This study investigated the teachers' perceptions on the concept of value. In order to determine teachers’ meanings attributed to the concept of value 214 class and social sciences teachers working at primary schools in Mersin were asked to answer the question: “what do you think about the meaning of the concept of value?”. Written answers were content analyzed. According to the results we have reached 7 thematic groups named as “value as criteria”, “values as integrating elements between individual and society relations”, “values as sum of behaviors”, “values as spiritual and material elements of life”, “values as sum of rules”, “values as ultimate qualities” and “functions of values education”. In addition, we have evaluated teachers’ various value examples which they generated to support their descriptions. Findings were interpreted with the help of the related literature.
Bu çalışmanın amacı ilköğretim okulu öğretmenlerinin değer kavramına yükledikleri anlamlarıbetimlemektir. Öğretmenlerin bu kavrama yükledikleri anlamları tespit edebilmek amacıyla Mersin merkez ilköğretimokullarında görev yapmakta olan 214 sınıf ve branş öğretmeninden “Kendi düşüncelerinize göre değer nedir?” sorusunuyazılı olarak cevaplamaları istenmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi aşamaları izlenerek değerlendirilmiştir. Analizsonuçlarına göre “ölçüt olarak değer”, “birey ve toplum ilişkilerini düzenleyen unsur olarak değer”, “davranışlar bütünüolarak değer”, “maddi ve manevi unsurlar olarak değer”, “kurallar bütünü olarak değer”, “nitelik olarak değer” ve “değereğitiminin işlevleri” olarak adlandırdığımız 7 tema grubuna ulaşılmıştır. Bunun yanı sıra, öğretmenlerin değer kavramınailişkin tanımlamalarında yer verdiği çeşitli “değer örnekleri” de ayrıca incelenmiştir. Bulgular ilgili literatür ışığındayorumlanmıştır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 39 Issue: 39 |