Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Science teachers’s perceptions of the 2006 Turkish Elementary Science and Technology Curriculum1

Yıl 2015, Cilt: 1 Sayı: 1, 131 - 163, 21.04.2015

Öz

The aim of this study was to reveal the science teachers’ perceptions of the fundamentals of the 2006 Elementary Science and Technology Curriculum and the level of consistency of these perceptions with the content of the curriculum in order to get deeper understanding of the implementation and  adoption level of the curriculum. An exploratory qualitative research was

operated through in-depth interviews with 9 science teachers. To directly

deal with ego-threat, a relatively new technique, game activity, was

developed as the data gathering tool. The findings indicated that although

teachers spend an effort to implement the curriculum, since they did not

examine it closely, their efforts go in vain.

Kaynakça

  • [1] Abd-El-Khalick, F., and BouJaoude, S. (1997). An exploratory study of the knowledge base for science teaching. Journal of Research in Science Teaching, 34, 673-699. [2] Altun, S.A., and Ercan, F. (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi 4. ve 5. sınıflar öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. Eğitimde yansımalar: VIII yeni ilköğretim programlarını değerlendirme sempozyumu bildiriler kitabı (311-319). Ankara: Sim Matbaası. [3] Aydın, Ö. (2007). İlköğretim 4 ve 5. snıf fen ve teknoloji dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. Unpublished master’s thesis, Eskisehir Osmangazi Üniversitesi. [4] Barak, M., and Shakhman, L. (2008). Reform-based science teaching: teachers’ instructional practices and conceptions. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 4(1), 11-20. [5] Battal, C. F. (2008). Yapılandırmacı yaklaşıma dayalı fen ve teknoloji programının uygulanmasına ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Unpublished master’s thesis, Selçuk Üniversitesi. [6] BouJaoude, S. (2002). Balance of scientific literacy themes in science curricula: the case of Lebanon. International Journal of Science Education, 24(2), 139-156. [7] Boyacı, K. (2010). 2005 İlköğretim 6. 7. ve 8. sınıf fen ve teknoloji öğretim programı, programın uygulamasında yaşanan sorunlar ve çözüm önerilerine ilişkin öğretmen görüşleri. Unpublished master’s thesis, Çukurova Üniversitesi. [8] Bulut, İ., and Gömleksiz, M. N. (2007). Yeni fen ve teknoloji dersi öğretim programının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 76-88. [9] Crawley, F. E., and Salyer, B. (1995). Origins of life science teachers’ beliefs underlying curriculum reform in Texas. Science Education, 79, 611-635. [10] Çakıroğlu, J., & Köksal M. S. (2010). Examining science teacher’s understandings of the NOS aspects through the use of knowledge test and open-ended questions. Science Education International, 21(3), 197-211. [11] Çengelci, E. (2008). İlköğretim 6. ve 7. sınıf fen ve teknoloji dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. Unpublished master’s thesis, Eskisehir Osmangazi Üniversitesi. [12] Değirmenci, U. (2007). 4., 5. ve 6. sınıf fen ve teknoloji dersi öğretim programı’nın amaçları, içeriği ve öğrenme-öğretme süreci ile ilgili öğretmen görüşleri. Unpublished master’s thesis, Gazi Üniversitesi. [13] Dindar, H., and Yangın, S. (2007). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programına geçiş sürecinde öğretmenlerin bakış açılarının değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 185-198. [14] Elbaz, F. (1991). Teacher participation in curriculum development. In Lewy A. (Ed.), The international encyclopedia of curriculum (365-367). Oxford: Pergamon Press. [15] Fullan, M. (2007). The new meaning of educational change. (4th ed.). New York: Teachers College Press. [16] Garner, P. (2009). Special educational needs: the key concepts. New York: Routledge. [17] Gorden, R. L. (1956). Dimensions of the depth interview. American Journal of Sociology, 62, 158-164. [18] Gökçe, İ. (2006). Fen ve teknoloji dersi programı ile öğretmen klavuzunun içsel olarak değerlendirilmesi ve uygulamada karşılaşılan sorunlar. Unpublished master’s thesis, Balıkesir Üniversitesi. [19] Kara, S. (2008). İlköğretim 6. sınıf düzeyinde fen ve teknoloji dersi öğretimi yapan öğretmenlerin yeni 2005 yılı fen ve teknoloji programının uygulamasıyla ilgili görüş ve değerlendirmeleri. Unpublished master’s thesis, Afyon Kocatepe Üniversitesi. [20] Kırıkkaya, E. B. (2009). İlköğretim okullarındaki fen öğretmenlerinin fen ve teknoloji programına ilişkin görüşleri. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 6(1), 133-148. [21] Lederman, N. G. (2007). Nature of science: past, present, and future. In S. K. Abell and N. G. Lederman (Eds.), Handbook of Research on Science Education (831-879). Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers. [22] Magnusson, S., Krajcik, J., and Borko, H. (1999). Nature, sources, and development of pedagogical content knowledge for science teaching. In J. Gess-Newsome, and N. G. Lederman (Eds.), Examining pedagogical content knowledge. The construct and its implications for science education, 6, 95-132. Dordrecht/Boston/ London: Kluwer Academic Publishers. [23] McLaughlin, M. W. (2004). Implementation as mutual adaptation: Change in classroom organization. In D. J. Flinders, and S. J. Thornton (Eds.), The curriculum studies reader (171- 182). New York: RoutledgeFalmer. [24] Ministry of National Education [MNE] (2006). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. [25] Ogborn, J. (2002). Ownership and transformation: teachers using curriculum innovations. Physics Education, 37(2), 142-146. [26] Olson, J. (1981). Teacher influence in the classroom: a context for understanding curriculum translation. Instructional Science, 10, 259-275. [27] Özdemir, H. (2006). İlköğretim okulları 4. ve 5. sınıf fen bilgisi öğretim programlarnda karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerilerine ilişkin öğretmen görüşleri. Unpublished master’s thesis, Selçuk Üniversitesi. [28] Penick, J. E. (1995). New goals for biology education. Bioscience, 45(6), 52-58. [29] Popham, W. J. (2006). Assessment for learning: an endangered species? Educational Leadership, 53(5), 82-83. [30] Şeker, S. (2007). Yeni ilköğretim altıncı sınıf fen ve teknoloji dersi öğretim programının öğretmen görüşleri ışığında değerlendirilmesi. Unpublished master’s thesis, Karadeniz Teknik Üniversitesi. [31] Tatar, Ö. (2007). 4 ve 5. sınıf fen ve teknoloji dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. Unpublished master’s thesis, Hacettepe Üniversitesi. [32] Tobin, K. (1987). Forces which shape the implemented curriculum in high school science and mathematics. Teaching and Teacher Education, 3, 287-298. [33] United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization [UNESCO] (1999). Science for the twenty-first century. A new commitment. Retrieved September 19, 2010 from http://www. unesco.org/science/wcs/abstracts/I_7_education.htm [34] United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization [UNESCO] (2008). Improving science education in the Arab States: Lessons learned from science education practices in four developed countries. [35] Yangın, S. (2007). 2004 öğretim programı çerçevesinde ilköğretimde fen ve teknoloji dersinin öğretimine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. Unpublished doctoral dissertation, Gazi Üniversitesi. [36] Yerrick, R., Parke, H., and Nugent, J. (1997). Struggling to promote deeply rooted change: The filtering effect of teachers’ beliefs on understanding transformational views of teaching science. Science Education, 81(2), 137-159.
Yıl 2015, Cilt: 1 Sayı: 1, 131 - 163, 21.04.2015

Öz

Kaynakça

  • [1] Abd-El-Khalick, F., and BouJaoude, S. (1997). An exploratory study of the knowledge base for science teaching. Journal of Research in Science Teaching, 34, 673-699. [2] Altun, S.A., and Ercan, F. (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi 4. ve 5. sınıflar öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. Eğitimde yansımalar: VIII yeni ilköğretim programlarını değerlendirme sempozyumu bildiriler kitabı (311-319). Ankara: Sim Matbaası. [3] Aydın, Ö. (2007). İlköğretim 4 ve 5. snıf fen ve teknoloji dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. Unpublished master’s thesis, Eskisehir Osmangazi Üniversitesi. [4] Barak, M., and Shakhman, L. (2008). Reform-based science teaching: teachers’ instructional practices and conceptions. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 4(1), 11-20. [5] Battal, C. F. (2008). Yapılandırmacı yaklaşıma dayalı fen ve teknoloji programının uygulanmasına ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Unpublished master’s thesis, Selçuk Üniversitesi. [6] BouJaoude, S. (2002). Balance of scientific literacy themes in science curricula: the case of Lebanon. International Journal of Science Education, 24(2), 139-156. [7] Boyacı, K. (2010). 2005 İlköğretim 6. 7. ve 8. sınıf fen ve teknoloji öğretim programı, programın uygulamasında yaşanan sorunlar ve çözüm önerilerine ilişkin öğretmen görüşleri. Unpublished master’s thesis, Çukurova Üniversitesi. [8] Bulut, İ., and Gömleksiz, M. N. (2007). Yeni fen ve teknoloji dersi öğretim programının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 76-88. [9] Crawley, F. E., and Salyer, B. (1995). Origins of life science teachers’ beliefs underlying curriculum reform in Texas. Science Education, 79, 611-635. [10] Çakıroğlu, J., & Köksal M. S. (2010). Examining science teacher’s understandings of the NOS aspects through the use of knowledge test and open-ended questions. Science Education International, 21(3), 197-211. [11] Çengelci, E. (2008). İlköğretim 6. ve 7. sınıf fen ve teknoloji dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. Unpublished master’s thesis, Eskisehir Osmangazi Üniversitesi. [12] Değirmenci, U. (2007). 4., 5. ve 6. sınıf fen ve teknoloji dersi öğretim programı’nın amaçları, içeriği ve öğrenme-öğretme süreci ile ilgili öğretmen görüşleri. Unpublished master’s thesis, Gazi Üniversitesi. [13] Dindar, H., and Yangın, S. (2007). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programına geçiş sürecinde öğretmenlerin bakış açılarının değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 185-198. [14] Elbaz, F. (1991). Teacher participation in curriculum development. In Lewy A. (Ed.), The international encyclopedia of curriculum (365-367). Oxford: Pergamon Press. [15] Fullan, M. (2007). The new meaning of educational change. (4th ed.). New York: Teachers College Press. [16] Garner, P. (2009). Special educational needs: the key concepts. New York: Routledge. [17] Gorden, R. L. (1956). Dimensions of the depth interview. American Journal of Sociology, 62, 158-164. [18] Gökçe, İ. (2006). Fen ve teknoloji dersi programı ile öğretmen klavuzunun içsel olarak değerlendirilmesi ve uygulamada karşılaşılan sorunlar. Unpublished master’s thesis, Balıkesir Üniversitesi. [19] Kara, S. (2008). İlköğretim 6. sınıf düzeyinde fen ve teknoloji dersi öğretimi yapan öğretmenlerin yeni 2005 yılı fen ve teknoloji programının uygulamasıyla ilgili görüş ve değerlendirmeleri. Unpublished master’s thesis, Afyon Kocatepe Üniversitesi. [20] Kırıkkaya, E. B. (2009). İlköğretim okullarındaki fen öğretmenlerinin fen ve teknoloji programına ilişkin görüşleri. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 6(1), 133-148. [21] Lederman, N. G. (2007). Nature of science: past, present, and future. In S. K. Abell and N. G. Lederman (Eds.), Handbook of Research on Science Education (831-879). Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers. [22] Magnusson, S., Krajcik, J., and Borko, H. (1999). Nature, sources, and development of pedagogical content knowledge for science teaching. In J. Gess-Newsome, and N. G. Lederman (Eds.), Examining pedagogical content knowledge. The construct and its implications for science education, 6, 95-132. Dordrecht/Boston/ London: Kluwer Academic Publishers. [23] McLaughlin, M. W. (2004). Implementation as mutual adaptation: Change in classroom organization. In D. J. Flinders, and S. J. Thornton (Eds.), The curriculum studies reader (171- 182). New York: RoutledgeFalmer. [24] Ministry of National Education [MNE] (2006). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. [25] Ogborn, J. (2002). Ownership and transformation: teachers using curriculum innovations. Physics Education, 37(2), 142-146. [26] Olson, J. (1981). Teacher influence in the classroom: a context for understanding curriculum translation. Instructional Science, 10, 259-275. [27] Özdemir, H. (2006). İlköğretim okulları 4. ve 5. sınıf fen bilgisi öğretim programlarnda karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerilerine ilişkin öğretmen görüşleri. Unpublished master’s thesis, Selçuk Üniversitesi. [28] Penick, J. E. (1995). New goals for biology education. Bioscience, 45(6), 52-58. [29] Popham, W. J. (2006). Assessment for learning: an endangered species? Educational Leadership, 53(5), 82-83. [30] Şeker, S. (2007). Yeni ilköğretim altıncı sınıf fen ve teknoloji dersi öğretim programının öğretmen görüşleri ışığında değerlendirilmesi. Unpublished master’s thesis, Karadeniz Teknik Üniversitesi. [31] Tatar, Ö. (2007). 4 ve 5. sınıf fen ve teknoloji dersi öğretim programına ilişkin öğretmen görüşleri. Unpublished master’s thesis, Hacettepe Üniversitesi. [32] Tobin, K. (1987). Forces which shape the implemented curriculum in high school science and mathematics. Teaching and Teacher Education, 3, 287-298. [33] United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization [UNESCO] (1999). Science for the twenty-first century. A new commitment. Retrieved September 19, 2010 from http://www. unesco.org/science/wcs/abstracts/I_7_education.htm [34] United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization [UNESCO] (2008). Improving science education in the Arab States: Lessons learned from science education practices in four developed countries. [35] Yangın, S. (2007). 2004 öğretim programı çerçevesinde ilköğretimde fen ve teknoloji dersinin öğretimine ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşleri. Unpublished doctoral dissertation, Gazi Üniversitesi. [36] Yerrick, R., Parke, H., and Nugent, J. (1997). Struggling to promote deeply rooted change: The filtering effect of teachers’ beliefs on understanding transformational views of teaching science. Science Education, 81(2), 137-159.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elif Ece Adal Bu kişi benim

Jale Çakıroğlu

Yayımlanma Tarihi 21 Nisan 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Adal, E. E., & Çakıroğlu, J. (2015). Science teachers’s perceptions of the 2006 Turkish Elementary Science and Technology Curriculum1. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 131-163.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png