BibTex RIS Cite

-

Year 2013, Volume: 44 Issue: 44, 85 - 96, 01.06.2013

Abstract

Prospective teacher’s emotions and perceptions are changing so rapidly due to recent developments in technology as well as changes in social and economic structures of the societies. In that respect, continuous investigation of students’ needs and their characteristics is very important. The main aim of this study is to develop a scale to measure the occupational anxiety of prospective teachers and 283 prospective teachers at faculty of education were participated in it. Factor analysis was applied for the validity of this scale that consisted of 45 items. Analysis result were indicated eight factors. The corrected item total correlations were ranged between 0.23 and 0.73, whereas the Cronbach Alfa coefficients were between 0.94 and 0.67. Also, t-tests for the item average means of the bottom and top 27% of the groups were presented significant differences between those groups

References

  • Borich, G. D. (1992). Effective teaching methods. 2nd edn. Columbus, OH: Macmillan.
  • Borich, G. D. (1996). Effective teaching methods. 3rd edn. Columbus, OH: Prentice Hall, Inc.
  • Büyüköztürk. Ş. (2006). Soysal bilimler için veri analizi el kitabı, Ankara: Pegem Yayınları
  • Cabı, E., ve Yalçınalp S., (2009). Öğretmen adaylarının mesleki ve eğitim teknolojilerini kullanma kaygı düzeylerine yönelik görüşleri, IV. International Educational Technology Conference, Hacettepe Üniversitesi, S. 579.
  • Cüceloğlu, D. (1996). İnsan ve davranışı (6. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Dogan, T., ve Coban, A. E. (2009). Eğitim Fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim Dergisi, sayfa 106
  • Fuller, F. F. (1969). Concerns of teachers: A developmental conceptualization. American Education Research Journal, 6, 207-2
  • Fuller, F, F. & Borich, G. (1988)Teachers concerns checklist, G. Borich (Ed.) Effective Teaching Methods (Toronto, .Merrill), 62-72 and 321-322.
  • Fuller, F.F. & Bown, O.H. (1975). Becoming a teacher, in K.J. Rehage (Ed.) Teacher Education, NSSE 74th Yearbook, part II, Chicago: University of Chicago Press
  • Gelba,l S. (2004). Lezbiyen ve gaylere yönelik tutum ölçeği:bir güvenirlik ve geçerlik çalışması. TÜRK HIV AIDS, HATAM, Temmuz-Ağustos-Eylül 2004, Sayı: 7, Yayım:3
  • George, A. A. (1978). Measuring self, task, and ımpact concerns: a manual for use of the teacher concerns questionnaire, Austin, TX: University of Texas, Research and Development Center for Teacher Education.
  • Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. UKK Routledge, 1990
  • Kyriacou, C. & Sutcliffe J. (1979). Teacher stress and satisfaction, Educational Research 21, pp. 89–96. Rogan, J.M., G.D. Borich, & Taylor H.P. (1992). Validation of the stages of concern questionnaire. Action in Teacher Education, (Summer) 2: 43–9.
  • Saban, A., Korkmaz, İ. ve Akbaşlı, S. (2004). Öğretmen adaylarının mesleki kaygıları. Eurasian Journal of Educational Research, 17, (pp,198 – 208).
  • Smith, B. F. (2000). Emerging themes ın problems experienced by student teachers: a framework for analysis college Student Journal, Dec.
  • Taşğın, Ö. (2006). Beden eğitimi ve spor yüksekokulunda okuyan öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. Ekim sayısı. Cilt:14 No:2. (679-686). Tavşancıl, E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi, Nobel Yayın Dağıtım, 3. Baskı
  • TDK. (2009). Büyük Türkçe Sözlük. Türk Dil Kurumu. [Çevrim-içi: http://tdkterim.gov.tr/bts/?kategori=veritbn&kelimesec=187789 ], Erişim tarihi:.28.02.2009
  • Tümerdem. R. (2007). Dicle Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Fen-Edebiyat Fakültesi Kimya son sınıf öğrencilerinin kaygılarını etkileyen etmenler. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. [Çevrim-içi: http://www.e-sosder.com/dergi/2032pdf ], Erişim tarihi: 23.06.2009
  • Tümkaya, S., Aybek, B. ve Çelik, M. (2007). Kpss'ye girecek öğretmen adaylarındaki umutsuzluk ve durumluk-sürekli kaygı düzeylerini yordayıcı değişkenlerin incelenmesi. KUYEB, Cilt / Sayı: 7/2 Mayıs 2007
  • Wagner, L. A. (2008). Occupational stress and coping resources of K--12 probationary teachers, Doctoral Thesis / Dissertation 157 Pages

Öğretmen AdaylarIna Yönelik Mesleki Kaygı Ölçeği (MKÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Year 2013, Volume: 44 Issue: 44, 85 - 96, 01.06.2013

