Research Article
BibTex RIS Cite

ORTAOKUL DÜZEYİNDEKİ ÖĞRENCİLERDE NOMOFOBİNİN İNCELENMESİ

Year 2024, Volume: 4 Issue: 3, 207 - 217

Abstract

Günümüzde bireylerin kitle iletişim araçlarını, sosyal ve psikolojik ihtiyaçlarını karşılamak için kullandıkları görülmektedir. Kullanımlar ve doyumlar yaklaşımının ele aldığı bu durum, yeni medya araçlarının da kullanımının artmasıyla çok sayıda kişinin deneyimlediği bir davranış haline gelmiştir. Fakat yeni medya araçlarının artan kullanımı ile birlikte kişiler yeni medya araçlarını ve uygulamalarını sınırsız ve kontrolsüz bir şekilde kullanmaya başlamışlar ve bunun sonucunda da teknolojik bağımlılıklar ortaya çıkmıştır. Ortaya çıkan teknolojik bağımlılıkların bir türü de nomofobi olarak adlandırılmaktadır. Nomofobi kişinin kullandığı cep telefonu gibi akıllı mobil cihazlardan ayrı kaldığında yaşadığı endişe ve korku durumudur. Bu çalışmada nomofobi, cep telefonu kullanımının çok yaygın olduğu 11-14 yaş aralığındaki öğrencilerde incelenmiştir. Nitel araştırma yöntemi kullanılarak gerçekleştirilen çalışmada 12 öğrenci ile yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak görüşmeler yapılmıştır. Katılımcıların nomofobinin boyutlarıyla ilişkili olarak insanlarla iletişim kuramama korkusu, internete bağlanamama korkusu ve mobil cihazların sağladığı konfordan vazgeçme korkusu gibi durumları yaşadıkları görülmüştür. Elde edilen bulgular incelenerek bu yaş grubundaki katılımcılarda nomofobinin azaltılması için önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Adnan, M. ve Gezgin, D. M. (2016). Modern çağın yeni fobisi: üniversite öğrencileri arasında nomofobi prevalansı. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 49(1), 141-158.
  • Akıllı, K. G. ve Gezgin, D. M. (2016). Üniversite öğrencilerinin nomofobi düzeyleri ile farklı davranış örüntülerinin arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(1), 51-69.
  • Alter, A. (2018). Karşı konulmaz. Paloma Yayınevi.
  • American Academy of Pediatrics. (2016). American Academy of Pediatrics Announces New Recommendations for Children’s Media Use. Erişim adresi https://www.aap.org/en-us/about-the-aap/aap-press-room/Pages/American-Academy-of-Pediatrics-Announces-New-Recommendations-for-Childrens-Media-Use.aspx
  • Apak, E. ve Yaman, Ö. M. (2019). Üniversite öğrencilerinde nomofobi yaygınlığı ve nomofobi ile sosyal fobi arasındaki ilişki: Bingöl Üniversitesi örneklemi. Addıcta: The Turkısh Journal On Addıctıons, 6(3), 609‒62.
  • Aşık, N. A. (2018). Aidiyet duygusu ve nomofobi ilişkisi: turizm öğrencileri üzerinde bir araştırma. Turizm ve Araştırma Dergisi, 7(2), 24-42.
  • Baldini, M. (2000). İletişim tarihi (Çev. Gül Batuş). Avcıol Basım Yayım.
  • Bayrak, T., Yengin, D. ve Harranoğlu, S. (2022). Analysıs of braın waves ın the process of readıng the book wıthın the context of dıgıtalızatıon of the prınted book. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (e-gifder), 10 (1), 32-58.
  • Bhattacharya, S., Bashar, M. A., Srivastava, A., & Singh, A. (2019). Nomophobia: No mobile phone phobia. Journal of Family Medicine and Primary Care, 8(4), 1294-1300.
  • Blumler, J. G. ve Katz, E. (1974). The uses of mass communication: current perspectives on gratification research, Sage Puclication.
  • Bragazzi, N.L. ve Del Puente, G. A. (2014). Proposal for including nomophobia in the new DSM-V. Psychol. Res. Behav. Manag. 7, 155–160.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (17. Baskı). Pegem Akademi.
  • Çolak, M. (2019). Ortaokul öğrencilerinin nomofobi düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. (Tez No. 622486) [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi. Ulusal Tez Merkezi]. (Çolak, 2019).
  • Dixit, S., Shukla, H., Bhagwat, A. K., Bindal, A., Goyal, A., Zaidi, A. K., & Shrivastava, A. (2010). A study to evaluate mobile phone dependence among students of a medical college and associated hospital of central India. Indian Journal of Community Medicine, 35(2), 339-341.
  • Ercan, Ö. ve Tekin, N. (2019). Beden eğitimi öğretmenlerinin nomofobi düzeylerinin incelenmesi. Journal of Global Sport and Education Research, 2(1), 24-34.
  • Erdem, H., Türen, U. ve Kalkın, G. (2017). Mobil telefon yoksunluğu korkusu (nomofobi) yayılımı: Türkiye’den üniversite öğrencileri ve kamu çalışanları örneği. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 10(1), 1-12.
  • Karadağ, G. (Ed.). (2019). Dijital hastalıklar. Der Yayınları.
  • King, A. L. S., Valença A. M. ve Nardi A. E. (2010). Nomophobia: the mobile phone in panic disorder with agoraphobia reducing phobias or worsening of dependence?, Cognitive and Behavioral Neurology, 23(1), 52–54.
  • Kocabaş, D. ve Korucu, S. K. (2018). Dijital çağın hastalığı nomofobi üzerine bir araştırma. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(11), 254-268.
  • Gezgin, D. M., Hamutoglu, N. B., Samur, Y. ve Yildirim, S. (2018). Examining the relationship between nomophobia and loneliness among adolescents and young adults. Education and Information Technologies, 23 (5), 2179-2193.
  • Gökçearslan, Ş., Mumcu, F. K., Haşlaman, T. ve Çevik, Y. D. (2016). Modelling smartphone addiction: The role of smartphone usage, self-regulation, general self-efficacy and cyberloafing in university students. Computers in Human Behavior, 63, 639-649.
  • Güler, E. Ö. ve Veysikarani, D. (2019). Nomofobi üzerine bir araştırma: Üniversite öğrencileri örneği. Beykoz Akademi Dergisi, 7(1), 75-88.
  • Güngör, N. (2022). İletişim kuramlar ve yaklaşımlar. (6. Baskı). Siyasal Kitabevi.
  • McQuail, D., Blumler, J. ve Brown, R. (1972). The television audience: a revised perspective, der., D. McQuail, Sociology of Mass Communications, Harmondsworth: Penguin.
  • Öz, H. ve Tortop, H. S. (2018). Üniversite okuyan genç yetişkinlerin mobil telefon yoksunluğu korkusu (nomofobi) ile kişilik tipleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. E-Journal of New Media, 2(3), 156-159.
  • Pavithra, M. B., Madhukumar, S. ve Mahadeva Murthy, T. S. (2015). A study on nomophobia - mobile phone dependence, among students of a medical college in Bangalore. National Journal of Community Medicine, 6(3), 340-344.
  • Polat, R. (2017). Dijital hastalık olarak nomofobi. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 1(2), 164-172.
  • Rodríguez-García, A. M., Moreno-Guerrero, A. J. ve Lopez Belmonte, J. (2020). Nomophobia: An individual’s growing fear of being without a smartphone—a systematic literature review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(2), 580.
  • Turan, E. Z. ve İşçitürk, G. B. (2018). İlahiyat fakültesi öğrencilerinin nomofobi düzeylerinin çeşitli faktörler açısından incelenmesi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(16), 1930-1950.
  • Yengin, D. (2017). İletişim çalışmalarında araştırma yöntemleri ve uygulamaları. Der Yayınları.
  • Yengin, D. (2019). Teknoloji bağımlılığı olarak dijital bağımlılık. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication. 9(2), 130-144.
  • Yengin, D. ve Bayrak, T. (2022). Yeni medya kuramları 101. Der Yayınevi.
  • Yıldırım, O. (2019). Ergenlerde akıllı telefondan yoksun kalma korkusu (Nomofobi) ile sosyodemografik değişkenler, temel psikolojik ihtiyaçlar, sürekli kaygı ve mutluluk arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 551004) [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi. Ulusal Tez Merkezi]. (Yıldırım, 2019).
  • Yıldırım, Ç. ve Correia A. P. (2015). Exploring the dimensions of nomophobia: Development and validation of a self-reported questionnaire. Computers in Human Behavior, 49, 130-137.
  • Yıldız, E. (2021). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin nomofobi düzeyleri ile Liseye Geçiş Sınavı (LGS) puanları arasındaki ilişkinin sosyodemografik değişkenler açısından incelenmesi (Tez No. 674885) [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi. Ulusal Tez Merkezi]. (Yıldız, 2021)
  • Yılmaz, Ş. (2014). Türkiye bağımlılıkla mücadele eğitim programı. Addicta: The Turkish Journal on Addictions. 1(2), 127-134.

INVESTIGATION OF NOMOPHOBIA IN SECONDARY SCHOOL STUDENTS

Year 2024, Volume: 4 Issue: 3, 207 - 217

Abstract

Nowadays, it is seen that individuals use mass media to meet their social and psychological needs. This situation, addressed by the uses and gratifications approach, has become a behavior experienced by many people with the increasing use of new media tools. However, with the increasing use of new media tools, people began to use new media tools and applications in an unlimited and uncontrolled manner, and as a result, technological addictions emerged. One type of emerging technological addiction is called nomophobia. Nomophobia is the state of anxiety and fear that a person experiences when separated from smart mobile devices such as a mobile phone. In this study, nomophobia was examined in students aged 11-14, where mobile phone use is very common. In the study conducted using the qualitative research method, interviews were conducted with 12 students using a semi-structured interview form. It was observed that the participants experienced situations such as the fear of not being able to communicate with people, the fear of not being able to connect to the internet, and the fear of giving up the comfort provided by mobile devices, related to the dimensions of nomophobia. The findings were examined, and suggestions were made to reduce nomophobia in participants in this age group.

References

  • Adnan, M. ve Gezgin, D. M. (2016). Modern çağın yeni fobisi: üniversite öğrencileri arasında nomofobi prevalansı. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 49(1), 141-158.
  • Akıllı, K. G. ve Gezgin, D. M. (2016). Üniversite öğrencilerinin nomofobi düzeyleri ile farklı davranış örüntülerinin arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(1), 51-69.
  • Alter, A. (2018). Karşı konulmaz. Paloma Yayınevi.
  • American Academy of Pediatrics. (2016). American Academy of Pediatrics Announces New Recommendations for Children’s Media Use. Erişim adresi https://www.aap.org/en-us/about-the-aap/aap-press-room/Pages/American-Academy-of-Pediatrics-Announces-New-Recommendations-for-Childrens-Media-Use.aspx
  • Apak, E. ve Yaman, Ö. M. (2019). Üniversite öğrencilerinde nomofobi yaygınlığı ve nomofobi ile sosyal fobi arasındaki ilişki: Bingöl Üniversitesi örneklemi. Addıcta: The Turkısh Journal On Addıctıons, 6(3), 609‒62.
  • Aşık, N. A. (2018). Aidiyet duygusu ve nomofobi ilişkisi: turizm öğrencileri üzerinde bir araştırma. Turizm ve Araştırma Dergisi, 7(2), 24-42.
  • Baldini, M. (2000). İletişim tarihi (Çev. Gül Batuş). Avcıol Basım Yayım.
  • Bayrak, T., Yengin, D. ve Harranoğlu, S. (2022). Analysıs of braın waves ın the process of readıng the book wıthın the context of dıgıtalızatıon of the prınted book. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (e-gifder), 10 (1), 32-58.
  • Bhattacharya, S., Bashar, M. A., Srivastava, A., & Singh, A. (2019). Nomophobia: No mobile phone phobia. Journal of Family Medicine and Primary Care, 8(4), 1294-1300.
  • Blumler, J. G. ve Katz, E. (1974). The uses of mass communication: current perspectives on gratification research, Sage Puclication.
  • Bragazzi, N.L. ve Del Puente, G. A. (2014). Proposal for including nomophobia in the new DSM-V. Psychol. Res. Behav. Manag. 7, 155–160.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (17. Baskı). Pegem Akademi.
  • Çolak, M. (2019). Ortaokul öğrencilerinin nomofobi düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. (Tez No. 622486) [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi. Ulusal Tez Merkezi]. (Çolak, 2019).
  • Dixit, S., Shukla, H., Bhagwat, A. K., Bindal, A., Goyal, A., Zaidi, A. K., & Shrivastava, A. (2010). A study to evaluate mobile phone dependence among students of a medical college and associated hospital of central India. Indian Journal of Community Medicine, 35(2), 339-341.
  • Ercan, Ö. ve Tekin, N. (2019). Beden eğitimi öğretmenlerinin nomofobi düzeylerinin incelenmesi. Journal of Global Sport and Education Research, 2(1), 24-34.
  • Erdem, H., Türen, U. ve Kalkın, G. (2017). Mobil telefon yoksunluğu korkusu (nomofobi) yayılımı: Türkiye’den üniversite öğrencileri ve kamu çalışanları örneği. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 10(1), 1-12.
  • Karadağ, G. (Ed.). (2019). Dijital hastalıklar. Der Yayınları.
  • King, A. L. S., Valença A. M. ve Nardi A. E. (2010). Nomophobia: the mobile phone in panic disorder with agoraphobia reducing phobias or worsening of dependence?, Cognitive and Behavioral Neurology, 23(1), 52–54.
  • Kocabaş, D. ve Korucu, S. K. (2018). Dijital çağın hastalığı nomofobi üzerine bir araştırma. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(11), 254-268.
  • Gezgin, D. M., Hamutoglu, N. B., Samur, Y. ve Yildirim, S. (2018). Examining the relationship between nomophobia and loneliness among adolescents and young adults. Education and Information Technologies, 23 (5), 2179-2193.
  • Gökçearslan, Ş., Mumcu, F. K., Haşlaman, T. ve Çevik, Y. D. (2016). Modelling smartphone addiction: The role of smartphone usage, self-regulation, general self-efficacy and cyberloafing in university students. Computers in Human Behavior, 63, 639-649.
  • Güler, E. Ö. ve Veysikarani, D. (2019). Nomofobi üzerine bir araştırma: Üniversite öğrencileri örneği. Beykoz Akademi Dergisi, 7(1), 75-88.
  • Güngör, N. (2022). İletişim kuramlar ve yaklaşımlar. (6. Baskı). Siyasal Kitabevi.
  • McQuail, D., Blumler, J. ve Brown, R. (1972). The television audience: a revised perspective, der., D. McQuail, Sociology of Mass Communications, Harmondsworth: Penguin.
  • Öz, H. ve Tortop, H. S. (2018). Üniversite okuyan genç yetişkinlerin mobil telefon yoksunluğu korkusu (nomofobi) ile kişilik tipleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. E-Journal of New Media, 2(3), 156-159.
  • Pavithra, M. B., Madhukumar, S. ve Mahadeva Murthy, T. S. (2015). A study on nomophobia - mobile phone dependence, among students of a medical college in Bangalore. National Journal of Community Medicine, 6(3), 340-344.
  • Polat, R. (2017). Dijital hastalık olarak nomofobi. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 1(2), 164-172.
  • Rodríguez-García, A. M., Moreno-Guerrero, A. J. ve Lopez Belmonte, J. (2020). Nomophobia: An individual’s growing fear of being without a smartphone—a systematic literature review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(2), 580.
  • Turan, E. Z. ve İşçitürk, G. B. (2018). İlahiyat fakültesi öğrencilerinin nomofobi düzeylerinin çeşitli faktörler açısından incelenmesi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(16), 1930-1950.
  • Yengin, D. (2017). İletişim çalışmalarında araştırma yöntemleri ve uygulamaları. Der Yayınları.
  • Yengin, D. (2019). Teknoloji bağımlılığı olarak dijital bağımlılık. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication. 9(2), 130-144.
  • Yengin, D. ve Bayrak, T. (2022). Yeni medya kuramları 101. Der Yayınevi.
  • Yıldırım, O. (2019). Ergenlerde akıllı telefondan yoksun kalma korkusu (Nomofobi) ile sosyodemografik değişkenler, temel psikolojik ihtiyaçlar, sürekli kaygı ve mutluluk arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez No. 551004) [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi. Ulusal Tez Merkezi]. (Yıldırım, 2019).
  • Yıldırım, Ç. ve Correia A. P. (2015). Exploring the dimensions of nomophobia: Development and validation of a self-reported questionnaire. Computers in Human Behavior, 49, 130-137.
  • Yıldız, E. (2021). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin nomofobi düzeyleri ile Liseye Geçiş Sınavı (LGS) puanları arasındaki ilişkinin sosyodemografik değişkenler açısından incelenmesi (Tez No. 674885) [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi. Ulusal Tez Merkezi]. (Yıldız, 2021)
  • Yılmaz, Ş. (2014). Türkiye bağımlılıkla mücadele eğitim programı. Addicta: The Turkish Journal on Addictions. 1(2), 127-134.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Social Media Studies, New Media, Communication and Media Studies (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Damla Zeyhan Aydın 0000-0003-1249-1153

Early Pub Date August 7, 2024
Publication Date
Submission Date April 4, 2024
Acceptance Date July 26, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 4 Issue: 3

Cite

APA Zeyhan Aydın, D. (2024). ORTAOKUL DÜZEYİNDEKİ ÖĞRENCİLERDE NOMOFOBİNİN İNCELENMESİ. İletişim Bilimi Araştırmaları Dergisi, 4(3), 207-217.

All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)