İnsanlar, kişisel
özellikleri, vizyonu ve bakış açısı dâhilinde bir kenti farklı şekilde
algılamakta, mekânsal yer değişimine, gün içerisinde yaşanan olaylara, kişinin
eğitim düzeyine hatta eğitim görülen alanın türüne bağlı olarak bu algı
değişkenlik göstermektedir. Öğrenciler, üniversite hayatına atıldıklarında bu
farklılığı daha net kavrayabilmektedir. Yeni bir kent, yeni bir arkadaş ortamı
ve yeni mesleki edinimler, öğrencilerin kentsel algısını ve kente aidiyet
duygusunu yönlendirmektedir. Bu çalışmada, Gazi Üniversitesi Mimarlık
Fakültesi’nde eğitim gören 290 öğrencinin gözünden kent merkezinin kullanımında
mesleki algıdaki farklılıklar ve memnuniyet düzeyleri ölçülmüştür. Şehir ve
Bölge Planlama bölümü öğrencileri kenti bir atölye ve çalışma alanı olarak
görerek, kentin daha çok işlevselliğini ön planda tutarken; Mimarlık bölümü
öğrencileri kentin en önemli bileşenleri olan yapılara, yapılar ve çevre
arasındaki ahenge odaklanmakta; Endüstri Ürünleri Tasarımı bölümü öğrencileri
ise çoğunlukla kent merkezinin estetik ve görsel kaygılarla daha güzel
tasarlanmış, eğlenceli ve sistematik bir mekân olması gerektiğini
vurgulamışlardır. Böylece öğrencilerin, üniversite hayatı sürecince aldığı
akademik eğitimin, kent merkezi algısı ve kent merkezinden beklentilerinde
çeşitlilik yarattığı sonucuna ulaşılmıştır.
People perceive a
city differently within their personal characteristics, vision and perspective,
and this perception varies depending on the spatial displacement, the events
experienced during the day, the level of education of the person, and even the
type of field being educated. Students can comprehend this difference more
clearly when they come up university life. A new city, a new friendship,
environment and new professional acquisitions direct students' urban perception
and sense of belonging to the city. In this study, a total of 290 students from
Gazi University Faculty of Architecture participated in the questionnaire
applied by face-to-face interview method. The questionnaire about the use of
Ankara city center and its surroundings was directed to the students and the
differences in professional perception and satisfaction levels were measured.
While the students of the City and Regional Planning Department see the city as
a workshop and working area, they prioritize the city's more functionality;
Architecture students focus on the most important components of the city, the
harmony between structures and the environment; The students of Industrial
Design Department emphasized that the city center should be a better designed,
fun and systematic place with aesthetic and visual concerns. Thus, it was
concluded that the academic education received by students during university
life created diversity in the perception of the city center and their
expectations from the city center.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Articles |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2019 |
Acceptance Date | September 13, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 October 2019 Special Issue |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences / IBAD
IBAD is under review EBSCO, SCOPUS, E-SCI and TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT.