BibTex RIS Cite

Fen Bilgisi Öğrencilerinde Kimya Laboratuvar Uygulamalarının Öğrenci Endişeleri Üzerine Etkisinin Değerlendirilmesi

Year 2010, Volume: 38 Issue: 38, 107 - 114, 01.06.2010

Abstract

Kimyanın gelişmesi laboratuar araştırmalarına dayanmaktadır. Bu nedenle, genç nesillerin araştırmacı birruhla yetiştirilmesi için kimya eğitiminde laboratuar çalışmalarına özel bir önem verilmektedir. Geleceğin sınıflarında görevyapacak; düşünen, kendini ifade edebilen, yaratıcı problem çözme becerisine sahip bireylerin yetişmesi önemlidir. Buçalışmada; fen bilgisi öğrencilerinin kimya laboratuarında deneyler yaparak kimya laboratuarına karşı endişelerinin değişipdeğişmediği araştırılmıştır. Bu amaçla; 2008-2009 öğretim yılı güz döneminde Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Fakültesi,İlköğretim Bölümü, Fen Bilgisi Öğretmenliği Anabilim Dalında 2. sınıf öğrencilerinden (4 şube) Genel Kimya Laboratuarınıalan 100 öğrenci örneklem olarak kullanılmıştır. Çalışma kapsamında; Bowen tarafından geliştirilen, Azizoğlu veUzuntiryaki tarafından çevirisi yapılan “Kimya Laboratuarı Endişe Ölçeği” kullanılmıştır. Dönemin başında Genel KimyaLaboratuarı dersine başlamadan önce öğrencilere “Kimya Laboratuarı Endişe Ölçeği” ön test olarak uygulanmıştır. Dönemboyunca dersin içeriğinde bulunan deneyler yapılmıştır. Dönemin sonunda ise “Kimya Laboratuarı Endişe Ölçeği” tekrar sontest olarak uygulanmıştır. Ön-son test karşılaştırıldığında yapılan uygulama sayesinde öğrencilerinin endişelerinde azalmaolduğu tespit edilmiştir

References

  • Alkan, C., Çilenti, K. ve Özçelik, D. (1991). Kimya öğretimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Anılan, B., Görgülü, A. ve Balbağ, M.Z., (2009). Öğretmen adaylarının kimya laboratuarı endişeleri. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 4, (2), 575-594.
  • Arslan, M. (2001). İlköğretim okullarında fen bilgisi öğretimi ve belli başlı sorunları (Kayseri ili örnekleminde araştırma). IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi 2000, Bildiler Kitabı, 119-124. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Aycan, Ş., Aycan, N., Arı, E. ve Türkoğuz, S. (2001). Manisa Demirci Lisesi’nde kimya laboratuvar uygulamalarının kimya dersi başarısına etkisi üzerine bir çalışma. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi 2000, Bildiler Kitabı, 486- 489. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Aydoğdu, C. (2000). Kimya öğretiminde deneylerle zenginleştirilmiş öğretim ve geleneksel problem çözme etkinliklerinin kimya ders başarısı açısından karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 29 – 31.
  • Azizoğlu, N. ve Uzuntiryaki, E. (2006). Kimya laboratuarı endişe ölçeği. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 55-62.
  • Bloom, Benjamin S. (1979). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme. Milli Eğitim Basımevi, Ankara.
  • Bowen, C. W. (1999). Development and score validation of a chemistry laboratory anxiety instrument (CLAI) for college chemistry students, Educational and Psychological Measurement, 59 (1), 171-187.
  • Breslow, R., (1993). Let's put an end to chemophobia. Scientist, volume:7, Number: 6, pp:12.
  • Czemiak, C. and Chiarelott, L., (1984). Science anxiety: an investigation of science achievement, sex and grade level factors. Paper presented at the 68th Annual Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, LA, April 23-27.
  • Driscoll, M.P., (1994). Psychology of learning for ınstruction. Boston: Allyn and Bacon: A Division of Paramount Publishing, Inc.
  • Duit, R., (1991). On the role of analogies and metaphors in learning science. Science Education, Volume:75, pp:649- 672.
  • Eddy, R.M., (2000). Chemophobia in the college classroom: Extent, sources, and students characteristics. Journal of Chemical Education. Volume:77 Number:4, pp:514-517.
  • Ergin, Ö., Akgün, D., Küçüközer ve H. Yakal, O. (2001). Deney ağırlıklı fen bilgisi öğretimi. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi 2000 Bildiler Kitabı, 345-348 Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Gürkan, T. ve Gökçe, E. (2001). İlköğretim öğrencilerinin fen bilgisi dersine yönelik tutumları. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi 2000, Bildiler Kitabı, 188 – 192. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Laukenmann, M., Bileicher, M., Fu, S., Glaser-Zikuda, M., Mayring, P., and Von Rhöneck, C., (2003). An investigation of the influence of emotional factors on learing in physics instruction. International Journal of Science Education, Volume: 25 Number: 4, pp:489–507.
  • Mallow, J.V. and Greenburg, S.L., (1983). Science anxiety and science leaming. The Physics Teacher, pp: 95–99.
  • Mintzes, J.J., Wandersee, J.H., and Novak, J.D., (1998). Teaching science for understanding: A human constructivist view. SanDiego: Academic Press.
  • Morgan, Cliford T. (1991). Psikolojiye giriş. 8. Baskı (çev. Hüsnü Arıcı, Orhan Aydın ve diğerleri), Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü Yayınları, Ankara.
  • Özçelik, D. A. (1992). Eğitim programları ve öğretim. ÖSYM Yayınları, Ankara.
  • Pehlivan, H. (1994). Eğitim bilimleri öğrencilerinin öğrenim gördükleri bölüme yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, s. 10, ss. 49-53.
  • Şahin, N. F., Şahin B. ve Özmen H. (2000). Liselerdeki biyoloji öğretmenlerinin derslerini deneylerle işleyebilme ve laboratuvar kullanma olanaklarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Bildiri Kitabı. 29-33.
  • Tamir, P. (1978). An analysis of laboratory activities in two modern science curricula project physics and PSSC. Paper Presented at the National Association for Research in Science Teaching Annual Meeting in Toronto, Ontario.
Year 2010, Volume: 38 Issue: 38, 107 - 114, 01.06.2010

Abstract

References

  • Alkan, C., Çilenti, K. ve Özçelik, D. (1991). Kimya öğretimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Anılan, B., Görgülü, A. ve Balbağ, M.Z., (2009). Öğretmen adaylarının kimya laboratuarı endişeleri. e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 4, (2), 575-594.
  • Arslan, M. (2001). İlköğretim okullarında fen bilgisi öğretimi ve belli başlı sorunları (Kayseri ili örnekleminde araştırma). IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi 2000, Bildiler Kitabı, 119-124. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Aycan, Ş., Aycan, N., Arı, E. ve Türkoğuz, S. (2001). Manisa Demirci Lisesi’nde kimya laboratuvar uygulamalarının kimya dersi başarısına etkisi üzerine bir çalışma. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi 2000, Bildiler Kitabı, 486- 489. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Aydoğdu, C. (2000). Kimya öğretiminde deneylerle zenginleştirilmiş öğretim ve geleneksel problem çözme etkinliklerinin kimya ders başarısı açısından karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 29 – 31.
  • Azizoğlu, N. ve Uzuntiryaki, E. (2006). Kimya laboratuarı endişe ölçeği. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 55-62.
  • Bloom, Benjamin S. (1979). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme. Milli Eğitim Basımevi, Ankara.
  • Bowen, C. W. (1999). Development and score validation of a chemistry laboratory anxiety instrument (CLAI) for college chemistry students, Educational and Psychological Measurement, 59 (1), 171-187.
  • Breslow, R., (1993). Let's put an end to chemophobia. Scientist, volume:7, Number: 6, pp:12.
  • Czemiak, C. and Chiarelott, L., (1984). Science anxiety: an investigation of science achievement, sex and grade level factors. Paper presented at the 68th Annual Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, LA, April 23-27.
  • Driscoll, M.P., (1994). Psychology of learning for ınstruction. Boston: Allyn and Bacon: A Division of Paramount Publishing, Inc.
  • Duit, R., (1991). On the role of analogies and metaphors in learning science. Science Education, Volume:75, pp:649- 672.
  • Eddy, R.M., (2000). Chemophobia in the college classroom: Extent, sources, and students characteristics. Journal of Chemical Education. Volume:77 Number:4, pp:514-517.
  • Ergin, Ö., Akgün, D., Küçüközer ve H. Yakal, O. (2001). Deney ağırlıklı fen bilgisi öğretimi. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi 2000 Bildiler Kitabı, 345-348 Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Gürkan, T. ve Gökçe, E. (2001). İlköğretim öğrencilerinin fen bilgisi dersine yönelik tutumları. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi 2000, Bildiler Kitabı, 188 – 192. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Laukenmann, M., Bileicher, M., Fu, S., Glaser-Zikuda, M., Mayring, P., and Von Rhöneck, C., (2003). An investigation of the influence of emotional factors on learing in physics instruction. International Journal of Science Education, Volume: 25 Number: 4, pp:489–507.
  • Mallow, J.V. and Greenburg, S.L., (1983). Science anxiety and science leaming. The Physics Teacher, pp: 95–99.
  • Mintzes, J.J., Wandersee, J.H., and Novak, J.D., (1998). Teaching science for understanding: A human constructivist view. SanDiego: Academic Press.
  • Morgan, Cliford T. (1991). Psikolojiye giriş. 8. Baskı (çev. Hüsnü Arıcı, Orhan Aydın ve diğerleri), Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü Yayınları, Ankara.
  • Özçelik, D. A. (1992). Eğitim programları ve öğretim. ÖSYM Yayınları, Ankara.
  • Pehlivan, H. (1994). Eğitim bilimleri öğrencilerinin öğrenim gördükleri bölüme yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, s. 10, ss. 49-53.
  • Şahin, N. F., Şahin B. ve Özmen H. (2000). Liselerdeki biyoloji öğretmenlerinin derslerini deneylerle işleyebilme ve laboratuvar kullanma olanaklarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Bildiri Kitabı. 29-33.
  • Tamir, P. (1978). An analysis of laboratory activities in two modern science curricula project physics and PSSC. Paper Presented at the National Association for Research in Science Teaching Annual Meeting in Toronto, Ontario.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Seçil Erökten This is me

Publication Date June 1, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 38 Issue: 38

Cite

APA Erökten, S. (2010). Fen Bilgisi Öğrencilerinde Kimya Laboratuvar Uygulamalarının Öğrenci Endişeleri Üzerine Etkisinin Değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(38), 107-114.