BibTex RIS Cite

Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Okuryazarlık Algıları İle İnternet Kullanımına Yönelik Tutumları Arasındaki İlişki

Year 2010, Volume: 39 Issue: 39, 371 - 382, 01.06.2010

Abstract

Bilgi ve iletişim teknolojilerinin eğitimde kullanılabilmesinin önkoşulu bilgisayar okuryazarı olmak ve internetkullanmaktır. Bu çalışmada Azerbaycan Devlet Pedagoji Üniversitesi’nde (ADPÜ) öğrenim gören Azeri öğretmen adaylarınınbilgisayar özyeterlik algıları ve internet kullanımına yönelik tutumları bölüm ve bilgisayar kullanım sıklığı değişkenleri açısındanele alınmıştır. Öğrencilere “Kişisel Bilgi Formu”, “İnternet Kullanımına Yönelik Tutum Ölçeği” ve “Bilgisayar Özyeterlik AlgısıÖlçeği” uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular sonucunda, bölümlerine göre Azeri öğretmen adaylarının bilgisayarözyeterlik algılarının “temel beceriler, programlama ve bilgisayar farkındalığı” düzeylerinde fark bulunurken “yazılımbecerilerine başvurma”da fark görülmemiştir. Öğrencilerin “internetin araştırmada kullanımı ve öğretimde kullanımındanhoşlanma” faktörlerine yönelik tutumları farklılık gösterirken; “internetin öğretimde, sosyal etkileşimde, iletişimde ve bilgipaylaşımında kullanımı” faktörlerine yönelik tutumlarında fark bulunmamıştır. Bilgisayar kullanım sıklığının da bilgisayarokuryazarlığı ve internet kullanımını etkilediği sonucuna varılmıştır. Öğrencilerin; “bilgisayar okuryazarlık düzeylerine ilişkinalgıları” ile “internetin alt faktörlerine yönelik tutumları” arasında; “programlama düzeyleri ile internetin araştırmada kullanımınayönelik tutumları” hariç, diğerlerinde pozitif ilişki tespit edilmiştir

