BibTex RIS Cite

Üstün Yetenekli Öğrencilerin Fizik Yeteneklerinin Gelişiminin Ölçülmesi

Year 2009, Volume: 36 Issue: 36, - , 01.06.2009

Abstract

Bu çahşmada Bilim Sanat Merkezinde eğitim gören, 11, 12, 13 yaşlarındaki üstün yetenekli öğrencilerin fizik yeteneklerinin gelişiminin ölçülmesi amaçlanmıştır. Öncelikle fizik alanında çalışmaya hevesli veya üstün yetenekli öğrenciler tespit edilmiştir. Tespit edilen 16 öğrenci ile 5 ay boyunca laboratuvar ortarmnda çalışılnuş ve her öğrencinin gelişimi gözlenerek kaydedilmiştir. Laboratuvar çalışmaları üstün yetenekliler için geliştirilen Üç Aşamalı Purdue Modeline göre düzenlenmiştir. Öğrencilerin fizik yeteneklerinin gelişimi, “Konulara İlgisi, Yeni Bilgi Üretme Yeteneği, Konuları ve İlgili Olayları Yorumlama Yeteneği, Analiz Yapma, Farklı Konular Arasında İlişki Kurma, Öğrendiklerini Geliştirebilme” şeklinde 6 kategoride incelenmiştir. Herbir kategori 1 ile 5 arasında derecelendirilerek ölçek oluşturulmuştur

References

  • Aktaınış, H. Ve Ergin, Ö. (2007). Bilimsel Süreç Becerileri İle Bilimsel Yaratıcılık Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education). 33, 11—23.
  • Atılgan, H. (2006). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. (ss. 114-115). Ankara: Anı Yaymcılık.
  • Betts, G. T. (1985). The Autonomous Learner Model for the Gifted and Talented, Greely, Colo.: Autonomous Learner Publications and Specialists.
  • Christian, F. (1999). Identifîzierung und Förderung Hochbegabter in den Schulen der Bundesrepublik Deutschland, Stuttgart Wien: Haupt Verlag.
  • Demirci, C. (2007). Fen Bilgisi Öğretiminde Yaratıcılığm Erişi Ve Tutuma Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 32, 65—75.
  • Enç, M. (1979). Üstün Beyin Gücü, Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları.
  • Feldhusen, J., Kolloff, P.B. (1978). A Three Stage Model for Gifted Education, Gifted Child Today, 3-5, 53-57.
  • Gagné, F. (1999). My Convictions About the Nature of Abilities, Gifts, and Talents, Journal for the Education of the Gifted, 22(2), 109-136.
  • Gökdere, M., Küçük, M., Çepni, S. (2003). Gifted Science Education in Turkey: Gifted teachers’ selection, perspectives and needs, Asia-Pasific Forum on Science Learning and Teaching, 4(2).
  • Gökdere, M. ve Küçük, M_._ (2003). Zihinsel Alanda Üstün Yetenekli Öğrencilerinin Fen Eğitimindeki Durumlan: Bilim Sanat Merkezleri Orneklemi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 3(1).
  • Gökdere, M. ve Çepni, S. (2004). Üstün Yetenekli Öğrencilerin F_en Öğretmenlerinin Hizmet İçi İhtiyaçlarının Değerlendirilrnesine Yönelik Bir Çalışma; Bilim Sanat Merkezi Orneklemi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 1-14.
  • Gökdere, M. (2005). Üstün Yetenekli Çocukların Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Performans Değerlendirrnesine Yönelik Bir Model Onerisi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5(1).
  • Hoover, S.M. (1989). The Purdue Three Stage Model as Applied to Elementary Science for the Gifted, School Science and Mathematics, 89(3), 244-250.
  • Moon, S.M., Feldhusen, J.F., Dillon, D.R. (1994). Long Term Effects of an Enrichment Program Based on the Purdue Three- Stage Model, Gifted Child Quarterly, 38, 38-48.
  • Moon, S.M., Swift, M. & Shallenberger, A. (2002). Perceptions of a Self-Contained Class for Fourth- and Fifth-Grade Students With High to Extreme Levels of Intellectual Giftedness, Gifted Child Quarterly, 46(1), 64-79.
  • Neu, T.W., Baum, S.M., Cooper, C_R. (2004). Talent Development in Science, The Journal of Secondary Gifted Education, 16(1), 30-36.
  • Renzulli, J .S. (1976). The Enrichment Triad Model: a Guide for Developing Defensible Programs for the Gifted and Talented, Gifted Child Quarterly, 20(3), 303-306.
  • Renzulli, J .S. (1978). What Makes Giftedness? Re-examining a deŞnition, Phi Delta Kappan, 60, 180-184.
  • Renzulli, J.S. (2003). The Three Ring of Conception of Giftedness: Its Implications for Understanding the Nature of Innovation, The International Handbook on Innovation, Pergamon.
  • Renzulli, J .S. ve Reis, S.M. (1994), Research related to the Schoolwide Enrichment Model, Gifted Child Quarterly, 38(1), 7- 20.
  • Renzulli, J .S. (1999). What is This Thing Called Giftedness, and How Do We Develop it? A Twenty-Five Year Perspective, Journal for the Education of the Gifted, 23(1), 3-54.
  • Stake, J .E., Mares, K.R. (2001). Science Enrichment Programs for Gifted High School Girls and Boys: Predictors of Program Impact on Science ConŞdence and Motivation, Journal of Research in Science Teaching, 38(10), 1065-1088.
  • VanTassel-Baska, J. (1986). Effective Curriculum and Instruction Models for Talented Students, Gifted Child Quarterly, 30, 164-169.
  • VanTassel-Baska, J., Brown, ER (2007). Toward Best Practice: An Analysis of the EfŞcacy of Curriculum Models in Gifted Education, Gifted Child Quarterly, 51(4), 342-358.
  • Wechsler, D. (1991). Manual for the Wechsler Intelligence Scale for Children—III. San Antonio, TX: The Psychological Corporation.
Year 2009, Volume: 36 Issue: 36, - , 01.06.2009

Abstract

References

  • Aktaınış, H. Ve Ergin, Ö. (2007). Bilimsel Süreç Becerileri İle Bilimsel Yaratıcılık Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education). 33, 11—23.
  • Atılgan, H. (2006). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. (ss. 114-115). Ankara: Anı Yaymcılık.
  • Betts, G. T. (1985). The Autonomous Learner Model for the Gifted and Talented, Greely, Colo.: Autonomous Learner Publications and Specialists.
  • Christian, F. (1999). Identifîzierung und Förderung Hochbegabter in den Schulen der Bundesrepublik Deutschland, Stuttgart Wien: Haupt Verlag.
  • Demirci, C. (2007). Fen Bilgisi Öğretiminde Yaratıcılığm Erişi Ve Tutuma Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 32, 65—75.
  • Enç, M. (1979). Üstün Beyin Gücü, Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları.
  • Feldhusen, J., Kolloff, P.B. (1978). A Three Stage Model for Gifted Education, Gifted Child Today, 3-5, 53-57.
  • Gagné, F. (1999). My Convictions About the Nature of Abilities, Gifts, and Talents, Journal for the Education of the Gifted, 22(2), 109-136.
  • Gökdere, M., Küçük, M., Çepni, S. (2003). Gifted Science Education in Turkey: Gifted teachers’ selection, perspectives and needs, Asia-Pasific Forum on Science Learning and Teaching, 4(2).
  • Gökdere, M. ve Küçük, M_._ (2003). Zihinsel Alanda Üstün Yetenekli Öğrencilerinin Fen Eğitimindeki Durumlan: Bilim Sanat Merkezleri Orneklemi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 3(1).
  • Gökdere, M. ve Çepni, S. (2004). Üstün Yetenekli Öğrencilerin F_en Öğretmenlerinin Hizmet İçi İhtiyaçlarının Değerlendirilrnesine Yönelik Bir Çalışma; Bilim Sanat Merkezi Orneklemi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 1-14.
  • Gökdere, M. (2005). Üstün Yetenekli Çocukların Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Performans Değerlendirrnesine Yönelik Bir Model Onerisi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5(1).
  • Hoover, S.M. (1989). The Purdue Three Stage Model as Applied to Elementary Science for the Gifted, School Science and Mathematics, 89(3), 244-250.
  • Moon, S.M., Feldhusen, J.F., Dillon, D.R. (1994). Long Term Effects of an Enrichment Program Based on the Purdue Three- Stage Model, Gifted Child Quarterly, 38, 38-48.
  • Moon, S.M., Swift, M. & Shallenberger, A. (2002). Perceptions of a Self-Contained Class for Fourth- and Fifth-Grade Students With High to Extreme Levels of Intellectual Giftedness, Gifted Child Quarterly, 46(1), 64-79.
  • Neu, T.W., Baum, S.M., Cooper, C_R. (2004). Talent Development in Science, The Journal of Secondary Gifted Education, 16(1), 30-36.
  • Renzulli, J .S. (1976). The Enrichment Triad Model: a Guide for Developing Defensible Programs for the Gifted and Talented, Gifted Child Quarterly, 20(3), 303-306.
  • Renzulli, J .S. (1978). What Makes Giftedness? Re-examining a deŞnition, Phi Delta Kappan, 60, 180-184.
  • Renzulli, J.S. (2003). The Three Ring of Conception of Giftedness: Its Implications for Understanding the Nature of Innovation, The International Handbook on Innovation, Pergamon.
  • Renzulli, J .S. ve Reis, S.M. (1994), Research related to the Schoolwide Enrichment Model, Gifted Child Quarterly, 38(1), 7- 20.
  • Renzulli, J .S. (1999). What is This Thing Called Giftedness, and How Do We Develop it? A Twenty-Five Year Perspective, Journal for the Education of the Gifted, 23(1), 3-54.
  • Stake, J .E., Mares, K.R. (2001). Science Enrichment Programs for Gifted High School Girls and Boys: Predictors of Program Impact on Science ConŞdence and Motivation, Journal of Research in Science Teaching, 38(10), 1065-1088.
  • VanTassel-Baska, J. (1986). Effective Curriculum and Instruction Models for Talented Students, Gifted Child Quarterly, 30, 164-169.
  • VanTassel-Baska, J., Brown, ER (2007). Toward Best Practice: An Analysis of the EfŞcacy of Curriculum Models in Gifted Education, Gifted Child Quarterly, 51(4), 342-358.
  • Wechsler, D. (1991). Manual for the Wechsler Intelligence Scale for Children—III. San Antonio, TX: The Psychological Corporation.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Pervin Ünlü This is me

Publication Date June 1, 2009
Published in Issue Year 2009 Volume: 36 Issue: 36

Cite

APA Ünlü, P. (2009). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Fizik Yeteneklerinin Gelişiminin Ölçülmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(36).