Giriş: Çalışmamızda Türkçe konuşan, okul çağı kekemelik tanılı çocuklarda akran zorbalığının sıklığını ve zorbalığa maruz kalma ile çocukların benlik saygısı, depresyon ve kaygı belirtileri arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçladık.
Yöntem: Kekemelik tanısı konulan 35 çocuk olgu grubuna, konuşması akıcı olan 35 çocuk ise kontrol grubuna dahil edildi. Kekemelik tanısı olan çocuklara, dil ve konuşma terapisti tarafından Kekemelik Şiddet Değerlendirme Aracı-4 uygulanmıştır. Çocuklar tarafından doldurulması için Rosenberg Benlik Saygısı Envanteri, Olweus Akran Zorbalığı Anketi ve Çocukluk Çağı Anksiyete Depresyon Ölçeği verilmiştir.
Sonuçlar: Her iki grup arasında akran zorbalığı deneyimleri, benlik saygısı, depresyon ve kaygı belirtileri arasında anlamlı bir ilişki vardı (p<0.05). Kekemelik tanılı çocukların, akran zorbalığına daha sık maruz kaldıkları ve daha az benlik saygısına sahip oldukları saptandı. Ayrıca, benlik saygısı düşük olan kekemelik tanılı çocuklarda depresyon, yaygın anksiyete ve sosyal anksiyete belirti puanlarının daha yüksek olduğu saptandı.
Tartışma: Çalışmamız, okul çağı kekemelik tanılı çocukların akran zorbalığına daha sık maruz kaldıklarını, daha düşük benlik saygısına, daha çok kaygı ve depresyon belirtilerine sahip olduklarını gösterdi. Okul çağı kekemelik tanısı olan çocuklar ile çalışırken akran zorbalığı ve benlik saygısının değerlendirilmesinin faydalı olacağını düşünmekteyiz. Ayrıca bu çocukların, benlik saygısını arttırmayı yönelik aktivitelere dahil edilmelerinin depresif bozukluk, kaygı bozukluğu gibi ikincil psikopatolojilerin gelişimini önlemeye yardımcı olacağını düşünmekteyiz.
Background: This study aims to examine the prevalence of peer bullying among Turkish-speaking school-aged children who stutter (CWS) and to explore the relationships between exposure to bullying and self-esteem, depression, and anxiety symptoms in these children.
Methods: The study included a case group of 35 children diagnosed with stuttering and a control group of 35 children with fluent speech. The children in the stuttering group were assessed by a speech and language therapist using the Stuttering Severity Instrument. Additionally, all children were asked to complete the Rosenberg Self-Esteem Scale (RSES), the Olweus Bully/Victim Questionnaire, and the Revised-Child Anxiety and Depression Scale (RCADS).
Results: There was a significant relationship between peer bullying experiences, self-esteem, anxiety, and depression symptoms between both groups (p< 0.05). CWS demonstrated greater susceptibility to peer bullying compared to the control group, and they scored higher on the RSES, indicating reduced self-esteem. Furthermore, it was found that symptom scores for depressive disorder, generalized anxiety disorder, and social anxiety disorder increased in stuttering children with low self-esteem.
Discussion: Our study demonstrated that school-aged CWS exhibit lower self-esteem and more pronounced symptoms of anxiety and depressive disorders. We believe that healthcare professionals working with the school-age CWS should assess their self-esteem and engage them in activities aimed at enhancing self-esteem, as this may help prevent the development of secondary psychopathologies such as depressive disorder, anxiety disorder.
The study was performed in compliance with ethical standards by the ethics committee of the University of Health Sciences (2022/17-159).
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Child and Adolescent Psychiatry |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | March 12, 2025 |
Publication Date | March 26, 2025 |
Submission Date | December 5, 2024 |
Acceptance Date | February 19, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 22 Issue: 1 |
Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi / Journal of Harran University Medical Faculty