Rekabetin giderek yoğunlaştığı turizm pazarında arz ve talep önemli kavramlar olarak öne çıkmaktadır. Destinasyonlar bu yoğun rekabet ortamında tercih edilebilmenin yollarını aramaktadır. Dolaysıyla her bir destinasyon için talebi etkileyen faktörlerin bilinmesi önem taşımaktadır. Bu araştırmada, Avrupalı turistlerin Türkiye’ye olan taleplerini etkileyen faktörlerin tespit edilmesi amaçlanmaktadır. Bu kapsamda, Batı Avrupa ve Avrupa Birliği ülkelerinin ekonomik, sosyo-demografik, turizm-seyahat ve teknoloji ile ilgili değişkenlerinden hangilerinin belirleyici olabildiği test edilmektedir. Araştırmada nicel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Analize edilen veriler ülkelere ait resmi verilerdir. Veri analizinde Panel veri ekonometrisi kullanılmıştır. Veriler Stata 14.2 programı yardımıyla analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre teknoloji değişkenleri dışındaki diğer değişkenlerin çoğunun Avrupa ülkelerinden Türkiye’ye yönelik talebi etkilediği görülmektedir. Avrupa ülkelerinin ekonomik, sosyo-demografik ve turizm-seyahat yapılarının bölgeden Türkiye’ye yönelik turizm talebini etkilediği belirlenmiştir.
Yok
Yok
Yok
In the tourism market, where competition is increasingly intensified, supply and demand stand out as important concepts. Destinations are looking for ways to be preferred in this intense competitive environment. Therefore, it is important to know the factors affecting demand for each destination. In this study, the factors influencing the demands of European tourists to Turkey, which are intended to be identified. In this context, which of the economic, socio-demographic, tourism-travel and technology variables of Western European and European Union countries can be determined. Quantitative research methods were used in the research. The data subject to analysis are official data of the countries. Panel data econometrics are used in data analysis. The data were analyzed with the help of Stata 14.2 program. Many of the other variables outside variables technology based on the results of the research shows that affect the demand for Turkey from the European countries. Economic, socio-demographic and tourism-travel structure of European countries have been determined that affect the demand for tourism to Turkey from the region.
Yok
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Articles |
Authors | |
Project Number | Yok |
Publication Date | December 18, 2020 |
Acceptance Date | November 7, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 2020 Special Issue |
IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences / IBAD
IBAD is under review EBSCO, SCOPUS, E-SCI and TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT.