The aim of the current study is to investigate candidate teachers' possible self-perceptions they want to achieve (BOÖB) and to investigate the reasons for the feared possible teacher self-perceptions (KOÖB) in the first year of the profession. A mixed method was used in the research. In the quantitative findings of the current research, the perceptions of BOÖB and its sub-dimensions were determined at a high level. The perceptions of KOÖB and its sub-dimensions were determined at a moderate level. It was determined that the gender variable did not create a difference in the perceptions of BOÖB and KOÖB and its sub-dimensions. It was determined that the type of undergraduate program created significant differences in the perceptions of prospective teachers expected and feared possible teacher self-perception and its sub-dimensions. In addition, it was determined that the class level variable created significant differences in the total scores of BOÖB and the sub-dimension of learning to teach, but did not create a difference in the BOÖB professionalism dimension and KOÖB total scores and sub-dimensions. In the qualitative findings of the current research, it was determined that the teacher candidates had concerns such as not being able to do successful classroom management, not being able to maintain order in the classroom, not being successful in teaching, and not being an effective and fair teacher.
Mevcut araştırmanın amacı öğretmen adaylarının mesleğin ilk yılında başarmak istedikleri ve başaramamaktan korktukları mesleki sorumluluklarına ait olası benlik algılarının çeşitli değişkenlere göre değişimini incelemek ve mesleğin ilk yılına ilişkin korkulan olası öğretmen benlik algılarının nedenlerini araştırmaktır. Araştırmada karma yöntem araştırma modeli kullanılmıştır. Mevcut araştırma nicel bulgularında öğretmen adaylarının beklenen olası öğretmen benlik algılarına (BOÖB) ve alt boyutlarına ait algılar yüksek düzeyde saptanmıştır. Araştırmaya katılan öğretmen adaylarının korkulan olası öğretmen benlik algılarına (KOÖB) ve alt boyutlarına ait algılar orta düzeyde saptanmıştır. Öğretmen adaylarının beklenen olası öğretmen benlik (BOÖB) algıları ve korkulan olası öğretmen benlik (KOÖB) algılarına ve alt boyutlarına ait algılar üzerinde cinsiyet değişkenin farklılık yaratmadığı saptanmıştır. Öğretmen adaylarının beklenen ve korkulan olası öğretmen benlik algılarına ve alt boyutlarına ait algılar üzerinde adayların okudukları lisans program türü değişkenin anlamlı farklılıklar yarattığı saptanmıştır. Sınıf kademesi değişkeninin BOÖB toplam puanlarında ve öğretmeyi öğrenme alt boyutunda anlamlı farklılıklar yarattığı fakat BOÖB profesyonellik boyutu ile KOÖB toplam puan ve alt boyutlarında sınıf kademesi değişkenin bir farklılık yaratmadığı saptanmıştır. Mevcut araştırma nitel bulgularında öğretmen adaylarının başarılı bir sınıf yönetimi yapamamak, sınıfın düzenini sağlayamamak, öğretimde başarılı olamamak, etkili ve adaletli bir öğretmen olamamak gibi kaygılar taşıdıkları saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Measurement Theories and Applications in Education and Psychology, Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Orjinal Makale |
Authors | |
Early Pub Date | October 29, 2024 |
Publication Date | October 31, 2024 |
Submission Date | August 31, 2024 |
Acceptance Date | October 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: Türk Eğitim Sisteminde Değişimler ve Yeni Eğilimler |
Içtimaiyat is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).
Instagram: @tvictimaiyat