BibTex RIS Cite

Biyoloji Eğitiminde Birleştirme Tekniği Temelli Öğretimin Akademik Başarı, Özyeterlik Ve Tutuma Etkisi

Year 2010, Volume: 39 Issue: 39, 244 - 254, 01.06.2010

Abstract

Bu çalışmada birleştirme tekniğiyle yapılan işbirlikli öğretim ile öğretmen merkezli yöntemlerle yapılanöğretimin; akademik başarı, biyoloji öğretimi tutumu ve öz yeterliliği açısından yaratacağı farkları belirlemekamaçlanmaktadır. Araştırma biyoloji öğretmenliği programı 3. Sınıf, fizyoloji dersinde öğrenim gören 36 öğrenci ile duyuorganları konusunda 4 haftalık öğretim sürecinde yürütülmüştür. Araştırmada öntest sontest kontrol gruplu deneyselaraştırma modeli kullanılmıştır. Deney grubu 20, kontrol grubu 16 kişiden oluşmuştur. Deney grubunda işbirlikli öğrenmeyöntemlerinden birleştirme tekniği uygulanırken, kontrol grubunda öğretmen merkezli öğretim yöntemi uygulanmıştır.Ayrıca görüşme kılavuzu kullanılarak öğrencilerle bireysel görüşmeler yapılmıştır. Araştırma sonucunda birleştirmetekniğinin, öğrencilerin akademik başarılarını, biyoloji öğretimine yönelik tutumlarını artırdığı ve biyoloji öğretimine yöneliköz yeterlilik üzerinde anlamlı bir etkisi olmadığı belirlenmiştir. Yapılan görüşmeler sonucunda ise öğrencilerin tekniğeyönelik olumlu düşüncelerinin olduğu görülmüştür

References

  • Açıkgöz, K.Ü. (2003). Aktif öğrenme. Eğitim Dünyası Yayınları, Kanyılmaz Matbaası,
  • Aiken, L. R. (1985). Psychological Testing and Assessment. Boston: Allyn and Bacon, Inc., Fifth Ed.
  • Altınok, H.; Açıkgöz-Ün, K. (2006). İşbirlikli ve Bireysel Kavram Haritalamanın Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutum Üzerindeki Etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 21-29.
  • Altıparmak, M., Nakipoğlu M. (2005). Lise Biyoloji Laboratuarlarında İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Tutum Ve Basarıya Etkisi. Türk Egitim Bilimleri Dergisi, 3,(1); 105-123.
  • Aranson, E., Blaney, N., Stephan, C., Sikes, J., Snapp, M. (1978). The Jigsaw Classroom. Beverly Hills, CA: Sage.
  • Arslan, O., Dogan-Bora, N., Keskin-Samancı,Nilay (2006). İşbirliğine Dayalı Öğrenme Tekniklerinin Onuncu Sınıf Öğrencilerinin Sinir Sistemi Konusunu Öğrenmelerine Etkisi. Eğitim Araştırmaları, 23 (1); 1-9.
  • Artut-Dinç, P., Tarım, K. (2007). The Effectiveness Of Jigsaw II On Prospective Elementary School Teachers. Asia- Pacific Journal of Teacher Education, 35 (2); 129-141.
  • Ates, M. (2004). İşbirlikli Öğretim Yönteminin İlköğretim 2. Kademesinde Madde ve Özellikleri Ünitesinde Öğrenci Başarısına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ortaöğretim Fen Ve Matematik Alanlar Egitimi Anabilim Dalı, Fizik Öğretmenliği Programı, İzmir. 172 s, İzmir.
  • Avşar, Z., Alkış, S. (2007). İşbirlikli Öğrenme Yöntemi I Tekniğinin Sosyal Bilgiler Derslerinde Öğrenci Başarısına Etkisi. İlköğretim-Online E-Dergi, http://ilkogretim-online.org.tr/vol6say2/v6s2m14.pdf, (Erişi Tarihi: 22.08.2010).
  • Ayna, C., Aktas, M., Koray, Ö.(2008). Fen Bilgisi Dersinde Kullanılan İşbirlikli Öğrenme Jigsaw II Tekniğinin İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarı ve Derse Yönelik Tutum Düzeyleri Üzerindeki Etkisi. VII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Azar, N. (2008). Fen ve Teknoloji Dersinde Öğrenme Stillerinin İşbirlikçi Grup Atamalarında Kullanılmasının Öğrencinin Akademik Başarı, Tutum, Bilimsel Süreç Becerileri ve Kalıcılık Düzeylerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Programları ve Öğretimi Anabilim Dalı, Zonguldak.
  • Baykara, K. (2000). İşbirliğine Dayalı Öğrenme Teknikleri Ve Denetim Odakları Üzerine Bir Çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 201-210.
  • Bilgin, İ. ve Geban, Ö. (2004). İşbirlikli Öğrenme Yöntemi ve Cinsiyetin Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Fen Bilgisi Dersine Karşı tutumlarına, Fen Bilgisi Öğretimi I Dersindeki Başarılarına Etkisinin İncelenmesi. H.Ü Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 9-18.
  • Choe, S.W.T.; Drennan, P.M. (2001). Analyzing scientific literature using a jigsaw group activity piecing together student discussions on environmental resarch. Journal of College Science Teaching, 30, (5), 328-330.
  • Colosi, J.C., Zales, C.R. (1998). Jigsaw Cooperative Learning Improves Biology Lab Course. Biosci., 48, 118-124.
  • Cooper, J., Mueck, R. (1990). Student involvement in learning: Cooperative learning and college instruction. Journal on Excellence in College Teaching, 1, 68-76.
  • Demiral, S. (2007). İlköğretim Fen Bilgisi Dersi Maddenin İç Yapısına Yolculuk Ünitesinde, İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrenci Başarısına Bilgilerin Kalıcılığına ve Derse Karsı Tutumlarına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Bölümü, Fen Bilgisi Öğretmenliği Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Doymus, K. (2007). Teaching Chemical Equilibrium With the Jigsaw Technique. Research in Science Education, 37(5), DOI 10.1007/s11165-007-9047-8.
  • Doymus, K., Şimşek, Ü. (2007). Kimyasal Bağların Öğretilmesinde Jigsaw Tekniğinin Etkisi ve Bu Teknik Hakkında Ögrenci Görüsleri. Milli Egitim Dergisi, 173, (1); 231-243.
  • Eilks, I. (2005). Experiences and Reflections about Teaching Atomic Structure in a Jigsaw Clasroom in Lower Secondary School Chemistry Lessons. Journal of Chemical Education, 82, (2), 313-319.
  • Ghaith, Ghazi ve Mirna Abd. El-Malak (2004). Effect Of Jigsaw II on Literal and Higher Order EFL Reading Comprehension. Educational Research and Evaluation, 10 (2); 105-115.
  • Ghazi M. Ghaith (2003). Relationship Between Reading Attitudes, Achievement, And Learners Perceptions Of Their Jigsaw II Cooperatıve Learnıng Experıence , Reading Psychology, 1521-0685, 24 (2), 1-121.
  • Hevedanlı, M., Akbayın, H. (2006). Biyoloji Öğretiminde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Başarı, Hatırda Tutma ve Derse Yönelik Tutum Üzerindeki Etkileri. D. Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, 21-31.
  • Hevedanlı, M., Behçet, O., Akbayın, H. (2004). Biyoloji Öğretiminde İşbirlikli Öğrenme İle Geleneksel Öğretim Yöntemlerinin Öğrencilerin Erişileri ve Öğrendiklerini Hatırda Tutma Düzeyleri Üzerindeki Etkileri. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Malatya.
  • Johnson, D.W. &.Johnson, R.T & Smith, K.A. (1998). Maximizing İnteraction Through Cooperative Learning. ASEE Prism, 7.
  • Kagıtçıbası, Ç.(1999). Yeni İnsan ve İnsanlar. 10. Baskı, İstanbul: Evrim Basın Yayın Dagıtım.
  • Kaptan, F., Korkmaz, H. (2000). İşbirliğine Dayalı Fen Öğretiminin Öğretmen Adaylarının Özyeterlik Düzeylerine Etkisi. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, Ankara.
  • Koçakoğlu, M., Solak, K. (2006). İşbirliğine Dayalı Öğrenme Yönteminin 4. Sınıf Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersine Karşı Tutumlarına Etkisi. VII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi
  • Madden, N., Slavin, R. (1983). Effects of Cooperative Learning on the Social Acceptance of Mainstreamed Academically Handicapped Students. The Journal of Special Education. Vol:17, No: 2, PP: 171-182.
  • Özkan,Ö., Tekkaya, C., Çakıroğlu, J. (2002). Fen bilgisi aday öğretmenlerin fen kavramlarını anlama düzeyleri, fen öğretimine yönelik tutum ve öz yeterlik inançları, V. Fen ve Matematik Kongresi, Ankara.
  • Slavin, R. E. (1990). Cooperative Learning: Theory, Research and Practice. Boston : Allyn&Bacon.
  • Stainer, S., Stromwall, L. K., Brzuzy, S. & Gerdes, K. (1999). Using Cooperative Learning Strategies in Social Work Education. Journal of Social Work Education, p.35.
  • Şenol, H.; Yıldırım, H.İ. (2007). İlköğretim 6. Sınıf Fen Bilgisi Dersinde Duyu organları Konusunun İşlenmesinde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrenci Başarısı ve Tutum Üzerinde Etkisi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 15 (1) 211- 220.
  • Tarhan, L., Acar-Şeşen, B. (2008). An Application of Jigsaw Cooperative Learning for Understanding “Acıd-Base theories”. XIII. IOSTE Symposium, The Use of Science and Technology Education for Peace and Sustainable Development. September 21-27,
  • Tavşancıl, E. (2002). “Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi”. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Tekkaya, C., Çakıroğlu, J., Özkan, Ö. (2002). A Case Study on Science Teacher Trainees, Eğitim ve Bilim, 126, 15-21.
  • Thompson, C. L.and Shrigley, R. L. (1986). What research says: Revising the science attitude scale, School Science and Mathematics, 86(4), 331-343.
  • Ural, A., Umay, A., Argün, Z. (2008). Öğrenci Takımları Başarı Bölümleri Temelli Eğitimin Matematikte Akademik Başarı ve Özyeterliğe Etkisi. H.Ü Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 307-318.
  • Yıldız, V. (1999). İşbirlikli Öğrenme ile Geleneksel Öğrenme Grupları Arasındaki Farklar. Hacettepe Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi, Sayı 16-17, 155-163.
Year 2010, Volume: 39 Issue: 39, 244 - 254, 01.06.2010

Abstract

References

  • Açıkgöz, K.Ü. (2003). Aktif öğrenme. Eğitim Dünyası Yayınları, Kanyılmaz Matbaası,
  • Aiken, L. R. (1985). Psychological Testing and Assessment. Boston: Allyn and Bacon, Inc., Fifth Ed.
  • Altınok, H.; Açıkgöz-Ün, K. (2006). İşbirlikli ve Bireysel Kavram Haritalamanın Fen Bilgisi Dersine Yönelik Tutum Üzerindeki Etkileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 21-29.
  • Altıparmak, M., Nakipoğlu M. (2005). Lise Biyoloji Laboratuarlarında İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Tutum Ve Basarıya Etkisi. Türk Egitim Bilimleri Dergisi, 3,(1); 105-123.
  • Aranson, E., Blaney, N., Stephan, C., Sikes, J., Snapp, M. (1978). The Jigsaw Classroom. Beverly Hills, CA: Sage.
  • Arslan, O., Dogan-Bora, N., Keskin-Samancı,Nilay (2006). İşbirliğine Dayalı Öğrenme Tekniklerinin Onuncu Sınıf Öğrencilerinin Sinir Sistemi Konusunu Öğrenmelerine Etkisi. Eğitim Araştırmaları, 23 (1); 1-9.
  • Artut-Dinç, P., Tarım, K. (2007). The Effectiveness Of Jigsaw II On Prospective Elementary School Teachers. Asia- Pacific Journal of Teacher Education, 35 (2); 129-141.
  • Ates, M. (2004). İşbirlikli Öğretim Yönteminin İlköğretim 2. Kademesinde Madde ve Özellikleri Ünitesinde Öğrenci Başarısına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ortaöğretim Fen Ve Matematik Alanlar Egitimi Anabilim Dalı, Fizik Öğretmenliği Programı, İzmir. 172 s, İzmir.
  • Avşar, Z., Alkış, S. (2007). İşbirlikli Öğrenme Yöntemi I Tekniğinin Sosyal Bilgiler Derslerinde Öğrenci Başarısına Etkisi. İlköğretim-Online E-Dergi, http://ilkogretim-online.org.tr/vol6say2/v6s2m14.pdf, (Erişi Tarihi: 22.08.2010).
  • Ayna, C., Aktas, M., Koray, Ö.(2008). Fen Bilgisi Dersinde Kullanılan İşbirlikli Öğrenme Jigsaw II Tekniğinin İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Akademik Başarı ve Derse Yönelik Tutum Düzeyleri Üzerindeki Etkisi. VII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Azar, N. (2008). Fen ve Teknoloji Dersinde Öğrenme Stillerinin İşbirlikçi Grup Atamalarında Kullanılmasının Öğrencinin Akademik Başarı, Tutum, Bilimsel Süreç Becerileri ve Kalıcılık Düzeylerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Programları ve Öğretimi Anabilim Dalı, Zonguldak.
  • Baykara, K. (2000). İşbirliğine Dayalı Öğrenme Teknikleri Ve Denetim Odakları Üzerine Bir Çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 201-210.
  • Bilgin, İ. ve Geban, Ö. (2004). İşbirlikli Öğrenme Yöntemi ve Cinsiyetin Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Fen Bilgisi Dersine Karşı tutumlarına, Fen Bilgisi Öğretimi I Dersindeki Başarılarına Etkisinin İncelenmesi. H.Ü Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 9-18.
  • Choe, S.W.T.; Drennan, P.M. (2001). Analyzing scientific literature using a jigsaw group activity piecing together student discussions on environmental resarch. Journal of College Science Teaching, 30, (5), 328-330.
  • Colosi, J.C., Zales, C.R. (1998). Jigsaw Cooperative Learning Improves Biology Lab Course. Biosci., 48, 118-124.
  • Cooper, J., Mueck, R. (1990). Student involvement in learning: Cooperative learning and college instruction. Journal on Excellence in College Teaching, 1, 68-76.
  • Demiral, S. (2007). İlköğretim Fen Bilgisi Dersi Maddenin İç Yapısına Yolculuk Ünitesinde, İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrenci Başarısına Bilgilerin Kalıcılığına ve Derse Karsı Tutumlarına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü İlköğretim Bölümü, Fen Bilgisi Öğretmenliği Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Doymus, K. (2007). Teaching Chemical Equilibrium With the Jigsaw Technique. Research in Science Education, 37(5), DOI 10.1007/s11165-007-9047-8.
  • Doymus, K., Şimşek, Ü. (2007). Kimyasal Bağların Öğretilmesinde Jigsaw Tekniğinin Etkisi ve Bu Teknik Hakkında Ögrenci Görüsleri. Milli Egitim Dergisi, 173, (1); 231-243.
  • Eilks, I. (2005). Experiences and Reflections about Teaching Atomic Structure in a Jigsaw Clasroom in Lower Secondary School Chemistry Lessons. Journal of Chemical Education, 82, (2), 313-319.
