Research Article
BibTex RIS Cite

Possible Self-Perceptions of Teacher Candidates in the First Year of Their Profession Regarding the Professional Responsibilities They Want to Achieve and the Afraid of Failing

Year 2024, Issue: Türk Eğitim Sisteminde Değişimler ve Yeni Eğilimler, 126 - 148, 31.10.2024
https://doi.org/10.33709/ictimaiyat.1541583

Abstract

The aim of the current study is to investigate candidate teachers' possible self-perceptions they want to achieve (BOÖB) and to investigate the reasons for the feared possible teacher self-perceptions (KOÖB) in the first year of the profession. A mixed method was used in the research. In the quantitative findings of the current research, the perceptions of BOÖB and its sub-dimensions were determined at a high level. The perceptions of KOÖB and its sub-dimensions were determined at a moderate level. It was determined that the gender variable did not create a difference in the perceptions of BOÖB and KOÖB and its sub-dimensions. It was determined that the type of undergraduate program created significant differences in the perceptions of prospective teachers expected and feared possible teacher self-perception and its sub-dimensions. In addition, it was determined that the class level variable created significant differences in the total scores of BOÖB and the sub-dimension of learning to teach, but did not create a difference in the BOÖB professionalism dimension and KOÖB total scores and sub-dimensions. In the qualitative findings of the current research, it was determined that the teacher candidates had concerns such as not being able to do successful classroom management, not being able to maintain order in the classroom, not being successful in teaching, and not being an effective and fair teacher.

References

  • Abu-Alruz, J., & Khasawneh, S. (2013). Professional identity of faculty members at higher education institutions: a criterion for workplace success. Research in Post-Compulsory Education, 18(4), 431-442. https://doi.org/10.1080/13596748.2013.847235
  • Aktaş, 2019, İngilizce öğretmen adaylarının meslekteki ilk yıllarına yönelik olası benlikleri ile özel alan yeterlikleri arasındaki ilişki, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van
  • Aktaş, K., & Aslan, M. (2022). A Correlatıonal Study On Preservıce Englısh Teachers’specıal Fıeld Competencıes And Possıble Selves. Research in Pedagogy/Istraživanja u Pedagogiji, 12(2). https://doi:10.5937/IstrPed2202298A
  • Alev, S. (2019). Öğretmenlerin öz yeterlik kavramına ilişkin algıları. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 14(20), 958-974. https://doi.org/10.26466/opus.603276
  • Alruz, J., & Khasawneh, S. (2013). Professional identity of faculty members at higher education institutions: a criterion for workplace success. Research in Post-Compulsory Education, 18(4), 431-442. https://doi.org/10.1080/13596748.2013.847235
  • Aras, S., & Sözen, S. (2012). Türkiye, Finlandiya Ve Güney Kore’de Öğretmen Yetiştirme Programlarinin İncelenmesi.
  • Arıcak, O.T., ve Dilmaç, B. (2003). Psikolojik danışma ve rehberlik öğrencilerinin bir takım değişkenler açısından benlik saygısı ile mesleki benlik saygısı düzeylerinin incelenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (1), 1-8. https://hdl.handle.net/20.500.12395/18287
  • Arslan, E. (2018). Algılanan ebeveyn tutumu, algılanan sosyal destek ve benlik saygısının ergenlerin akran zorba davranış eğilimi ile ilişkisi. Unpublished master’s thesis) İstanbul Arel University, İstanbul.
  • Ay, B. (2007). Öğretmenlerin öz-yeterlikleri ve örgütsel vatandaşlık davranışı (Master's thesis, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Aydın, F. (2022). Öğretmen kimliğinin oluşmasında hizmet öncesi eğitim ve okul ikliminin rolü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van
  • Aydın, F., & Aslan, M. (2024). Öğretmen Kimliği Algıları ve Öğretmen Kimlik Algılarının Demografik Değişkenlere Göre Değişimi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 59(59), 171-204. https://doi.org/10.15285/maruaebd.1359716
  • Babanoğlu, M. P. (2017). A study on possible selves of Turkish pre-service EFL teachers. Arab World English Journal (AWEJ) Volume, 8. https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3094508
  • Baki, A., & Gökçek, T. (2012). Karma yöntem araştirmalarina genel bir bakiş. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 1-21.
  • Bandura, A. (1977), “Self-Efficacy: Toward A Unifying Theory Of BehavioralChange”, Psychogical Review. 84 (2), 191-215
  • Barnett, M., Hernandez, J., & Melugin, P. (2018). Influence of future possible selves on outcome expectancies, intended behavior, and academic performance. Psychological Reports, 0033294118806483.
  • Barni, D., Danioni, F., & Benevene, P. (2019) Teachers’ self-efficacy: The role of personal values and motivations for teaching. Frontiers in Psychology, 10, 1645. https://doi:10.3389/fpsyg.2019.01645 Bolat, O. İ. (2011). Öz yeterlilik ve tükenmişlik ilişkisi: Lider-üye etkileşiminin aracılık etkisi. Ege Academic Review, 11(2), 255-266. https://hdl.handle.net/20.500.12462/4773
  • Bozdam, Ahmet (2008). “Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi”.Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Konya.
  • Carver, C., Lawrence, J., & Scheier, M. (1999). Self-Discrepancies and affect: Incorporating the role of feared selves. Personality and Social Psychology Bulletin. 25, 783-792. https://doi.org/10.1177/0146167299025007002
  • Celen, A., & Bulut, D. (2015). Assessment of occupational anxiety levels of physical education preservice teachers (Aibu Example). The Journal of Academic Social Science, 3(18), 247-261.
  • Cesur, D. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin Benimsedikleri Sorumluluğa Dayalı Sınıf Yönetimi Yaklaşımları İle Mesleki Benlik AlgılarıArasındaki İlişkinin İncelenmesi (Silivri İlçesi Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Conway, P. F., & Clark, C. M. (2003). The journey inward and outward: A re-examination of Fuller's concerns-based model of teacher development. Teaching and teacher education, 19(5), 465-482. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(03)00046-5
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Cross, S., & Markus, H. (1991). Possible selves across the life span. Human development, 34(4), 230-255.
  • Çakmak, M., Kayabaşı, Y., & Ercan, L. (2008). Öğretmen adaylarının sınıf yönetimi stratejilerine yönelik görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 53-64.
  • Çolak, İ., Yorulmaz, Y. İ., & Altınkurt, Y. (2017). Öğretmen özyeterlik inancı ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 20-32. https://doi.org/10.21666/muefd.319209
  • Dalioğlu, S. T. (2016). Öğretmen Adaylarının Meslekteki İlk Yıllarına Yönelik Olası Benlikleri İle Öz-Yeterlik İnançları ve Öğretmenliğe İlişkin Tutumları Arasındaki İlişki (Doctoral dissertation, Anadolu University (Turkey).
  • Darling-Hammond, L. (2000). Teacher quality and student achievement: A review of state policy evidence. Education Policy Analysis Archives, 8(1), 1-44.
  • Demir, V., Gürsoy, F., & Ada, Ş. (2011). The Investigation College Pre-School Mastership Branch of Professional Self Perception. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 10(1), 597-614.
  • Denzine, G. M., Cooney, J. B., & McKenzie, R. (2005). Confirmatory factor analysis of the Teacher Efficacy Scale for prospective teachers. British Journal of Educational Psychology, 75, 689–708.
  • Dey, I. (1993). Qualitative data analysis: A user-friendly guide for social scientists. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203412497
  • Dolgun, H., & Caner, M. (2018). Self-efficacy Belief profiles of pre-service and ın-service EFL teachers. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (48), 602-623. https://doi.org/10.21764/maeuefd.335597
  • Duman, S. N., & Taş, İ. D. (2024). Öğretmen Adayları Öz-Yeterliği Araştırmalarına İlişkin Bibliyometrik Analiz Çalışması. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(2), 242-268. https://doi.org/10.30855/gjes.2024.10.02.004
  • Eğmir, E., & Erdem, C. (2021). Öğretmen Adaylarının Meslek Öncesi Öğretmen Kimliklerinin Yordayıcısı Olarak 21. Yüzyıl Öğrenen Becerileri. Trakya Eğitim Dergisi, 11(2), 953-968. https://doi.org/10.24315/tred.755615
