This study, which aims to examine the relationship between modernization and the concept of loneliness with the concept of social media, was conducted using the simultaneous mixed method research design, which is one of the mixed method research designs. The data collection tool for the quantitative section of the study is a survey, and for the qualitative section, the data collection tool is the interview technique. The universe of the study consists of social media users aged between 18 and 55. Purposeful and quota sampling methods were used together in the sample selection. The sample size for the survey technique is 300, and for the interview technique, there are 10 participants. The created survey form includes the "Personal Information Form" in the first part, and the "Modernity Scale", "De Jong Gierveld Loneliness Scale", "Virtual Environment Loneliness Scale" and "Loneliness Escape Scale" in the subsequent parts. Based on the obtained data, it is possible to say that loneliness increases as a result of modernization, and increasing loneliness is one of the factors leading to an increase in social media usage. Additionally, although social media usage does not provide a definite solution to loneliness, it is seen that the way for social media users to escape from loneliness is still through social media usage.
Modernleşme ve sosyal medya kavramları ile yalnızlık kavramı arasındaki ilişkinin incelenmesini amaçlayan bu çalışma karma yöntem araştırma desenlerinden biri olan eş zamanlı karma yöntem araştırma deseni ile yürütülmüştür. Çalışmanın nicel bölümü için veri toplama aracı anket, nitel bölümü için ise veri toplama aracı görüşme tekniğidir. 18-55 yaş aralığındaki sosyal medya kullanıcıları çalışmanın evrenidir. Örneklem seçiminde amaca yönelik ve kotalı örneklem bir arada kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemi anket tekniği için 300, görüşme tekniği için ise 10 katılımcıdır. Oluşturulan anket formunun ilk kısmında “Kişisel Bilgi Formu”, ikinci kısmında ise sırasıyla “Modernite Ölçeği”, “De Jong Gierveld Yalnızlık Ölçeği”, “Sanal Ortam Yalnızlık Ölçeği” ve “Yalnızlıktan Kaçış Ölçeği” yer alır. Elde edilen veriler ekseninde modernleşme sonucunda yalnızlığın arttığını ve artan yalnızlığın sosyal medya kullanımının artışına yol açan etmenlerden biri olduğunu söylemek mümkündür. Ayrıca sosyal medya kullanımı yalnızlığa kesin bir çözüm üretemediği halde sosyal medya kullanıcıları için yalnızlıktan kaçmanın yolunun yine de sosyal medya kullanımı olduğu görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social Media Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 19, 2024 |
Submission Date | February 23, 2024 |
Acceptance Date | June 28, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 16 Issue: 3 |