Review Article
BibTex RIS Cite

ORTA DOĞU’DA KADININ YERİ VE SİNEMADA TEMSİLİ: SORAYAYI TAŞLAMAK FİLM ANALİZİ

Year 2021, Volume: 1 Issue: 2, 81 - 96, 01.09.2021

Abstract

Bugün Orta doğu coğrafyasına bakıldığında, hem siyasi, hem ekonomik, hem de sosyolojik açıdan anlayabilmek adına fırsat sunan İran; yoksulluk, siyasi ve ekonomik istikrarsızlık, etnik kimlik çatışmaları, göç hareketleri ve cinsiyet eşitsizliği gibi birçok sorunla yüz yüzedir. Kadına yönelik baskı ve şiddetin belirgin bir şekilde görüldüğü İran’da, “kadın olmak”ın ne demek olduğunu gerçek bir hayat hikâyesi üzerinden anlatan “Sorayayı Taşlamak”, Freidoune Sahebjam’ın 1994’te aynı adla yayımladığı kitabının, 2008 yılında sinemaya uyarlanmış halidir. Bu çalışmada, gösterge bilimsel ve ideolojik çözümleme alanında kadının sinemadaki temsili ele alınmış, Orta Doğu’da kadın olmanın yeri hem film üzerinden analiz edilmiş hem de konu hakkında literatür taraması yapılarak dönemin ve bugünün İran’ı hakkında bilgi verilmiştir.

Supporting Institution

İstanbul Aydın Üniversitesi

Thanks

Bu zamana kadar vermiş olduğu desteklerden ötürü Dr. Öğr. Üyesi Tamer Bayrak'a sonsuz minnet ve teşekkürlerimi sunarım.

References

  • Abisel, N. (2005). Türk Sineması Üzerine Yazılar. Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Aktaş, C. (2015). Şark’ın Şiiri: İran Sineması. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Aytekin, M. (2019). Rahşan Beni-İtimad’ın Perspektifinden Devrim Sonrası İran Sinemasındaki Kadınların Tasviri Üzerine Bir İnceleme. Medya ve Kültürel Çalışmalar Dergisi, 1(1), 39-59.
  • Bora, A. (2008). Ortadoğu’da Kadın Hareketleri: Farklı Yollar, Farklı Stratejiler. İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 39, 55-69.
  • Donovan, J. (2014). Feminist Teori: Entelektüel Gelenekler. (Çev: A. Bora, M. Ağduk Gevrek & F. Sayılan). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Foucault, M. (1987). Söylemin Düzeni. (Çev: T. Ilgaz). İstanbul: Hil Yayınları
  • Keddie, N. R. (2000). Women in Iran since 1979. Iranian Society.
  • Lahiji, S. (2002). Chaste Dolls and Unchaste Dolls: Women in Iranian Cinema Since 1979. New York: I. B. Tauris.
  • Mir-Hosseini, Z. (2001). Iranian Cinema: Art, Society and the State. Middle East Report, 219, 26-29.
  • Moruzzi, N. C. (1999). Women‘s Space/Cinema Space: Representations of Public and Private in Iranian Films. Middle East Report, 212(Autumn), Pushing the Limits: Iran‘s Islamic Revolution at Twenty: 52-55.
  • Naficy, H. (2012). A Social History of Iranian Cinema. London: Duke University Press.
  • Özen, F. & Arpacı, M. (2018). İran’da Sinema Endüstrisinin Tarihsel Gelişimi: 1979 ve Sonrası. TRT Akademi, 3(5), 238-260.
  • Reekie, R. F. (1972). Design in the Built Envoriment. London: Edward Arnold.
  • Sedghi, H. (2007). Women and Politics in Iran: Veiling, Unveiling, and Reveiling. New York: Cambridge University Press.
  • Siavoshi, S. (1997). Cultural Policies and the Islamic Republic: Cinema and Book Publication. International Journal of Middle East Studies, 29(4): 509-530.
  • Smith, G. N. (2003). Luchino Visconti. (Çev: B. Erdoğan). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Smith, S. (1993). Kadının Sinemadaki İmajı. 25. Kare, 6, 19-24.
  • Tapper, R. (2007). Yeni İran Sineması. (Çev: Kemal S.). İstanbul: Kapı Yayınları.
  • Tekinsoy, R. (2009). Rekin Tekinsoy’un Sinema Tarihi. İstanbul: Oğlak Yayıncılık.
  • Yengin, D. & Bayrak, T. (2018). Film Çalışmaları. İstanbul: Der Yayınları.

THE PLACE OF WOMEN IN THE MIDDLE EAST AND THEIR REPRESENTATION IN THE CINEMA: FILM ANALYSIS OF STONING THE SORAYA M.

Year 2021, Volume: 1 Issue: 2, 81 - 96, 01.09.2021

Abstract

References

  • Abisel, N. (2005). Türk Sineması Üzerine Yazılar. Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Aktaş, C. (2015). Şark’ın Şiiri: İran Sineması. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Aytekin, M. (2019). Rahşan Beni-İtimad’ın Perspektifinden Devrim Sonrası İran Sinemasındaki Kadınların Tasviri Üzerine Bir İnceleme. Medya ve Kültürel Çalışmalar Dergisi, 1(1), 39-59.
  • Bora, A. (2008). Ortadoğu’da Kadın Hareketleri: Farklı Yollar, Farklı Stratejiler. İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 39, 55-69.
  • Donovan, J. (2014). Feminist Teori: Entelektüel Gelenekler. (Çev: A. Bora, M. Ağduk Gevrek & F. Sayılan). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Foucault, M. (1987). Söylemin Düzeni. (Çev: T. Ilgaz). İstanbul: Hil Yayınları
  • Keddie, N. R. (2000). Women in Iran since 1979. Iranian Society.
  • Lahiji, S. (2002). Chaste Dolls and Unchaste Dolls: Women in Iranian Cinema Since 1979. New York: I. B. Tauris.
  • Mir-Hosseini, Z. (2001). Iranian Cinema: Art, Society and the State. Middle East Report, 219, 26-29.
  • Moruzzi, N. C. (1999). Women‘s Space/Cinema Space: Representations of Public and Private in Iranian Films. Middle East Report, 212(Autumn), Pushing the Limits: Iran‘s Islamic Revolution at Twenty: 52-55.
  • Naficy, H. (2012). A Social History of Iranian Cinema. London: Duke University Press.
  • Özen, F. & Arpacı, M. (2018). İran’da Sinema Endüstrisinin Tarihsel Gelişimi: 1979 ve Sonrası. TRT Akademi, 3(5), 238-260.
  • Reekie, R. F. (1972). Design in the Built Envoriment. London: Edward Arnold.
  • Sedghi, H. (2007). Women and Politics in Iran: Veiling, Unveiling, and Reveiling. New York: Cambridge University Press.
  • Siavoshi, S. (1997). Cultural Policies and the Islamic Republic: Cinema and Book Publication. International Journal of Middle East Studies, 29(4): 509-530.
  • Smith, G. N. (2003). Luchino Visconti. (Çev: B. Erdoğan). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Smith, S. (1993). Kadının Sinemadaki İmajı. 25. Kare, 6, 19-24.
  • Tapper, R. (2007). Yeni İran Sineması. (Çev: Kemal S.). İstanbul: Kapı Yayınları.
  • Tekinsoy, R. (2009). Rekin Tekinsoy’un Sinema Tarihi. İstanbul: Oğlak Yayıncılık.
  • Yengin, D. & Bayrak, T. (2018). Film Çalışmaları. İstanbul: Der Yayınları.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Research Articles
Authors

Aylin Gökdemir 0000-0003-2154-9804

Publication Date September 1, 2021
Submission Date June 29, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Gökdemir, A. (2021). ORTA DOĞU’DA KADININ YERİ VE SİNEMADA TEMSİLİ: SORAYAYI TAŞLAMAK FİLM ANALİZİ. İletişim Bilimi Araştırmaları Dergisi, 1(2), 81-96.

All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)