  • Friesen, M. D., & Besley, S. C. (2013). Teacher identity development in the first year of teacher education: A developmental and social psychological perspective. Teaching and Teacher education, 36, 23-32. https://doi.org/10.1016/j.tate.2013.06.005
  • Genç, A. G. S. Z. (2000). Bilgi toplumunda öğretmen eğitimi. Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, 23(23), 375-386.
  • Gibson, S., & Dembo, M. H. (1984). Teacher efficacy: A construct validation. Journal of educational psychology, 76(4), 569.
  • Greene, J. C. (2005). The generative potential of mixed methods inquiry. International Journal of Research & Method in Education, 28(2), 207– 211. https://doi.org/10.1080/01406720500256293
  • Guskey, T. R. (1987). Context variables that affect measures of teacher efficacy. The Journal of educational research, 81(1), 41-47.
  • Güler Ç. (2017), Öğretmen adaylarının mesleki amaçlara ulaşma arzularıyla bunların ulaşılabilirliğine ilişkin nançları: öğretmen kimliği ve olası benliklerin rolleri Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Programları ve Öğretimi Bilim Dalı, Bolu
  • Gün, F., & Turabik, T. (2019). Öğretmen adaylarının olası benliklerinin öğretme motivasyonları üzerindeki etkisi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 8(1), 214-234. https://doi.org/10.30703/cije.468371
  • Hair, J. F. (2010). Multivariate Data Analysis Hair Black Babin Anderson.
  • Hamman, D., Coward, F., Johnson, L., Lambert M., Zhou, L., & Indiatsi, J. (2012). Teacher possible selves: How thinking about the future contributes to the formation of professional identity. Self and Identity, 1-30. https://doi.org/10.1080/15298868.2012.671955
  • Hamman, D., Gosselin, K., Romano, J., & Bunuan, R. (2010). Using Possible-Selves Theory to understand the identity development of new teachers. Teaching and Teacher Education, 26, 1349–1361 https://doi.org/10.1016/j.tate.2010.03.005
  • Hamman, D., Wang, E., & Burley, H. (2013). What I expect and fear next year: measuring new teachers’ possible selves. Journal of Education for Teaching, 39(2), 222-234. https://doi.org/10.1080/02607476.2013.765194
  • Hamman, D., Wang, E., & Burley, H. (2013). What I expect and fear next year: measuring new teachers’ possible selves. Journal of Education for Teaching, 39(2), 222-234.
  • Hanna, F., Oostdam, R., Severiens, S. E., & Zijlstra, B. J. (2020). Assessing the professional identity of primary student teachers: Design and validation of the teacher identity measurement scale. Studies in Educational Evaluation, 64, 100822. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2019.01.003
  • Hasinoff, S., & Mandzuk, D. (2005). Bonding, bridging, and becoming a teacher: Student cohorts and teacher identity. Alberta Journal of Educational Research, 51(3). https://doi.org/10.11575/ajer.v51i3.55146
  • Hong, J., & Greene, B. (2011). Hopes and fears for science teaching: The possible selves of preservice teachers in a science education program. Journal of Science Teacher Education, 22, 491-512. https://doi.org/10.1007/s10972-011-9247-y
  • Hooker, K., & Kaus, C. (1992). Possible selves and healt behabiors in later life. Journal of Aging and Health. 4, 390-411.Erişim tarihi: 12.01.2017. Erişim adresi: https://doi.org/10.1177/089826439200400304
  • Isbell, D. S. (2008). Musicians and teachers: The socialization and occupational identity of preservice music teachers. Journal of Research in Music Education, 56(2), 162-178. https://doi.org/10.1177/0022429408322853
  • Işık, E. N. (2006). Öğretmen Adaylarının Benlik Kavramları ile Mesleki Benlik Kavramları Arasındaki Bağdaşımın Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi: Selçuk Üniversitesi Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Johnson, R. B., & Onwuegbuzie, A. J. (2004). "Mixed methods research: A research paradigm whose time has come". Educational Researcher, 33(7), 14-26. https://doi.org/10.3102/0013189X033007014
  • Kahyaoğlu, M., & Yangın, S. (2007). İlköğretim öğretmen adaylarının mesleki özyeterliliklerine ilişkin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 73-84.
  • Kao, Y., & Lin, S. (2015). Constructing a structural model of teachers’ professional identity. Asian Journal of Management Sciences & Education, 4(1), 69-81.
  • Karali, M. A. (2018) Sosyal bilgiler ogretmen adaylarinın meslek oncesi ogretmen kimlik duzeyleri ile olasi benlikleri arasındaki iliskinin incelenmesi (Examination of the relationship between preservice teacher identity levels of social studies teacher candidates and their possible selves). (Unpublished master thesis). Usak: Usak University.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Karataş, E. (2023). Okul Müdürlerinin Hizmetkâr Liderlik Davranışları ile Öğretmenlerin Öz Yeterliklerine İlişkin Bir Karma Yöntem Çalışması (Master's thesis, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi).
  • Kelchtermans, G. (1993). Getting the story, understanding the lives: From career stories to teachers' professional development. Teaching and teacher education, 9(5-6), 443-456. https://doi.org/10.1016/0742-051X(93)90029-G
  • Kenç, M. F., & Oktay, B. (2002). Akademik benlik kavramı ve akademik başarı arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 27(124).
  • Kırbaş, Ş., & Atay, A. (2017). Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetiminde Yaşadığı Sorunlar Ve Çözüm Önerileri. Electronic Turkish Studies, 12(28). http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12451
  • Kozikoğlu, İ., & Senemoğlu, N. (2018). Hizmet öncesi eğitimin yeterliğine ilişkin öğretmen algı ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 552-576. http://dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2018.79
  • Körükçü, Ö, ve Oğuz, V. (2011). Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının mesleki benlik saygıları. Kuramsal Eğitimbilim, 4(2), 77-85. Erişim tarihi: 15.09.2017. Erişim adresi: [http://dergipark.gov.tr/akukeg/ issue/29343/314005]
  • Kutlu, M., ve Soğukpınar, E. (2015). Rehber öğretmenlerin benlik saygısı ile mesleki benlik saygısı düzeylerinin çeşitli değişkenleraçısından incelenmesi. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6 (1), 84-101.
  • Lunenburg, F. C. (2011). Goal-setting theory of motivation. International journal of management, business, and administration, 15(1), 1-6.
  • Luszczynska, A., Gutierrez-Dona, B. & Schwarzer, R. (2005). General selfefficacy in various domains of human functioning: evidence from five countries, International Journal of Psychology, 40(2), 80-89. https://doi.org/10.1080/00207590444000041
  • Markus, H., & Nurius, P. (1986). Possible selves. American Psychologist, 41, 954-969. https://doi.org/10.1037/0003-066X.41.9.954.
  • Markus, H., & Ruvolo, A. (1989). Possible selves: Personalized representations of goals. In L. A. Pervin (ed.), Goal Concepts in Personality and Social Psychology. Mahwah, N.J.: Erlbaum.
  • Mockler, N. (2011) Beyond ‘what works’: Understanding teacher identity as a practical and political tool. Teachers and Teaching, 17(5), 517-528. https://doi.org/10.1080/13540602.2011.602059
  • Molina, M. F., Schmidt, V., & Raimundi, M. J. (2017). Possible selves in adolescence: Development and validation of a scale for their assessment. The Journal of psychology, 151(7), 646-668. https://doi.org/10.1080/00223980.2017.1372347
  • Narayanan, M., Ordynans, J. G., Wang, A., McCluskey, M. S., Elivert, N., Shields, A. L., & Ferrell, A. C. (2023). Putting the self in self-efficacy: Personal Factors in the development of early teacher self-efficacy. Education and Urban Society, 55(2), 175-200. https://doi.org/10.1177/00131245211062528
  • Onwuegbuzie, A. J., ve Leech, N. L. (2004). "Enhancing the Interpretation of “Significant” Findings: The Role of Mixed Methods Research". The Qualitative Report, 9(4): 770-792.
  • Oyserman, D., & Fryberg, S. (2006). The possible selves of diverse adolescents: Content and function across gender, race and national origin. Possible selves: Theory, research, and applications, 2(4), 17-39.
  • Ozdemir. S. M. (2016). Ogretmen niteliginin bir gostergesi olarak surekli gelisim (Continuous improvement as an indicator of teachering quality). Gazi Egitim Bilimleri Dergisi, 2(3), 233-244.
  • Ölçer, S. (2019). Öğretmen adaylarının gelecek öğretmenlik performansına ilişkin beklenen ve korkulan olası benlikleri. Kastamonu Education Journal, 27(5), 1841-1864. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2777
  • Özdemir, S. M. (2016). Öğretmen niteliğinin bir göstergesi olarak sürekli mesleki gelişim. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(3), 233-244.
  • Özmen, (2024), The Impact Of Reflectıve Practıces On Ideal Language Teacher Self, Çağ Unıversıty Instıtute Of Socıal Scıences, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Paliç, G. & Keleş, E. ( 2011). Sınıf Yönetimine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 2, 199- 220.
  • Perry, J.C., & Vance, K.S. (2010). Possible selves among urban youts of color: An exploration of peer beliefs and gender differences. The Career Development Quarterly. 58, 257- 269. E
  • Roshandel, S., & Hudley, C. (2018). Role of teachers in influencing the development of adolescents’ possible selves. Learning Environments Research, 21, 211-228.
  • Sadık, F. & Aslan, S.(2015).İlkokul Sınıf Öğretmenlerinin Disiplin Problemleri ile ilgili Görüşlerinin İncelenmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic Volume 10/3,115-138, Ankara-Turkey. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.7585
  • Scholz, U., Dona, B.G., Sud, A., Schwarzer, R., (2002), “Is general self-efficacy a universal construct?”, European Journal of Psychological Assessment, 18 (3), 242-251
  • Schunk, D. H., & Swartz, C. W. (1993). Goals and progress feedback: Effects on self-efficacy and writing achievement. Contemporary educational psychology, 18(3), 337-354.
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen adaylarının öğretmen yeterlilikleri açısından kendilerini değerlendirmeleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(26).
  • Shoyer, S., & Leshem, S. (2016). Students’ voice: The hopes and fears of student-teacher candidates. Cogent Education, 3(1), 1. https://doi.org/10.1080/2331186X.2016.1139438
  • Skaalvik, E. M., & Skaalvik, S. (2010). Teacher self-efficacy and teacher burnout: A study of relations. Teaching and teacher education, 26(4), 1059-1069.https://doi.org/10.1016/j.tate.2009.11.001
  • Starr, S., Haley, H.-L., Mazor, K. M., Ferguson, W., Philbin, M., & Quirk, M. (2006). Initial testing of an instrument to measure teacher identity in physicians. Teaching and Learning in Medicine, 18(2), 117-125 https://doi.org/10.1207/s15328015tlm1802_5
  • Tashakkori, A., & Teddlie, C. (1998). Mixed methodology: Combining qualitative and quantitative approaches. Applied Social Research Methods Series (Vol.46). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Tatlı Dalioğlu, S., & Adıgüzel, O. C. (2017). The Relationship between Teacher Candidates’ Possible Selves, Self-Efficacy Beliefs and Attitudes towards Teaching. Mersin University Journal of the Faculty of Education/Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2). https://doi.org/10.17860/mersinefd.336737
  • Tatlı Dalioğlu, S., ve Adıgüzel, O.C. (2015). Öğretmen adayları olası benlikler ölçeğini Türkçeye uyarlama çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (53), 173-185. https://doi.org/10.17755/esosder.42110 Tavşanlı, F., & Saraç, F. (2016). Analysis of primary school teacher candidates’ possible expected identities through the use of “teacher candidates’ possible personality scale”. The Journal of Academic Social Science, 4(36), 689-703.
  • Terzi, A. R., Uyangor, N., & Dukler, P. (2018) Necatibey egitim fakultesinde okuyan ogretmen adaylarinindenetim odagi ve olasi benlik algilari iliskisi (The relationship between focus of control and possible self-perceptions of prospective teachers studying at Necatibey faculty of education). Uluslararasi Necatibey Egitim ve Sosyal Bilimler Kongresi, 357-366.
  • Tschannen-Moran, M., & Woolfolk Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17(7), 783-805. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(01)00036-1 Tschannen-Moran, M., Hoy, A. W., & Hoy, W. K. (1998). Teacher efficacy: Its meaning and measure. Review of educational research, 68(2), 202-248.
  • Turan, İ., & Yılmazer, A. (2019). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarında Çocuk Sevgisi. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(10), 269-281.
  • Uslu, S. (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının mesleki benlik saygılarının demografik değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (1), 141-160.
  • Üstüner, M., Demirtaş, H., Cömert, M. ve Özer, N. (2009). Ortaöğretim öğretmenlerinin öz-yeterlik algıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(17), 1-16
  • Yıldırım, Z. Ş. (2010). Evaluation of novice teacher training program: Şanlıurfa example (Master's thesis, Marmara Universitesi (Turkey)).

Öğretmen Adaylarının, Mesleğin ilk Yılında Başarmak İstedikleri ve Başaramamaktan Korktukları Mesleki Sorumluluklarına Ait Olası Benlik Algıları

Year 2024, Issue: Türk Eğitim Sisteminde Değişimler ve Yeni Eğilimler, 126 - 148, 31.10.2024
https://doi.org/10.33709/ictimaiyat.1541583

Abstract

Mevcut araştırmanın amacı öğretmen adaylarının mesleğin ilk yılında başarmak istedikleri ve başaramamaktan korktukları mesleki sorumluluklarına ait olası benlik algılarının çeşitli değişkenlere göre değişimini incelemek ve mesleğin ilk yılına ilişkin korkulan olası öğretmen benlik algılarının nedenlerini araştırmaktır. Araştırmada karma yöntem araştırma modeli kullanılmıştır. Mevcut araştırma nicel bulgularında öğretmen adaylarının beklenen olası öğretmen benlik algılarına (BOÖB) ve alt boyutlarına ait algılar yüksek düzeyde saptanmıştır. Araştırmaya katılan öğretmen adaylarının korkulan olası öğretmen benlik algılarına (KOÖB) ve alt boyutlarına ait algılar orta düzeyde saptanmıştır. Öğretmen adaylarının beklenen olası öğretmen benlik (BOÖB) algıları ve korkulan olası öğretmen benlik (KOÖB) algılarına ve alt boyutlarına ait algılar üzerinde cinsiyet değişkenin farklılık yaratmadığı saptanmıştır. Öğretmen adaylarının beklenen ve korkulan olası öğretmen benlik algılarına ve alt boyutlarına ait algılar üzerinde adayların okudukları lisans program türü değişkenin anlamlı farklılıklar yarattığı saptanmıştır. Sınıf kademesi değişkeninin BOÖB toplam puanlarında ve öğretmeyi öğrenme alt boyutunda anlamlı farklılıklar yarattığı fakat BOÖB profesyonellik boyutu ile KOÖB toplam puan ve alt boyutlarında sınıf kademesi değişkenin bir farklılık yaratmadığı saptanmıştır. Mevcut araştırma nitel bulgularında öğretmen adaylarının başarılı bir sınıf yönetimi yapamamak, sınıfın düzenini sağlayamamak, öğretimde başarılı olamamak, etkili ve adaletli bir öğretmen olamamak gibi kaygılar taşıdıkları saptanmıştır.

References

  • Abu-Alruz, J., & Khasawneh, S. (2013). Professional identity of faculty members at higher education institutions: a criterion for workplace success. Research in Post-Compulsory Education, 18(4), 431-442. https://doi.org/10.1080/13596748.2013.847235
  • Aktaş, 2019, İngilizce öğretmen adaylarının meslekteki ilk yıllarına yönelik olası benlikleri ile özel alan yeterlikleri arasındaki ilişki, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van
  • Aktaş, K., & Aslan, M. (2022). A Correlatıonal Study On Preservıce Englısh Teachers’specıal Fıeld Competencıes And Possıble Selves. Research in Pedagogy/Istraživanja u Pedagogiji, 12(2). https://doi:10.5937/IstrPed2202298A
  • Alev, S. (2019). Öğretmenlerin öz yeterlik kavramına ilişkin algıları. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 14(20), 958-974. https://doi.org/10.26466/opus.603276
  • Alruz, J., & Khasawneh, S. (2013). Professional identity of faculty members at higher education institutions: a criterion for workplace success. Research in Post-Compulsory Education, 18(4), 431-442. https://doi.org/10.1080/13596748.2013.847235
  • Aras, S., & Sözen, S. (2012). Türkiye, Finlandiya Ve Güney Kore’de Öğretmen Yetiştirme Programlarinin İncelenmesi.
  • Arıcak, O.T., ve Dilmaç, B. (2003). Psikolojik danışma ve rehberlik öğrencilerinin bir takım değişkenler açısından benlik saygısı ile mesleki benlik saygısı düzeylerinin incelenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (1), 1-8. https://hdl.handle.net/20.500.12395/18287
  • Arslan, E. (2018). Algılanan ebeveyn tutumu, algılanan sosyal destek ve benlik saygısının ergenlerin akran zorba davranış eğilimi ile ilişkisi. Unpublished master’s thesis) İstanbul Arel University, İstanbul.
  • Ay, B. (2007). Öğretmenlerin öz-yeterlikleri ve örgütsel vatandaşlık davranışı (Master's thesis, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Aydın, F. (2022). Öğretmen kimliğinin oluşmasında hizmet öncesi eğitim ve okul ikliminin rolü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van
  • Aydın, F., & Aslan, M. (2024). Öğretmen Kimliği Algıları ve Öğretmen Kimlik Algılarının Demografik Değişkenlere Göre Değişimi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 59(59), 171-204. https://doi.org/10.15285/maruaebd.1359716
  • Babanoğlu, M. P. (2017). A study on possible selves of Turkish pre-service EFL teachers. Arab World English Journal (AWEJ) Volume, 8. https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3094508
  • Baki, A., & Gökçek, T. (2012). Karma yöntem araştirmalarina genel bir bakiş. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 1-21.
  • Bandura, A. (1977), “Self-Efficacy: Toward A Unifying Theory Of BehavioralChange”, Psychogical Review. 84 (2), 191-215
  • Barnett, M., Hernandez, J., & Melugin, P. (2018). Influence of future possible selves on outcome expectancies, intended behavior, and academic performance. Psychological Reports, 0033294118806483.
  • Barni, D., Danioni, F., & Benevene, P. (2019) Teachers’ self-efficacy: The role of personal values and motivations for teaching. Frontiers in Psychology, 10, 1645. https://doi:10.3389/fpsyg.2019.01645 Bolat, O. İ. (2011). Öz yeterlilik ve tükenmişlik ilişkisi: Lider-üye etkileşiminin aracılık etkisi. Ege Academic Review, 11(2), 255-266. https://hdl.handle.net/20.500.12462/4773
  • Bozdam, Ahmet (2008). “Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi”.Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Konya.
  • Carver, C., Lawrence, J., & Scheier, M. (1999). Self-Discrepancies and affect: Incorporating the role of feared selves. Personality and Social Psychology Bulletin. 25, 783-792. https://doi.org/10.1177/0146167299025007002
  • Celen, A., & Bulut, D. (2015). Assessment of occupational anxiety levels of physical education preservice teachers (Aibu Example). The Journal of Academic Social Science, 3(18), 247-261.
  • Cesur, D. (2007). Sınıf Öğretmenlerinin Benimsedikleri Sorumluluğa Dayalı Sınıf Yönetimi Yaklaşımları İle Mesleki Benlik AlgılarıArasındaki İlişkinin İncelenmesi (Silivri İlçesi Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Conway, P. F., & Clark, C. M. (2003). The journey inward and outward: A re-examination of Fuller's concerns-based model of teacher development. Teaching and teacher education, 19(5), 465-482. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(03)00046-5
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Cross, S., & Markus, H. (1991). Possible selves across the life span. Human development, 34(4), 230-255.
  • Çakmak, M., Kayabaşı, Y., & Ercan, L. (2008). Öğretmen adaylarının sınıf yönetimi stratejilerine yönelik görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 53-64.
  • Çolak, İ., Yorulmaz, Y. İ., & Altınkurt, Y. (2017). Öğretmen özyeterlik inancı ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 20-32. https://doi.org/10.21666/muefd.319209
  • Dalioğlu, S. T. (2016). Öğretmen Adaylarının Meslekteki İlk Yıllarına Yönelik Olası Benlikleri İle Öz-Yeterlik İnançları ve Öğretmenliğe İlişkin Tutumları Arasındaki İlişki (Doctoral dissertation, Anadolu University (Turkey).
  • Darling-Hammond, L. (2000). Teacher quality and student achievement: A review of state policy evidence. Education Policy Analysis Archives, 8(1), 1-44.
  • Demir, V., Gürsoy, F., & Ada, Ş. (2011). The Investigation College Pre-School Mastership Branch of Professional Self Perception. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 10(1), 597-614.
  • Denzine, G. M., Cooney, J. B., & McKenzie, R. (2005). Confirmatory factor analysis of the Teacher Efficacy Scale for prospective teachers. British Journal of Educational Psychology, 75, 689–708.
  • Dey, I. (1993). Qualitative data analysis: A user-friendly guide for social scientists. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203412497
  • Dolgun, H., & Caner, M. (2018). Self-efficacy Belief profiles of pre-service and ın-service EFL teachers. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (48), 602-623. https://doi.org/10.21764/maeuefd.335597
  • Duman, S. N., & Taş, İ. D. (2024). Öğretmen Adayları Öz-Yeterliği Araştırmalarına İlişkin Bibliyometrik Analiz Çalışması. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(2), 242-268. https://doi.org/10.30855/gjes.2024.10.02.004
  • Eğmir, E., & Erdem, C. (2021). Öğretmen Adaylarının Meslek Öncesi Öğretmen Kimliklerinin Yordayıcısı Olarak 21. Yüzyıl Öğrenen Becerileri. Trakya Eğitim Dergisi, 11(2), 953-968. https://doi.org/10.24315/tred.755615
  • Friesen, M. D., & Besley, S. C. (2013). Teacher identity development in the first year of teacher education: A developmental and social psychological perspective. Teaching and Teacher education, 36, 23-32. https://doi.org/10.1016/j.tate.2013.06.005
  • Genç, A. G. S. Z. (2000). Bilgi toplumunda öğretmen eğitimi. Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, 23(23), 375-386.
  • Gibson, S., & Dembo, M. H. (1984). Teacher efficacy: A construct validation. Journal of educational psychology, 76(4), 569.
  • Greene, J. C. (2005). The generative potential of mixed methods inquiry. International Journal of Research & Method in Education, 28(2), 207– 211. https://doi.org/10.1080/01406720500256293
  • Guskey, T. R. (1987). Context variables that affect measures of teacher efficacy. The Journal of educational research, 81(1), 41-47.
  • Güler Ç. (2017), Öğretmen adaylarının mesleki amaçlara ulaşma arzularıyla bunların ulaşılabilirliğine ilişkin nançları: öğretmen kimliği ve olası benliklerin rolleri Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, T.C. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Programları ve Öğretimi Bilim Dalı, Bolu
  • Gün, F., & Turabik, T. (2019). Öğretmen adaylarının olası benliklerinin öğretme motivasyonları üzerindeki etkisi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 8(1), 214-234. https://doi.org/10.30703/cije.468371
  • Hair, J. F. (2010). Multivariate Data Analysis Hair Black Babin Anderson.
  • Hamman, D., Coward, F., Johnson, L., Lambert M., Zhou, L., & Indiatsi, J. (2012). Teacher possible selves: How thinking about the future contributes to the formation of professional identity. Self and Identity, 1-30. https://doi.org/10.1080/15298868.2012.671955
  • Hamman, D., Gosselin, K., Romano, J., & Bunuan, R. (2010). Using Possible-Selves Theory to understand the identity development of new teachers. Teaching and Teacher Education, 26, 1349–1361 https://doi.org/10.1016/j.tate.2010.03.005
  • Hamman, D., Wang, E., & Burley, H. (2013). What I expect and fear next year: measuring new teachers’ possible selves. Journal of Education for Teaching, 39(2), 222-234. https://doi.org/10.1080/02607476.2013.765194
  • Hamman, D., Wang, E., & Burley, H. (2013). What I expect and fear next year: measuring new teachers’ possible selves. Journal of Education for Teaching, 39(2), 222-234.
  • Hanna, F., Oostdam, R., Severiens, S. E., & Zijlstra, B. J. (2020). Assessing the professional identity of primary student teachers: Design and validation of the teacher identity measurement scale. Studies in Educational Evaluation, 64, 100822. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2019.01.003
  • Hasinoff, S., & Mandzuk, D. (2005). Bonding, bridging, and becoming a teacher: Student cohorts and teacher identity. Alberta Journal of Educational Research, 51(3). https://doi.org/10.11575/ajer.v51i3.55146
  • Hong, J., & Greene, B. (2011). Hopes and fears for science teaching: The possible selves of preservice teachers in a science education program. Journal of Science Teacher Education, 22, 491-512. https://doi.org/10.1007/s10972-011-9247-y
  • Hooker, K., & Kaus, C. (1992). Possible selves and healt behabiors in later life. Journal of Aging and Health. 4, 390-411.Erişim tarihi: 12.01.2017. Erişim adresi: https://doi.org/10.1177/089826439200400304
  • Isbell, D. S. (2008). Musicians and teachers: The socialization and occupational identity of preservice music teachers. Journal of Research in Music Education, 56(2), 162-178. https://doi.org/10.1177/0022429408322853
  • Işık, E. N. (2006). Öğretmen Adaylarının Benlik Kavramları ile Mesleki Benlik Kavramları Arasındaki Bağdaşımın Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi: Selçuk Üniversitesi Örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Johnson, R. B., & Onwuegbuzie, A. J. (2004). "Mixed methods research: A research paradigm whose time has come". Educational Researcher, 33(7), 14-26. https://doi.org/10.3102/0013189X033007014
  • Kahyaoğlu, M., & Yangın, S. (2007). İlköğretim öğretmen adaylarının mesleki özyeterliliklerine ilişkin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(1), 73-84.
  • Kao, Y., & Lin, S. (2015). Constructing a structural model of teachers’ professional identity. Asian Journal of Management Sciences & Education, 4(1), 69-81.
  • Karali, M. A. (2018) Sosyal bilgiler ogretmen adaylarinın meslek oncesi ogretmen kimlik duzeyleri ile olasi benlikleri arasındaki iliskinin incelenmesi (Examination of the relationship between preservice teacher identity levels of social studies teacher candidates and their possible selves). (Unpublished master thesis). Usak: Usak University.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Karataş, E. (2023). Okul Müdürlerinin Hizmetkâr Liderlik Davranışları ile Öğretmenlerin Öz Yeterliklerine İlişkin Bir Karma Yöntem Çalışması (Master's thesis, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi).
  • Kelchtermans, G. (1993). Getting the story, understanding the lives: From career stories to teachers' professional development. Teaching and teacher education, 9(5-6), 443-456. https://doi.org/10.1016/0742-051X(93)90029-G
  • Kenç, M. F., & Oktay, B. (2002). Akademik benlik kavramı ve akademik başarı arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 27(124).
  • Kırbaş, Ş., & Atay, A. (2017). Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetiminde Yaşadığı Sorunlar Ve Çözüm Önerileri. Electronic Turkish Studies, 12(28). http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12451
  • Kozikoğlu, İ., & Senemoğlu, N. (2018). Hizmet öncesi eğitimin yeterliğine ilişkin öğretmen algı ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 552-576. http://dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2018.79
  • Körükçü, Ö, ve Oğuz, V. (2011). Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının mesleki benlik saygıları. Kuramsal Eğitimbilim, 4(2), 77-85. Erişim tarihi: 15.09.2017. Erişim adresi: [http://dergipark.gov.tr/akukeg/ issue/29343/314005]
  • Kutlu, M., ve Soğukpınar, E. (2015). Rehber öğretmenlerin benlik saygısı ile mesleki benlik saygısı düzeylerinin çeşitli değişkenleraçısından incelenmesi. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6 (1), 84-101.
  • Lunenburg, F. C. (2011). Goal-setting theory of motivation. International journal of management, business, and administration, 15(1), 1-6.
  • Luszczynska, A., Gutierrez-Dona, B. & Schwarzer, R. (2005). General selfefficacy in various domains of human functioning: evidence from five countries, International Journal of Psychology, 40(2), 80-89. https://doi.org/10.1080/00207590444000041
  • Markus, H., & Nurius, P. (1986). Possible selves. American Psychologist, 41, 954-969. https://doi.org/10.1037/0003-066X.41.9.954.
  • Markus, H., & Ruvolo, A. (1989). Possible selves: Personalized representations of goals. In L. A. Pervin (ed.), Goal Concepts in Personality and Social Psychology. Mahwah, N.J.: Erlbaum.
  • Mockler, N. (2011) Beyond ‘what works’: Understanding teacher identity as a practical and political tool. Teachers and Teaching, 17(5), 517-528. https://doi.org/10.1080/13540602.2011.602059