References

  • Açıkyıldız, M. ve Karaman, S. (2006). Kimya öğretmen adaylarının internet kaynaklarını kullanımı ile ilgili tutumları ve karşılaştıkları zorluklar. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) Cilt 7, Sayı 2, 207-215
  • Akkoyunlu, B. (2001). "Öğretmenlerin internet kullanımı üzerine bir çalışma". Journal of Qafqaz University . Güz Dönemi. Sayı 8. ss. 57 - 66.
  • Akkoyunlu, B. (2002). "Öğretmenlerin internet kullanımı ve bu konudaki öğretmen görüşleri üzerine bir çalışma." Hacettepe Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi . Sayı. 22. ss. 1 - 8.
  • Akkoyunlu, B. ve Kurbanoğlu, S. (2003). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı ve bilgisayar özyeterlik algıları üzerine bir çalışma.Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,24.1-10.
  • Akkoyunlu, B., Orhan, F. ve Umay, A. (2005). Bilgisayar öğretmenleri için “Bilgisayar Öğretmenliği Öz-yeterlik Ölçeği” geliştirme çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğ;itimFakültesi Dergisi (H.U. Journal of Education) 29: 1-8.
  • Azərbaycan Respublikası Təhsil Nazirliyi, Ali İxtisas Təhsilinin Dövlət Standartı, Təhsil İxtisasları Qrupu, TİQ-Biologiya,
  • Fizika, Kimya və Riyaziyyat Müəllimliyi İxtisası Üzrə Bakalavr Hazırlığının Məzmununa Səviyyəsinə Qoyulan
  • Məcburi Minimum Dövlət Tələpləri, Ali İxtisas Təhsilin Birinci Pilləsi. Bakı 2009.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behaviour change. Psychological Review, 84, 191-215.
  • Baymur, F. (1978). Genel psikoloji. İstanbul: İnkilap ve Aka Yayınları.
  • Berkant, H. G. ve Efendioğlu, A. (2010). ” Sınıf Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Bilgisayarla İlgili Öz-Yeterlik Algıları ve Bilgisayar Destekli Eğitim Yapmaya İlişkin Tutumları”, 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu (20 -22 Mayıs 2010), Elazığ, 2010, s. 951-955
  • Bölüm 8-Internet. 13 Haziran 2010 tarihinde http://egitek.meb.gov.tr/dersdesmer/DersDestek/dersdestekmerkezi/ BilgKitap/
  • pdf/BOLUM8_internet.pdf adresinden alınmıştır.
  • Compeau. D. R. & Higgins. C. A. (1995). Computer self-efficacy: Development of a measure and initial test. MIS Quarterly, June, 189-211.
  • Durmuşoğlu, M.C., Yanık, C. ve Akkoyunlu, B. (2009). Türk ve Azeri öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik
  • tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H.U.Journal of Education) 36:76-86.
  • Ergün, M. (1997). Azerbaycan eğitim sistemi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 12, 499-514.
  • Ersoy, Y. (2003). Teknoloji destekli matematik öğretimi-II: Hesap makinesinin matematik etkinliklerinde kullanılması. İlköğretim Online E-Dergi 2(2), 35-60.
  • Gibbs, S., (2008). Internet use equals computer literacy? Proceedings ascilite Melbourne : Concise paper: Gibbs, 325
  • Deakin University, Australia. 12 Haziran 2010 tarihinde http://www.ascilite.org.au/conferences/melbourne08/ procs/gibbs.pdf adresinden alınmıştır.
  • Harshbarger, R.J. (1995). Training in-service and pre-service teachers in the use of technology. Electronic Proceedings of the Eighth Annual International Conference on Technology in Collegiate Mathematics. 11 Haziran 2010 tarihinde http://archives.math.utk.edu/ICTCM/EP-8/C85/pdf/paper.pdf adresinden alınmıştır.
  • Karsten, R. & Roth, M. R. (1998). The relationship of computer experience and computer self-efficacy to performance in introductory computer literacy courses. Journalaf Research on Technology Education, 31(1), 14-24.
  • Kay, R. H. (1990). The relation between computer literacy and locus of control. Journal of Research on Computing in Education, 22(4), 464-474.
  • Kay, R. H. (1993). A practical research tool for assessing ability to use computers: The computer ability survey (CAS). Journal of Research on Computing in Education, 26(1), 16-27. http://faculty.uoit.ca/kay/home/articles/Kay_1993_JRCE_CompAbil.pdf
  • Kılınç, A. ve Salman, S. (2006). Fen ve matematik alanları öğretmen adaylarında bilgisayar okuryazarlığı. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 2, Sayı 2, Aralık 2006, ss.150-166.
  • Orhan, F. (2005). Bilgisayar öğretmen adaylarının, bilgisayar kullanma öz yeterlik inancı ile bilgisayar öğretmenliği öz yeterlik inancı üzerine bir çalışma. Eurasian Journal of Educational Research, 21, pp, 173 - 186
  • Tavşancıl, E. ve Keser, H. (2002). “Development of a Likert Type Attitude Scale Towards Internet Usage”, Eğitim Bilimleri ve Uygulama I, Cilt 1, Sayı 1, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Usta, E. ve Korkmaz, Ö. (2010). “Öğretmen adaylarının bilgisayar yeterlikleri ve teknoloji kullanımına ilişkin algıları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları”. Uluslar arası İnsan Bilimleri Dergisi. Cilt:7 Sayı:1
  • Yanık, C. (2010). Azeri öğretmen adaylarının bilgisayar okuryazarlık algıları ve internet kullanımına yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Azerbaycan Devlet Pedagoji Üniversitesi işbirliğiyle gerçekleştirilen “Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu II” Bildiri Kitabı (191-201). 11 Haziran 2010 tarihinde http://www.egitim.hacettepe.edu.tr/ belge/UOYPSS2_2010_BildiriKitabi.pdf adresinden alınmıştır.
  • Yazıcı, "Ülkemizde Bilgisayar Okur-Yazarlığı Üzerine", TBD Bilişim Kültürü Dergisi, Turkish Informatics Society (TBD), No.77, pp.30, 2001, http://dergi.tbd.org.tr/.
Year 2010, Volume: 39 Issue: 39, 371 - 382, 01.06.2010

