Research Article
BibTex RIS Cite

İNANÇ TURİZMİ KAPSAMINDA MEVLANA MÜZESİ’NE YÖNELİK ALGILARIN METAFOR ANALİZİ İLE İNCELENMESİ

Year 2024, Volume: 16 Issue: 4, 627 - 652, 22.10.2024

Abstract

Turizmin ve kültürel mirasın sürdürülebilir kılınması için bölgelerin, kendine özgü sahip oldukları kültürel ve inanç değerlerinden faydalanmaları gerekmektedir. Son yıllarda önemi hızla artan ve ülkelerin tanıtımında önemli katkısı olan turizm çeşitlerinden biri de inanç turizmidir. Türkiye’de inanç turizmi bakımından birçok önemli merkez vardır. Bu merkezlerden bir tanesi de Türkiye’de en fazla ziyaret edilen müzeler arasında yer alan ve Konya’da bulunan Mevlana Müzesi’dir. Müzenin daha etkin değerlendirilmesi, daha yararlı olması, hem Konya turizmine hem de Türkiye turizmine daha çok katkı sağlaması açısından önem arz etmektedir.
Bu araştırmanın amacı, inanç turizmi bağlamında bireylerin Konya ilinde yer alan Mevlana Müzesi’ne ilişkin algılarını metaforlar aracılığıyla belirlemektir. Bu amacı gerçekleştirebilmek için çalışmada Mevlana Müzesi’ne yönelik metaforlar, inanç turizmi konusu ile ilgili olarak hangi kavramsal temalar altında toplandığı incelenmiştir. Araştırmada nitel ve nicel veri toplama teknikleri kullanılmıştır. Araştırma katılımcıları 100 bireyden oluşmaktadır. Araştırma sonuçlarına göre bireylerin inanç turizmi metaforları 4 kategoriye ayrılmıştır. Bunlar: 1) Psikolojik sebepler, 2) Müzenin manevi etkisi, 3) Dini mekân ve yapılar, 4) Sosyalleşmedir.

References

  • customer profiles. Computer, 34(2), 74-82.
  • Bhatia, T. K., Gupta, S., & Sharma, A. (2022, October). Analysis of Customer Segmentation Model through K-Means Clustering. In 2022 10th International Conference on Reliability, Infocom Technologies and Optimization (Trends and Future Directions)(ICRITO) (pp. 1-6). IEEE.
  • Birant, D. (2011). Data Mining Using RFM Analysis, Knowledge-Oriented Applications in Data Mining, Prof. Kimito Funatsu (Ed.), ISBN: 978- 953-307- 154-1, InTech.
  • Brahmana, R. S., Mohammed, F. A., & Chairuang, K. (2020). Customer segmentation based on RFM model using K-means, K-medoids, and DBSCAN methods. Lontar Komput. J. Ilm. Teknol. Inf, 11(1), 32.
  • Buckinx, W., & Van den Poel, D. (2005). Customer base analysis: partial defection of behaviourally loyal clients in a non-contractual FMCG retail setting. European journal of operational research, 164(1), 252-268.

EXAMINATION OF PERCEPTIONS TOWARDS MEVLANA MUSEUM WITHIN THE SCOPE OF FAITH TOURISM WITH METAPHOR ANALYSIS

Year 2024, Volume: 16 Issue: 4, 627 - 652, 22.10.2024

Abstract

In order to make tourism and cultural heritage sustainable, regions need to benefit from their unique cultural and belief values. One of the types of tourism that has rapidly increased in importance in recent years and has a significant contribution to the promotion of countries is religious tourism. There are many important centers in terms of religious tourism in Turkey. One of these centers is the Mevlana Museum in Konya, which is among the most visited museums in Turkey. It is important for the museum to be used more effectively, to be more useful, and to contribute more to both Konya tourism and Turkey tourism.
The purpose of this research is to determine tourism students' perceptions of the Mevlana Museum in Konya, in the context of religious tourism, through metaphors. In order to achieve this aim, the study examined the conceptual themes under which the metaphors for the Mevlana Museum were collected regarding the subject of religious tourism. Qualitative and quantitative data collection techniques were used in the research. Research participants consist of 100 individuals. According to the research results, individuals' religious tourism metaphors are divided into 4 categories. These are; 1) Psychological reasons, 2) Spiritual effect of the museum, 3) Religious places and buildings, 4) Other.

References

  • customer profiles. Computer, 34(2), 74-82.
  • Bhatia, T. K., Gupta, S., & Sharma, A. (2022, October). Analysis of Customer Segmentation Model through K-Means Clustering. In 2022 10th International Conference on Reliability, Infocom Technologies and Optimization (Trends and Future Directions)(ICRITO) (pp. 1-6). IEEE.
  • Birant, D. (2011). Data Mining Using RFM Analysis, Knowledge-Oriented Applications in Data Mining, Prof. Kimito Funatsu (Ed.), ISBN: 978- 953-307- 154-1, InTech.
  • Brahmana, R. S., Mohammed, F. A., & Chairuang, K. (2020). Customer segmentation based on RFM model using K-means, K-medoids, and DBSCAN methods. Lontar Komput. J. Ilm. Teknol. Inf, 11(1), 32.
  • Buckinx, W., & Van den Poel, D. (2005). Customer base analysis: partial defection of behaviourally loyal clients in a non-contractual FMCG retail setting. European journal of operational research, 164(1), 252-268.
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Cultural Heritage Tourism, Visitor and Audience Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Simge Şalvarcı 0000-0003-0703-4126

Hatice Sarı Gök 0000-0003-0949-2593

Publication Date October 22, 2024
Submission Date July 17, 2024
Acceptance Date September 30, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 16 Issue: 4

Cite

APA Şalvarcı, S., & Sarı Gök, H. (2024). EXAMINATION OF PERCEPTIONS TOWARDS MEVLANA MUSEUM WITHIN THE SCOPE OF FAITH TOURISM WITH METAPHOR ANALYSIS. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(4), 627-652.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)