  • Molina, M. F., Schmidt, V., & Raimundi, M. J. (2017). Possible selves in adolescence: Development and validation of a scale for their assessment. The Journal of psychology, 151(7), 646-668. https://doi.org/10.1080/00223980.2017.1372347
  • Narayanan, M., Ordynans, J. G., Wang, A., McCluskey, M. S., Elivert, N., Shields, A. L., & Ferrell, A. C. (2023). Putting the self in self-efficacy: Personal Factors in the development of early teacher self-efficacy. Education and Urban Society, 55(2), 175-200. https://doi.org/10.1177/00131245211062528
  • Onwuegbuzie, A. J., ve Leech, N. L. (2004). "Enhancing the Interpretation of “Significant” Findings: The Role of Mixed Methods Research". The Qualitative Report, 9(4): 770-792.
  • Oyserman, D., & Fryberg, S. (2006). The possible selves of diverse adolescents: Content and function across gender, race and national origin. Possible selves: Theory, research, and applications, 2(4), 17-39.
  • Ozdemir. S. M. (2016). Ogretmen niteliginin bir gostergesi olarak surekli gelisim (Continuous improvement as an indicator of teachering quality). Gazi Egitim Bilimleri Dergisi, 2(3), 233-244.
  • Ölçer, S. (2019). Öğretmen adaylarının gelecek öğretmenlik performansına ilişkin beklenen ve korkulan olası benlikleri. Kastamonu Education Journal, 27(5), 1841-1864. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2777
  • Özdemir, S. M. (2016). Öğretmen niteliğinin bir göstergesi olarak sürekli mesleki gelişim. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(3), 233-244.
  • Özmen, (2024), The Impact Of Reflectıve Practıces On Ideal Language Teacher Self, Çağ Unıversıty Instıtute Of Socıal Scıences, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Paliç, G. & Keleş, E. ( 2011). Sınıf Yönetimine İlişkin Öğretmen Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 2, 199- 220.
  • Perry, J.C., & Vance, K.S. (2010). Possible selves among urban youts of color: An exploration of peer beliefs and gender differences. The Career Development Quarterly. 58, 257- 269. E
  • Roshandel, S., & Hudley, C. (2018). Role of teachers in influencing the development of adolescents’ possible selves. Learning Environments Research, 21, 211-228.
  • Sadık, F. & Aslan, S.(2015).İlkokul Sınıf Öğretmenlerinin Disiplin Problemleri ile ilgili Görüşlerinin İncelenmesi. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic Volume 10/3,115-138, Ankara-Turkey. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.7585
  • Scholz, U., Dona, B.G., Sud, A., Schwarzer, R., (2002), “Is general self-efficacy a universal construct?”, European Journal of Psychological Assessment, 18 (3), 242-251
  • Schunk, D. H., & Swartz, C. W. (1993). Goals and progress feedback: Effects on self-efficacy and writing achievement. Contemporary educational psychology, 18(3), 337-354.
  • Seferoğlu, S. S. (2004). Öğretmen adaylarının öğretmen yeterlilikleri açısından kendilerini değerlendirmeleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(26).
  • Shoyer, S., & Leshem, S. (2016). Students’ voice: The hopes and fears of student-teacher candidates. Cogent Education, 3(1), 1. https://doi.org/10.1080/2331186X.2016.1139438
  • Skaalvik, E. M., & Skaalvik, S. (2010). Teacher self-efficacy and teacher burnout: A study of relations. Teaching and teacher education, 26(4), 1059-1069.https://doi.org/10.1016/j.tate.2009.11.001
  • Starr, S., Haley, H.-L., Mazor, K. M., Ferguson, W., Philbin, M., & Quirk, M. (2006). Initial testing of an instrument to measure teacher identity in physicians. Teaching and Learning in Medicine, 18(2), 117-125 https://doi.org/10.1207/s15328015tlm1802_5
  • Tashakkori, A., & Teddlie, C. (1998). Mixed methodology: Combining qualitative and quantitative approaches. Applied Social Research Methods Series (Vol.46). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Tatlı Dalioğlu, S., & Adıgüzel, O. C. (2017). The Relationship between Teacher Candidates’ Possible Selves, Self-Efficacy Beliefs and Attitudes towards Teaching. Mersin University Journal of the Faculty of Education/Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2). https://doi.org/10.17860/mersinefd.336737
  • Tatlı Dalioğlu, S., ve Adıgüzel, O.C. (2015). Öğretmen adayları olası benlikler ölçeğini Türkçeye uyarlama çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14 (53), 173-185. https://doi.org/10.17755/esosder.42110 Tavşanlı, F., & Saraç, F. (2016). Analysis of primary school teacher candidates’ possible expected identities through the use of “teacher candidates’ possible personality scale”. The Journal of Academic Social Science, 4(36), 689-703.
  • Terzi, A. R., Uyangor, N., & Dukler, P. (2018) Necatibey egitim fakultesinde okuyan ogretmen adaylarinindenetim odagi ve olasi benlik algilari iliskisi (The relationship between focus of control and possible self-perceptions of prospective teachers studying at Necatibey faculty of education). Uluslararasi Necatibey Egitim ve Sosyal Bilimler Kongresi, 357-366.
  • Tschannen-Moran, M., & Woolfolk Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17(7), 783-805. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(01)00036-1 Tschannen-Moran, M., Hoy, A. W., & Hoy, W. K. (1998). Teacher efficacy: Its meaning and measure. Review of educational research, 68(2), 202-248.
  • Turan, İ., & Yılmazer, A. (2019). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarında Çocuk Sevgisi. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(10), 269-281.
  • Uslu, S. (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının mesleki benlik saygılarının demografik değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (1), 141-160.
  • Üstüner, M., Demirtaş, H., Cömert, M. ve Özer, N. (2009). Ortaöğretim öğretmenlerinin öz-yeterlik algıları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(17), 1-16
  • Yıldırım, Z. Ş. (2010). Evaluation of novice teacher training program: Şanlıurfa example (Master's thesis, Marmara Universitesi (Turkey)).
There are 95 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Measurement Theories and Applications in Education and Psychology, Other Fields of Education (Other)
Journal Section Orjinal Makale
Authors

Fadile Aydın 0000-0002-0185-9971

Early Pub Date October 29, 2024
Publication Date October 31, 2024
Submission Date August 31, 2024
Acceptance Date October 26, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: Türk Eğitim Sisteminde Değişimler ve Yeni Eğilimler

Cite

APA Aydın, F. (2024). Öğretmen Adaylarının, Mesleğin ilk Yılında Başarmak İstedikleri ve Başaramamaktan Korktukları Mesleki Sorumluluklarına Ait Olası Benlik Algıları. İçtimaiyat(Türk Eğitim Sisteminde Değişimler ve Yeni Eğilimler), 126-148. https://doi.org/10.33709/ictimaiyat.1541583

Içtimaiyat is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).

3176931770

Instagram: @tvictimaiyat