Research Article
BibTex RIS Cite

Use of Twitter of Elazig Municipal Candidates: Example Of March 31 2019 Local Elections

Year 2020, Volume: 6 Issue: 1, 17 - 26, 30.04.2020
https://doi.org/10.25272/j.2149-8539.2020.6.1.02

Abstract

Abstract



In election periods, politicians make use of many
communication tools. One of these tools is social media. Social media is used
in election campaigns where it is a tool that can reach less cost and faster.
In this study, Twitter usages of Elazığ municipal candidates were examined in
31 March 2019 Local Administrations Election. The main purpose of the study is
to determine whether the municipal candidates actively use Twitter, a social
media tool during the election campaign. Content analysis method was used in
the research. The shares of municipal candidates who had personal Twitter
accounts during the campaign were analyzed. According to the findings, most of
the candidates for Elazığ municipal did not actively use their personal
accounts on Twitter during the election. Most of the municipal candidates were
found to be insufficient to inform the public through social media.

References

  • Akar, E. (2010), Sosyal Medya Pazarlaması Sosyal Web’de Pazarlama Stratejileri , Efil Yay., Ankara
  • Aziz A. (2017), Siyasal İletişim, Nobel Yayınları, Ankara.
  • Bayraktutan G., Binark M., Çomu T., Doğu B., İslamoğlu G., Telli Aydemir A.. (2014). “Siyasal İletişim Sürecinde Sosyal Medya ve Türkiye’de 2011 Genel Seçimlerinde Twitter Kullanımı”, Bilig, Sayı: 68, s.59-96.
  • Berelson B.(1952), Content Analysis in Communication Research, Free Press, Glenco.
  • Helms L. (2012), Democratc Political Leadership in The New Media Age: A Farewell to Excellence, The British Journal Of Politics and İnternational Relations, 14/4 s.651-670.
  • Genel, M. G. (2012), Siyasal Iletişim Kampanyalarında Sosyal Medyanın Kullanımı (12 Haziran 2011 Seçimleri “Twitter” Örneği. The Turkish Online Journal of Design, Art And Communication - Tojdac, 2 (4), s. 23-31.
  • Gözüpek, M.N., H. Altunbaş ve H. Aktaş,(2007), Seçim Kampanyaları ve İnternet, International Symposium on Media anda Politics, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Kuyucu, M.; Karahisar, T. (2013), Yeni İletişim Teknolojileri ve Yeni Medya, Zinde R.eklam Yayıncılık, İstanbul.
  • Keskin, S., Sönmez, F. (2015). Liderler ve Takipçileri: Siyasi Parti Liderlerinin Twitter Performansları ve Takip İlişkisi,, Selçuk İletişim, 29 (1), s.339-362.
  • Mcnair B.(2003), An İntroduction to Political Communication, Routledge Publication, London.
  • Momoc, A. (2013), Social Media - PR Tools For Romanian politicians?. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Sayı: 81 s. 116 – 121.
  • Oktay M.(1993), Demokratik Sürecin Sağlıklı İşleyişi Açısından Siyasal İletişimde Sorumluluk Meselesi , Marmara Üniversitesi Marmara İletişim Dergisi, Sayı: 2, s.76-89.
  • Onay, A.(2012), Siyasal İletişimin Tanımı ve Temel Kavramları. Ed.Ferruh Uztuğ & Yasemin Özgün, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
  • Pal, J. , A'ndre Gonawela., (2017), Studying Political Communication On Twitter: The Case For Small Data. Current Opinion in Behavioral Sciences, Sayı: 18, s. 97-102.
  • Sandıkçıoğlu, B.(2012), Tarihsel Gelişim Süreci İçinde Siyasal İletişim. Ed. Ferruh Uztuğ & Yasemin Özgün Eskişehir Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
  • Sujay R. , Pujari J., Shreenivas B. V. , Dixit A. (2018), Timeline Analysis of Twitter User , Procedia Computer Science, 132, s. 157–166.
  • Sütcü C.,A. Düvenci ve Ç. Aytekin, (2013), Türkiye’deki Siyasal Yaşamda Sosyal Medya: Siyasal Partilerin Kullanım Düzeylerine İlişkin Bir Araştırma, And Algül ve Eda Üçer (Ed.), Yeni Medyada Demokrasi İçinde, Literatürk Yayınları, Konya.
  • Tanyıldızı İ. N., Ateş T.Y.(2018), Siyasi Parti Genel Başkanlarının 15 Temmuz Darbe Girişimi Sonrası Twitter Mesajlarına Yönelik İçerik Ve Söylem Çözümlemesi, ASSAM International Refereed Journal, Cilt 5, Sayı: 10 , s. 46-63.
  • Tanyıldızı İ. N, Alptekin G. (2019), Politicians Share Local Issues Through Twitter: A Sample Of The Politicians Of Eastern Anatolia Region, ASSAM International Refereed Journal, Cilt 6, Sayı:13. s.1-21.
  • Tarhan A.(2012), Büyükşehir Belediyelerinin Sosyal Medya Uygulamalarına Halkla İlişkiler Modellerinden Bakmak, , Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Süreli Elektronik Dergisi, Sayı.35, s. 79-101.
  • Tosyalı H.,Sütcü C. S.(2019), Türkiye’de Sosyal Medya Üzerinden Siyasal Propaganda Yapmak: 2018 Cumhurbaşkanı Seçimi Örneği, Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, s.269-270.
  • Weber R. P. (1989), Basic Content Analysis, Sage, London..
  • Vitak, J., Zube, P., Smock, A., Caleb, C.T., Ellison, N., Lampe, C., (2011). It’s Complicated: Facebook Users’ Political Participationi In The 2008 Election. Cyberpsychology Behavior And Social Networking, Sayı: 14, s. 107-114.
  • Weavera, I. S., Hywel Williams, I. Cioroianu, M. Williams, Travis Coan, Banducci, S.(2018), Dynamic Social Media Affiliations Among UK Politicians, Social Networks, Sayı: 54, s. 132–144.
Year 2020, Volume: 6 Issue: 1, 17 - 26, 30.04.2020
https://doi.org/10.25272/j.2149-8539.2020.6.1.02

