BibTex RIS Cite

KAVRAM DEĞİŞİMİ YÖNTEMİNE DAYALI ÖĞRETİMİN ÖĞRENCİLERİN ISI VE SICAKLIK KONUSUNDAKİ "YANLIŞ KAVRAMLAR"ININ GİDERİLMESİNDEKİ ETKİSİ

Year 2005, Volume: 29 Issue: 29, 43 - 52, 01.06.2005

References

  • Aydoğan, S., Güneş, B., & Gülçiçek, Ç. (2003). Isı ve Sıcaklık Kavram Yanılgıları. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 111—114.
  • Andre, T., & Ding, P. (1991). Student misconceptions, declarative knowledge, stimulus conditions, and problem solving in basic electricity. Contemporary Educational Psychology, 16, 303-313.
  • Bar, V., & Travis, A. S. (1991). Children's views concerning phase changes. Journal of Research in Science Teaching, 28. 363—382.
  • Başer, M. (1996). Kavram Değiştirme Yönteminin Öğrencilerin Isı ve Sıcaklık Kavramlarını Analamalarina ve Fen Tutumlarına Etkisi. Orta Doğu Teknik Universitesi, Ankara, yayımlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Caillot, M. & Xuan, A. N. (1993). Adults' Misconceptions in Electricity. In The Proceedings of the Third International Seminar on Misconceptions and Educational Strategies in Science and Mathematics. Ithaca, NY: Misconceptions Trust.
  • Carlton, K. (2000). Teaching about heat and temperature. Physics Education, 35, 101—105.
  • 50 Mustafa BAŞER, Erdat ÇATALOĞLU / H. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Joumal ofEdııcation), 29(2005), 43—52
  • Chang, J. Y. (1999). Teachers college students’ conceptions about evaporation, condensation, and boiling. Science Education, 83, 511—526.
  • Clark. D. & Jorde, D. (2004). Helping Students Revise Disruptive Experientially Supported Ideas about Thermodynamics: Computer Visualizations and Tactile Models. Journal of Research in Science Teaching. 30. 1—23.
  • Clement. J. (1982). Student's preconceptions in introductory mechanics. American Journal of Physics, 50, 66-71.
  • Çataloğlu, E. (1996). Mekaniğe Girişte Öğrencilerin Kavramsal Yanılgıları Konusunda Öğretmenlerin Bilincinin Geliştirilmesi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara, yayımlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Çepni, S. (2005). Kuramdan Uygulamaya: Fen ve Teknoloji Öğretimi. Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Diakidoy, I. A. N., Kendeou, P. & Ionnides, C. (2003). Reading about energy: The effects of text structure in science learning and conceptual change. Contemporary Educational Psychology, 28, 335-356.
  • Dykstra. D. l.. Boyle, C. F., and Monarch, 1. A. (1992). Studying Conceptual change in learning physics. Science Education, 76, 6l5-652
  • Ericson, G. & Tiberghien, A. (1985). Heat and Temperature. In R. Driver, E. Guesne, & A Tiberghien(Eds.). Children’s ideas in science (pp. 52-83). Philadelphia, PA: Open University Press.
  • Ericson, G. L. (1979). Children's conceptions of heat and temperature. Science Education, 63, 221-230.
  • Ericson, G. L. (1980). Clidren’s viewpoint of heat: A second Look. Science Education, 64, 223-236.
  • Gönen, S. & Akgün, A. (2005). Bilgi Eksiklikleri ve Kavram Yanılgılarının Tespiti ve Giderilmesinde, Çalışma Yaprakları ve Sınıf içi Tartışma Yönteminin Uygulanabilirliği Üzerine bir Araştırma [Elektronik versiyonu]. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(13), 99-1 l l.
  • Gülçiçek, Ç. & Yağbasan, R. (2004). Basit Sarkaç Sisteminde Mekanik Enerjinin Korunumu Konusunda Öğrencilerin Kavram Yanılgıları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 23-38.
  • Guzetti, B. J., Snyder, T. E., Glass, G. V., & Gamas, W. S. (1993). Meta analyses of instructional interventions from reading education and Science Education to overcome misconceptions. Reading Research Quarterly, 28, 1 16-159.
  • Hameed, H., Hackling, M. W., & Garnett, P. J. (1993). Facilitating conceptual change in chemical equilibrium using a CAI strategy. International Journal of Science Education. 15, 221-230.
  • Harrison, A. G., Grayson, D. J., & Treagust, D. F. (1999). Investigation a Grade l 1 Student’s Evolving Conceptions of Heat and Temperature. Journal of Researclı in Science Teaching, 36, 55-87.
  • Hewitt, P. G. ( 1999). Conceptual Physics (Sed). Scott Foresman & Addision-Wesley, California
  • Hynd, C. R., McWhorter, J. Y., Phares, V. L., & Suttles, C. W. (1994). The role of instructional variables in conceptual change in high school physics topics. Journal of Research in Science Teaching, 31, 933-946.
  • Jabot, M. & Kautz C. K. (2003). A model for preparing preservice physics teachers using inquiry-based methods. Journal of Teacher Education Online, 1, 25—32. Retreived from http://www.phy.ilstu.edu/~wenning/jpteo/issues/jpteo1(4)mar03.pdf.
  • Jara-Guerrero S. (1993). Misconceptions on heat and temperature. In The Proceedings of the Third International Seminar on Misconceptions and Educational Strategies in Science and Mathematics. Ithaca, NY: Misconceptions Trust.
  • Jones, M. G., Carter, G., & Rua, M. J. (2000). Exploring the Development of Conceptual Change Ecologies: Communities of Concepts Related to Convection and Heat. Journal of Research in Science Teaching, 37, 139-159.
  • Kaptan, F. & Korkmaz, H._ (2001). Hizmet Öncesi Sınıf Öğretmenlerinin Fen Eğitiminde Isı ve Sıcaklıkla İlgili Kavram Yanılgıları. Hacattepe Universitesi Eğitim Fakiiltesi Dergisi, 21, 59-65.
  • Koray, Ö. C. & Bal, Ş. (2002). İlköğretim 5. ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Işık ve Işığın Hızı ile İlgili Yanlış Kavramları ve Bu Kavramları Oluşturma Şekilleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 22(l), 1-1 l.
  • Kesidou, S. & Duit. R. (1993). Students’ conceptions of the second law of thermodynamics — An interpretative study. Journal of Research in Science Teaching, 30, 85—106.
  • Leite, L. (1999). Heat and Temperature: an analysis of how these concepts are dealt with in textbooks. European Journal of Teacher Education, 22(l), 75—88.
  • Lewis, E. L. & Linn, M. C. (1994). Heat energy and temperature concepts of adolescents, adults, and experts: lmplications for curricular improvements. Journal of Research in Science Teaching, 31, 657—677.
  • Lubben, F.. Netshisuaulu, T., Campell, B. (1999). Students’ Use of Cultural Metaphors and Their ScientiŞc Understandings Related to Heating. Science Education, 83, 761-774.
  • Maloney, D. P., O'kuma T. L., and Hieggelke C. J. (2001). Surveying students' conceptual knowledge of electricity and magnetism. American Journal of Physics, 69, $12-$23 (Supplement). Mustafa BAŞER, Erdat ÇATALOĞLU / H. U. Eğitim Fakiiltesi Dergisi (H. U. Journal ofEducation), 29(2005), 43-52 5 1
  • Ma-Naim. C., Bar, V.. and Zinn, B. (2002). Integrating microscopic macroscopic and energetic descriptions for a Conceptual Change in Thermodynamics. Paper presented in the third European Symposium on Conceptual Change. June 26-28. 2002, Turku. Finland
  • McDermot. L. C.. and Shaffer, PS. (1992). Research as a guide for curriculum development: an example from introductory electricity. Part I: investigation of student understanding. American Journal of Physics, 60. pp. 994-1002.
