Journal of Teacher Education, 35 (8), 48- 59.
  • Laukenmann, M., Bileicher, M., Fu, S., Gläser-Zikuda, M., Mayring, P., and Von Rhöneck, C. (2003). An investigation of the influence of emotional factors on learing in physics instruction. International Journal of Science Education, 25 (4), 489–507.
  • Litzinger, T.A., Wise, J.C. and Lee, S.H. (2005). Self-directed learning readiness among engineering undergraduate students. Journal of Engineering Education, 94 (2), 215–221.
  • Long, H.B. (2005). Skills for self-directed learning. Erişim: 05.06.2009 http=//faculty-staff.ou.edu/L/Huey.B.Long1/Articles/sd/selfdirected.html
  • Mutlu, M. (2004). İlköğretim 8. sınıf fen bilgisi dersinde fotosentez-hücresel solunum konusunun 4mat öğretim modeli kullanılarak öğretilmesinin öğrenci tutum ve başarısı üzerine etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • O’Kell, S.P. (1988). A study of the relationships between learning style, readiness for self-directed learning and teaching preference of learner nurses in one health district. Nurse Education Today, 8, 197–204.
  • Oliveira, A.L. and Simoes, A. (2006). Impact of sociodemographic and psychological variables on the self-directedness of higher education students. International Journal of Self-Directed Learning, 3 (1), 1–13.
  • Polat, C. ve Odabaş, H. (2009). Bilgi toplumunda yaşamboyu öğrenmenin anahtarı: Bilgi okuryazarlığı. [Elektronik Sürüm]. Erişim:15.07.2009 acikarsiv.atauni.edu.tr/fulltext.php?yayin=37&id=fulltext/37.pdf
  • Salas, G. (2010). Öğretmen adaylarının kendi kendine öğrenmeye hazırbulunuşlukları (Anadolu Üniversitesi Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Sarıbaş, D. and Bayram, H. (2009). Is it possible to improve science process skills and attitudes towards chemistry through the development of metacognitive skills embedded within a motivated chemistry lab?: A self-regulated learning approach. Procedia Social And Behavioral Sciences, 1, 61–72.
  • Sarmasoğlu, Ş. (2009). Hemşirelik öğrencilerinin kendi kendine öğrenme hazıroluş düzeyleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Serin, G. (2002). Fen eğitiminde laboratuvar. Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Maltepe Üniversitesi, İstanbul, 403–406. Shokar, G.S., Shokar, N.K., Romeo, C.M. and Bulik, R.J. (2002). Self-directed learning: Looking at outcomes with the medicinal students. Family Medicine, 34 (3), 197–200.
  • Shrigley, R.L., Koballa, T.R. and Simpson, R.D. (1988). Defining attitude for science educators. Journal of Research In Science Teaching, 25 (8), 659–678.
  • Smedley, A. (2007). The self-directed learning readiness of first year bachelor of nursing students. Journal of Research in Nursing, 12, 273.
  • Stewart, R.A. (2007). Investigating the link between self directed learning readiness and project-based learning outcomes: The case of international masters students in an engineering management course. European Journal of Engineering Education, 32 (4), 453–465.
  • Strohfeldt, K. and Grant, D.T. (2010). Instructional design and assessment: A model for self-directed problem-based learning for renal therapeutics. American Journal of Pharmaceutical Education, 74 (9), 173.
  • Taşdemir, A. (2004). Fen bilgisi öğretmenliği kimya laboratuvarı dersinde çözeltiler konusunun öğrenilmesinde işbirlikli öğrenme yönteminin etkileri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Usher, E.L. and Pajares, F. (2006). Sources of academic and self-regulatory efficacy beliefs of entering middle school students. Contemporary Educational Psychology, 31, 125–141.
  • Ünal, G. ve Ergin, Ö. (2006). Buluş yoluyla fen öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına, öğrenme yaklaşımlarına ve tutumlarına etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 30 (1), 36–52.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Fatma Alkan This is me

Emine Erdem This is me

Publication Date June 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 44 Issue: 44

Cite

APA Alkan, F., & Erdem, E. (2013). KENDİ KENDİNE ÖĞRENMENİN LABORATUVARDA BAŞARI, HAZIRBULUNUŞLUK, LABORATUVAR BECERİLERİ TUTUMU VE ENDİŞEYE ETKİSİ. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(44), 15-26.