Bilim, sanayi ve teknoloji alanındaki gelişmeler insanlık tarihini ve
dolayısı ile geleceğini pek çok acıdan etkilemiştir. 20. yy. teknolojik açıdan
oldukça hızlı geçmiş ve değişime uğramıştır. Toplumların sosyal ve ekonomik
yaşam biçimlerindeki bu dönüşüm, insanların beğeni düzeylerini, istek ve
arzularını da farklılaştırmıştır.
Sanat, bu değişimden kendi payına düşüne almıştır. Çeşitli sanat
akımları ortaya çıkmış ve bu akımlar başka akımların ilham kaynağı olmaya veya
tam tersi bir etki ile karşıt görüş oluşturmaya başlamıştır. Bu akımların
içerisinde yıkımı, şiddeti ve kökten değişimi isteyen Fütürizm
Akımı, ortaya çıktığı dönemde oldukça ses getirmiştir.
Fütürizm akımının temsilcisi Marinettiy
ile birlikte, Fütüristler geçmişin sanatını ve kültürlerini reddetmişlerdir.
Geleceğin yeni olanda saklı olduğunu ve buna ulaşmak içinde geçmişin tozlu
raflarında kalan sanatsal ve kültürel tüm etkinliklerin ve birikimlerin yok
sayılması gerektiğini hatta bu durumu biraz daha ileriye götürerek bunların
tamamının yok edilmesi ve yıkılması gerektiğini şiddetli bir şekilde
savunmuşlardır.
Fütüristler savunmalarını yaparken sanatın
her kolundan yararlanmışlardır. Resim, heykel, tiyatro, edebiyat, sinema gibi
alanlar onların başlıca kaynakları olmuştur. Ancak bu akımın kullanılan teknik
açısından istek ve arzularını en iyi şekilde yansıttığı alan fotoğraf alanı olmuştur.
Çalışmada, fütürizm akımının genel durumu incelendikten sonra fotoğraf
alanındaki teknikler tartışılarak ele alınmış ve bu akım içerisinde yer alan
sanatçılar ve yaptıkları işler irdelenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Derleme Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2019 |
Kabul Tarihi | 4 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Ekim 2019 Özel Sayısı |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences