Background and aim
The COVID-19 is an important urgent public health problem in the last century. Youtube has become one of the information points for COVID-19. Many COVID-19 patients have talked about their experiences on Youtube. It has been aimed to evaluate the proficiency of videos about COVID-19 symptoms on Youtube.
Methods
The terms “COVID 19 symptoms”, “coronavirus 19 symptoms”, “symptoms of coronavirus” and “symptoms of COVID 19” have been searched on Youtube on 01 April 2020, the videos that were uploaded in 2020 and viewed more than 10,000 times until then were scanned and 719 videos were examined. Videos with an inappropriate language, videos with a duration of shorter than 1 minute, videos that have been deleted by the uploader and videos that contain information incompatible with the title excluded. The videos were examined by two physicians in terms of discussing the symptoms and wrong information and graded.
Results
Totally 202 videos were included in the study. Among the uploaders Healthcare Personnel (HP) (3.5%) and Institutions (9.4%) are the two lowest groups. No difference has been found between Institutions, HP, Individuals Other Than Healthcare Personnel (IOHP) and Unknown Uploaders. Among the uploader groups with 12 and higher points, IOHP stood out among other uploaders significantly with a ratio of 46.7%. Only 4.1% of the videos included wrong/imperfect information and a statistically significant relation between uploader groups was not determined (p>0.05).
Conclusions
It is important that COVID-19 symptoms are reflected correctly on Youtube, which is one of the most frequently used sites all over the world, in terms of people recognizing the disease in the time of pandemic and isolating themselves and making the decision to apply for a healthcare provider. Creation of more content by healthcare personnel, in a period with such heavy social media usage, will be useful in terms of informing the public.
Özet:
GİRİŞ ve AMAÇ:
Tüm dünyada sınırların kapatılmasına ve sokağa çıkma yasaklarının uygulanmasına neden olan Covid-19 pandemisi, son yüzyılın en önemli acil halk sağlığı sorunlarından biridir. Günlük milyarlarca izleyicisi olan Youtube, yüzyüze görüşmenin azaldığı bu dönemde Covid-19 için bilgilenme noktalarından biri olmuştur. Birçok Covid-19 hastası youtube’da kendi hastalık deneyimlerini anlatmışlardır. Bu çalışma ile youtube sitesindeki Covid-19 semptomları ile ilgili videoların yeterliliğinin ölçülmesi amaçlandı.
YÖNTEM ve GEREÇLER:
01 Nisan 2020 de Youtube'ta"covid 19 symptoms", "coronovirus 19 symptoms", "symptoms of coronavirus" ve symptoms of covid 19" aramalarını yaparak, 2020 yılında yüklenmiş ve o ana kadar 10.000 den fazla izlenmiş videolar tarandı ve 719 video incelendi. Birden fazla kere yer alan videoların tekrarları çıkarıldı. Dili uygun olmayan, süresi 1 dakikadan kısa olan, yükleyicisı tarafından yayından kaldırılmış ve başlığıyla uyumsuz videoları çalışma dışı bırakıldı. İki hekim tarafından videolar semptomları anlatma ve hatalı bilgi içerikleri açısından incelendi ve puanlandı. İki değerlendirici arasında fark olması durumunda 3. Hakem değerlendirmesi yapıldı.
BULGULAR:
719 video tarandı ve 202 video çalışmaya alındı. Videoların %28.7 si >500.001 izlenmişti. Video yükleyicileri arasında Sağlık Çalışanları (%3.5) ve Sağlık Kuruluşları (%9.4) oranla düşük iki grubu oluşturmaktadı. Sağlık kuruluşları, Sağlık çalışanları,Bağımsız yükleyiciler, Bilinmeyen (p: 0,128) aralarında puanlama farkı bulunmadı. 12 puan ve üzeri grupta yükleyiciler arasında arasında Sağlık Çalışanı dışındaki kişiler %46,7 ile diğer yükleyicilerden anlamlı olarak ayrılmıştır (p: 0,019 ). Tüm videoların sadece %4.1 inde Yanlış/Eksik bilgi yer aldı ve yükleyicileri grupları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki saptanmamıştır (p>0,05).
TARTIŞMA ve SONUÇ:
Tüm dünyada en sık kullanılan sitelerden biri olan youtube da Covid-19 semptomların doğru anlatılması pandemi döneminde kişilerin hastalığı tanıması ve kendini izole etmesi ve sağlık kuruluşuna başvurma kararı vermesi açısından önemlidir. Sağlık çalışanlarının, sosyal medyanın bu kadar fazla kullanıldığı dönemde, toplum bilgilendirilmesi açısından daha fazla içerik üretmesinin faydalı olacağı kanaatindeyiz.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 28, 2022 |
Submission Date | June 3, 2022 |
Acceptance Date | August 6, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 19 Issue: 2 |
Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi / Journal of Harran University Medical Faculty