Abstract

References

  • Akar, E. (2010), Sosyal Medya Pazarlaması Sosyal Web’de Pazarlama Stratejileri , Efil Yay., Ankara
  • Aziz A. (2017), Siyasal İletişim, Nobel Yayınları, Ankara.
  • Bayraktutan G., Binark M., Çomu T., Doğu B., İslamoğlu G., Telli Aydemir A.. (2014). “Siyasal İletişim Sürecinde Sosyal Medya ve Türkiye’de 2011 Genel Seçimlerinde Twitter Kullanımı”, Bilig, Sayı: 68, s.59-96.
  • Berelson B.(1952), Content Analysis in Communication Research, Free Press, Glenco.
  • Helms L. (2012), Democratc Political Leadership in The New Media Age: A Farewell to Excellence, The British Journal Of Politics and İnternational Relations, 14/4 s.651-670.
  • Genel, M. G. (2012), Siyasal Iletişim Kampanyalarında Sosyal Medyanın Kullanımı (12 Haziran 2011 Seçimleri “Twitter” Örneği. The Turkish Online Journal of Design, Art And Communication - Tojdac, 2 (4), s. 23-31.
  • Gözüpek, M.N., H. Altunbaş ve H. Aktaş,(2007), Seçim Kampanyaları ve İnternet, International Symposium on Media anda Politics, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Kuyucu, M.; Karahisar, T. (2013), Yeni İletişim Teknolojileri ve Yeni Medya, Zinde R.eklam Yayıncılık, İstanbul.
  • Keskin, S., Sönmez, F. (2015). Liderler ve Takipçileri: Siyasi Parti Liderlerinin Twitter Performansları ve Takip İlişkisi,, Selçuk İletişim, 29 (1), s.339-362.
  • Mcnair B.(2003), An İntroduction to Political Communication, Routledge Publication, London.
  • Momoc, A. (2013), Social Media - PR Tools For Romanian politicians?. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Sayı: 81 s. 116 – 121.
  • Oktay M.(1993), Demokratik Sürecin Sağlıklı İşleyişi Açısından Siyasal İletişimde Sorumluluk Meselesi , Marmara Üniversitesi Marmara İletişim Dergisi, Sayı: 2, s.76-89.
  • Onay, A.(2012), Siyasal İletişimin Tanımı ve Temel Kavramları. Ed.Ferruh Uztuğ & Yasemin Özgün, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
  • Pal, J. , A'ndre Gonawela., (2017), Studying Political Communication On Twitter: The Case For Small Data. Current Opinion in Behavioral Sciences, Sayı: 18, s. 97-102.
  • Sandıkçıoğlu, B.(2012), Tarihsel Gelişim Süreci İçinde Siyasal İletişim. Ed. Ferruh Uztuğ & Yasemin Özgün Eskişehir Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
  • Sujay R. , Pujari J., Shreenivas B. V. , Dixit A. (2018), Timeline Analysis of Twitter User , Procedia Computer Science, 132, s. 157–166.
  • Sütcü C.,A. Düvenci ve Ç. Aytekin, (2013), Türkiye’deki Siyasal Yaşamda Sosyal Medya: Siyasal Partilerin Kullanım Düzeylerine İlişkin Bir Araştırma, And Algül ve Eda Üçer (Ed.), Yeni Medyada Demokrasi İçinde, Literatürk Yayınları, Konya.
  • Tanyıldızı İ. N., Ateş T.Y.(2018), Siyasi Parti Genel Başkanlarının 15 Temmuz Darbe Girişimi Sonrası Twitter Mesajlarına Yönelik İçerik Ve Söylem Çözümlemesi, ASSAM International Refereed Journal, Cilt 5, Sayı: 10 , s. 46-63.
  • Tanyıldızı İ. N, Alptekin G. (2019), Politicians Share Local Issues Through Twitter: A Sample Of The Politicians Of Eastern Anatolia Region, ASSAM International Refereed Journal, Cilt 6, Sayı:13. s.1-21.
  • Tarhan A.(2012), Büyükşehir Belediyelerinin Sosyal Medya Uygulamalarına Halkla İlişkiler Modellerinden Bakmak, , Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Süreli Elektronik Dergisi, Sayı.35, s. 79-101.
  • Tosyalı H.,Sütcü C. S.(2019), Türkiye’de Sosyal Medya Üzerinden Siyasal Propaganda Yapmak: 2018 Cumhurbaşkanı Seçimi Örneği, Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, s.269-270.
  • Weber R. P. (1989), Basic Content Analysis, Sage, London..
  • Vitak, J., Zube, P., Smock, A., Caleb, C.T., Ellison, N., Lampe, C., (2011). It’s Complicated: Facebook Users’ Political Participationi In The 2008 Election. Cyberpsychology Behavior And Social Networking, Sayı: 14, s. 107-114.
  • Weavera, I. S., Hywel Williams, I. Cioroianu, M. Williams, Travis Coan, Banducci, S.(2018), Dynamic Social Media Affiliations Among UK Politicians, Social Networks, Sayı: 54, s. 132–144.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Political Science
Journal Section Articles
Authors

Nural İmik Tanyıldızı 0000-0002-9177-759X

Kübra Türkan This is me 0000-0001-9069-9203

Publication Date April 30, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA İmik Tanyıldızı, N., & Türkan, K. (2020). Use of Twitter of Elazig Municipal Candidates: Example Of March 31 2019 Local Elections. Uluslararası Politik Araştırmalar Dergisi, 6(1), 17-26. https://doi.org/10.25272/j.2149-8539.2020.6.1.02

The International Journal of Political Studies is a free journal. No fee is charged from the authors during the application and publication process of the articles.

The journal is a journal that is published online.

The International Journal of Political Studies is indexed by the following indexes;

ASOS, Academia Social Science Index

DOAJ, Directory of Open Access Journals


Index Copernicus

ResearchBib

Citefactor