Amaç: Bu çalışma hemşirelerin afet tehdidi için psikolojik hazırlık durumları, sosyal destek algıları ve etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Materyal ve Metod: Tanımlayıcı tipte olan çalışma xxx Hastanesi' nde 10 Temmuz – 10 Ağustos 2024 tarihleri arasında yapılmıştır. Örneklem 311 hemşireden oluşmuştur. Verilerin toplanmasında tanıtıcı bilgi formu, Afet Tehdidi için Psikolojik Hazırlık Ölçeği ve Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği kullanılmıştır. Çalışmada verileri analiz etmek için Independent simple t testi, Oneway analiz testi ve pearson korelasyon analizi uygulanmıştır.
Bulgular: Çalışmaya katılan hemşirelerin Afet Tehdidi için Psikolojik Hazırlık Ölçeği puan ortalamaları 65.52 ± 9.72, dış durumsal çevre bilgisi ve yönetimi alt boyutu puan ortalamaları 27.89 ± 4.76, kişinin duygusal ve psikolojik tepkisinin yönetimi alt boyutu puan ortalamaları 28.03 ± 4.79, kişinin sosyal çevresinin yönetimi alt boyutu puan ortalamaları 9.59 ± 1.69’dur. Hemşirelerin Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği Puan Ortalamaları 55.66 ± 21.67, sosyal destek ölçeği aile alt boyutu puan ortalamaları 18.35 ± 7.57, arkadaş alt boyutu puan ortalamaları 18.48 ± 7.38, özel bir insan alt boyutu puan ortalamaları 18.85 ±7.63’dür.
Sonuç: Bu çalışmada hemşirelerin evde afet hazırlık planlarının olmasının, afet ile ilgili eğitim almalarının afet tehdidi için psikolojik hazırlık ölçeği ve çok boyutlu algılanan sosyal destek ölçeği puan ortalamalarını etkilediği saptanmıştır. Ayrıca medeni durumun ve çalışılan pozisyonun da çok boyutlu algılanan sosyal destek ölçeği puan ortalamalarını etkilediği görülmektedir.
Hemşireler afetle mücadele konusunda düzenli aralıklarla eğitimler almalıdır. Çünkü bu eğitimlerin hemşirelerin afet durumunda üstlendikleri rol ve sorumluluklara yönelik hazırlıklara katkısı olacağı öngörülmektedir. Ayrıca afetle mücadele eğitimlerinin okullarda öğrencilere, bunun yanında yaşanılan her ortamda halka verilmesi sağlanmalı, afetle mücadele konusu temel eğitim müfredatına yerleştirilmelidir.
Çalışmamız Helsinki Bildirisi’nde belirtilen etik standartlara uygun planlanmıştır.
Background: This study was conducted to determine the psychological preparedness of nurses for disas-ter threat, their perceptions of social support and the factors influencing them.
Materials and Methods: The descriptive study was conducted in Sanlıurfa Mehmet Akif Inan Training and Research Hospital between 10 July and 10 August 2024. The sample consisted of 311 nurses. Desc-riptive information form, Psychological Preparedness for Disaster Threat Scale and Multidimensional Perceived Social Support Scale were used to collect the data. Independent simple t-test, one-way analysis test and Pearson correlation analysis were used to analyse the data.
Results: The mean scores of the nurses participating in the study were 65.52 ± 9.72 on the Psychologi-cal Preparedness for Disaster Threat Scale, 27.89 ± 4.76 on the External Situational Environment Knowledge and Management subscale, 28.03 ± 4.79 on the Management of the Person's Emotional and Psychological Response subscale, and 9.59 ± 1.69 on the Management of the Person's Social Environ-ment subscale. The nurses' mean scores on the Multidimensional Perceived Social Support Scale were 55.66 ± 21.67, the mean scores on the family sub-dimension of the social support scale were 18.35 ± 7.57, the mean scores on the friend sub-dimension were 18.48 ± 7.38, and the mean scores on the special person sub-dimension were 18.85 ± 7.63.
Conclusions: In this study, it was found that having disaster preparedness plans at home and receiving disaster-related training affected the mean scores of the psychological preparedness scale for disaster threat and the multidimensional perceived social support scale. Marital status and employment status were also found to affect mean scores on the multidimensional perceived social support scale. Nurses should receive regular disaster preparedness training. This is because it is predicted that these trainings will help prepare nurses for their roles and responsibilities in the event of a disaster.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | December 20, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | September 30, 2024 |
Acceptance Date | December 11, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 21 Issue: 3 |
Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi / Journal of Harran University Medical Faculty