Review
BibTex RIS Cite

Kitlesizleştirme Kavramının Haber Sitelerine ve Tasarıma Yansımaları

Year 2020, 2020 Special Issue, 606 - 617, 18.12.2020
https://doi.org/10.21733/ibad.820947

Abstract

Dijitalleşen devinimli çağımızda her alanda olduğu gibi iletişim teknolojilerinde de yenilikler görülmektedir. Medya hem dünyada hem de Türkiye’de biçimsel ve içeriksel bakımdan bir değişim yaşamaktadır. Bu değişimde her ne kadar teknoloji etkili görülse de asıl belirleyici olan toplumdur. Toplumun gelişmişlik düzeyi, kültürü, yapısı, sosyoekonomik gücü bu değişimde temel unsurdur. Değişim ve inovasyon hareketinin giderek artmasından gazetecilik de etkilenmiştir. İnternetin gelişimiyle gazetecilik geleneksel yaklaşımdan ayrılmıştır. Bugün “internet gazeteciliği” olarak adlandırılan bir kavram doğmuştur. 21. yy’a gelindiğinde internet gazete siteleri çoğalmış ve yeni arayışlara girmiştir. Yeni iletişim olanaklarının sunduğu en önemli özelliklerden birisi kitlesizleştirmedir. Bu çalışmada yeni medya kavramının ne olduğu ele alınarak özellikleri açıklandıktan sonra kitlesizleştirme özelliği üzerinde durulmuştur. Amaç, kitlesizleştirme kavramının haber siteleri üzerindeki yansımalarını belirlemektir.

References

  • Becer, E., (2005). İletişim ve Grafik Tasarım, Dost Yayınevi, İstanbul.
  • Carey, (1989) Interactive Media, Oxford University Press, New York.
  • Cumhuriyet Gazetesinde Üyelik, 20 Nisan 2020 tarihinde http://www.cumhuriyet.com.tr/uye adresinden erişildi.
  • Gürcan, H. İ., (2009). Sanal Gazetecilik, Anadolu Üniversitesi Yayınları No:1089, Eskişehir.
  • Halıcı, N., (2005). Online Gezetecilik, Yeni İletişim Teknolojileri ve Medya, (drl.) Sevda Alankuş, IPS İletişim Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • İnternetin Kullanım Alanları, (2005). 15 Mart 2020 https://blog.kmk.net.tr/internetin-kullanim-alanlari.html adresinden erişildi.
  • Karaduman, M., (2005). İnternet ve Gezetecilik, Yeni İletişim Teknolojileri ve Medya, (drl.) Sevda Alankuş, IPS İletişim Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • Keş, Y., (2009). Elektronik Yayıncılık ve Web Tasarım, Hiperlink Yayınları, İstanbul.
  • Lynch Horton (2005). Visual Hierarch, 15 Mart 2020 http://webstyleguide.com/wsg2 /page/hierarchy.html adresinden erişildi.
  • Özgen, M., (2000). İnternet ve Türkiye’de İnternet Gazeteciliği, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı 10, İstanbul.
  • Palme, J., (2003). Web Design Layout Principles Why Are Most Web Pages Designed The Way They Are?, 14 Şubat 2020 https://people.dsv.su.se/~jpalme/layout/ adresinden erişildi.
  • Pavlik J (1998) New Media Technology: Cultural and Commercial Perspectives, (2nd edn), Ally and Bacon, Boston.
  • Pektaş, H., (1993). Basın İlanlarında Grafik Tasarım ve Layout, Hacettepe Üniversitesi Sanat Yazıları, Ankara.
  • Şeker, M., (2004). Kuramsal Temeller ve Uygulama İlkeleriyle Sayfa Düzeni, Çizgi Kitabevi, Konya.
  • Taş, O., (2008) İletişim Alanında Yöndeşme Eğilimleri: Teknoloji, Pazar ve Düzenleme, 15 Şubat 2020 http://www.ilef.ankara.edu.tr/ki/yazi.php?yad=10040 , 14 Şubat 2020, adresinden erişildi.
  • Tıngöy, Özhan Bostan, Barbaros, Future of New Media, Towards the Ulimate Medium: Presence, Immersion and MMORPGs, 5.International Symposium Communication in the Millennium Kitabı, Indiana University School of Journalism, Bloomington (U.S.A.), 16-18 Mayıs 2007, ss:234-239.
  • Tokgöz, O., (2000). Temel Gazetecilik, İmge Kitabevi, İstanbul.
  • Törenli, N., (2005). Bilişim Teknolojileri Temelinde Haber Medyasının Yeniden Biçimlenişi: Yeni Medya, Yeni İletişim Ortamı, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara.
  • Williams, K., (2003). Understanding Media Theory, Oxford University Pres, London.
  • Wu, G., (1999). Perceived Interactivity and Attitude Tward Web Site, 1999 American Academy of Advertising Conference, 26 March 1999.
  • Albuquerque, N.M., ve Yolcu, Ö. (2008). Küreselleşme Bağlamında İnternet Yayıncılığı ve Küresel Medya Kuruluşlarının İnternetteki Türkçe Yayınları, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gazetecilik Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Yüksel, E. ve H. İ. Gürcan (2001). Habercinin El Rehberi, Soru ve Örneklerle Haber Toplama ve Yazma Kural ve Teknikleri, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.

Reflections of the Concept of Depersonalization on News Sites and Design

Year 2020, 2020 Special Issue, 606 - 617, 18.12.2020
https://doi.org/10.21733/ibad.820947

Abstract

In our digitalized dynamic age, innovations are seen in communication technologies, as in all areas. The media world is experiencing a change in both the formal and contextual care in Turkey. Although technology is seen as effective in this change, society is the main determinant. The development level, culture, structure and socioeconomic power of the society are the main factors in this change. It has been affected by the increase of change and innovation movement. Journalism has been separated from the traditional with the advent of the Internet. Today, a concept as "internet journalism" was born. In the 21st century, internet newspaper websites have proliferated and started new searches. One of the advanced features of new communication possibilities is depersonalization. This resource focuses on the feature of depersonalization after explaining what the concept of new media is. The aim is to reflect the concept of de-massing on the news website.

References

  • Becer, E., (2005). İletişim ve Grafik Tasarım, Dost Yayınevi, İstanbul.
  • Carey, (1989) Interactive Media, Oxford University Press, New York.
  • Cumhuriyet Gazetesinde Üyelik, 20 Nisan 2020 tarihinde http://www.cumhuriyet.com.tr/uye adresinden erişildi.
  • Gürcan, H. İ., (2009). Sanal Gazetecilik, Anadolu Üniversitesi Yayınları No:1089, Eskişehir.
  • Halıcı, N., (2005). Online Gezetecilik, Yeni İletişim Teknolojileri ve Medya, (drl.) Sevda Alankuş, IPS İletişim Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • İnternetin Kullanım Alanları, (2005). 15 Mart 2020 https://blog.kmk.net.tr/internetin-kullanim-alanlari.html adresinden erişildi.
  • Karaduman, M., (2005). İnternet ve Gezetecilik, Yeni İletişim Teknolojileri ve Medya, (drl.) Sevda Alankuş, IPS İletişim Vakfı Yayınları, İstanbul.
  • Keş, Y., (2009). Elektronik Yayıncılık ve Web Tasarım, Hiperlink Yayınları, İstanbul.
  • Lynch Horton (2005). Visual Hierarch, 15 Mart 2020 http://webstyleguide.com/wsg2 /page/hierarchy.html adresinden erişildi.
  • Özgen, M., (2000). İnternet ve Türkiye’de İnternet Gazeteciliği, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı 10, İstanbul.
  • Palme, J., (2003). Web Design Layout Principles Why Are Most Web Pages Designed The Way They Are?, 14 Şubat 2020 https://people.dsv.su.se/~jpalme/layout/ adresinden erişildi.
  • Pavlik J (1998) New Media Technology: Cultural and Commercial Perspectives, (2nd edn), Ally and Bacon, Boston.
  • Pektaş, H., (1993). Basın İlanlarında Grafik Tasarım ve Layout, Hacettepe Üniversitesi Sanat Yazıları, Ankara.
  • Şeker, M., (2004). Kuramsal Temeller ve Uygulama İlkeleriyle Sayfa Düzeni, Çizgi Kitabevi, Konya.
  • Taş, O., (2008) İletişim Alanında Yöndeşme Eğilimleri: Teknoloji, Pazar ve Düzenleme, 15 Şubat 2020 http://www.ilef.ankara.edu.tr/ki/yazi.php?yad=10040 , 14 Şubat 2020, adresinden erişildi.
  • Tıngöy, Özhan Bostan, Barbaros, Future of New Media, Towards the Ulimate Medium: Presence, Immersion and MMORPGs, 5.International Symposium Communication in the Millennium Kitabı, Indiana University School of Journalism, Bloomington (U.S.A.), 16-18 Mayıs 2007, ss:234-239.
  • Tokgöz, O., (2000). Temel Gazetecilik, İmge Kitabevi, İstanbul.
  • Törenli, N., (2005). Bilişim Teknolojileri Temelinde Haber Medyasının Yeniden Biçimlenişi: Yeni Medya, Yeni İletişim Ortamı, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara.
  • Williams, K., (2003). Understanding Media Theory, Oxford University Pres, London.
  • Wu, G., (1999). Perceived Interactivity and Attitude Tward Web Site, 1999 American Academy of Advertising Conference, 26 March 1999.
  • Albuquerque, N.M., ve Yolcu, Ö. (2008). Küreselleşme Bağlamında İnternet Yayıncılığı ve Küresel Medya Kuruluşlarının İnternetteki Türkçe Yayınları, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gazetecilik Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Yüksel, E. ve H. İ. Gürcan (2001). Habercinin El Rehberi, Soru ve Örneklerle Haber Toplama ve Yazma Kural ve Teknikleri, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Review Articles
Authors

Münire Yıldız 0000-0003-2064-9555

Publication Date December 18, 2020
Acceptance Date December 8, 2020
Published in Issue Year 2020 2020 Special Issue

Cite

APA Yıldız, M. (2020). Kitlesizleştirme Kavramının Haber Sitelerine ve Tasarıma Yansımaları. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi606-617. https://doi.org/10.21733/ibad.820947

IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences / IBAD

IBAD is under review EBSCO, SCOPUS, E-SCI and TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT.