The universities, which
have become a multifunctional urban institution with social changes, have
started to play a role in the economic and social development of the
environment in which they are located, besides their traditional functions. The
universities, which have carried out important functions especially in the
economic dimension of urban development, have been seen as a means of
development in many countries and therefore have been spreaded in
underdeveloped regions. Also in each province of Turkey which is underdeveloped
and limited development potential, an university was established with the
belief that universities will create economic impact that will be an important
tool in the development of these provinces. The aim of this research –in the
case of Adıyaman province and Adıyaman University- is to determine the effects
of the universities, which are spreaded all over the country and thought as a
tool of development to remove interregional inequalities, to the urban economic
development of the cities in which they were established. For this purpose, it
was tried to determine the perceptions and opinions of the city components
about the functions of the University towards the urban economy. In the
research, mixed method approach in which both quantitative and qualitative
methods are used was chosen; the data were obtained by questionnaire and
interview techniques. As a result of the research, it is determined that
Adıyaman University has functions which are thought to be positive, negative
and inadequate intended for the urban economy, and that the expenditure-based
economic effects of Institution are strong but information-based economic
effects are weak.
Toplumsal değişmelerle
birlikte çok işlevli bir kentsel kurum haline gelen üniversiteler, geleneksel
işlevlerinin yanında, içinde bulundukları çevrenin ekonomik ve sosyal
gelişiminde de rol oynamaya başlamıştır. Özellikle kentsel gelişimin ekonomik
boyutunda önemli işlevler yerine getiren üniversiteler, birçok ülkede kalkınma
aracı olarak görülmüş ve bu nedenle gelişmemiş bölgelerde yaygınlaştırılmıştır.
Türkiye’de de, ekonomik açıdan geri kalmış ve gelişme potansiyeli sınırlı olan
illerde, üniversitenin yaratacağı ekonomik etkinin bu illerin kalkınmasında
önemli bir araç olacağı inancıyla her ile üniversite kurulmuştur. Bu
araştırmanın amacı, bölgeler arası eşitsizliği giderecek bir kalkınma aracı
olarak düşünülen ve bu doğrultuda sayıları hızla artırılarak tüm ülke sathına
yayılan üniversitelerin, kuruldukları kentlerin ekonomik gelişimine etkilerini,
Adıyaman ili ve Adıyaman Üniversitesi örneğinde tespit etmektir. Bunun için,
kent bileşenlerinin Üniversitenin kentsel ekonomiye yönelik işlevleriyle ilgili
algıları ve kanaatleri belirlenmeye çalışılmıştır. Nicel ve nitel yöntemlerin
birlikte kullanıldığı karma yöntem yaklaşımının seçildiği araştırmada, veriler anket
ve görüşme teknikleriyle elde edilmiştir. Araştırmanın neticesinde, Adıyaman
Üniversitesinin kentsel ekonomiye yönelik olumlu, olumsuz ve yetersiz olduğu
düşünülen işlevlere sahip olduğu, Kurumun harcama temelli ekonomik etkilerinin
güçlü, bilgi temelli ekonomik etkilerinin ise zayıf bulunduğu belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 27 |