BibTex RIS Cite

Fen öğretiminde kavram haritaları ve senaryolar kavram yanılgılarını giderebilir mi?

Year 2006, Volume: 31 Issue: 31, 133 - 146, 01.06.2006

Abstract

Bu çalışmada ilköğretim 4. sınıf öğrencilerinin Fen derslerinde “Hayvanları Tanıyalım” konusunda sahip oldukları kavramyanılgıları tespit edilmiş, bu yanılgıları gidermek için çalışma yaprakları geliştirilmiş ve uygulanmıştır. Çalışma yapraklarında;kavram haritaları kullanılarak konunun bağlantıları ve özü verilmiş, senaryolar kullanılarak öğrencilerin hayal dünyasına girilmeyeçalışılmış ve öğrencilerin konuya farklı bakış açısı kazanmaları sağlanmıştır. Bu çalışmada İzmir ilinden (n=78, 33 kız, 45 erkeköğrenci) amaca bağlı örneklem seçimi yapılarak örneklem seçilmiş ve seçilen gruplar arasındaki farklar irdelenmiştir. Çalışmadaseçilen deney grubuna çalışma yaprakları hazırlanarak öğretim yapılmış, kontrol grubuna ise geleneksel yöntemle öğretim yapılmıştır.Veri toplama aracı olarak ön test-son test kontrol gruplu desen kullanılmış, verilerin analizinde ise “t testi” kullanılmıştır. Çalışmasonucunda çalışma yapraklarının öğrencilerin “Hayvanları Tanıyalım” konusu ile ilgili kavram yanılgılarını gidermede etkili olduğutespit edilmiştir (t=7,03; p

References

  • Cho, H., Kahle, J.B., & Norland, F.H. (1985). Investigation of high school biology textbooks as sources of misconceptions and difficulties in genetics and some suggestions for teaching genetics. Science Educaton. 69 (5), 707-719.
  • Driver, R.(1989). Students’ conceptions and the learning of science. International journal of science education, 11(5), 481- 490
  • Driver, R., Easly, J. (1978). Pupils and paradigms: a review of literature related to concept development in adolescent science students, Studies in Science Education, (5), 61-84.
  • Ergin, Ö., Şahin-Pekmez, E., Öngel-Erdal, S., (2005). Kuramdan uygulamaya deney yoluyla fen öğretimi, Dinazor Kitabevi, Birinci Baskı, Kanyılmaz Matbaası, İzmir.
  • Hand, B., Treagust, D. F. (1991). Student achievement and science curriculum development using a constructivist framework, School Science and Mathematics, 91 (4), 172-176.
  • Heinze-Fry, J., Novak, J. (1990). Concept mapping brings long-term movement towards meaningful learning. Science Education, 74, 461-472
  • Konuk, M., Kılıç, S. (2002). Konya ili lise öğrencilerinde osmoz ve difüzyon konusundaki kavram yanılgıları. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ, Ankara,
  • Kurt, Ş. (2002). Fizik öğretiminde bütünleştirici öğrenme kuramına uygun çalışma yapraklarının geliştirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, KTÜ, Trabzon.
  • Novak, J. D. & Gowin, D. B.(1984). Learnin how to learn. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Osborne, R. J., Wittrock, M. C. (1983). Learning science: a generative process, Science Education, 67 (4), 489-508.
  • Proctor, A., Entwistle, M., Judge, B. ve McKenzie-Murdoch, S. (1997). Learning to teach in the primary classroom, New York: Routledge.
  • Saka, A. (2001). Denetleyici ve düzenleyici sistemler ünitesi için öğretmen rehber materyallerinin geliştirilmesi, yüksek Lisans Tezi, KTÜ, Trabzon.New York.
  • Saka, A. ve Akdeniz, A.R., (2001). Biyoloji öğretmenlerine çalışma yaprağı geliştirme ve kullanma becerileri kazandırmak için bir yaklaşım. Yeni Bin Yılın Başında Türkiye’de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Maltepe Üniversitesi, İstanbul, 176-182.
Year 2006, Volume: 31 Issue: 31, 133 - 146, 01.06.2006

Abstract

References

  • Cho, H., Kahle, J.B., & Norland, F.H. (1985). Investigation of high school biology textbooks as sources of misconceptions and difficulties in genetics and some suggestions for teaching genetics. Science Educaton. 69 (5), 707-719.
  • Driver, R.(1989). Students’ conceptions and the learning of science. International journal of science education, 11(5), 481- 490
  • Driver, R., Easly, J. (1978). Pupils and paradigms: a review of literature related to concept development in adolescent science students, Studies in Science Education, (5), 61-84.
  • Ergin, Ö., Şahin-Pekmez, E., Öngel-Erdal, S., (2005). Kuramdan uygulamaya deney yoluyla fen öğretimi, Dinazor Kitabevi, Birinci Baskı, Kanyılmaz Matbaası, İzmir.
  • Hand, B., Treagust, D. F. (1991). Student achievement and science curriculum development using a constructivist framework, School Science and Mathematics, 91 (4), 172-176.
  • Heinze-Fry, J., Novak, J. (1990). Concept mapping brings long-term movement towards meaningful learning. Science Education, 74, 461-472
  • Konuk, M., Kılıç, S. (2002). Konya ili lise öğrencilerinde osmoz ve difüzyon konusundaki kavram yanılgıları. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ, Ankara,
  • Kurt, Ş. (2002). Fizik öğretiminde bütünleştirici öğrenme kuramına uygun çalışma yapraklarının geliştirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, KTÜ, Trabzon.
  • Novak, J. D. & Gowin, D. B.(1984). Learnin how to learn. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Osborne, R. J., Wittrock, M. C. (1983). Learning science: a generative process, Science Education, 67 (4), 489-508.
  • Proctor, A., Entwistle, M., Judge, B. ve McKenzie-Murdoch, S. (1997). Learning to teach in the primary classroom, New York: Routledge.
  • Saka, A. (2001). Denetleyici ve düzenleyici sistemler ünitesi için öğretmen rehber materyallerinin geliştirilmesi, yüksek Lisans Tezi, KTÜ, Trabzon.New York.
  • Saka, A. ve Akdeniz, A.R., (2001). Biyoloji öğretmenlerine çalışma yaprağı geliştirme ve kullanma becerileri kazandırmak için bir yaklaşım. Yeni Bin Yılın Başında Türkiye’de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Maltepe Üniversitesi, İstanbul, 176-182.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Bilge Taşkin Can This is me

Gonca Yaşadı This is me

Deniz Sönmezer This is me

Teoman Kesercioğlu This is me

Publication Date June 1, 2006
Published in Issue Year 2006 Volume: 31 Issue: 31

Cite

APA Can, B. T., Yaşadı, G., Sönmezer, D., Kesercioğlu, T. (2006). Fen öğretiminde kavram haritaları ve senaryolar kavram yanılgılarını giderebilir mi?. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(31), 133-146.