  • Muthukrishna. N.. Camine. D., Grossen, B., and Miller S. (1993). Children's Alternative Frameworks: Should The Be Directly Addressed in Science Instruction? Journal of Research in Science Teaching, 30, 233-248.
  • Osborne. R., & Freyberg, P. (1985). Learning in science: The implication of children ’s science. Auckland: Heinmann.
  • Petersson, G. (2002). Description of cognitive development from a constructivist perspective. Paper presented in the third European Symposium on Conceptual Change, June 26-28. 2002, Turku, Finland.
  • Piaget. .1. (1950). The psychology of intelligence. New York: Harcout, Brace.
  • Posner. G. J.. Strike. K. A.. Hewson. P. W., & Gertzog. W. A. (1982). Accommodation ofa scientiŞc conception: Toward a theory of conceptual change. Science Education. 66. 21 1-227.
  • Reiner, M., Slotta, J. D.. Chi. M. T. H., & Resnick, L. B. (2000). Naive Physics Reasoning: A Commitment to Substance- Based Conceptions. Cognition & Instruction, 2000, 18(1), 34, 34
  • Shayer, M., & Wylam, H. (1981). The development of the concepts of heat and temperature in 10-13 years-old. Journal of Research in Science Teaching, 18, 419—434.
  • Stofşett. R. T. (1994). The accommodation of science pedagogical knowledge: The application of conceptual change constructs to teacher education. Journal of Research in Science Teaching, 31, 787-810.
  • Stromdahl, H. (2002). Restating the concept of alternative frames of reference. Paper presented in the third European Symposium on Conceptual Change, June 26—28. 2002, Turku, Finland.
  • Sungur. S.. Tekkaya. C. Geban, Ö. (2001). The contribution of conceptual change texts accompanied by concept mapping to students' understanding of the human circulatory system. School Science and Mathematics, 1001 , pp. 91—101.
  • Thomaz, M. F., Malaquias, 1. M., Valente, M. C., & Antunes, M. J. (1995). An attempt to overcome alternative conceptions related to heat and temperature. Physics Education, 30, 19-26.
  • Trowbridge D. E., & McDermott, L. C.. (1981). Investigation of student understanding of the concept of acceleration in one dimension. American Journal ofPhysics. 49, 242-253.
  • Van den Berg, E and Grosheide, W. (1993). Electricity at Home: Remediating alternative conceptions through redeŞning goals and concept sequences and using auxiliary concepts and analogies in 9th grade electricity education. In The Proceedings of the Third International Seminar on Misconceptions and Educational Strategies in Science and
  • Mathematics. Ithaca, NY: Misconceptions Trust.
  • _Wang. T.. & Andre, T. (1991). Conceptual change text and application questions versus no questions in learning about electricity. Contemporary Educational Psychology. 16, 103—116.
  • Mustafa BAŞER, Erdal ÇATALOĞLU / H. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal ofEducution). 29(2005), 43—52
  • EK 1. Isı ve Sıcaklık Kavram Testinin Ölçtüğü Genel Yanlış Kavramlar
  • Isı ve sıcaklık aynı kavramlardır.
  • Sıcaklık cismin büyüklüğüne bağlı (veya içerdiği madde miktarına).
  • Sıcaklık o cismin içerdiği hava miktarı ile orantılı.
  • Sıcaklık bir maddeden başka bir maddeye akabilir.
  • Sıcaklık cismin yapıldığı maddeye bağlıdır.
  • Sıcaklık ısının bir ölçeğidir.
  • Sıcaklık soğukluk ve sıcaklık ölçek birimidir.
  • Soğuk ve sıcak olmak üzeri iki tür sıcaklık vardır.
  • Sıcaklık ve soğukluk cisimlerin özellikleridir.
  • Isı fiziksel bir olgudur (Kalorik düşünce).
  • Isı sıcak cisimlerin enerjisidir.
  • Soğuma ve ısınma için gereken süre cisimlerin hacimlerine veya kütlelerine bağlı değildir.
  • Aynı çevrede katı cisimlere göre sıvılar daha soğuktur.
  • Aynı tür cisimlerin ısınması için ısı soğrulması cismin büyüklüğüne veya hacmine bağlıdır.
  • Maddelerin ısı kırılma noktaları vardır.
  • İki sıvı karıştırıldığında, yeni karışımın sıcaklığı her iki sıvının sıcaklıkları toplamıdır.
  • Yünlü cisimler, nesneleri soğuk tutmaktansa, sıcak tutmak için daha uygundur.
  • Alüminyum folyolar, nesneleri sıcak tutmaktansa, soğuk tutmak için daha uygundur.
  • Hal değişimde bir nesne alabileceği en yüksek değerdeki sıcaklığı almıştır.
  • EK 2. Isı ve Sıcaklık Kavram Testin'den örnek sorular
  • Örnek 1: 500 gr.lık bir demir top, 250 gr. ahşap top ve 250 gr. yün yumak uzun süredir aynı
  • ortamda tutulmaktadır. Sıcaklıkları hakkında ne söyleyebiliriz? A) Yün yumak, demir toptan daha sıcaktır. B) Ahşap top ve yün yumak aynı sıcaklıktadır. C) Ahşap top, yün yumağa göre aynı veya daha az sıcaklıktadır. D) Demir top, ahşap ve yün yumaktan daha soğuktur.
  • Örnek 2: Sıcak bir yaz gününde demirden ve tahtadan yapılmış iki top uzun süre güneşin
  • altında kalmıştır. Aşağıdakilerden hangisi söylenebilir? A) Her iki cismin sıcaklığı aynıdır. B) Demirden yapılmış olan top tahtadan yapılmış olandan daha sıcaktır. C) Tahtadan yapılmış olan top demirden yapılmış olandan daha sıcaktır. D) Her iki cisim de aynı içsel enerjiye sahiptir.
Year 2005, Volume: 29 Issue: 29, 43 - 52, 01.06.2005

References

  • Aydoğan, S., Güneş, B., & Gülçiçek, Ç. (2003). Isı ve Sıcaklık Kavram Yanılgıları. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 111—114.
  • Andre, T., & Ding, P. (1991). Student misconceptions, declarative knowledge, stimulus conditions, and problem solving in basic electricity. Contemporary Educational Psychology, 16, 303-313.
  • Bar, V., & Travis, A. S. (1991). Children's views concerning phase changes. Journal of Research in Science Teaching, 28. 363—382.
  • Başer, M. (1996). Kavram Değiştirme Yönteminin Öğrencilerin Isı ve Sıcaklık Kavramlarını Analamalarina ve Fen Tutumlarına Etkisi. Orta Doğu Teknik Universitesi, Ankara, yayımlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Caillot, M. & Xuan, A. N. (1993). Adults' Misconceptions in Electricity. In The Proceedings of the Third International Seminar on Misconceptions and Educational Strategies in Science and Mathematics. Ithaca, NY: Misconceptions Trust.
  • Carlton, K. (2000). Teaching about heat and temperature. Physics Education, 35, 101—105.
  • 50 Mustafa BAŞER, Erdat ÇATALOĞLU / H. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Joumal ofEdııcation), 29(2005), 43—52
  • Chang, J. Y. (1999). Teachers college students’ conceptions about evaporation, condensation, and boiling. Science Education, 83, 511—526.
  • Clark. D. & Jorde, D. (2004). Helping Students Revise Disruptive Experientially Supported Ideas about Thermodynamics: Computer Visualizations and Tactile Models. Journal of Research in Science Teaching. 30. 1—23.
  • Clement. J. (1982). Student's preconceptions in introductory mechanics. American Journal of Physics, 50, 66-71.
  • Çataloğlu, E. (1996). Mekaniğe Girişte Öğrencilerin Kavramsal Yanılgıları Konusunda Öğretmenlerin Bilincinin Geliştirilmesi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara, yayımlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Çepni, S. (2005). Kuramdan Uygulamaya: Fen ve Teknoloji Öğretimi. Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Diakidoy, I. A. N., Kendeou, P. & Ionnides, C. (2003). Reading about energy: The effects of text structure in science learning and conceptual change. Contemporary Educational Psychology, 28, 335-356.
  • Dykstra. D. l.. Boyle, C. F., and Monarch, 1. A. (1992). Studying Conceptual change in learning physics. Science Education, 76, 6l5-652
  • Ericson, G. & Tiberghien, A. (1985). Heat and Temperature. In R. Driver, E. Guesne, & A Tiberghien(Eds.). Children’s ideas in science (pp. 52-83). Philadelphia, PA: Open University Press.
  • Ericson, G. L. (1979). Children's conceptions of heat and temperature. Science Education, 63, 221-230.
  • Ericson, G. L. (1980). Clidren’s viewpoint of heat: A second Look. Science Education, 64, 223-236.
  • Gönen, S. & Akgün, A. (2005). Bilgi Eksiklikleri ve Kavram Yanılgılarının Tespiti ve Giderilmesinde, Çalışma Yaprakları ve Sınıf içi Tartışma Yönteminin Uygulanabilirliği Üzerine bir Araştırma [Elektronik versiyonu]. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4(13), 99-1 l l.
  • Gülçiçek, Ç. & Yağbasan, R. (2004). Basit Sarkaç Sisteminde Mekanik Enerjinin Korunumu Konusunda Öğrencilerin Kavram Yanılgıları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 23-38.
  • Guzetti, B. J., Snyder, T. E., Glass, G. V., & Gamas, W. S. (1993). Meta analyses of instructional interventions from reading education and Science Education to overcome misconceptions. Reading Research Quarterly, 28, 1 16-159.
  • Hameed, H., Hackling, M. W., & Garnett, P. J. (1993). Facilitating conceptual change in chemical equilibrium using a CAI strategy. International Journal of Science Education. 15, 221-230.
  • Harrison, A. G., Grayson, D. J., & Treagust, D. F. (1999). Investigation a Grade l 1 Student’s Evolving Conceptions of Heat and Temperature. Journal of Researclı in Science Teaching, 36, 55-87.
  • Hewitt, P. G. ( 1999). Conceptual Physics (Sed). Scott Foresman & Addision-Wesley, California
  • Hynd, C. R., McWhorter, J. Y., Phares, V. L., & Suttles, C. W. (1994). The role of instructional variables in conceptual change in high school physics topics. Journal of Research in Science Teaching, 31, 933-946.
  • Jabot, M. & Kautz C. K. (2003). A model for preparing preservice physics teachers using inquiry-based methods. Journal of Teacher Education Online, 1, 25—32. Retreived from http://www.phy.ilstu.edu/~wenning/jpteo/issues/jpteo1(4)mar03.pdf.
  • Jara-Guerrero S. (1993). Misconceptions on heat and temperature. In The Proceedings of the Third International Seminar on Misconceptions and Educational Strategies in Science and Mathematics. Ithaca, NY: Misconceptions Trust.
  • Jones, M. G., Carter, G., & Rua, M. J. (2000). Exploring the Development of Conceptual Change Ecologies: Communities of Concepts Related to Convection and Heat. Journal of Research in Science Teaching, 37, 139-159.
  • Kaptan, F. & Korkmaz, H._ (2001). Hizmet Öncesi Sınıf Öğretmenlerinin Fen Eğitiminde Isı ve Sıcaklıkla İlgili Kavram Yanılgıları. Hacattepe Universitesi Eğitim Fakiiltesi Dergisi, 21, 59-65.
  • Koray, Ö. C. & Bal, Ş. (2002). İlköğretim 5. ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Işık ve Işığın Hızı ile İlgili Yanlış Kavramları ve Bu Kavramları Oluşturma Şekilleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 22(l), 1-1 l.
  • Kesidou, S. & Duit. R. (1993). Students’ conceptions of the second law of thermodynamics — An interpretative study. Journal of Research in Science Teaching, 30, 85—106.
  • Leite, L. (1999). Heat and Temperature: an analysis of how these concepts are dealt with in textbooks. European Journal of Teacher Education, 22(l), 75—88.
  • Lewis, E. L. & Linn, M. C. (1994). Heat energy and temperature concepts of adolescents, adults, and experts: lmplications for curricular improvements. Journal of Research in Science Teaching, 31, 657—677.
  • Lubben, F.. Netshisuaulu, T., Campell, B. (1999). Students’ Use of Cultural Metaphors and Their ScientiŞc Understandings Related to Heating. Science Education, 83, 761-774.
  • Maloney, D. P., O'kuma T. L., and Hieggelke C. J. (2001). Surveying students' conceptual knowledge of electricity and magnetism. American Journal of Physics, 69, $12-$23 (Supplement). Mustafa BAŞER, Erdat ÇATALOĞLU / H. U. Eğitim Fakiiltesi Dergisi (H. U. Journal ofEducation), 29(2005), 43-52 5 1
  • Ma-Naim. C., Bar, V.. and Zinn, B. (2002). Integrating microscopic macroscopic and energetic descriptions for a Conceptual Change in Thermodynamics. Paper presented in the third European Symposium on Conceptual Change. June 26-28. 2002, Turku. Finland
  • McDermot. L. C.. and Shaffer, PS. (1992). Research as a guide for curriculum development: an example from introductory electricity. Part I: investigation of student understanding. American Journal of Physics, 60. pp. 994-1002.
  • Muthukrishna. N.. Camine. D., Grossen, B., and Miller S. (1993). Children's Alternative Frameworks: Should The Be Directly Addressed in Science Instruction? Journal of Research in Science Teaching, 30, 233-248.
  • Osborne. R., & Freyberg, P. (1985). Learning in science: The implication of children ’s science. Auckland: Heinmann.
  • Petersson, G. (2002). Description of cognitive development from a constructivist perspective. Paper presented in the third European Symposium on Conceptual Change, June 26-28. 2002, Turku, Finland.
  • Piaget. .1. (1950). The psychology of intelligence. New York: Harcout, Brace.
  • Posner. G. J.. Strike. K. A.. Hewson. P. W., & Gertzog. W. A. (1982). Accommodation ofa scientiŞc conception: Toward a theory of conceptual change. Science Education. 66. 21 1-227.
  • Reiner, M., Slotta, J. D.. Chi. M. T. H., & Resnick, L. B. (2000). Naive Physics Reasoning: A Commitment to Substance- Based Conceptions. Cognition & Instruction, 2000, 18(1), 34, 34
  • Shayer, M., & Wylam, H. (1981). The development of the concepts of heat and temperature in 10-13 years-old. Journal of Research in Science Teaching, 18, 419—434.
  • Stofşett. R. T. (1994). The accommodation of science pedagogical knowledge: The application of conceptual change constructs to teacher education. Journal of Research in Science Teaching, 31, 787-810.
  • Stromdahl, H. (2002). Restating the concept of alternative frames of reference. Paper presented in the third European Symposium on Conceptual Change, June 26—28. 2002, Turku, Finland.
  • Sungur. S.. Tekkaya. C. Geban, Ö. (2001). The contribution of conceptual change texts accompanied by concept mapping to students' understanding of the human circulatory system. School Science and Mathematics, 1001 , pp. 91—101.
  • Thomaz, M. F., Malaquias, 1. M., Valente, M. C., & Antunes, M. J. (1995). An attempt to overcome alternative conceptions related to heat and temperature. Physics Education, 30, 19-26.
  • Trowbridge D. E., & McDermott, L. C.. (1981). Investigation of student understanding of the concept of acceleration in one dimension. American Journal ofPhysics. 49, 242-253.
  • Van den Berg, E and Grosheide, W. (1993). Electricity at Home: Remediating alternative conceptions through redeŞning goals and concept sequences and using auxiliary concepts and analogies in 9th grade electricity education. In The Proceedings of the Third International Seminar on Misconceptions and Educational Strategies in Science and
  • Mathematics. Ithaca, NY: Misconceptions Trust.
  • _Wang. T.. & Andre, T. (1991). Conceptual change text and application questions versus no questions in learning about electricity. Contemporary Educational Psychology. 16, 103—116.
  • Mustafa BAŞER, Erdal ÇATALOĞLU / H. Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal ofEducution). 29(2005), 43—52
  • EK 1. Isı ve Sıcaklık Kavram Testinin Ölçtüğü Genel Yanlış Kavramlar
  • Isı ve sıcaklık aynı kavramlardır.
  • Sıcaklık cismin büyüklüğüne bağlı (veya içerdiği madde miktarına).
  • Sıcaklık o cismin içerdiği hava miktarı ile orantılı.
  • Sıcaklık bir maddeden başka bir maddeye akabilir.
  • Sıcaklık cismin yapıldığı maddeye bağlıdır.
  • Sıcaklık ısının bir ölçeğidir.
  • Sıcaklık soğukluk ve sıcaklık ölçek birimidir.
  • Soğuk ve sıcak olmak üzeri iki tür sıcaklık vardır.
  • Sıcaklık ve soğukluk cisimlerin özellikleridir.
  • Isı fiziksel bir olgudur (Kalorik düşünce).
  • Isı sıcak cisimlerin enerjisidir.
  • Soğuma ve ısınma için gereken süre cisimlerin hacimlerine veya kütlelerine bağlı değildir.
  • Aynı çevrede katı cisimlere göre sıvılar daha soğuktur.
  • Aynı tür cisimlerin ısınması için ısı soğrulması cismin büyüklüğüne veya hacmine bağlıdır.
  • Maddelerin ısı kırılma noktaları vardır.
  • İki sıvı karıştırıldığında, yeni karışımın sıcaklığı her iki sıvının sıcaklıkları toplamıdır.
  • Yünlü cisimler, nesneleri soğuk tutmaktansa, sıcak tutmak için daha uygundur.
  • Alüminyum folyolar, nesneleri sıcak tutmaktansa, soğuk tutmak için daha uygundur.
  • Hal değişimde bir nesne alabileceği en yüksek değerdeki sıcaklığı almıştır.
  • EK 2. Isı ve Sıcaklık Kavram Testin'den örnek sorular
  • Örnek 1: 500 gr.lık bir demir top, 250 gr. ahşap top ve 250 gr. yün yumak uzun süredir aynı
  • ortamda tutulmaktadır. Sıcaklıkları hakkında ne söyleyebiliriz? A) Yün yumak, demir toptan daha sıcaktır. B) Ahşap top ve yün yumak aynı sıcaklıktadır. C) Ahşap top, yün yumağa göre aynı veya daha az sıcaklıktadır. D) Demir top, ahşap ve yün yumaktan daha soğuktur.
  • Örnek 2: Sıcak bir yaz gününde demirden ve tahtadan yapılmış iki top uzun süre güneşin
  • altında kalmıştır. Aşağıdakilerden hangisi söylenebilir? A) Her iki cismin sıcaklığı aynıdır. B) Demirden yapılmış olan top tahtadan yapılmış olandan daha sıcaktır. C) Tahtadan yapılmış olan top demirden yapılmış olandan daha sıcaktır. D) Her iki cisim de aynı içsel enerjiye sahiptir.
There are 77 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Mustafa Başer This is me

Mustafa Başer This is me

Erdat Çataloğlu This is me

Publication Date June 1, 2005
Published in Issue Year 2005 Volume: 29 Issue: 29

Cite

APA Başer, M., Başer, M., & Çataloğlu, E. (2005). KAVRAM DEĞİŞİMİ YÖNTEMİNE DAYALI ÖĞRETİMİN ÖĞRENCİLERİN ISI VE SICAKLIK KONUSUNDAKİ "YANLIŞ KAVRAMLAR"ININ GİDERİLMESİNDEKİ ETKİSİ. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29), 43-52.