  • Ghaith, Ghazi ve Mirna Abd. El-Malak (2004). Effect Of Jigsaw II on Literal and Higher Order EFL Reading Comprehension. Educational Research and Evaluation, 10 (2); 105-115.
  • Ghazi M. Ghaith (2003). Relationship Between Reading Attitudes, Achievement, And Learners Perceptions Of Their Jigsaw II Cooperatıve Learnıng Experıence , Reading Psychology, 1521-0685, 24 (2), 1-121.
  • Hevedanlı, M., Akbayın, H. (2006). Biyoloji Öğretiminde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Başarı, Hatırda Tutma ve Derse Yönelik Tutum Üzerindeki Etkileri. D. Ü. Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, 21-31.
  • Hevedanlı, M., Behçet, O., Akbayın, H. (2004). Biyoloji Öğretiminde İşbirlikli Öğrenme İle Geleneksel Öğretim Yöntemlerinin Öğrencilerin Erişileri ve Öğrendiklerini Hatırda Tutma Düzeyleri Üzerindeki Etkileri. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, Malatya.
  • Johnson, D.W. &.Johnson, R.T & Smith, K.A. (1998). Maximizing İnteraction Through Cooperative Learning. ASEE Prism, 7.
  • Kagıtçıbası, Ç.(1999). Yeni İnsan ve İnsanlar. 10. Baskı, İstanbul: Evrim Basın Yayın Dagıtım.
  • Kaptan, F., Korkmaz, H. (2000). İşbirliğine Dayalı Fen Öğretiminin Öğretmen Adaylarının Özyeterlik Düzeylerine Etkisi. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, Ankara.
  • Koçakoğlu, M., Solak, K. (2006). İşbirliğine Dayalı Öğrenme Yönteminin 4. Sınıf Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersine Karşı Tutumlarına Etkisi. VII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi
  • Madden, N., Slavin, R. (1983). Effects of Cooperative Learning on the Social Acceptance of Mainstreamed Academically Handicapped Students. The Journal of Special Education. Vol:17, No: 2, PP: 171-182.
  • Özkan,Ö., Tekkaya, C., Çakıroğlu, J. (2002). Fen bilgisi aday öğretmenlerin fen kavramlarını anlama düzeyleri, fen öğretimine yönelik tutum ve öz yeterlik inançları, V. Fen ve Matematik Kongresi, Ankara.
  • Slavin, R. E. (1990). Cooperative Learning: Theory, Research and Practice. Boston : Allyn&Bacon.
  • Stainer, S., Stromwall, L. K., Brzuzy, S. & Gerdes, K. (1999). Using Cooperative Learning Strategies in Social Work Education. Journal of Social Work Education, p.35.
  • Şenol, H.; Yıldırım, H.İ. (2007). İlköğretim 6. Sınıf Fen Bilgisi Dersinde Duyu organları Konusunun İşlenmesinde İşbirlikli Öğrenme Yönteminin Öğrenci Başarısı ve Tutum Üzerinde Etkisi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 15 (1) 211- 220.
  • Tarhan, L., Acar-Şeşen, B. (2008). An Application of Jigsaw Cooperative Learning for Understanding “Acıd-Base theories”. XIII. IOSTE Symposium, The Use of Science and Technology Education for Peace and Sustainable Development. September 21-27,
  • Tavşancıl, E. (2002). “Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi”. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Tekkaya, C., Çakıroğlu, J., Özkan, Ö. (2002). A Case Study on Science Teacher Trainees, Eğitim ve Bilim, 126, 15-21.
  • Thompson, C. L.and Shrigley, R. L. (1986). What research says: Revising the science attitude scale, School Science and Mathematics, 86(4), 331-343.
  • Ural, A., Umay, A., Argün, Z. (2008). Öğrenci Takımları Başarı Bölümleri Temelli Eğitimin Matematikte Akademik Başarı ve Özyeterliğe Etkisi. H.Ü Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 307-318.
  • Yıldız, V. (1999). İşbirlikli Öğrenme ile Geleneksel Öğrenme Grupları Arasındaki Farklar. Hacettepe Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi, Sayı 16-17, 155-163.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Pinar Köseoğlu This is me

Publication Date June 1, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 39 Issue: 39

Cite

APA Köseoğlu, P. (2010). Biyoloji Eğitiminde Birleştirme Tekniği Temelli Öğretimin Akademik Başarı, Özyeterlik Ve Tutuma Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39), 244-254.