Abstract

References

  • Açıkyıldız, M. ve Karaman, S. (2006). Kimya öğretmen adaylarının internet kaynaklarını kullanımı ile ilgili tutumları ve karşılaştıkları zorluklar. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) Cilt 7, Sayı 2, 207-215
  • Akkoyunlu, B. (2001). "Öğretmenlerin internet kullanımı üzerine bir çalışma". Journal of Qafqaz University . Güz Dönemi. Sayı 8. ss. 57 - 66.
  • Akkoyunlu, B. (2002). "Öğretmenlerin internet kullanımı ve bu konudaki öğretmen görüşleri üzerine bir çalışma." Hacettepe Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi . Sayı. 22. ss. 1 - 8.
  • Akkoyunlu, B. ve Kurbanoğlu, S. (2003). Öğretmen adaylarının bilgi okuryazarlığı ve bilgisayar özyeterlik algıları üzerine bir çalışma.Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,24.1-10.
  • Akkoyunlu, B., Orhan, F. ve Umay, A. (2005). Bilgisayar öğretmenleri için “Bilgisayar Öğretmenliği Öz-yeterlik Ölçeği” geliştirme çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğ;itimFakültesi Dergisi (H.U. Journal of Education) 29: 1-8.
  • Azərbaycan Respublikası Təhsil Nazirliyi, Ali İxtisas Təhsilinin Dövlət Standartı, Təhsil İxtisasları Qrupu, TİQ-Biologiya,
  • Fizika, Kimya və Riyaziyyat Müəllimliyi İxtisası Üzrə Bakalavr Hazırlığının Məzmununa Səviyyəsinə Qoyulan
  • Məcburi Minimum Dövlət Tələpləri, Ali İxtisas Təhsilin Birinci Pilləsi. Bakı 2009.
  • Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behaviour change. Psychological Review, 84, 191-215.
  • Baymur, F. (1978). Genel psikoloji. İstanbul: İnkilap ve Aka Yayınları.
  • Berkant, H. G. ve Efendioğlu, A. (2010). ” Sınıf Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Bilgisayarla İlgili Öz-Yeterlik Algıları ve Bilgisayar Destekli Eğitim Yapmaya İlişkin Tutumları”, 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu (20 -22 Mayıs 2010), Elazığ, 2010, s. 951-955
  • Bölüm 8-Internet. 13 Haziran 2010 tarihinde http://egitek.meb.gov.tr/dersdesmer/DersDestek/dersdestekmerkezi/ BilgKitap/
  • pdf/BOLUM8_internet.pdf adresinden alınmıştır.
  • Compeau. D. R. & Higgins. C. A. (1995). Computer self-efficacy: Development of a measure and initial test. MIS Quarterly, June, 189-211.
  • Durmuşoğlu, M.C., Yanık, C. ve Akkoyunlu, B. (2009). Türk ve Azeri öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik
  • tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H.U.Journal of Education) 36:76-86.
  • Ergün, M. (1997). Azerbaycan eğitim sistemi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 12, 499-514.
  • Ersoy, Y. (2003). Teknoloji destekli matematik öğretimi-II: Hesap makinesinin matematik etkinliklerinde kullanılması. İlköğretim Online E-Dergi 2(2), 35-60.
  • Gibbs, S., (2008). Internet use equals computer literacy? Proceedings ascilite Melbourne : Concise paper: Gibbs, 325
  • Deakin University, Australia. 12 Haziran 2010 tarihinde http://www.ascilite.org.au/conferences/melbourne08/ procs/gibbs.pdf adresinden alınmıştır.
  • Harshbarger, R.J. (1995). Training in-service and pre-service teachers in the use of technology. Electronic Proceedings of the Eighth Annual International Conference on Technology in Collegiate Mathematics. 11 Haziran 2010 tarihinde http://archives.math.utk.edu/ICTCM/EP-8/C85/pdf/paper.pdf adresinden alınmıştır.
  • Karsten, R. & Roth, M. R. (1998). The relationship of computer experience and computer self-efficacy to performance in introductory computer literacy courses. Journalaf Research on Technology Education, 31(1), 14-24.
  • Kay, R. H. (1990). The relation between computer literacy and locus of control. Journal of Research on Computing in Education, 22(4), 464-474.
  • Kay, R. H. (1993). A practical research tool for assessing ability to use computers: The computer ability survey (CAS). Journal of Research on Computing in Education, 26(1), 16-27. http://faculty.uoit.ca/kay/home/articles/Kay_1993_JRCE_CompAbil.pdf
  • Kılınç, A. ve Salman, S. (2006). Fen ve matematik alanları öğretmen adaylarında bilgisayar okuryazarlığı. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 2, Sayı 2, Aralık 2006, ss.150-166.
  • Orhan, F. (2005). Bilgisayar öğretmen adaylarının, bilgisayar kullanma öz yeterlik inancı ile bilgisayar öğretmenliği öz yeterlik inancı üzerine bir çalışma. Eurasian Journal of Educational Research, 21, pp, 173 - 186
  • Tavşancıl, E. ve Keser, H. (2002). “Development of a Likert Type Attitude Scale Towards Internet Usage”, Eğitim Bilimleri ve Uygulama I, Cilt 1, Sayı 1, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Usta, E. ve Korkmaz, Ö. (2010). “Öğretmen adaylarının bilgisayar yeterlikleri ve teknoloji kullanımına ilişkin algıları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları”. Uluslar arası İnsan Bilimleri Dergisi. Cilt:7 Sayı:1
  • Yanık, C. (2010). Azeri öğretmen adaylarının bilgisayar okuryazarlık algıları ve internet kullanımına yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Azerbaycan Devlet Pedagoji Üniversitesi işbirliğiyle gerçekleştirilen “Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu II” Bildiri Kitabı (191-201). 11 Haziran 2010 tarihinde http://www.egitim.hacettepe.edu.tr/ belge/UOYPSS2_2010_BildiriKitabi.pdf adresinden alınmıştır.
  • Yazıcı, "Ülkemizde Bilgisayar Okur-Yazarlığı Üzerine", TBD Bilişim Kültürü Dergisi, Turkish Informatics Society (TBD), No.77, pp.30, 2001, http://dergi.tbd.org.tr/.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

CANAN Yanık This is me

Publication Date June 1, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 39 Issue: 39

Cite

APA Yanık, C. (2010). Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Okuryazarlık Algıları İle İnternet Kullanımına Yönelik Tutumları Arasındaki İlişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39), 371-382.