Abstract

Son yıllarda toplumsal ve ekonomik değişimler ile eğitim ve teknoloji alanındaki gelişmeler, öğretmen adaylarının duygu ve düşüncelerini de etkilemektedir.Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının mesleki kaygılarını ölçmeye yönelik bir aracın geliştirilmesidir. Araştırmaya Eğitim Fakültesinin çeşitli programlarında öğrenim gören 283 öğretmen adayı katılmıştır. Mesleki Kaygı Ölçeği’nin (MKÖ) geçerlik ve güvenirlik çalışması için kapsam geçerliği, yapı geçerliği, düzeltilmiş madde-toplam korelasyonu, Cronbach Alfa iç tutarlık katsayısı ve iki yarı test korelasyonu incelenmiştir. Yapılan analizler sonucunda toplam 45 maddeyi içeren ölçeğin sekiz faktörlü bir yapıdan oluştuğu görülmüştür. Faktörlerin düzeltilmiş madde-toplam puan korelasyonları 0.23 ile 0.73 arasında, Cronbach Alfa katsayıları ise 0.94 ile 0.67 arasında değişmektedir. T-testi sonuçları, üst %27 ile alt %27 grupların madde ortalamaları arasındaki tüm farkların anlamlı olduğunu göstermiştir.

References

  • Borich, G. D. (1992). Effective teaching methods. 2nd edn. Columbus, OH: Macmillan.
  • Borich, G. D. (1996). Effective teaching methods. 3rd edn. Columbus, OH: Prentice Hall, Inc.
  • Büyüköztürk. Ş. (2006). Soysal bilimler için veri analizi el kitabı, Ankara: Pegem Yayınları
  • Cabı, E., ve Yalçınalp S., (2009). Öğretmen adaylarının mesleki ve eğitim teknolojilerini kullanma kaygı düzeylerine yönelik görüşleri, IV. International Educational Technology Conference, Hacettepe Üniversitesi, S. 579.
  • Cüceloğlu, D. (1996). İnsan ve davranışı (6. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Dogan, T., ve Coban, A. E. (2009). Eğitim Fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim Dergisi, sayfa 106
  • Fuller, F. F. (1969). Concerns of teachers: A developmental conceptualization. American Education Research Journal, 6, 207-2
  • Fuller, F, F. & Borich, G. (1988)Teachers concerns checklist, G. Borich (Ed.) Effective Teaching Methods (Toronto, .Merrill), 62-72 and 321-322.
  • Fuller, F.F. & Bown, O.H. (1975). Becoming a teacher, in K.J. Rehage (Ed.) Teacher Education, NSSE 74th Yearbook, part II, Chicago: University of Chicago Press
  • Gelba,l S. (2004). Lezbiyen ve gaylere yönelik tutum ölçeği:bir güvenirlik ve geçerlik çalışması. TÜRK HIV AIDS, HATAM, Temmuz-Ağustos-Eylül 2004, Sayı: 7, Yayım:3
  • George, A. A. (1978). Measuring self, task, and ımpact concerns: a manual for use of the teacher concerns questionnaire, Austin, TX: University of Texas, Research and Development Center for Teacher Education.
  • Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. UKK Routledge, 1990
  • Kyriacou, C. & Sutcliffe J. (1979). Teacher stress and satisfaction, Educational Research 21, pp. 89–96. Rogan, J.M., G.D. Borich, & Taylor H.P. (1992). Validation of the stages of concern questionnaire. Action in Teacher Education, (Summer) 2: 43–9.
  • Saban, A., Korkmaz, İ. ve Akbaşlı, S. (2004). Öğretmen adaylarının mesleki kaygıları. Eurasian Journal of Educational Research, 17, (pp,198 – 208).
  • Smith, B. F. (2000). Emerging themes ın problems experienced by student teachers: a framework for analysis college Student Journal, Dec.
  • Taşğın, Ö. (2006). Beden eğitimi ve spor yüksekokulunda okuyan öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. Ekim sayısı. Cilt:14 No:2. (679-686). Tavşancıl, E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi, Nobel Yayın Dağıtım, 3. Baskı
  • TDK. (2009). Büyük Türkçe Sözlük. Türk Dil Kurumu. [Çevrim-içi: http://tdkterim.gov.tr/bts/?kategori=veritbn&kelimesec=187789 ], Erişim tarihi:.28.02.2009
  • Tümerdem. R. (2007). Dicle Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Fen-Edebiyat Fakültesi Kimya son sınıf öğrencilerinin kaygılarını etkileyen etmenler. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. [Çevrim-içi: http://www.e-sosder.com/dergi/2032pdf ], Erişim tarihi: 23.06.2009
  • Tümkaya, S., Aybek, B. ve Çelik, M. (2007). Kpss'ye girecek öğretmen adaylarındaki umutsuzluk ve durumluk-sürekli kaygı düzeylerini yordayıcı değişkenlerin incelenmesi. KUYEB, Cilt / Sayı: 7/2 Mayıs 2007
  • Wagner, L. A. (2008). Occupational stress and coping resources of K--12 probationary teachers, Doctoral Thesis / Dissertation 157 Pages
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Emine Cabı This is me

Serpil Yalçınalp This is me

Publication Date June 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 44 Issue: 44

Cite

APA Cabı, E., & Yalçınalp, S. (2013). Öğretmen AdaylarIna Yönelik Mesleki Kaygı Ölçeği (MKÖ): Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(44), 85-96.